ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝΤΑΣ… με ευρωπαϊκή ενημέρωση και διαβούλευση

μοτοσυκλετωντασ-με-ευρωπαϊκή-ενημέ-767559

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

Υστερα από 20 χρόνια ο ΟΗΕ προχώρησε στη σύνταξη νέου κανονισμού, που αφορά στον τρόπο παραγωγής και δοκιμής του κράνους προστασίας για τους μοτοσυκλετιστές.

Ο κανονισμός των Ηνωμένων Εθνών, γνωστός με τον αριθ. 22, ισχύει για τα κράνη, που είναι νόμιμα να χρησιμοποιούνται στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Ο κανονισμός περιλαμβάνει, όπως μας πληροφορεί στο κείμενό του, «ενιαίες διατάξεις σχετικά με την έγκριση προστατευτικών κρανών και των καλυμμάτων τους για οδηγούς και επιβάτες μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων». Σήμερα ισχύει η πέμπτη κατά σειρά έκδοση του κανονισμού, γι’ αυτό και στις σχετικές ετικέτες στο εσωτερικό των κρανών (στο λουράκι) υπάρχει η ένδειξη ECE 22.05. Σύντομα θα αρχίσουμε να βλέπουμε τη νέα ένδειξη δηλ. ECE 22.06.

Οι νέες προβλέψεις ασφαλείας του κανονισμού αφορούν στη δοκιμασία των αρθρωτών κρανών (κράνη εξοπλισμένα με κινητό ή αποσπώμενο προστατευτικό κάλυμμα της κάτω γνάθου). Θα δοκιμάζονται, δηλαδή, με ή χωρίς το προστατευτικό στη θέση του. Αναφορά γίνεται στις αντιηλιακές ασπίδες, δηλαδή τις προσθήκες συνήθως στο εσωτερικό των κρανών, οι οποίες προστατεύουν τα μάτια του αναβάτη από τον ήλιο. Με μια απλή κίνηση, η αντηλιακή ασπίδα πρέπει να μπορεί να μετακινηθεί χωριστά από το γείσο του κράνους. Τα κράνη, που θα πωλούνται στην αγορά και θα διαθέτουν αντηλιακή θωράκιση, θα δοκιμάζονται με την αντηλιακή ασπίδα στην προβλεπόμενη θέση για την προστασία του αναβάτη.

Ανακλαστικά αυτοκόλλητα – Προκειμένου να συμμορφώνεται με τις εθνικές απαιτήσεις, το κράνος μπορεί να απαιτείται να έχει ανακλαστικά υλικά. Αυτά τα υλικά μπορούν να δοθούν με το κράνος, με κατάλληλες οδηγίες για το πού και πώς να τα εφαρμόσουμε στο κράνος. Συχνά τα κράνη διατίθενται στην αγορά με ειδικά αξεσουάρ. Αυτά όμως θα πρέπει να έχουν εξεταστεί, αλλιώς υπάρχει κίνδυνος ο εξοπλισμός να έχει δυσμενείς επιπτώσεις. Με την τοποθέτησή τους ή την αφαίρεση τους δεν πρέπει να επηρεάζεται η ασφάλεια, που προσφέρει το κράνος. Οι δοκιμές στην παραγωγή του κράνους, σύμφωνα με τον νέο κανονισμό, θα γίνουν με και χωρίς τα αξεσουάρ. Θα πρέπει να μελετηθούν με ιδιαίτερη προσοχή η απορρόφηση ενέργειας, οι αιχμηρές άκρες και το οπτικό πεδίο. Οπως καταλαβαίνουμε, κάθε τροποποίηση του κράνους από την αρχική του μορφή (προδιαγραφή) απαγορεύεται, διότι δεν θα έχει ελεγχθεί.

Τα αξεσουάρ πρέπει να τοποθετούνται σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή του κράνους.

Ενδιαφέρον έχουν οι νέες προβλέψεις για την προστασία από μικρά αντικείμενα (π.χ. πετραδάκια), που εκτοξεύονται με μεγάλη ταχύτητα και αποτελούν απειλή για τους μοτοσυκλετιστές. Οι δοκιμές εστιάζονται στις ζελατίνες, οι οποίες πρέπει να μη θρυμματίζονται όταν χτυπηθούν από κάποιο μικροαντικείμενο κατά τη διάρκεια της κίνησης. Πρέπει να αντέχουν σε χτύπημα με χαλύβδινη σφαίρα, που κινείται με 60 m/s! Η ζελατίνα δεν πρέπει να σπάει ή να παραμορφώνεται και το περίβλημά της δεν πρέπει να διαχωρίζεται σε δύο ή περισσότερα κομμάτια ή να μην μπορεί να συγκρατήσει τη ζελατίνα στη θέση της.

Νέα μέθοδος δοκιμασίας θα εισαχθεί, με την οποία θα μετράται η περιστροφική επιτάχυνση του κράνους και θα αντιστοιχεί στην περιστροφή του κεφαλιού κατά την πρόσκρουση, όταν το κράνος «στρίβει» κατά τη διάρκεια του ατυχήματος. Η δοκιμή περιλαμβάνει κρούση του κράνους με καθορισμένη ταχύτητα και καθορισμένες γωνίες σε άκαμπτο εμπόδιο.

Ο νέος κανονισμός, δηλαδή ο 22.06, ψηφίστηκε τον Ιούνιο του 2020, αλλά προς το παρόν ισχύει ο κανονισμός 22.05. Σε τρία χρόνια, μετά την επίσημη ημερομηνία έναρξης ισχύος του κανονισμού 22.06, θα είναι παράνομο να πωλούνται κράνη, που δεν συμμορφώνονται με τον κανονισμό 22.06.

Να θυμίσουμε ότι ο κανονισμός 22 απαιτεί να βρίσκεται σε κάθε κράνος μοτοσυκλέτας ραμμένη ετικέτα μέσα ή πάνω στο σύστημα συγκράτησης (στο λουράκι) με τη σχετική ένδειξη. Η ετικέτα εμφανίζει το σήμα αναγνώρισης, τον αριθμό αναγνώρισης και τον αριθμό σειράς παραγωγής. Επίσης, κάτι νέο υπάρχει στον κανονισμό 22.06, η πρόβλεψη για πρώτη φορά του έτους παραγωγής του κράνους.

Νέες λοιπόν προδιαγραφές, ασφαλέστερες και ουσιαστικότερες για την προστασία των μοτοσυκλετιστών. Επιπλέον, έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στην ανοιχτή διαβούλευση, που ήδη ξεκίνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αφορά στον οδικό χάρτη για την κοινοτική οδηγία με τίτλο «Στρατηγική βιώσιμης και έξυπνης κινητικότητας».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι υπεύθυνη για την έκδοση κοινοτικών οδηγιών ύστερα από αιτήματα του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, φορέων ή πολιτών, αλλά κυρίως από δική της πρωτοβουλία, όπως η αντίστοιχη που αφορά στη συμφωνία με τίτλο «The European Green Deal». Περιλαμβάνει στόχο μείωσης των επιπτώσεων, που έχουν οι μεταφορές περιορίζοντας την εκπομπή των αερίων, που ενισχύουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου κατά 90%, μέχρι το 2050. Σκοπός της Ε.Ε. είναι η υιοθέτηση στρατηγικής, που θα μετατρέψει το σύνολο των οχημάτων της Ευρωπαϊκής Ενωσης σε «καθαρό, σύγχρονο και ψηφιοποιημένο» στόλο. Οι επί μέρους στόχοι προσβλέπουν στην αύξηση της κυκλοφορίας οχημάτων μηδενικών εκπομπών ρύπων, στη διάθεση βιώσιμων εναλλακτικών λύσεων στους πολίτες και τις επιχειρήσεις, στην υποστήριξη της ψηφιοποίησης και της αυτοματοποίησης των μεταφορών και στη βελτίωση της συνδεσιμότητας και της πρόσβασης σε τέτοιες πρακτικές.

Στις διαδικασίες περιλαμβάνεται και η συγκέντρωση σχολίων από τους πολίτες, δηλαδή η έκθεση των προβλέψεων της Ε.Ε. σε δημόσια διαβούλευση για το θέμα. Μπορούμε, λοιπόν, να γράψουμε τα σχόλιά μας σχετικά με τον οδικό χάρτη της πρωτοβουλίας ή μπορούμε απλώς να εκφράσουμε την άποψή μας για το θέμα με μικρό ή εκτεταμένο κείμενό μας. Να έχουμε υπόψη μας ότι η ενεργή ήδη δημόσια διαβούλευση αποτελείται από μεγάλο αριθμό ερωτήσεων, που απαιτούν χρόνο για να απαντηθούν και αρκετά καλές γνώσεις. Η FEMA έχει ήδη ολοκληρώσει τη συμμετοχή της στη δημόσια διαβούλευση, αλλά τα σχόλια για τον οδικό χάρτη είναι ανοιχτά έως τις 29 Ιουλίου σε όλους. Η δημόσια διαβούλευση προορίζεται και για οργανισμούς και θα παραμείνει ανοιχτή έως τις 23 Σεπτεμβρίου.

Ιδού, λοιπόν, πεδίο δόξης λαμπρό για όσους έχουμε (ή νομίζουμε ότι έχουμε) απόψεις να τις διατυπώσουμε επισήμως και να ενημερωθούμε σχετικά, ώστε να μαθαίνουμε. Αλλωστε, είναι ένας από τους λίγους τρόπους, που μπορούμε να προωθήσουμε τη μοτοσυκλέτα σε αυτό το επίπεδο και να εξισορροπήσουμε τις πολύ ισχυρές απόψεις άλλων ομάδων, που δεν καλοβλέπουν την παρουσία της μοτοσυκλέτας στην καθημερινή κυκλοφορία.

Εμπρός, λοιπόν, αφήστε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για λίγο ήσυχα και μπείτε στη δημόσια διαβούλευση της Ε.Ε. για ένα θέμα, που αφορά σε εμάς.

(Πηγή άντλησης πληροφοριών κείμενα των Dolf Willigers και Wim Taal της F.E.M.A., δηλαδή της καλύτερης πηγής πληροφόρησης για εμάς τους μοτοσυκλετιστές).

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου