ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Μοτοσυκλετώντας …με την ελπίδα;

μοτοσυκλετώντας-με-την-ελπίδα-230646

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

Το 2020 μοιάζει να ξεκινά με ευχάριστα νέα για τους μοτοσυκλετιστές σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Από την αρχή του έτους η αγορά του κράνους θα επιβαρύνεται πλέον με ΦΠΑ 13%, έναντι του 24% που ίσχυε. Υπενθυμίζω ότι τον Αύγουστο του 2019 είχε ανακοινωθεί η μείωση του ΦΠΑ των κρανών από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, κατά την επίσκεψή του στο Υπουργείο Μεταφορών. Τώρα «η μπάλα βρίσκεται στη μεριά» των εμπόρων, που καλούνται να κάνουν προσφορές στα κράνη stock και να εισάγουν καινούργια, τα οποία πρέπει να πωλούνται σε χαμηλότερη τιμή. Επειδή η μείωση του ΦΠΑ αφορούσε και σε άλλα είδη οδικής ασφάλειας, όπως τα καθισματάκια των παιδιών, ας ελπίζουμε ότι θα επεκταθεί κάποια στιγμή και στον υπόλοιπο εξοπλισμό προστασίας του μοτοσυκλετιστή, δηλ. αδιάβροχα, μπότες, γάντια, τζάκετ και παντελόνια. Μπορεί να μην είναι υποχρεωτική από τον νόμο η χρήση τους, αλλά είναι υποχρεωτική από τη λογική και τις συνθήκες των ελληνικών δρόμων. Μην ξεχνάμε ότι το μηχανοκίνητο δίκυκλο χρησιμοποιείται πλέον επαγγελματικά πολύ περισσότερο και οι εργαζόμενοι, πρωτίστως οι ντελιβεράδες, πρέπει να βρίσκουν φτηνότερα και ποιοτικότερα ρούχα για την δουλειά τους.

Το ίδιο ευχάριστα είναι τα νέα για τους κατόχους ιστορικών οχημάτων μετά τη δημοσίευση της ΚΥΑ Α οικ. 82350 – 3809/2019 στο ΦΕΚ 4948/Β/31 – 12 -2019. Ολες οι προβλέψεις, που ουσιαστικά ακύρωναν την έννοια ιστορικό όχημα μετατρέποντάς το, μόνο για τους Ελληνες ιδιοκτήτες, σε εκθεσιακό αντικείμενο, διορθώθηκαν. Οι γραφειοκρατικές και ύποπτες προβλέψεις για επανεξέταση, επιβολή τελών κ.λπ. αναιρέθηκαν. Εγγραφα κατοχής και όροι κυκλοφορίας ήρθαν σε λογικό πλαίσιο και η προβλεπόμενη κίνηση των οχημάτων επιτρέπει να δούμε ξανά στους δρόμους τη μοτοσυκλετιστική ιστορία.

Οσον αφορά στην κίνηση, οι νέες ρυθμίσεις προβλέπουν τη δημόσια κυκλοφορία των ιστορικών οχημάτων για τη συμμετοχή τους σε εκδηλώσεις, εφόσον αυτές έχουν αδειοδοτηθεί σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, δηλ. δύο μέρες πριν και μία μέρα μετά την εκδήλωση. Επιπλέον προβλέπουν την κίνηση των ιστορικών οχημάτων όταν απαιτείται η συντήρησή τους, αρκεί να υπάρχει κάποιο αποδεικτικό στοιχείο ότι κινείται προς ή από το συνεργείο επισκευής.

Σημαντικότερη, όμως, πρόβλεψη είναι η κίνηση των ιστορικών οχημάτων για τη συντήρησή τους κάθε Κυριακή. Μπορεί να προβλέπεται για λόγους συντήρησης, η ακινησία καταστρέφει χειρότερα από την υπερβολική κίνηση ένα όχημα, αλλά το πλέον σημαντικό είναι η παρουσία της ιστορίας στους δρόμους.

Πρέπει να γίνει επιτέλους αντιληπτό ότι το ιστορικό όχημα δεν έχει καμία σχέση με την καθημερινή ανάγκη για μετακίνηση, μεταφορά και ψυχαγωγία. Οι ανοησίες, που έχουν διατυπωθεί κατά καιρούς, ανήκουν μόνο στην ομάδα απόψεων, που περιγράφεται από τη γνωστή φράση «να ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα». Οι επιδόσεις του Ελληνικού Κράτους δεν είναι οι καλύτερες στη διατήρηση της ιστορικής μνήμης και δω έχουμε βελτίωση. Τι ελπίζουμε; Να έχουμε ακόμη ένα βήμα βελτίωσης και να επιτρέπεται με όρους η κίνηση των ιστορικών οχημάτων με μόνο σκοπό την επίδειξή τους.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχουμε την αυξανόμενη αναγνώριση της μοτοσυκλέτας ως λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα των αστικών και όχι μόνο περιοχών. Αυτό δεν θα συμβεί χωρίς τη σχετική εμπλοκή στις αποφάσεις από την οργανωμένη παρουσία των μοτοσυκλετιστών, ούτε είναι σίγουρο ότι θα γίνει με τους καλύτερους όρους. Για πρώτη φορά συζητείται η μοτοσυκλέτα υπό το πρίσμα της συμμετοχής της στη λύση των προβλημάτων της κυκλοφορίας μετά από 2 δεκαετίες αρνητικών νομοθεσιών. Η έρευνα της FEMA με το ερώτημα της οδήγησης μοτοσυκλετών της κατηγορίας Α1 (κυβισμός 125 cc) από οδηγούς αυτοκινήτων έδωσε θετικό αποτέλεσμα, αλλά εξίσου σημαντική είναι η άποψη των μοτοσυκλετιστών για συμπληρωματική πρακτική άσκηση και εξέτασή τους πριν πάρουν την άδεια. Η πρόβλεψη ισχύει σε πολλές χώρες της Ε.Ε., χωρίς όμως να ξεχνάμε ότι οι περισσότερες ζητούν συμπληρωματική πρακτική άσκηση από τους υποψήφιους. Λογικό και ουσιαστικό για την ασφάλειά τους.

Η FEMA ανακοίνωσε ότι η Σουηδία θα φιλοξενήσει την 3η Διεθνή Υπουργική Σύσκεψη για την Οδική Ασφάλεια και ζητεί από τις αρχές να λάβουν υπόψη τους τις ειδικές ανάγκες των μοτοσυκλετιστών. Η σύσκεψη θα γίνει στις 19 -20 Φεβρουαρίου 2020 και έχει θέμα την επίτευξη στόχων σχετικά με την οδική ασφάλεια μέχρι το 2030. Χρηματοδοτείται σε σημαντικό βαθμό από τον World Health Organization (WHO) και αναμένονται πάνω από 80 υπουργοί με τις συνοδείες τους να πάρουν μέρος.

Οι στόχοι περιλαμβάνονται στη δήλωση της Στοκχόλμης και θέλουν μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων κατά 50% σε βάθος 10 ετών. Συνήθη θύματα οι ευάλωτες ομάδες χρηστών του δρόμου, δηλ.,πεζοί, ποδηλάτες, μοτοσυκλετιστές και επιβάτες των μέσων μαζικής μεταφοράς. Σύμφωνα με τον World Health Organization, ο ετήσιος αριθμός των θυμάτων προσεγγίζει το 1,35 εκατομμύριο. Τα τροχαία είναι ο κύριος λόγος θανάτου ατόμων νεαρής ηλικίας 5 – 29 ετών.

Ο γενικός γραμματέας της FEMA Dolf Willigers δήλωσε για την αναμενόμενη σύσκεψη: «Είναι σπουδαίο που η δήλωση της Στοκχόλμης αναφέρει τις ανάγκες ασφάλειας των μοτοσυκλετιστών, αλλά είναι λίγο απογοητευτικό το γεγονός ότι στο έγγραφο δεν αναφέρονται συγκεκριμένα μέτρα ή ενέργειες για τη βελτίωση της ασφάλειάς μας. Η FEMA και όλες οι εθνικές οργανώσεις μέλη της θα πρέπει να συνεχίσουν να συνεργάζονται στενά με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με τα κράτη μέλη για να εξασφαλίσουν μεγαλύτερη προσοχή στην ασφάλεια των μοτοσυκλετιστών». Ο κ. Willigers συνεχίζει: «Πρέπει επίσης να προσέξουμε ιδιαίτερα την περαιτέρω εφαρμογή του Vision Zero («κανείς δεν θα πρέπει να σκοτωθεί ή να τραυματιστεί σοβαρά σε τροχαίο ατύχημα»), διότι αν το Vision Zero δεν ενσωματώνει τις ανάγκες των μοτοσυκλετιστών, θα μπορούσε ενδεχομένως να οδηγήσει σε αυστηρά περιοριστικά μέτρα για εμάς, τους αναβάτες».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου