ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Μοτοσυκλετώντας… με τη στατιστική!

μοτοσυκλετώντας-με-τη-στατιστική-398221

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

Αίφνης, μεσούντος του Αυγούστου, τα δελτία ειδήσεων των τηλεοπτικών σταθμών πρόσθεσαν στην ανύπαρκτη ειδησεογραφία τους κάτι που θεώρησαν «νέο». Η χώρα μας είναι πρώτη στην Ευρώπη στα τροχαία ατυχήματα με μοτοσυκλέτα! Τι να πρωτοθαυμάσει κανείς; Την πρωτοτυπία του θέματος; Την απουσία κάθε ανάλυσης με τη βοήθεια των ίδιων των στοιχείων της μελέτης; Τις δηλώσεις «κονσέρβα» των γνωστών ρητόρων του αίματος, που δεν χάνουν ευκαιρία να «μαλώνουν» τηλεοπτικά και να μας συμβουλεύουν για το «καλό» μας με συμβουλές του επιπέδου «ζακέτα να πάρεις»;

Τι είχες Γιάννη μ΄; Τι είχα πάντα! Ευτυχώς έχουμε γλιτώσει από τους κλασικούς παρωχημένους τίτλους της γραπτής δημοσιογραφίας όπως «Τον σκότωσε η μοτοσυκλέτα». Συμπληρώνω «…γιατί την αγαπούσε, την είχε πάντοτε ψηλά» δηλ. έκανε σούζες ο αλήτης. Ομως το ζητούμενο των καλοκαιρινών δελτίων δεν είναι η ενημέρωση, αφού δεν υπάρχει τίποτα το νέο σε ό,τι μας μετέφεραν, ούτε η συνδρομή μέσω της δημοσιοποίησης στην επίλυση του προβλήματος. Καμία ανάλυση, καμία προσπάθεια να μιλήσουν με τους εκπροσώπους του οργανωμένου μοτοσυκλετισμού για τα αίτια. Μεγάλα λόγια, πολλή φασαρία και εντάξει τον «γεμίσαμε» τον τηλεοπτικό χρόνο. Ναι, αυτόν το τηλεοπτικό χρόνο που ποτέ δεν είναι αρκετός για θετικές ειδήσεις ή σοβαρές αναλύσεις, γιατί «μας ειδοποιούν από το κοντρόλ», αλλά όταν είναι για κάθε είδους σαχλαμάρα και δράμα, τότε το κοντρόλ… κοιμάται.

Ας αφήσουμε τους τηλεοπτικούς αστέρες στις αγωνίες τους να καλύψουν τα κενά των δελτίων ειδήσεων και ας δούμε μερικά σοβαρά στοιχεία που μας δίνουν οι στατιστικές και οι μελέτες που υπάρχουν ήδη εδώ και χρόνια και δεν εμφανίστηκαν τον Αύγουστο του 2019 για πρώτη φορά, αλλά ποιος από αυτούς θα διαβάσει μελέτες των 180 και πλέον σελίδων για να γράψει περίληψή τους σε 350 λέξεις;

Είναι η μοτοσυκλέτα επικίνδυνο όχημα; Η απάντηση είναι ξεκάθαρη: ΟΧΙ!

Κανένα όχημα με έγκριση τύπου και νόμιμη άδεια, σωστά συντηρημένο, δεν είναι επικίνδυνο. Και για να γίνω σαφέστερος. Είναι η τοστιέρα σας επικίνδυνη; Οχι! Μόνο αν βάλετε το χέρι σας επάνω στις πλάκες και το πιέσετε τότε θα …καείτε! Μα, θα μου πείτε, αυτό είναι ανοησία. Ανοησία λοιπόν διαπράττουμε και κάθε φορά που χρησιμοποιούμε συσκευές, αψηφώντας τις οδηγίες χρήσης τους.

Είναι επικίνδυνη η χρήση της μοτοσυκλέτας στο καθημερινό οδικό περιβάλλον; Οχι, αλλά παρουσιάζει περισσότερους πιθανούς κινδύνους τραυματισμού σε περίπτωση ατυχήματος σ’ αυτό το οδικό περιβάλλον, προφανώς λόγω της τεχνικής κατασκευής του οχήματος, δηλ. την απουσία παθητικής ασφάλειας στο επίπεδο που υπάρχει σε άλλα οχήματα που συνυπάρχουν στο ίδιο οδικό περιβάλλον με τη μοτοσυκλέτα.

Η μοτοσυκλέτα αγαπήθηκε και χρησιμοποιήθηκε στην Ευρωπαϊκή Ηπειρο για πάνω από έναν αιώνα για πολλούς λόγους, όμως εδώ στον ευρωπαϊκό νότο η μοτοσυκλέτα έδωσε λύσεις ζωής μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η φτώχεια και οι καιρικές συνθήκες έπαιξαν τον σημαντικότερο ρόλο στο να γίνει η μοτοσυκλέτα το αγαπημένο όχημα εκατομμυρίων. Δείτε μια στατιστική που μας ενδιαφέρει: Υπάρχουν περίπου 23.000.000 μοτοσυκλέτες σε 31 ευρωπαϊκές χώρες σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης Κατασκευαστών Μοτοσυκλετών (ACEM 2013). Επτά χώρες έχουν πάνω από ένα εκατομμύριο μοτοσυκλέτες, με την Ιταλία να κατέχει την κορυφαία θέση. Αναλυτικά, Ιταλία 6,5 εκατ., Γερμανία 3,8 εκατ., Ισπανία 2,9 εκατ., Γαλλία 1,7 εκατ., Ελλάδα 1,6 εκατ., Πολωνία 1,2 εκατ., Μεγάλη Βρετανία 1,1 εκατ. Κατά μέσο όρο, τα 2/3 των Ευρωπαίων μοτοσυκλετιστών κατέχουν μία μοτοσυκλέτα και το 1/3 δύο ή περισσότερες μοτοσυκλέτες. Λίγο πάνω από τις μισές μοτοσυκλέτες έχουν κινητήρα 700 cc ή μεγαλύτερο.

Σκεφτείτε λοιπόν… μεγάλες χώρες του νότου ή μεγάλες χώρες με κατασκευαστική εμπειρία να φιγουράρουν δίπλα στη μικρή Ελλάδα. Με άλλα λόγια είμαστε η πρώτη χώρα στην Ευρώπη αναλογικά στην κατοχή μοτοσυκλετών και στα διανυόμενα οχηματοχιλιόμετρα σίγουρα λόγω καιρικών συνθηκών! Στην ψυχρή στατιστική αυτό θα δικαιολογούσε και την πρωτιά στα ατυχήματα, αλλά αυτή η στατιστική μάλλον αηδιάζει.

Ακόμη κι αν αγνοήσουμε το χρονικό διάστημα που κάθε μοτοσυκλέτα χρησιμοποιείται, πράγμα το οποίο δεν είναι καθόλου αμελητέο αν σκεφτείτε τις καιρικές συνθήκες στη Δανία και τις συγκρίνετε με αυτές στη χώρα μας, η Ελλάδα δεν είναι η πλέον επικίνδυνη χώρα για τους μοτοσυκλετιστές. Ας το δούμε στατιστικά. Μια πρώτη ένδειξη έχουμε συσχετίζοντας τον αριθμό των μοτοσυκλετών με τον αριθμό των θανατηφόρων δυστυχημάτων με τη μοτοσυκλέτα να εμπλέκεται σε κάθε χώρα. Η επίσημη στατιστική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (CARE 2012) καταγράφει περίπου 4.500 θανατηφόρα δυστυχήματα μοτοσυκλετών. Ορίζοντας τον βαθμό επικινδυνότητας κάθε χώρας πρέπει να υπολογίσουμε το αριθμό των εγγεγραμμένων μοτοσυκλετών ανά θανατηφόρο δυστύχημα. Περισσότερες μοτοσυκλέτες ανά θανατηφόρο δυστύχημα, ασφαλέστερη η χώρα. Λιγότερες μοτοσυκλέτες ανά θανατηφόρο δυστύχημα, πιο επικίνδυνη η χώρα. Οι χώρες μπορούν στη συνέχεια να ταξινομηθούν σε δύο κατηγορίες ως σχετικά ασφαλείς ή σχετικά επικίνδυνες σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Με αυτή την παραδοχή δείτε πώς κατατάσσονται οι χώρες και έχετε υπόψη σας ότι ο αριθμός που αναγράφεται για κάθε χώρα είναι η επικινδυνότητά της: 1 είναι η ασφαλέστερη χώρα, 25 είναι η πιο επικίνδυνη χώρα. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 5.000 μοτοσυκλέτες ανά θανάσιμο δυστύχημα. Οι υπολογισμοί, τότε, δείχνουν ότι η Κροατία είναι η πιο επικίνδυνη και η Δανία είναι η λιγότερο επικίνδυνη χώρα. Για χώρες που δεν έχουν κατηγοριοποιηθεί, τα απαιτούμενα δεδομένα δεν είναι διαθέσιμα.

Σχετικά επικίνδυνες

1.000 – 2.000 25 Κροατία, 24 Ιρλανδία, 23 Πολωνία

2.000 – 3.000 22 Πορτογαλία, 21 Γαλλία, 20 Λετονία, 19 Σλοβακία, 18 Σλοβενία

3.000 – 5.000 17 Λουξεμβούργο, 16 Μεγάλη Βρετανία, 15 Βέλγιο, 14 Ουγγαρία, 13 Εσθονία

Σχετικά ασφαλείς

5.000 – 7.000 12 Ελλάδα, 11 Μάλτα, 10 Τσεχική Δημοκρατία, 9 Γερμανία, 8 Αυστρία

7.000 – 10.000 7 Σουηδία, 6 Ιταλία, 5 Φινλανδία, 4 Ισπανία

10.000+ 3 Ελβετία, 2 Ολλανδία, 1 Δανία

Οπως βλέπετε, καθώς βάζουμε όλες τις παραμέτρους του θέματος, οι κραυγές των πρωινών εκπομπών ακούγονται όλο και πιο μακριά… Αν επιχειρήσουμε να πάμε σε ανάλυση των παραγόντων και οφείλουμε να πάμε τότε δεν είναι απλά τα αποτελέσματα για κανέναν μας, δηλ. ούτε για την Πολιτεία, ούτε για τους πολίτες.

Σύμφωνα με την έρευνα Riderscan της FEMA και μέσα από την καταγραφή 17.000 ατυχημάτων με μοτοσυκλέτα, τα μισά ατυχήματα αφορούν σε εμπλοκή της μοτοσυκλέτας με άλλο όχημα (σύγκρουση).

Μία παρόμοια κατάταξη χωρών εμφανίζεται όταν αναλύουμε τα στοιχεία από την έρευνα της FEMA μεταξύ 17.000 ευρωπαίων μοτοσικλετιστών. Αυτοί οι 17.000 αναβάτες απάντησαν μεταξύ άλλων αν είχαν εμπλακεί σε ατύχημα μοτοσυκλέτας κάποιας μορφής, τους τελευταίους 12 μήνες. Εδώ τα αποτελέσματα γίνονται σαφέστερα ξεκινώντας από το στοιχείο ότι τα ατυχήματα που η αιτία τους αφορά μόνο στη μοτοσυκλέτα είναι 4 στα 13 και τα 9/13 των αιτιών περιλαμβάνουν συμμετοχή και άλλου οχήματος. Ο μύθος ότι «στα καλά καθούμενα εκεί που πηγαίνει κάποιος με τη μοτοσυκλέτα του …πέφτει και χτυπά» πρέπει να τελειώνει. Οι φωνές για το επικίνδυνο όχημα που λέγεται μοτοσυκλέτα θα πρέπει να στραφούν σε άλλη κατεύθυνση.

Ποιες είναι οι καταγεγραμμένες 4 αιτίες δυστυχημάτων που η μοτοσυκλέτα είναι μόνη της στον δρόμο; Φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης για την αποφυγή ατυχήματος (κυρίως με αυτοκίνητα), λάδια ή καύσιμα στον δρόμο, σφάλμα οδήγησης, ειδικά στις στροφές και λάθος χειρισμός σε φρενάρισμα.

Ποιες είναι οι καταγεγραμμένες 9 αιτίες δυστυχημάτων που υπάρχει σύγκρουση με άλλο όχημα; Το αυτοκίνητο που παραβιάζει την προτεραιότητα, το αυτοκίνητο που βγαίνει από ιδιωτικό χώρο (π.χ. βενζινάδικο κ.λπ.), η αιφνιδιαστική στροφή αριστερά/δεξιά μπροστά από τη μοτοσυκλέτα, η είσοδος αυτοκινήτου στο αντίθετο ρεύμα, το αυτοκίνητο που κινείται προς την ίδια κατεύθυνση αλλάζοντας λωρίδες (προσπέραση, αριστερά / δεξιά στροφή, πάρκινγκ), το αυτοκίνητο που κινείται προς την ίδια κατεύθυνση και χτυπά μοτοσυκλέτα από πίσω στο φανάρι, το αυτοκίνητο που κινείται προς την ίδια κατεύθυνση και αλλάζει λωρίδες σε κυκλοφοριακή συμφόρηση, το αυτοκίνητο που κινείται προς την ίδια κατεύθυνση χτυπώντας τη μοτοσυκλέτα οδήγησης, επειδή επιτάχυνε χωρίς να την προσέξει, αυτοκίνητο που δεν τηρεί την απόστασηαπό την προπορευόμενη μοτοσυκλέτα.

Ερευνήθηκε και η συμμετοχή του οδικού δικτύου στα τροχαία δυστυχήματα. Η ποιότητα του οδοστρώματος και η συντήρησή του είναι υψίστης σημασίας για την ασφάλεια των μοτοσυκλετών. Η έρευνα της FEMA ανάμεσα σε 17.000 Ευρωπαίους αναβάτες αποκαλύπτει σε ποιο βαθμό τέτοια προβλήματα στην υποδομή οδηγούν σε δυστυχήματα ή παρ΄ ολίγον δυστυχήματα. Μια σύγκριση μεταξύ χωρών δείχνει ότι σύμφωνα με τους ίδιους τους μοτοσυκλετιστές οι πιο επικίνδυνες οδικές υποδομές υπάρχουν στην Ελλάδα και η λιγότερο επικίνδυνες στη Δανία.

Ας δούμε την ποιότητα της οδικής υποδομής για κάθε χώρα.

Χαμηλότερη ποιότητα: 15η Ελλάδα, 14η Βέλγιο, 13η Ισπανία, 12η Ιταλία, 11η Γαλλία

Ενδιάμεσο: 10η Φινλανδία, 9η Τσεχική Δημοκρατία, 8η Σουηδία, 7η Ελβετία, 6η Πορτογαλία

Υψηλότερη ποιότητα: 5η Γερμανία, 4η Νορβηγία, 3η Ολλανδία, 2η Μεγάλη Βρετανία, 1η Δανία. Εδώ η Ελλάδα βρίσκεται στην χειρότερη θέση.

Βρέθηκε κάποιος πρωινός τηλεδημοσιογράφος να πει κάτι σχετικά με τα οδοστρώματα και την πολύπαθη σχέση τους με τους… μοτοσυκλετιστές;

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα 3 κορυφαία προβλήματα οδικής υποδομής είναι τα ίδια για όλες τις χώρες. Αυτά είναι τα κορυφαία 3 προβλήματα οδικής υποδομής: κακή συντήρηση: λακκούβες, γεμίσεις κ.λπ., η ίδια η επιφάνεια του οδοστρώματος δηλ., ποιότητα ασφαλτοτάπητα (ολισθηρό, μπαλωμένο, διογκώσεις ασφάλτου κ.λπ.), οριζόντια σήμανση δηλ. γραμμές, προειδοποιήσεις, βέλη κλπ.

Τι πρέπει να γίνει για να αλλάξει η κατάσταση αυτή; Την ερχόμενη Κυριακή εδώ στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ η συνέχεια με προτάσεις και ποιοι οφείλουν να τις προωθήσουν.

Μέχρι τότε οι πρωινοί τηλεοπτικοί δημοσιογράφοι, παρακαλώ, να μην προκαλούν θανατηφόρα δυστυχήματα στην ελληνική γλώσσα και κυρίως να μην μας αναγκάζουν να φοράμε το κράνος μας και μέσα στο σπίτι για να γλιτώσουν οι τρίχες της κεφαλής μας και το κρανίο μας από αυτόματα, ενστικτώδη χτυπήματα εξαιτίας των αναφορών τους. Αν δεν ξέρουν, μπορούν να μάθουν. Αν δεν θέλουν, ας ασχοληθούν με άλλα θέματα…καλοκαιρινά και της παραλίας, αν με αντιλαμβάνεστε!

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου