ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Τεχνολογία κίνησης στους δύο τροχούς και σε μοτοσυκλέτες δρόμου

τεχνολογία-κίνησης-στους-δύο-τροχούς-350569

Η Christini κατασκευάζει την πρώτη Supermoto με δι-κίνηση

Μόλις πέρυσι ήταν που η Christini ανακοίνωσε ότι παύει να ασχολείται με τα Custom, γιατί σκοπεύει να στραφεί στην κατασκευή των δικών της μοτοσυκλετών!

Φέτος η εταιρεία της Φιλαδέλφειας των ΗΠΑ, που κατασκευάζει και τα συστήματα «All-Wheel Drive» (κίνησης και στου δύο τροχούς) έχει ήδη στη γκάμα της δύο μοντέλα για το χώμα. Ένα δίχρονο 300cc με κινητήρα της ισπανικής GasGas και ένα τετράχρονο 450cc.

Το δεύτερο αποτελεί και τη βάση της νέας Supermoto. Είναι η πρώτη φορά που μια μοτοσυκλέτα με κίνηση σε όλους τους τροχούς (AWD) κατασκευάζεται μαζικά (τρόπος του λέγειν) για το δρόμο.

Η δικίνηση βρίσκεται εδώ και δέκα χρόνια πάντα «προ των πυλών» στο χώρο της μοτοσυκλέτας, αλλά ποτέ δεν ανοίγει την… πόρτα να μπει μέσα. Κάποτε η Yamaha εξέλιξε μαζί με την Ohlins ένα R1 εφοδιασμένο με υδραυλική δικίνηση, αλλά η κατασκευή δεν εμφανίστηκε ποτέ στο εσωτερικό ενός καταστήματος.

Από την άλλη η Christini μετατρέπει εδώ και χρόνια χωμάτινες μοτοσυκλέτες σε δικίνητες, χρησιμοποιώντας ένα πιο αποτελεσματικό, αλλά πιο πολύπλοκο και βαρύ μηχανικό σύστημα.

Ισχυρίζεται ωστόσο ότι η τελική απώλεια ιπποδύναμης είναι μικρότερη του 1%. Ανάμεσα στα πλεονεκτήματά του βρίσκουμε βέβαια την αυξημένη πρόσφυση και τις μειωμένες πιθανότητες lowside, δηλαδή «γλιστρήματος του μπροστινού».

Το σύστημα AWD της Christini έχει ως εξής: σε ένα δεύτερο γρανάζι κίνησης εξωτερικά του «κανονικού» περνιέται μια δεύτερη αλυσίδα. Η αλυσίδα στο άλλο άκρο δίνει κίνηση σε ένα υποπολλαπλασιαστή σχέσης (ένα στοιχειώδες κιβώτιο ταχυτήτων) βιδωμένο στο πλαίσιο, πίσω από την κυλινδροκεφαλή. Από κει ένας άξονας κάτω από το ρεζερβουάρ μεταφέρει την κίνηση στο λαιμό του πιρουνιού που είναι μια περίεργη ιδιοκατασκευή.

Είναι πιο φαρδύς διότι περιέχει κωνικά γρανάζια που μεταφέρουν την κίνηση στο κάτω μέρος του, από όπου δυο κοντές αλυσίδες στέλνουν την κίνηση σε δύο ακόμα άξονες, από έναν παράλληλα με κάθε καλάμι του πιρουνιού. Στο κάτω άκρο τους οι άξονες συνδέονται με έναν μονόδρομο συμπλέκτη, ενσωματωμένο στον αφαλό της ζάντας.

Με όλα αυτά που μεσολαβούν, η ιπποδύναμη που φτάνει στον μπροστινό τροχό είναι στο 80% εκείνης στον πίσω. Οπότε, όταν ο πίσω τροχός γλιστράει, γυρίζει πιο γρήγορα από τον μπροστινό, ενεργοποιώντας τον δεύτερο συμπλέκτη που εμπλέκει την κίνηση μπροστά.

Ένας λεβιές στο τιμόνι επιτρέπει στον αναβάτη να απενεργοποιεί τη δικίνηση κατά βούληση. Το σύστημα φυσικά προσθέτει και 7 κιλά βάρους, αλλά στην πραγματικότητα είναι λιγότερο πολύπλοκο από όσο ακούγεται.

Οδηγώντας τη μοτοσυκλέτα, αυτό που νιώθεις είναι πως το μπροστινό είναι φυτεμένο στο έδαφος. Και η αίσθηση αυτή είναι κρίσιμη σε ένα Supermoto όπου η ολίσθηση του πίσω τροχού υπό μεγάλες κλίσεις είναι ο μόνος τρόπος να πας γρήγορα.

«Η πρόσφυση και η ασφάλεια στο βρεγμένο και γενικά σε ολισθηρά τερέν εντός και εκτός δρόμου βελτιώνονται απίστευτα με τη χρήση της δικίνησης, επιτρέποντας σε όλους τους αναβάτες, έμπειρους και άπειρους, να οδηγήσουν ταχύτερα και ασφαλέστερα από ό,τι με οποιαδήποτε άλλη νορμάλ μοτοσυκλέτα», ισχυρίζεται η Christini.

«Ένα πρόσθετο πλεονέκτημα της δικίνησης είναι ότι ο μπροστινός τροχός χάνει κάθε διάθεση να ανοίξει την πορεία του ή να φύγει ξαφνικά. Όταν ο μπροστινός τροχός χάσει την πρόσφυση, τότε μοιάζει να “κολάει”, η ταχύτητα περιστροφής του μειώνεται και αρχίζει να φεύγει. Όμως με το σύστημα AWD, μόλις ο τροχός αρχίζει να κόβει ταχύτητα, ο συμπλέκτης στέλνει περισσότερη ισχύ αναγκάζοντάς τον πάλι να περιστραφεί. Και όταν ο τροχός γυρίζει, είναι σχεδόν αδύνατον να χάσεις το μπροστινό», εξηγεί η εταιρεία.

Newsbeast.gr

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου