ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝΤΑΣ… προστατεύομαι γνωρίζοντας!

μοτοσυκλετωντασ-προστατεύομαι-γνω-495366

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

Την προηγούμενη Κυριακή είδαμε πόσο σημαντικό είναι το κράνος ως μέρος τη ένδυσης προστασίας του μοτοσυκλετιστή. Ας δούμε τώρα πώς διαλέγουμε και αγοράζουμε ένα κράνος. Φυσικά, δεν θα μιλήσουμε για το κόστος. Αυτό είναι υποκειμενικό και ο καθένας ας εκτιμήσει πόσο αξίζει το …περιεχόμενο του κράνους που θα αγοράσει.

1.Μετράμε την περίμετρο του κεφαλιού μας, στο μεγαλύτερό του σημείο, συνήθως πάνω από τα φρύδια. Δοκιμάζουμε αρχικά το κράνος στο μέγεθος που συστήνει ο κατασκευαστής για την περίμετρο του κεφαλιού μας. Μεταξύ δύο μεγεθών που μας ταιριάζουν επιλέγουμε το μεγαλύτερο.

2. Τα πλευρικά μαξιλάρια του κράνους πρέπει να ακουμπούν τα μάγουλά μας, χωρίς όμως να τα πιέζουν.

3. Στα κλειστού τύπου κράνη όταν πιέζουμε το κάτω μέρος τους (υποσιάγωνο) δεν θα πρέπει το κράνος ή η ζελατίνα να ακουμπούν στη μύτη μας (σκεφτείτε ότι ίδιο θα κάνει ο αέρας).Προσέχουμε το κούμπωμα να ασφαλίζει καλά ανεξάρτητα από τον τύπο του.

4. Δεν θα πρέπει να υπάρχει κενό μεταξύ του μετώπου μας και του εσωτερικού του κράνους (δεν θα πρέπει να χωρά ένα δάχτυλο ανάμεσα). Προσπαθούμε να περιστρέψουμε το κεφάλι μέσα στο κράνος, κρατώντας το καλά με τα χεριά μας ή κουνώντας το κεφάλι δεξιά – αριστερά. Το κράνος δεν πρέπει να κουνιέται ανεξέλεγκτα.

5. Δοκιμάζουμε να βγάλουμε το κράνος από το κεφάλι μας, έχοντάς το δεμένο, τραβώντας το από το πίσω μέρος. Το κράνος δεν θα πρέπει να μετακινείται παρά ελάχιστα.

6. Αν φοράμε γυαλιά, είτε διορθωτικά, είτε ηλίου, ελέγχουμε να υπάρχει χώρος, ώστε οι βραχίονες των γυαλιών να μη μας ενοχλούν.

Προσέχουμε ιδιαίτερα τις γωνίες όρασης μέσα από το κράνος (οριζόντια κυρίως, αλλά και κατακόρυφα). Ελέγχουμε οριζόντια για να έχουμε καλή περιφερειακή όραση. Αυτό είναι πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό, ιδιαίτερα αν κινούμαστε συχνά μέσα σε πόλη. Ελέγχουμε την όρασή μας πάνω – κάτω για να βλέπουμε καθαρά τόσο μακριά μπροστά μας, όσο και τον δρόμο χωρίς να σκύβουμε (ειδικά στην όρθια θέση οδήγησης). Να θυμόμαστε ότι κάθε τύπος μοτοσυκλέτας έχει διαφορετική θέση οδήγησης και δημιουργεί διαφορετικές απαιτήσεις σε αυτές τις γωνίες. Αυτό κάνει κάποια κράνη περισσότερο ή λιγότερο κατάλληλα.

Ως τελική δοκιμή για την επιλογή του κράνους φοράμε το κράνος που επιλέξαμε και το αφήνουμε στο κεφάλι για λίγα λεπτά. Οσο το φοράμε παρατηρούμε αν προκαλεί οποιαδήποτε ενόχληση (πίεση, ζαλάδες, κνησμό κ.λπ.). Αφού το βγάλουμε, κοιταζόμαστε σε έναν καθρέφτη μήπως υπάρχουν ερεθισμοί ή κόκκινα σημάδια στο πρόσωπό μας και ειδικότερα στα μάγουλα. Αν υπάρχουν, σημαίνει ότι πρέπει να διαλέξουμε κάποιο άλλο.

Συμβουλές για τη χρήση του

Τα κράνη ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να χρησιμοποιούνται μετά από κάποιο σοβαρό χτύπημα ή όταν παρουσιάζουν κάποια ρωγμή ή εμφανή φθορά.

Καθαρίζουμε τακτικά τα κράνη μας (κυρίως εσωτερικά). Τα βρόμικα κράνη μάς εκθέτουν σε διάφορες δερματικές παθήσεις στο πρόσωπο και στα μαλλιά. Αν έχουμε κράνος με αφαιρούμενη επένδυση την αφαιρούμε και την πλένουμε. Για τον καθαρισμό των κρανών, των επενδύσεών τους και ιδιαίτερα των ζελατινών ή των ειδικών γυαλιών, πρέπει να ακολουθούμε αυ­στηρά τις οδηγίες του κατασκευαστή τους. Η ζελατίνα πρέπει να είναι πάντα καθαρή, χωρίς γρατσουνιές και κατά προτίμηση αντιθαμβωτική. Μια βρόμικη, χαραγμένη ή θαμπωμένη ζελατίνα, μπορεί να μας οδηγήσει σε ατύχημα, ειδικά κατά τη νύχτα, μειώνοντας την ικανότητα αντίληψης. Αποφεύγουμε τη χρήση βενζίνης, διαλυτικού, μπογιάς ή άλλων υλικών που μπορεί να αλλοιώσουν τη χημική σύσταση του υλικού του κράνους.

Φοράμε ΠΑΝΤΑ το κράνος δεμένο. Αν δεν το κάνουμε, το κράνος μπορεί να γίνει επικίνδυνο είτε αποσπώντας την προσοχή μας από την οδήγηση λόγω μιας πιθανής του κίνησης από τον αέρα ή κάποιας λακκούβας, είτε το χειρότερο σε ενδεχόμενο ατύχημα φεύγοντας από το κεφάλι μας ή ασκώντας του απρόβλεπτες δυνάμεις, εξαιτίας κάποιας μετακίνησής του κατά τη σύγκρουση. Δεν σφίγγουμε τον ιμάντα ασφάλισης πολύ. Κενό ενός δακτύλου (μεταξύ ιμάντα και λαιμού) είναι ικανοποιητικό.

Καλό είναι να μη χρησιμοποιούνται πρόσθετα αυτοκόλλητα πάνω στο κράνος αν δεν είμαστε σίγουροι ότι η κόλλα τους δεν θα επηρεάσει το υλικό του κράνους. Παρόλα αυτά αν έχουμε σκουρόχρωμο κράνος καλό είναι να κολλήσουμε τα ειδικά αντανακλαστικά αυτοκόλλητα για κράνη, ώστε να μας διακρίνουν καλύτερα τη νύχτα.

Φροντίζουμε το κράνος μας, όταν δεν το χρησιμοποιούμε. Το αποθηκεύουμε σε μια σκούρα βαμβακερή θήκη. Η «ζωή» του κράνους παρατείνεται όσο αυτό δεν εκτίθεται στο φως του ήλιου.

Φροντίζουμε πάντα να έχουμε μια εφεδρική ζελατίνα σπίτι μας. Μπορεί να τη χρειαστούμε.

Δεν πρέπει να κουβαλάμε δεύτερο κράνος μαζί μας, εκτός αν θα το χρειαστούμε για τον συνεπιβάτη μας.

Στον δρόμο δυστυχώς βλέπουμε συχνά κάποιους να μεταφέρουν το κράνος περασμένο στο χέρι τους. Ισως έτσι νομίζουν ότι θα γλιτώσουν το «πρόστιμο» ή θα προφτάσουν να το φορέσουν πριν το πιθανό δυστύχημα. Και στις δυο περιπτώσεις η ενέργεια αυτή δείχνει ανωριμότητα και αφέλεια.

Φοράμε και συνηθίζουμε να παρατηρούμε τον δρόμο μέσα από το κράνος. Μαθαίνουμε να στρέφουμε στιγμιαία το κεφάλι μας όσο χρειάζεται για να καλύπτουμε οπτικά τις νεκρές γωνίες πίσω μας.

Εχοντας αγοράσει το καινούργιο μας κράνος, δεν το φοράμε πρώτη φορά όταν πρόκειται να κάνουμε μεγάλο ταξίδι. Μπορεί να υπάρχουν ενοχλήσεις ή προβλήματα που δεν τα γνωρίζουμε. Αν αυτά εμφανιστούν αρκετά μακριά από το σπίτι μας, θα μας χαλάσουν το ταξίδι.

Προτρέπουμε τους φίλους μας που ταξιδεύουν συχνά ως συνεπιβάτες να αγοράσουν οι ίδιοι κράνος και να μη χρησιμοποιούν οποιοδήποτε κράνος τούς δανείζουν.

Σε περίπτωση που βρεθούμε σε κάποιο δυστύχημα που εμπλέκεται μοτοσυκλετιστής δεν βγάζουμε το κράνος του ακόμα κι αν μας το ζητήσει ο ίδιος. Προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε τις ζωτικές λειτουργίες του χωρίς να το αφαιρέσουμε. Περιμένουμε το ασθενοφόρο, το προσωπικό του οποίου είναι ειδικά εκπαιδευμένο για τέτοιες περιπτώσεις.

Το κράνος αποτελεί σημαντικό μέσο προστασίας για τον μοτοσυκλετιστή. Δεν το χρησιμοποιούμε επειδή φοβόμαστε το δυστύχημα, αλλά γιατί μετέχει στην οδήγηση της μοτοσυκλέτας ουσιαστικά. Αγοράζουμε το καλύτερο που μπορούμε και κυρίως το ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ!

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου