ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝΤΑΣ… …προσπερνώ με ασφάλεια

μοτοσυκλετωντασ-προσπερνώ-με-ασφ-15880

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

Ενας από τους χειρισμούς, που πολύ συχνά χρειάζεται να κάνουμε εμείς οι μοτοσυκλετιστές, είναι το προσπέρασμα άλλων οχημάτων. Αυτό μπορεί να συμβεί εντός ή εκτός αστικών περιοχών, επαρχιακών δρόμων ή αυτοκινητοδρόμων, με τα υπόλοιπα οχήματα να είναι σε κίνηση ή να ακινητούν σε ουρές. Συχνά σε έναν από αυτούς τους χειρισμούς σημειώνονται δυστυχήματα με πιο πρόσφατα πολυσυζητημένη περίπτωση αυτής της διήθησης (filterthrough – υπήρξαν πριν έναν χρόνο περίπου δημοσιεύματα με αφορμή δικαστική απόφαση για το ποιος ευθύνεται σε περίπτωση ατυχήματος).

Η τεχνική του προσπεράσματος εκτιμάται ιδιαίτερα και εξετάζεται ως χαρακτηριστικό του προηγμένου οδηγού, γιατί συχνά γίνονται λάθη από λανθασμένους χειρισμούς ή τακτικές.

Προτού προσπεράσουμε, πρέπει πάντα να ελέγχουμε για οχήματα που κινούνται με ταχύτητα μικρότερη της δικής μας και προπορεύονται και για οχήματα με ταχύτητα μεγαλύτερη της δικής μας που κινούνται πίσω μας. Ο έλεγχος γίνεται μέσα από τους καθρέπτες μας αλλά ποτέ δεν ξεχνάμε ότι ακόμη και μεις έχουμε νεκρές γωνίες και δεν θέλουμε εκπλήξεις. Ελέγχουμε κοιτώντας τακτικά και μένουμε σε εγρήγορση παρακολουθώντας την κυκλοφορία. Πρέπει να έχουμε –αν είναι δυνατόν –σε πραγματικό χρόνο τις θέσεις των οχημάτων που κινούνται κοντά μας, μπρος, πλάγια και πίσω μας. Μόνο έτσι θα μπορέσουμενα κρίνουμε πότε προσφέρεται η ευκαιρία για προσπέρασμα αφού προσαρμόσουμε την ταχύτητά μας. Ενα πολύ συνηθισμένο σφάλμα που κάνουμε είναι η απόσταση ασφαλείας που πρέπει να τηρούμε από κάθε άλλο όχημα. Πολύ συχνά κινούμαστε πολύ κοντά στα υπόλοιπα οχήματα και πρακτικά αφήνουμε την τύχη μας στα χέρια των οδηγών τους. Αυτό είναι το τραγικότερο σφάλμα που μπορεί να κάνει κάποιος στον δρόμο δηλ. να αφήνει την τύχη του στα χέρια ενός άλλου οδηγού που είτε από αδιαφορία, είτε από κακό χειρισμό μπορεί να αποβεί μοιραίο για μας.

Σταδιακά μαθαίνουμε να παρατηρούμε και να καθοδηγούμαστε, καθώς προετοιμάζουμε το προσπέρασμά μας, προσέχοντας για «προειδοποιήσεις» που μας έρχονται από τα άλλα οχήματα που μοιραζόμαστε τον δρόμο. Εχουν ιδιαίτερη σημασία οι σχετικές ταχύτητες δηλ. η ταχύτητα που εμείς και τα άλλα οχήματα κινούνται, οι κινήσεις της κεφαλής και του σώματος των υπολοίπων οδηγών όπως και η κίνηση του οχήματος που οδηγούν. Στις «ιδανικές» καταστάσεις μπορεί οι άλλοι οδηγοί να μας λάβουν υπόψη τους και να σηματοδοτήσουν μια αλλαγή στην κίνησή τους αλλά ακόμη κι αυτή η κίνηση δεν είναι απόλυτα βέβαιη ότι θα γίνει με ασφάλεια. Στις περισσότερες περιπτώσεις η εμπειρία μας και η απόσταση ασφαλείας θα εξασφαλίσουν την ακεραιότητά μας.

Δεν έχουμε πολλές απαιτήσεις για τη σωστή σηματοδότηση των άλλων οχημάτων –άλλωστε στην Ελλάδα οδηγούμε –όμως δεν πρέπει να υιοθετούμε κάθε επικίνδυνη συμπεριφορά, καταλήγοντας να γίνουμε ακόμη ένας αδιάφορος για την ασφάλεια τω υπολοίπων οδηγός. Οταν, λοιπόν, πρόκειται να αλλάξουμε πορεία ή την ταχύτητα κίνησής μας οφείλουμε να ειδοποιήσουμε, να πληροφορήσουμε τους υπόλοιπους οδηγούς για την πρόθεσή μας αυτή. Στην περίπτωση της προσπέρασης αποφεύγουμε να τοποθετούμαστε στα τυφλά σημεία των οχημάτων που προσπερνάμε. Το ασφαλές προσπέρασμα απαιτεί να μετακινηθούμε γρήγορα, περνώντας από τα τυφλά σημεία ή να μην μπούμε καθόλου σε αυτά. Αν βρεθούμε σε τυφλό σημείο και δεν είναι δυνατό να προσπεράσουμε, τότε επιστρέφουμε προσωρινά πίσω, σε σημείο που να είμαστε ορατοί από τον οδηγό του προπορευόμενου οχήματος. Εννοείται ότι προειδοποιούμε τους άλλους οδηγούς για την παρουσία μας ειδικά όταν κινούμαστε με ταχύτητα. Ενεργοποιούμε τα φώτα κατεύθυνσης (φλας), δίνουμε χρόνο να μας δούνε όσοι οδηγοί πρέπει, κυρίως ο προπορευόμενος και αποφασίζουμε οριστικά αν θα προσπεράσουμε κατά τη διάρκεια του σινιάλου σύμφωνα με την ταχύτητα και την ανταπόκριση των άλλων οδηγών. Τα φώτα μας καλό είναι να είναι αναμμένα αν οδηγούμε παλαιότερης τεχνολογίας μοτοσυκλέτα αλλά προσέχουμε να αποφύγουμε το θάμπωμα των άλλων οδηγών στο αντίθετο ρεύμα. Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι αναβοσβήνοντας τα φώτα μας ίσως δώσουμε λάθος μήνυμα και γι’ αυτό το αποφεύγουμε. Αφήνουμε το φλας για αρκετό χρονικό διάστημα ώστε τα άλλα οχήματα να μας δουν και να αντιδράσουν ανάλογα.

Σε κάθε περίπτωση, αφήνουμε περιθώρια για ελιγμούς. Η κίνηση με μεγάλη ταχύτητα κοντά σε προπορευόμενα οχήματα μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στο προσπέρασμα. Πολλοί μοτοσυκλετιστές αγνοούν τον όγκο των βαρέων οχημάτων και τον αέρα που εκτοπίζουν αυτά στις υψηλές ταχύτητας. Το ρεύμα αέρος μπορεί να αλλάξει βίαια την τροχιά της μοτοσυκλέτας με τραγικά αποτελέσματα για το μικρότερο όχημα, τη μοτοσυκλέτα. Γενικά, όσον αφορά στα βαρέα οχήματα, κρατάμε μεγάλη απόσταση και αυτό μας προφυλάσσει επιπλέον από τυχαία γεγονότα όπως το σκάσιμο ενός ελαστικού, η πτώση κάποιου εξαρτήματος και το επικίνδυνο αντικείμενο που μπορεί να προβάλει αιφνιδιαστικά μπροστά μας κάτω από το βαρύ όχημα που ακολουθούμε αφήνοντας ελάχιστο χρόνο αντίδρασης σε μας.

Το ίδιο επικίνδυνη είναι η διήθηση με μεγάλη ταχύτητα ανάμεσα σε άλλα οχήματα, ακόμη και ακινητοποιημένα. Η παραμικρή κίνηση μπορεί να αποβεί μοιραία για μας οπότε η προσοχή μας πρέπει να διπλασιαστεί αποφεύγοντας την έκπληξη των υπολοίπων οδηγών που μπορεί να μην μας προσέχουν καθόλου, κινούμενοι βαριεστημένα σε στοίχους για ώρα.

Ενα ασφαλές προσπέρασμα απαιτεί από μας μια καλή παρατήρηση, μια σωστή τοποθέτηση, σηματοδότηση των προθέσεών μας και χρήση της επιτάχυνσης ως στοιχείο ενεργητικής ασφάλειας. Κινούμαστε μακριά από το προπορευόμενο όχημα και γρήγορα επιστρέφουμε στην λωρίδα κίνησής μας χωρίς να εμποδίσουμε κανένα στο μέρος που έχουμε ήδη προβλέψει ως ασφαλές.

Πρέπει πάντα να θυμόμαστε ότι οι αποστάσεις ασφαλείας δεν είναι απλά πρόβλεψη του Κ.Ο.Κ., αλλά το μόνο «όπλο» μας στην εξοικονόμηση πολύτιμου χρόνου δευτερολέπτων που θα μας κρατήσει ασφαλείς.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου