ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Μοτοσυκλετώντας… με άδεια οδήγησης αυτοκινήτου

μοτοσυκλετώντας-με-άδεια-οδήγησης-α-661791

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

Από τον Δεκέμβριο του 2019 η στήλη «Μοτοσυκλετώντας» είχε αναφερθεί στo θέμα και έδωσε πληροφορίες για ποιες κατηγορίες μηχανοκίνητων δικύκλων δινόταν η δυνατότητα να οδηγηθούν χωρίς άδεια οδήγησης (δίπλωμα). Η στήλη είχε αναφερθεί στο θέμα με αφορμή την έρευνα της F.E.M.A. (Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μοτοσυκλετιστικών Ενώσεων), ανάμεσα στους μοτοσυκλετιστές, με το ερώτημα: «Να επιτρέπεται στους οδηγούς Ι.Χ. αυτοκινήτων να οδηγούν μοτοσυκλέτες μέχρι 125 κυβ. εκ.;».

Η F.E.M.A. δημοσίευσε τα αποτελέσματα της έρευνας και η μεγάλη πλειονότητα των μοτοσυκλετιστών δήλωσε ότι οι οδηγοί αυτοκινήτων πρέπει να έχουν ευκολότερη πρόσβαση σε ελαφρές μοτοσικλέτες. Οι μοτοσυκλετιστές είπαν ότι οι κάτοχοι άδειας αυτοκινήτου θα πρέπει να επιτρέπεται να οδηγούν μοτοσικλέτα Α1, αρκεί να κάνουν μαθήματα οδήγησης μοτοσυκλέτας για να εξοικειωθούν με δίκυκλο όχημα.

Σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, οι κάτοχοι άδειας αυτοκινήτου (Β κατηγορία) έχουν ήδη τη δυνατότητα να οδηγούν μοτοσυκλέτα κατηγορίας Α1, δηλ. μοτοσικλέτα 125cc, όμως, παρά τη σχετική οδηγία, δεν υπάρχει ομοιόμορφη ευρωπαϊκή πολιτική επί του θέματος. Οπως είχαμε γράψει και τότε, σε 13 ευρωπαϊκά κράτη οι κάτοχοι άδειας κατηγορίας Β επιτρέπεται να οδηγούν μοτοσυκλέτες κατηγορίας Α1 στη χώρα τους. Ας δούμε ποιες είναι και ποιες προϋποθέσεις απαιτούνται:

* Δημοκρατία της Τσεχίας (μόνο μοτοσυκλέτες με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων)

* Ιταλία (μετά από κατάρτιση 10 ωρών)

* Λετονία (μετά από κατάρτιση 10 ωρών)

* Μάλτα (μετά από κατάρτιση 10 ωρών)

* Σλοβακία (μετά από δύο χρόνια και μόνο μοτοσυκλέτες με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων)

* Ισπανία (μετά από τρία έτη)

* Πολωνία (μετά από τρία έτη)

* Πορτογαλία (τουλάχιστον 25 ετών ή πρόσθετη άδεια για μοτοποδήλατα)

* Βέλγιο (μόνο με βελγική άδεια οδήγησης, μετά από δύο έτη)

* Αυστρία (μετά από πέντε έτη, εκπαίδευση 6 ωρών)

* Γαλλία (μετά από δύο έτη, εκπαίδευση 7 ωρών)

* Λουξεμβούργο (μετά από δύο έτη, εκπαίδευση 7 ωρών)

* Ηνωμένο Βασίλειο (υποχρεωτική βασική εκπαίδευση), απαιτείται πρακτική κατάρτιση χωρίς εξετάσεις.

Πρόσφατα στις χώρες αυτές προστέθηκε και η Γερμανία, όπου οι οδηγοί αυτοκινήτων (κατηγορία B) μπορούν να οδηγήσουν μοτοσυκλέτα 125 cc εφόσον έχουν την άδεια οδήγησης τύπου Β για τουλάχιστον πέντε χρόνια, είναι τουλάχιστον 25 ετών και έχουν ολοκληρώσει θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση τουλάχιστον 13,5 ωρών χωρίς να απαιτείται εξέταση. Αυτή η συγκεκριμένη άδεια Α1 δεν επιτρέπει στον κάτοχο να οδηγήσει μια αντίστοιχη μοτοσυκλέτα στο εξωτερικό. Σύμφωνα με την αρμόδια γερμανική αρχή (Kraftfahrt-Bundesamt) τους πρώτους έξι μήνες της εφαρμογής του μέτρου περίπου 27.000 κάτοχοι άδειας Β (21.994 άνδρες και 4.899 γυναίκες) εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία να λάβουν τη νέα άδεια Α1 σύμφωνα με τους νέους κανόνες.

Ας ρίξουμε μια ματιά στις ηλικίες αυτών που έκαναν:

*έως 30 χρόνια 12%

*31 έως 44 ετών 40%

*45 έως 60 ετών 46%

*61 ετών και άνω 2%.

Πρόσφατα το θέμα ήρθε στην Ελληνική Βουλή αρχικά ως μέρος νομοσχεδίου, που ρύθμιζε σειρά συναφών θεμάτων. Το νομοσχέδιο εισήχθη με 38 άρθρα συνολικά και κατέληξε να αποτελείται από 65 άρθρα! Το νομοσχέδιο έχει ήδη ψηφιστεί και ρυθμίζει σειρά εκκρεμοτήτων, όπως αυτές της μεταβίβασης κυριότητας των οχημάτων, θεσπίζει όρους και προϋποθέσεις για την κυκλοφορία των οχημάτων μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια, τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skateboards) κ.λπ. Ενδιαφέρον έχουν και οι ρυθμίσεις, που αφορούν στους διανομείς προϊόντων και αντικειμένων (τους γνωστούς μας «courier» ή «ντελιβεράδες»).

Με τον νόμο αυτόν το Κράτος επιτρέπει για πρώτη φορά στους κατόχους άδειας οδήγησης αυτοκινήτου (κατηγορία Β) να οδηγούν δίκυκλα έως 125 κυβικών με προϋποθέσεις. Η ισοδυναμία της άδειας οδήγησης αυτοκινήτου με την άδεια οδήγησης μοτοποδηλάτου (ΑΜ, έως 50 κυβικά εκατοστά) και την άδεια οδήγησης ελαφρού δικύκλου (Α1, έως 125 κυβικά εκατοστά) ισχύει εφόσον συντρέχουν οι πιο κάτω προϋποθέσεις αθροιστικά:

  • Η οδήγηση μοτοποδηλάτων (κατηγορία ΑΜ) από οδηγούς που κατέχουν την άδεια οδήγησης αυτοκινήτου (Β) πάνω από έξι έτη και έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 27 ετών.
  • Η οδήγηση ελαφρού δικύκλου (κατηγορία Α1), μόνο εντός της Ελλάδας από οδηγούς που κατέχουν άδεια οδήγησης αυτοκινήτου (Β) πάνω από έξι έτη, έχουν συμπληρώσει την ηλικία 27 ετών και έχουν ολοκληρώσει πέντε ώρες σχετικής εκπαίδευσης.

Φυσικά η οδήγηση των μοτοποδηλάτων των 50cc και των 125 cc με μόνη προϋπόθεση την άδεια κατηγορίας Β αποτελούσε παλαιό αίτημα των εισαγωγέων. Αντιλήφθηκαν την τελευταία δεκαετία, βλέποντας τις εκθέσεις μοτοσυκλετών να γεμίζουν κυρίως με «γκρίζα μαλλιά», ότι το κοινό τους μειώθηκε δραματικά. Αυτό είναι αποτέλεσμα των νομοθεσιών που στοχοποίησαν τη μοτοσυκλέτα και έδιωξαν τον νέο κόσμο, στρέφοντάς τον προς το Ι.Χ. αυτοκίνητο ειδικά με όσα ψηφίστηκαν τη δεκαετία του ‘90. Τότε βέβαια το θέμα δεν είχε απασχολήσει πολλούς από τους σημερινούς υπέρμαχους της χρήσης του μηχ. δικύκλου ως λύση των πολλών κυκλοφοριακών και περιβαλλοντικών προβλημάτων. Η Ευρωπαϊκή Ενωση προχώρησε στην ψήφιση σχετικής οδηγίας για τη χρήση των μικρών κυβικών από οδηγούς αυτοκινήτων και το 2011 «αναγνώρισε» για πρώτη φορά τη συμβολή των μοτοσυκλετών στην καθημερινή κυκλοφορία ως λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Η Ευρωπαϊκή Ενωση που προηγουμένως αγνόησε τις επιφυλάξεις του οργανωμένου μοτοσυκλετισμού για τη δημιουργία υποκατηγοριών στην Α κατηγορία διπλωμάτων και την απομάκρυνση των νέων ανθρώπων από το μηχ. δίκυκλο.

Χαιρόμαστε επειδή αναγνωρίζεται, έστω και καθυστερημένα, η πραγματικότητα. Τα μοτοποδήλατα των 50 cc και οι μοτοσυκλέτες των 125 cc χρησιμοποιούνται καθημερινά δίνοντας λύση στο οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα. Ο οδηγός, που αφήνει το αυτοκίνητό του και αντί αυτού οδηγεί μοτοποδήλατο ή μοτοσυκλέτα 125 cc, λειτουργεί υπέρ της μείωσης της κυκλοφοριακής πίεσης και συμμετέχει με λιγότερες εκπομπές αερίων ρύπων στην κυκλοφορία. Ας προσθέσουμε εδώ ότι απαιτούνται πολύ λιγότερες πρώτες ύλες και ενέργεια για την κατασκευή και τη λειτουργία ελαφρού δίτροχου από ένα αυτοκίνητο, το οποίο χρησιμοποιείται από ένα μόνο άτομο στα περισσότερα καθημερινά ταξίδια.

Το ελληνικό Υπουργείο Μεταφορών επέλεξε την καλύτερη δυνατή λύση για την κυκλοφορία των ελαφρών δικύκλων με άδεια οδήγησης τύπου δίνοντας «σολομώντεια λύση». Η ηλικία των υποψηφίων χρηστών, η εμπειρία από τη διαχείριση της κυκλοφορίας και τα μαθήματα μαζί με την υπευθυνότητα, που πρέπει να επιδεικνύουμε καθημερινά, νομίζουμε ότι αρκούν, ώστε να κερδίσουμε όλοι.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου