AROUND THE WEB

Θα χτίσουν ένα νέο Κάιρο στην έρημο κόστους 45 δισ. δολλάρια

θα-χτίσουν-ένα-νέο-κάιρο-στην-έρημο-κόσ-608339

Μια μεγαλειώδη νέα διοικητική πρωτεύουσα σκοπεύει να χτίσει η Αίγυπτος στην έρημο. Η προς το παρόν ανώνυμη πόλη θα έχει πληθυσμό πέντε εκατομμύρια ανθρώπους, 660 νοσοκομεία, 1.250 τζαμιά και εκκλησίες, και ένα θεματικό πάρκο τέσσερις φορές το μέγεθος της Disneyland – και όλα θα έχουν ολοκληρωθεί εντός επτά ετών, με κόστος 45 δισ. δολάρια. Θα μπορούσε να συμβεί;

Η πρωτεύουσα της Αιγύπτου έχει μετακινηθεί τουλάχιστον δύο ντουζίνες φορές στα 5.000 χρόνια της ιστορίας της χώρας, αλλά η σημερινή έδρα της εξουσίας έχει παραμείνει αμετάβλητη από το 969 μ.Χ. Αυτό ήταν το έτος κατά το οποίο οι Φατιμίδες εισβολείς άρχισαν να χτίζουν έναν μεγάλο οικισμό για να στεγάσουν τα νέα τζαμιά και τα παλάτια τους – μια πόλη γνωστή στους κατοίκους της ως Αλ Καχίρα, και τελικά στον κόσμο ως Κάιρο.

Αλλά μια χιλιετία και σχεδόν 20 εκατομμύρια κατοίκους αργότερα, ο χρόνος του Καΐρου ίσως τελικά να τελειώνει – αν πιστέψουμε τα μεγαλεπήβολα σχέδια που ανακοίνωσαν αιγύπτιοι αξιωματούχοι. Η κυβέρνηση σκοπεύει να χτίσει τη νέα πρωτεύουσα από το μηδέν σε παρθένα αμμώδη εδάφη στην έρημο ανατολικά του Καΐρου.

Ανακοίνωση μπροστά σε εμίρηδες και επενδυτές

Το σχέδιο αποκαλύφθηκε από τον υπουργό Στέγασης Μοσταφά Μαντμπούλι, ο οποίος μίλησε μπροστά σε 30 εμίρηδες, βασιλείς και προέδρους, καθώς και σε εκατοντάδες επίδοξους επενδυτές. Η κλίμακα των σχεδίων σίγουρα αψηφά τα ιστορικά πρότυπα. Εάν ολοκληρωθεί, η πόλη θα εκτείνεται σε 700 τετραγωνικά χιλιόμετρα (σχεδόν όσο η Σιγκαπούρη), θα διαθέτει ένα πάρκο διπλάσιο από το μέγεθος του Central Park της Νέας Υόρκης και ένα θεματικό πάρκο τέσσερις φορές μεγαλύτερο από της Disneyland.

Σε ερωτήσεις από τον «Guardian», ο Μαντμπούλι είπε ότι διαθέτει ήδη τα χρήματα για την κατασκευή τουλάχιστον 100 τετραγωνικών χιλιομέτρων της νέας πρωτεύουσας, συμπεριλαμβανομένου ενός νέου κοινοβουλίου. «Είμαστε δεσμευμένοι για την πρώτη φάση. Εχουμε ήδη ένα πολύ σαφές σχέδιο» δήλωσε στη βρετανική εφημερίδα.

Ο αρμόδιος υπουργός ανακοίνωσε κατά τη διάρκεια διεθνούς διάσκεψης επενδυτών στο Σαρμ Ελ Σέιχ ότι τα σχέδια περιλαμβάνουν την κατασκευή αεροδρομίου και ενός εκατομμυρίου σπιτιών. Αλλά στην Αίγυπτο, ακόμη και τα καλύτερα πολεοδομικά σχέδια έχουν την τάση να πηγαίνουν στραβά. Η χώρα έχει ιστορία και στην οικοδόμηση ημιτελών πόλεων στην έρημο. Ολες άρχισαν να χτίζονται με στόχο να μειώσουν τον υπερπληθυσμό στις κύριες πόλεις της Αιγύπτου. Στη θεωρία, η στρατηγική αυτή βασίζεται στη λογική: περίπου το 96% των Αιγυπτίων ζουν σε μόλις το 4% της αιγυπτιακής γης και καθώς ο πληθυσμός αυξάνεται, η μεταφορά μέρους μιας πόλης αλλού θα μπορούσε να λύσει τη συμφόρηση.

Χιλιάδες άδειες κατοικίες στις «νέες πόλεις»

Μόνο που η εμπειρία έχει δείξει κάτι διαφορετικό. Αυτές οι 22 υφιστάμενες «νέες πόλεις» – μερικές εκ των οποίων είναι άνω των 30 ετών – εξακολουθούν να έχουν όλες μαζί λίγο περισσότερο από ένα εκατομμύριο κατοίκους και περιέχουν χιλιάδες άδειες κατοικίες. Μακριά από το αγριεμένο πλήθος του Καΐρου, είναι θεωρητικά μια ελκυστική προοπτική για πολλούς Αιγυπτίους. Αλλά στην πράξη, οι περισσότεροι δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά να μετακομίσουν εκεί.

Στο πιο τρανταχτό παράδειγμα, το Νέο Κάιρο, ένα προάστιο που χτίστηκε πρόσφατα στα ανατολικά της πρωτεύουσας, είχε ως στόχο να προσελκύσει αρκετά εκατομμύρια ανθρώπους. Αλλά μετά από μία δεκαετία εξακολουθεί να έχει μόνο μερικές εκατοντάδες χιλιάδες κατοίκους – μια ειρωνεία που την ομολόγησε ο υπουργός Επενδύσεων της Αιγύπτου Ασράφ Σαλμάν, χαριτολογώντας ότι το όνομα της νέας διοικητικής πρωτεύουσας θα μπορούσε να είναι «το νέο Νέο Κάιρο».

Ο λόγος που προηγούμενοι οικισμοί στην έρημο απέτυχαν να προσελκύσουν κατοίκους είναι η έλλειψη υποδομών και απασχόλησης. Μέρη όπως το Νέο Κάιρο δεν παρείχαν επαρκείς θέσεις εργασίας για τους φτωχότερους κατοίκους, ή φθηνές μεταφορές προς περιοχές όπου θα μπορούσαν να βρουν περισσότερη δουλειά.

Αιτιολογώντας την επιθυμία για μια νέα πόλη, ο Μαντμπούλι είπε ότι κάτι έπρεπε να γίνει για να ελαφρύνει το φορτίο στο Κάιρο, ο πληθυσμός του οποίου προβλέπεται να φτάσει τα 40 εκατομμύρια ανθρώπους ως το 2050.

Helios Plus

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου