ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝΤΑΣ… σε τρεις τροχούς

μοτοσυκλετωντασ-σε-τρεις-τροχούς-775065

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

Ο κορονοιός φαίνεται να προκαλεί σοβαρά προβλήματα στις αερομεταφορές και έτσι η φετινή τουριστική κίνηση μάλλον θα εξυπηρετηθεί οδικώς. Οσοι, δηλαδή, από τους επισκέπτες μας αποφάσισαν να ταξιδέψουν μέχρι τη χώρα μας, θα έρθουν οδικώς. Οπως και τα υπόλοιπα καλοκαίρια θα δούμε σε διάφορα μέρη της χώρας μοτοσυκλέτες με ρυμουλκούμενα οχήματα, τα γνωστά μας trailers και φυσικά μοτοσυκλέτες με πλευρικά κάνιστρα, δηλαδή τα γνωστά μας sidecars. Εκείνο που δεν γνωρίζουνοι περισσότεροι, ακόμη και οι Ελληνες μοτοσυκλετιστές, είναι ότι και τα δύο, δηλαδή η έλξη trailer και η προσθήκη κάνιστρου (sidecar) είναι «απαγορευμένοι καρποί» για τους Ελληνες μοτοσυκλετιστές. Τα ρυμουλκούμενα οχήματα για μοτοσυκλέτες (TRAILERS) απαγορεύονται να σύρονται, σύμφωνα με τον ισχύοντα Κ.Ο.Κ. (άρθρο 40.2), διότι, σύμφωνα με αυτόν, οι μοτοσυκλέτες δεν μπορούν να σύρουν οτιδήποτε. Ακόμη και αν δεν απαγορευόταν η έλξη, θα έπρεπε οπωσδήποτε να έφερε την προβλεπόμενη άδεια και να ήταν φυσικά ασφαλισμένο.

Το Υπουργείο Μεταφορών, ενώ έχει προβλέψει την τοποθέτηση ρυμού (κοτσαδούρας) και την έλξη, μετά από αδειοδότηση, ρυμουλκούμενων οχημάτων από Ι.Χ. επιβατηγό αυτοκίνητο, δεν έχει αντιστοίχως προβλέψει οτιδήποτε για τις μοτοσυκλέτες, που κυκλοφορούν νομίμως στη χώρα μας. Ισως εδώ να διατυπώνονταν κάποιες επιφυλάξεις με γνώμονα – τι άλλο; – την οδική ασφάλεια. Η επιχειρηματολογία δεν ευσταθεί, διότι η αντίστοιχη ευρωπαϊκή πραγματικότητα είναι απολύτως διαφορετική και το χειρότερο είναι ότι την ίδια στιγμή κάθε μοτοσυκλέτα προερχόμενη από το εξωτερικό, που ταξιδεύει στην Ελλάδα σύροντας τρέιλερ με τη σχετική άδεια, ΔΕΝ ΥΠΟΚΕΙΤΑΙστην απαγόρευση. Ούτε λίγο, ούτε πολύ οι επισκέπτες μας μπορούν να έλκουν ρυμουλκούμενα οχήματα με τη μοτοσυκλέτα τους, αν έχουν εκδώσει στη χώρα τους τη σχετική άδεια και το πιο εντυπωσιακό όλων η απαγόρευση του Κ.Ο.Κ. μας δεν έχει εφαρμογή σε αυτούς ύστερα από την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου κατά της Ισπανίας και είναι εφαρμοστέα σε όλη την Ε.Ε.! Για μία φορά ακόμη έχουμε το φαινόμενο οι επισκέπτες μας να έχουν περισσότερα δικαιώματα έναντι των μονίμων κατοίκων της χώρας αυτής, γιατί …έτσι. Παρόμοια περίπτωση είναι και αυτή των πλευρικών κάνιστρων για μοτοσυκλέτες (SIDECARS). Εάν αγοράσετε καινούργια ή μεταχειρισμένη μοτοσυκλέτα με πλευρικό κάνιστρο προερχόμενη από χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης μπορεί να εκδοθεί σχετική άδεια τρίκυκλης μοτοσυκλέτας, να ασφαλιστεί και να μεταφέρει τρίτο άτομο. Το όχημα είναι νόμιμο και δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, όπως συμβαίνει και με όσες μοτοσυκλέτες ήδη κυκλοφορούν με άδεια τρικύκλου στη χώρα. Το ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι ότι οι μοτοσυκλέτες με άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα, οι οποίες ήδη κυκλοφορούν, δεν μπορούννα μετατρέψουν την άδειά τους από δίκυκλη σε τρίκυκλη προσθέτοντας πλευρικό κάνιστρο τροποποιώντας την άδεια κυκλοφορίας, επειδή ΔΕΝ υφίσταται σχετική διαδικασία, με την οποία η Πολιτεία να προβλέπει αυτή τη διαδικασία. Πρακτικά η μοτοσυκλέτα, που εισάγεται ως τρίκυκλη, σύρει κάνιστρο, ενώ η ίδια μοτοσυκλέτα ΔΕΝ μπορεί να σύρει το ίδιο κάνιστρο νομίμως, εάν έχει εκδώσειαρχικά άδεια δίκυκλης μοτοσυκλέτας κατά την εισαγωγή της στη χώρα!

Πολύ συχνά, τόσο στο παρελθόν, όσο και στο παρόν ακούμε για την προσαρμογή της χώρας μας στα ευρωπαϊκά δεδομένα και εδώ πρόκειται ακριβώς για αυτή την περίπτωση. Ας μην ξεχνάμε ότι trailers και sidecars είναι ευρωπαϊκά προϊόνταστην πλειονότητάτους και εάν κάποια εταιρεία παραγωγής έκρινε σκόπιμη την προσφυγή στα κοινοτικά όργανα, η χώρα μας ακόμη μία φορά θα καλούνταν να εξηγήσει απαγορεύσεις, που δεν έχουν κανένα νόημα και ουσία. Η λογικότερη κίνηση εκ μέρους της Πολιτείας και του αρμόδιου Υπουργείου είναι να καταργήσει την απαγορευτική πρόβλεψη του Κ.Ο.Κ. και να εκδώσει σχετική υπουργική απόφασημε όρους ΙΔΙΟΥΣ με αυτούς των Ι.Χ. επιβατικών αυτοκινήτων, η οποία θα προβλέπει την αδειοδότηση των μοτοσυκλετών για έλξη με βάση τις προδιαγραφές και τις ανάλογες εγκρίσεις τύπου, που ισχύουν για τα ρυμουλκούμενα των Ι.Χ. επιβατικών αυτοκινήτων. Τα οφέλη που θα προκύψουν είναι η είσπραξη των σχετικών παραβόλων, των αμοιβών για τη σύνταξη των σχετικών τεχνικών εκθέσεων από τους μηχανολόγους, ΧΩΡΙΣ να υφίσταται κίνδυνος για την κυκλοφορία. Ας μην ξεχνάμε ότι ήδη οι μοτοσυκλέτες, που προέρχονται από το εξωτερικό, κυκλοφορούν νομίμως και σύμφωνα με τα στοιχεία μας δεν έχουν προκαλέσει κάποιο ατύχημα. Παρόμοια λύση μπορεί να δοθεί και στην περίπτωση που κάποιος ιδιοκτήτης μοτοσυκλέτας, η οποία ήδη κυκλοφορεί στην Ελλάδα, ζητήσει να προσθέσει πλευρικό κάνιστρο. Αυτό μπορεί να γίνει με την έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης, σύμφωνα με την οποία κάθε κατάλληλη μοτοσυκλέτα με άδεια κυκλοφορίας στη χώρα μας μπορεί να σύρει νομίμως πλευρικό κάνιστρο. Ως προϋπόθεση θα πρέπει να προβλέπεται η υποβολή τεχνικής έκθεσης για το κάνιστρο, η οποία να έχει προέλευση φορέα πιστοποίησης της Ευρωπαϊκής Ενωσης (π.χ. TUV) και να συμπληρώνεται από τεχνική έκθεση μηχανολόγου, ο οποίος θα βεβαιώνει την ορθή εγκατάσταση του κάνιστρου, δηλαδή θα βεβαιώνει την αρτιότητα της εγκατάστασης του υποπλαισίου και των ηλεκτρολογικών – υδραυλικών συνδέσεων. Ολο αυτό είναι αναγκαίο, ώστε να τηρηθούν οι προδιαγραφές του κατασκευαστή του κάνιστρου. Και δωτα οφέλη που θα προκύψουν είναι η είσπραξη των σχετικών παραβόλων, των αμοιβών για τη σύνταξη των σχετικών τεχνικών εκθέσεων από τους μηχανολόγους, ΧΩΡΙΣ κίνδυνο για την κυκλοφορία. Η χώρα μας έχει εμπειρία ετών όσον αφορά στην κυκλοφορία τρίκυκλων (συμμετρικώνκαι ασύμμετρων) μοτοσυκλετών. Ηδηοι προερχόμενες μοτοσυκλέτες από το εξωτερικό κυκλοφορούν νομίμως, όπως και οι εισαγόμενες ως τρίκυκλα. Και σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία τροχαίων δυστυχημάτων για το είδος αυτό των οχημάτων. Αν και γνωρίζουμε ότι η βιοτεχνική ή βιομηχανική παραγωγή κάθε είδους οχημάτων στη χώρα μας ποτέ δεν είχε καλή τύχη, θα αποτολμήσουμε τη διατύπωση της υπόθεσης ότι και οι δύο αλλαγές θα άφηναν περιθώριο για την παραγωγή τέτοιων οχημάτων από ελληνικά χέρια. Εδικά στην περίπτωση των ρυμουλκούμενων οχημάτων υπάρχει μεγάλη εμπειρία και θα είχε ιδιαίτερο οικονομικό ενδιαφέρον. Μπορεί να έχουν αργήσει όλα αυτά στη χώρα μας, αλλά ποτέ δεν είναι αργά για την προσαρμογή στα ευρωπαϊκά δεδομένα.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου