ΤΟΠΙΚΑ

Επιβάτες ανέτοιμοι… για όλα αγνοούν βασικούς κανόνες ασφαλείας

επιβάτες-ανέτοιμοι-για-όλα-αγνοούν-β-582795

Αποκαλυπτική έρευνα μαθητών και καθηγητών του Ναυτικού Τομέα του 2ου ΕΠΑΛ Ν. Ιωνίας πάνω στο Express Skiathos

Επιβάτες στο πλοίο της γραμμής ανέτοιμοι να αντιδράσουν σωστά σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης εν πλω… Δεν γνωρίζουν τι ακριβώς πρέπει να κάνουν σε περίπτωση που σημάνει συναγερμός για την εγκατάλειψη του πλοίου, δεν ξέρουν ούτε καν το σήμα του συναγερμού, δηλώνουν άγνοια για το σταθμό συγκέντρωσης σε έκτακτη ανάγκη, ενώ ορισμένοι δεν γνωρίζουν καν τη θέση που βρίσκεται το σωσίβιο!

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Τα παραπάνω αποτελούν τα ευρήματα αποκαλυπτικής έρευνας που διεξήγαγαν μαθητές του Ναυτικού Τομέα του 2ου ΕΠΑΛ Ν. Ιωνίας για την ετοιμότητα των επιβατών της Ελληνικής Ακτοπλοΐας. Τα συμπεράσματα είναι απογοητευτικά όσον αφορά την ετοιμότητα των επιβατών των πλοίων να ανταπεξέλθουν σε μια έκτακτη κατάσταση. Κι όμως οι περισσότεροι έχουν ταξιδέψει πάμπολλες φορές με το πλοίο από το Βόλο προς τα νησιά των Βορείων Σποράδων και όχι μόνο. Απλοί, βασικοί κανόνες αγνοούνται από τους επιβάτες. Την ώρα του ενημερωτικού προγράμματος για τις κινήσεις που θα πρέπει να κάνουν οι επιβάτες σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, οι περισσότεροι αδιαφορούν και είτε πιάνουν κουβέντα με το διπλανό τους, μιλούν στο τηλέφωνο ή… βγαίνουν στο κατάστρωμα να καπνίσουν.

Η έρευνα

Την έρευνα ετοιμότητας των επιβατών της ελληνικής ακτοπλοΐας σε ώρα κινδύνου, διεξήγαγαν μαθητές της γ’ τάξης Πλοιάρχων και Μηχανικών.

Ως αυριανοί αξιωματικοί του εμπορικού ναυτικού, οι μαθητές επιχείρησαν να καταγράψουν κατά πόσο οι επιβάτες των πλοίων γνωρίζουν βασικούς κανόνες ασφαλείας εν πλω.

Οργάνωσαν το εκπαιδευτικό τους ταξίδι -όπως άλλωστε κάθε χρόνο- με την ευγενική χορηγία της Hellenic Seaways και ξεκίνησαν την καταγραφή. Ετοίμασαν ερωτηματολόγια, χωρίστηκαν σε ομάδες και άρχισαν να ρωτούν τους επιβάτες του Express Skiathos, αμέσως μετά την προβολή του ενημερωτικού προγράμματος από τα μόνιτορ του πλοίου, αν γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Πρόκειται για μια πρωτότυπη κοινωνική έρευνα των μαθητών και εκπαιδευτικών του 2ου ΕΠΑΛ Ν. Ιωνίας, που πραγματικά έρχεται να αναδείξει ένα σοβαρό πρόβλημα: αυτό της άγνοιας βασικών κανόνων ασφαλείας από τα επιβατικό κοινό των πλοίων της γραμμής.

Βγαίνουν για… τσιγάρο

Η μπουκαπόρτα του πλοίου κλείνει, το πλοίο σηκώνει άγκυρα και βάζει πλώρη για τον προορισμό του. Την ίδια ώρα, οι επιβάτες τακτοποιούνται στο σαλόνι, ξεκινώντας κι αυτοί το ταξίδι τους. Μπορεί να είναι ταξίδι αναψυχής, μπορεί ταξίδι εργασίας.

Την ίδια ώρα, από τα μόνιτορ στο σαλόνι του πλοίου, προβάλλεται ενημερωτικό πρόγραμμα με οδηγίες προς τους επιβάτες για το τι θα πρέπει να κάνουν σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης εν πλω. Η ενημέρωση περιλαμβάνει πληροφορίες σε σχέση με τα σωστικά μέσα του πλοίου, τους χώρους συγκεντρώσεως των επιβατών, την χρήση των σωσιβίων (εξαρτήματα που έχει το σωσίβιο λαμπτήρα, σφυρίχτρας)και τον τρόπο εγκατάλειψης πλοίου.

Πόσοι προσέχουν; Οι επιβάτες μάλλον αδιαφορούν… Την ώρα προβολής του προγράμματος, οι μαθητές εντόπισαν επιβάτες να μιλούν με το διπλανό τους ή στο κινητό τους, να σερφάρουν στο διαδίκτυο. Αλλοι βολεμένοι στους καναπέδες έπαιρναν έναν… υπνάκο, ενώ ορισμένοι έβγαιναν στον κατάστρωμα για να καπνίσουν.

Οι περισσότεροι μάλιστα, επειδή έχουν ταξιδέψει πολλές φορές, θεωρούν ότι γνωρίζουν πώς πρέπει να αντιδράσουν, αν κάποια στιγμή ο καπετάνιος σημάνει σήμα εγκατάλειψης του πλοίου. Από το τι θεωρούν μέχρι το τι πραγματικά γνωρίζουν αποκαλύπτει η έρευνα των μαθητών…

Το 12% ψάχνει το σωσίβιο!

Στην έρευνα συμμετείχαν 200 επιβάτες, άνδρες και γυναίκες. Το μεγαλύτερο ποσοστό των ανδρών (80%) ήταν ηλικίας από 30 έως 60 ετών, όπως επίσης και η πλειονότητα των γυναικών.

Ρωτήθηκαν από τους μαθητές αν γνωρίζουν σε περίπτωση ατυχήματος κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τι ακριβώς πρέπει να κάνουν. Το 60% των επιβατικών απάντησε ότι θα μάθει εκείνη τη στιγμή!

Πάνω από το 80% των ερωτηθέντων δεν γνωρίζει καν ποιο είναι το σήμα συναγερμού του πλοίου. Μόλις το 18% περιέγραψαν το σήμα.

Το 80% επίσης των ερωτηθέντων δεν γνωρίζουν ποιος είναι ο σταθμός συγκεντρώσεως όταν ακούσουν το σήμα κινδύνου.

Ακόμη πιο σοκαριστικό είναι το γεγονός ότι ένα ποσοστό της τάξης του 12% των ερωτηθέντων, όταν ρωτήθηκε πώς φοριέται το σωσίβιο άρχισαν να ψάχνουν πού βρίσκεται εκείνη τη στιγμή, ενώ σε ποσοστό πάνω από 20% δεν ήξερε να το φορέσει. Το μόνο… παρήγορο είναι ότι το υπόλοιπο 60% και πλέον των ερωτηθέντων το φόρεσε αμέσως.

Τέλος, οι μαθητές κατέγραψαν άγνοια ακόμη και για τον τρόπο εγκατάλειψης του πλοίου. Περίπου το 80% δεν γνωρίζει πώς να εγκαταλείψει το πλοίο βουτώντας στη θάλασσα, 5% γνωρίζει ελάχιστα, ενώ σχεδόν το 18% μόνο, περιγράφουν σωστά τη διαδικασία.

Ανάγκη ευαισθητοποίησης

Σύμφωνα με την έρευνα των μαθητών και συζητώντας με μέλη του πληρώματος, πέρυσι καθ’ όλη τη διάρκεια τα σεζόν, μόλις δύο άτομα από το σύνολο του επιβατικού κοινού ζήτησαν λεπτομέρειες για θέματα ασφάλειας ταξιδιού και αυτοί ήταν αλλοδαποί.

«Η έρευνα έγινε με δύο συγκεκριμένους στόχους. Αφενός αποβλέπει στο να ευαισθητοποιήσει τον κάθε επιβάτη του πλοίου όταν ταξιδεύει με το πλοίο να ενδιαφερθεί και να ενημερωθεί έγκαιρα, ώστε αν παραστεί ανάγκη, να αντιδράσει ψύχραιμα, σωστά και μεθοδικά. Να γνωρίζει σε ποιόν σταθμό συγκέντρωσης θα κατευθυνθεί και να μην περιμένει να το μάθει εκείνη την στιγμή. Να είναι σε θέση να βοηθήσει άλλους συνεπιβάτες του – γυναίκες με παιδιά και ηλικιωμένους – που θα έχουν ανάγκη βοήθειας. Αφετέρου να ευαισθητοποιηθούν οι ίδιοι οι μαθητές ως αυριανοί αξιωματικοί του Εμπορικού Ναυτικού σε θέματα ασφαλείας των πλοίων.

Ευχαριστίες εκφράζουμε, παιδιά και καθηγητές, πρώτα απ’ όλα στην Ακτοπλοϊκή εταιρεία Hellenic Seaways για την ευγενική χορηγία του εκπαιδευτικού μας πλου και την έγκριση από μέρους της για την διεξαγωγή της έρευνάς μας στο πλοίο EXPRESS SKIATHOS αλλά και όλους αυτούς που μας βοήθησαν να πραγματοποιήσουμε αυτή την έρευνα. Προτρέπουμε τέλος όλους όσους διαβάσουν αυτή την έρευνα να κάνουν τις σωστές κινήσεις στο επόμενο θαλασσινό ταξίδι τους. Να την συζητήσουν με τους φίλους τους, τους γνωστούς τους και να τους προτρέψουν να κάνουν και εκείνοι το ίδιο», αναφέρουν μαθητές και εκπαιδευτικοί.

Οι μαθητές, αυριανοί πλοίαρχοι και μηχανικοί που διεξήγαγαν την έρευνα

Οι μαθητές της γ’ τάξης Πλοιάρχων και Μηχανικών, οι οποίοι συμμετείχαν στην έρευνα είναι οι:

(Πλοίαρχοι) Αγκέλοβα Γιάννα, Εμπολιαστή Αριστέα, Γασπαρινάτος Βαρζελιώτης Χαράλαμπος, Γερογιάννης Στέργιος- Ραφαήλ, Γιαλαμάς Δημήτριος, Καγιάφας Λεωνίδας, Καραμπίνης Ελευθέριος, Κουφογεώργος Νικόλαος, Λαδόπουλος Διονύσιος, Λούζη Ερισον, Μαρίνου Ευαγγελία, Ματθαίου Εμμανουήλ, Μηλιώνης Παναγιώτης – Κωνσταντίνος, Μιχέα Κυριακή, Μουστάκας Στυλιανός, Ξυνογαλά Μαρία- Ελπίδα, Παναγιωτόπουλος Ηλίας, Παπαδοπούλου Λουκία, Παρασκευά Ελευθερία, Πασσαχίδου Ειρήνη, Περδίκης Γεώργιος, Σαραφίδης Ευγένιος, Σαρρηγιάννη Αντωνία, Σελφερκόλλη Μαρία, Σιαμέτης Χρήστος, Σπορίδου Μαρία, Ταλαδιανός Γεώργιος, Τασιόπουλος Αριστείδης, Τασιόπουλος Ιωάννης, Τοπιζόγλου Ολγα, Τόρη Μαρία, Τσιργή Ελένη, Φουστάνας Κωνσταντίνος- Απόστολος και Χάνου Σταματία.

(Μηχανικοί) Αθανασίου Βασίλης, Ακρίβος Χρήστος, Αμυγδαλίτσης Ραφαήλ, Ασημομύτης Στυλιανός, Βαχάρογλου Δημήτρης, Βεντιμίλια Βίκτωρ, Βουλκούδης Αγγελος, Βουρδουμπάκης Γεώργιος, Γεωργούλας Αθανάσιος, Γιαννάκος Χρήστος, Γούλας Παναγιώτης, Γρηγορίου Νίκος, Γρηγορίου Φώτης, Δουλικιάρογλου Δημήτριος, Ζηλίδης Χρήστος, Καλαντζής Κωνσταντίνος, Καραμίχαλος Ιωάννης, Καραχάλης Αγγελος, Κασίδης Ιωάννης, Καστράτη Ερις, Λιγνός Στέφανος, Λυκοδήμος Ιωάννης, Μακρυγιάννης Γεώργιος, Μανωλόπουλος Νικόλαος, Μηνάς Δημήτριος, Μοσχονησιώτης Εμμανουήλ, Μότσο Ρομάριο, Μωϋσίδης Αθανάσιος, Νάκας Σπύρος, Νικολόπουλος Θεόδωρος, Παγωνάρης Αθανάσιος, Παγωνάρης Δημήτριος, Πάκος Εμμανουήλ, Παντελής Νικόλας, Παπαναστάσης Παναγιώτης, Πάσχος Δημήτριος, Παταράκης Κωνσταντίνος, Σαρακατσάνος Βάιος, Σελιμάι Αντζελο, Τζιοβάρας Κωνσταντίνος, Τίγκας Γεώργιος, Τσιαμπάο Ροδοθέα, Τσιτσάνης Τιμολέων, Φλώρος Στέφανος, Χαλατσόπουλος Κωνσταντίνος, Χατζηπλάτων Κωνσταντίνος.

Πολύτιμη ήταν η βοήθεια των καθηγητών του Ναυτικού Τομέα του 2ου ΕΠΑΛ Ν. Ιωνίας Ελευθέριου Ζιάβρα, Ιωάννη Καλαϊτζίδη, Στέφανου Μπαντώλα, Δημήτρη Παρίση και Αθανάσιου Ρόζου.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου