ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Μοτοσυκλετώντας …στην πόλη

μοτοσυκλετώντας-στην-πόλη-254271

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

Ο χειμώνας έφθασε, αλλά η μοτοσυκλέτα στην Ελλάδα πολύ λίγες μέρες τον χρόνο παύει να κινείται. Οι βόλτες και τα ταξίδια είναι σίγουρα περιορισμένα σε σχέση με αυτά της άνοιξης και του καλοκαιριού, αλλά η χρήση της μοτοσυκλέτας είναι καθημερινή, ειδικά μέσα στην πόλη. Ας δούμε την κίνησή μας μέσα την πόλη, για την οποία η μοτοσυκλέτα αποτελεί λύση στα κυκλοφοριακά προβλήματά της, όταν χρησιμοποιείται σωστά.

Οταν οδηγούμε μέσα στην πόλη το κυριότερο μέλημά μας είναι να είμαστε ορατοί στους υπόλοιπους οδηγούς και να γνωρίζουν εγκαίρως τις προθέσεις μας. Η οδική συμπεριφορά μας πρέπει να είναι προβλέψιμη από τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου. Την ημέρα τα σήματα με τα χέρια μας είναι βεβαίως ευδιάκριτα και ειδικά αν φοράμε τα κατάλληλα ρούχα είμαστε σαφώς ορατοί από τους άλλους χρήστες του δρόμου.

Για να είμαστε βέβαιοι ότι οι υπόλοιποι χρήστες του οδικού δικτύου κατανοούν όσα πρόκειται να κάνουμε, τηρούμε τα προβλεπόμενα στον Κ.Ο.Κ. και προειδοποιούμε για τις προθέσεις μας με τα κατάλληλα σήματα. Οι υπόλοιποι χρήστες του οδικού δικτύου μπορεί να είναι οδηγοί ερχομένων ή διασταυρουμένων οχημάτων, ποδηλάτες, πεζοί, σχολικοί τροχονόμοι ή αστυνομικοί της Τροχαίας, που ρυθμίζουν την κυκλοφορία.

Ας θυμόμαστε πάντα ότι δίνουμε το σήμα μας έγκαιρα και με σαφήνεια. Η έγκαιρη σηματοδότηση εξυπηρετεί και ακόμη έναν σκοπό μας, δηλαδή να διατηρήσουμε τον έλεγχο της μοτοσυκλέτας μας στον χειρισμό που ακολουθεί, αφού όταν κάνουμε σήματα με το χέρι μειώνεται ο έλεγχος της μοτοσυκλέτας μας για λίγο. Χρειάζεται εξάσκηση εκτός κυκλοφορίας για να γίνεται η σηματοδότηση με άνεση και πριν διαχειριστούμε π.χ. στροφή που βρίσκεται μπροστά μας. Δηλώνοντας ότι πρόκειται να στρίψουμε δεξιά ή αριστερά σημαίνει ότι το κάνουμε σαφώς πριν τη στροφή που ακολουθεί και η κίνηση του χεριού μας ολοκληρώνεται πριν μπούμε στη στροφή, αφού εκεί είναι απαραίτητος ο μέγιστος έλεγχος της μοτοσυκλέτας μας. Οταν κινούμαστε με ταχύτητα και πρόκειται να στρίψουμε δεξιά ή αριστερά προτιμούμε να δηλώσουμε την πρόθεσή μας να στρίψουμε με τους φωτεινούς δείκτες αλλαγής κατεύθυνσης (φλας). Η πρόθεσή μας να στρίψουμε δεξιά ή αριστερά δηλώνεται με τη σταθερή έκταση του αντίστοιχου βραχίονά μας.

Αν θέλουμε να προειδοποιήσουμε για την πρόθεσή μας να σταματήσουμε ή να επιβραδύνουμε, γιατί εμπρός μας υπάρχει κάποιο εμπόδιο, διάβαση πεζών ή σταυροδρόμι, κινούμε τον δεξί μας βραχίονα τεντωμένο πλαγίως αργά πάνω – κάτω.

Να θυμόμαστε ότι πολλές φορές, επειδή τα φλας είναι πολύ κοντά, κυρίως στις μικρές μοτοσυκλέτες, δεν είναι σαφή τα μηνύματα που στέλνουν. Για τον λόγο αυτό πρέπει να χρησιμοποιούμε συχνότερα για λόγους ασφαλείας την κίνηση των χεριών μας.

Υπενθυμίζεται ότι τα σήματα με το χέρι δεν υποκαθιστούν τη λειτουργία και βέβαια την υποχρέωσή μας από τον Κ.Ο.Κ. να χρησιμοποιούμε τα φλας.

Πολύ σημαντικός για την ασφάλειά μας παραμένει ο κατάλληλος χρόνος προβολής του σήματός μας. Εγκαιρη ειδοποίηση σημαίνει ότι αυτή δίνεται τόσο νωρίς, ώστε να προφθάσουν οι υπόλοιποι χρήστες του δρόμου να αντιληφθούν τις προθέσεις μας, αλλά όχι πολύ νωρίς, διότι υπάρχει κίνδυνος παρανόησης των προθέσεών μας. Προσέχουμε επίσης να ακυρώνουμε τα φωτεινά μας σήματα, διότι αυτό δεν γίνεται αυτόματα από όλες τις μοτοσυκλέτες. Αυτό πρέπει να το προσέξουμε ιδιαίτερα και πρέπει να διακόπτεται η φωτεινή ένδειξη αλλαγής της κατεύθυνσής μας αμέσως μόλις τελειώσουμε και λίγο πριν επιχειρήσουμε ακόμη μία αλλαγή προς την ίδια κατεύθυνση. Ετσι αποφεύγουμε κάθε κίνδυνο παρεξήγησης.

Η ορθή και έγκαιρη σηματοδότηση δεν αφορά μόνο στις κινήσεις των χεριών μας και τα φλας. Υπάρχει και η σηματοδότηση με το σύντομο φωτεινό σήμα με τον προβολέα, δηλαδή το φωτοσινιάλο και το ηχητικό σινιάλο, την κόρνα. Συνήθως χρησιμοποιούμε το φωτοσινιάλο για να ειδοποιήσουμε για την παρουσία μας ως εναλλακτική λύση προς το ηχητικό σινιάλο της κόρνας μας. Το φωτοσινιάλο δεν χρησιμοποιείται για να παροτρύνουμε κάποιον άλλο οδηγό να προχωρήσει ή να στρίψει. Προσοχή θέλει όταν μας ειδοποιούν με φωτοσινιάλο να βεβαιωθούμε για την πρόθεση του άλλου, γιατί υπάρχει κίνδυνος να μην αντιληφθούμε το τι θέλει να δηλώσει ακριβώς. Ας μην κάνουμε υποθέσεις για τις προθέσεις τους.

Να θυμόμαστε ότι το ηχητικό σήμα (η χρήση της κόρνας) επιτρέπεται, βάσει των διατάξεων του ΚΟΚ, μόνον σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την αποφυγή ατυχήματος, εκτός κατοικημένων περιοχών, κατά το προσπέρασμα προπορευόμενου οχήματος, εάν αυτό είναι απαραίτητο και όταν μεταφέρουμε άτομα, τα οποία κινδυνεύουν ή έχουν ανάγκη άμεσης ιατρικής βοήθειας. Σημαντικό είναι το σήμα να δίνεται τη σωστή στιγμή, με σαφήνεια και σωστά.

Συνηθισμένο λάθος ή καλύτερα παράλειψη στο μεγαλύτερο ποσοστό οδηγών είναι ο μηδενικός ή πλημμελής έλεγχος της κυκλοφορίας πίσω μας. Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε την κατά το δυνατόν καλύτερη εικόνα της κυκλοφορίας πίσω μας. Πριν αλλάξουμε κατεύθυνση, λωρίδα κυκλοφορίας ή ταχύτητα κίνησης πρέπει να γνωρίζουμε την επίδραση που θα έχουμε προξενήσει στην κυκλοφορία πίσω μας. Πρέπει επίσης, να γνωρίζουμε έγκαιρα την πρόθεση κάποιου να μας προσπεράσει ή να κινηθεί κοντά μας.

Ελέγχουμε με δύο τρόπους τον δρόμο πίσω μας είτε στρίβοντας ελαφρά το κεφάλι πάνω από τον ώμο μας και κοιτώντας με την άκρη του ματιού μας, είτε κοιτάζοντας τους καθρέπτες μας. Πολλές φορές οι καθρέπτες δεν επαρκούν για να έχουμε ικανοποιητική εικόνα της κυκλοφορίας γύρω μας. Η ασφαλής επιλογή είναι να κοιτάζουμε πίσω μας ή ολόγυρά μας, πριν προβούμε σε κάποια κίνηση ή αλλαγή της πορείας μας. Η κίνηση του κεφαλιού μας προειδοποιεί ταυτόχρονα τους παρατηρητικούς οδηγούς ότι πρόκειται να επιχειρήσουμε κάποια μεταβολή στην κίνηση της μοτοσυκλέτας μας. Σε ποιες περιπτώσεις κοιτάζουμε πίσω μας; Οταν ξεκινάμε από στάση ή στάθμευση, όταν στρίβουμε δεξιά ή αριστερά, όταν προσπερνάμε, όταν αλλάζουμε λωρίδα κυκλοφορίας και όταν επιβραδύνουμε ή επιταχύνουμε. Ο έλεγχος με το γρήγορο κοίταγμα πάνω από τον ώμο μας διορθώνει το πρόβλημα των «νεκρών γωνιών» που υπάρχουν σε όλα τα οχήματα και πολλοί οδηγοί τις αγνοούν. Τις νεκρές γωνίες των άλλων οχημάτων που μοιραζόμαστε τους δρόμους στις πόλεις πρέπει να τις προσέχουμε ιδιαίτερα οι μοτοσυκλετιστές. Είναι γνωστό ότι δεν συνηθίζουμε όλοι μας να παρατηρούμε τους καθρέπτες μας. Αυτό σε συνδυασμό με τις νεκρές γωνίες δυστυχώς τείνουν να «εξαφανίσουν» τους μοτοσυκλετιστές στα μάτια των οδηγών των άλλων οχημάτων. Αρα αποτελεί για μας βασική παράμετρο ασφαλούς οδήγησης και πρέπει να το θυμόμαστε.

Δεν πρέπει, τέλος, να ξεχνάμε ότι η κίνηση μεταξύ σειρών κινουμένων ή σταματημένων οχημάτων απαγορεύεται από τον Κ.Ο.Κ. Η κίνηση μεταξύ των σειρών που πολλές φορές επιχειρείται εκ μέρους των μοτοσυκλετιστών, επειδή νομίζουν αφενός ότι είναι νόμιμο, αφετέρου ότι τους επιτρέπει μια πιο γρήγορη μετακίνηση, δεν πρέπει να συγχέεται με το προσπέρασμα στην ίδια λωρίδα κυκλοφορίας που επιτρέπεται υπό προϋποθέσεις.

Αν σε κάποιες στιγμές αποφασίσουμε να κινηθούμε ανάμεσα στα οχήματα διπλανών λωρίδων να θυμόμαστε ότι ένα όχημα μπορεί να επιχειρήσει αλλαγή λωρίδας και είναι πολύ δύσκολο να μας αντιληφθεί ο οδηγός του, διότι βρισκόμαστε πιθανότατα μέσα σε «νεκρή γωνία» των καθρεπτών του. Υπάρχει περίπτωση τα οχήματα να είναι σταματημένα και κάποιοι πεζοί να προσπαθήσουν να διασχίσουν την οδό μεταξύ των αυτοκινήτων. Στην περίπτωση αυτή είναι πιθανόν οι πεζοί να αιφνιδιασθούν ή και να προκληθεί σοβαρό ατύχημα. Πολύ πιθανόν είναι κάποιοι επιβάτες (κυρίως των ταξί) να επιχειρήσουν αποβίβαση χωρίς έλεγχο.

Η πόλη είναι ένα ιδιαίτερο περιβάλλον και ειδικά η ελληνικές πόλεις με τη στενότητα που την κάνουμε χειρότερη όταν προσπαθούμε να περάσουμε «ανάμεσα» ως πελάτες της λαϊκής αγοράς ξεχνώντας ότι μια σύγκρουση με κάποιο όχημα βάρους εκατοντάδων κιλών θα ‘χει τραγικά αποτελέσματα ακόμη και να κινείται με ελάχιστη ταχύτητα.

Προσοχή! Κρατάτε τις αποστάσεις από τους γύρω σας! Η παροιμία συμβουλεύει «μακριά και …αγαπημένοι»!

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου