ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝΤΑΣ… σε κυκλικούς κόμβους

μοτοσυκλετωντασ-σε-κυκλικούς-κόμβο-416253

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

«Καλώς τους κι ας άργησαν» θα μπορούσε είναι το κατάλληλο σχόλιο για τους κυκλικούς κόμβους που προσφάτως ο Βόλος και η περιοχή του αποκτούν ή θα αποκτήσουν σιγά – σιγά. Σεβαστές οι παρατηρήσεις για το μέγεθος, την εμφάνιση και πολλές άλλες μικρές λεπτομέρειες, αλλά η ουσία είναι ότι ο κυκλικός κόμβος ως λύση στη διαχείριση της κυκλοφορίας, όπου δρόμοι μίας ή περισσότερες κατευθύνσεις συναντώνται, είναι η καλύτερη όλων (εφόσον μιλάμε για ισόπεδες διασταυρώσεις).

Το συνειδητοποίησα το 1993 σε μια ενημερωτική παρουσίαση εκπροσώπων των Εθνικών Ομοσπονδιών στο πλαίσιο μιας Γ.Σ. της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μοτοσυκλετιστών (F.E.M. τότε, F.E.M.A. τώρα). Τους συνάντησα στα ταξίδια μου στην Ιταλία, τη Γερμανία κυρίως όμως στη Μεγάλη Βρετανία που υπήρξε πρωτοπόρος στην υιοθέτηση των κυκλικών κόμβων για την διευκόλυνση της κυκλοφορίας.

Οι κυκλικοί κόμβοι προσφέρουν συνεχή ροή της κυκλοφορίας λύνοντας προβλήματα που οι φωτεινοί σηματοδότες δεν μπορούν να διαχειριστούν. Υπάρχει οικονομικό κέρδος, μείωση των ρύπων και μείωση του χρόνου μετακίνησης. Φυσικά, όλα αναιρούνται όταν ένας κόμβος φτάνει στα όριά του, δηλ. τα οχήματα που φτάνουν στις εισόδους του είναι πλέον τόσα πολλά που δεν επιτρέπουν σε όσους δεν έχουν προτεραιότητα να χρησιμοποιήσουν τον κόμβο. Αυτό βέβαια θα πάρει πολύ χρόνο ή δεν θα συμβεί ποτέ στους κόμβους μας για διαφόρους λόγους, αλλά ας το έχουμε υπόψη μας.

Υπάρχουν κίνδυνοι που συνδέονται με τους κόμβους και αφορούν ιδιαίτερα στους μοτοσυκλετιστές;

Όπως σε κάθε περίπτωση, υπάρχουν κίνδυνοι που μπορούν να αντιμετωπιστούν από τους κατασκευαστές-συντηρητές του κόμβου και άλλοι που είναι απαραίτητη η προσοχή των χρηστών. Η κυκλική κίνηση απαιτεί πολύ καλή πρόσφυση και αυτή δεν είναι το δυνατό μας σημείο στους δρόμους, είτε γιατί η ποιότητα του ασφαλτοτάπητα είναι πολύ χαμηλή και γρήγορα μειώνεται ο συντελεστής τριβής, είτε γιατί το χρώμα της οριζόντιας σήμανσης είναι κατάλληλο για οτιδήποτε άλλο εκτός από οριζόντια σήμανση. Οσο οι κόμβοι μας είναι καινούργιοι τίποτα από τα δύο δεν μας …απειλούν. Αν όμως «παλιώσουν» τότε τις βροχερές μέρες του χειμώνα ή τις πολύ ζεστές μέρες του καλοκαιριού θα χρειαστούμε… αχυρόμπαλες! Είναι λόγος αυτός να μην έχουμε κυκλικούς κόμβους. Φυσικά, όχι! Είναι λόγος η συντήρηση να είναι προσεκτική, τα οδοστρώματα να έχουν την ποιότητα που οφείλουν έτσι κι αλλιώς και να προμηθευτούμε το κατάλληλο χρώμα για την οριζόντια διαγράμμιση.

Κίνδυνοι προκύπτουν και από την λανθασμένη χρήση των κόμβων και αυτό μας αφορά όλους και καθένα μας ξεχωριστά. Η είσοδος, η κίνηση μέσα στον κόμβο και η έξοδος, ακολουθεί κανόνες που προκύπτουν από τον Κ.Ο.Κ. (άρθρο 26) και φυσικά από την εκπαίδευση των οδηγών για την ασφαλή τροχαία κίνηση. Οι κυκλικοί κόμβοι που καθημερινά συναντούμε στην περιοχή μας δίνουν με κατάλληλη σήμανση την προτεραιότητα σε όσους κινούνται εντός του κόμβου οπότε ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ επιβραδύνουμε – ακινητοποιούμε αν χρειαστεί – την μοτοσυκλέτα μας στην είσοδο του κόμβου και ελέγχουμε.

Όταν πλέον είμαστε σίγουροι ότι δεν θα ανακόψουμε την πορεία κάποιου οχήματος που ήδη κινείται μέσα στον κόμβο, τότε επιλέγουμε την σωστή λωρίδα να εισέλθουμε και το ίδιο κάνουμε κατά την έξοδο.Τα σχεδιαγράμματα 1 και 2 προσπαθούν να δώσουν τις κατάλληλες οδηγίες. Καλό είναι να μάθουμε την χρήση του νέου «εργαλείου» που έχουμε και να μελετήσουμε την ασφαλή είσοδο και έξοδό μας αντί να περιμένουμε από τους άλλους να το κάνουν, κάνοντας απλώς κριτική προφορική ή γραπτή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Λίγη προσοχή, λίγη επιδεξιότητα και η κίνησή μας θα ναι γρήγορη και ασφαλής.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου