ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝΤΑΣ… προστατεύομαι!

μοτοσυκλετωντασ-προστατεύομαι-505471

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

Το κυριότερο και σημαντικότερο μέρος της ένδυσης για την προστασία των μοτοσυκλετιστών είναι το κράνος. Και αυτό γιατί προστατεύει το πιο πολύ – τιμο και ευαίσθητο μέρος του σώματός μας, το κεφάλι μας. Εκεί «φιλοξενούνται» σπουδαιότατα όργανα και λειτουργίες όπως η όραση, τελείως απαραίτητη στην οδήγηση.

Το κράνος λοιπόν, καλείται να μας προστατεύσει από τον άνεμο, από τον θόρυβο, από τα αιωρούμενα σωματίδια, από τις καιρικές συνθήκες (π.χ. ζέστη, βροχή, κρύο κ.λπ.) και φυσικά από «άσχημες επιπτώσεις» σε πιθανό έλεγχο της Τροχαίας. Το ίδιο ισχύει και για τον συνεπιβάτη μας. Κι αν τελικά κάτι πάει λάθος, το κράνος θα είναι το μοναδικό μέσο προστασίας μας στο ενδεχόμενο ατύχημα, αφού ο τραυματισμός μας στο κεφάλι αποτελεί την κυριότερη αιτία θανάτου σε τέτοιου είδους τροχαία δυστυχήματα.

Ας μάθουμε μερικές χρήσιμες πληροφορίες για αυτό το μέσον προστασίας, για το οποίο οι κατασκευάστριες εταιρείες έχουν ξοδέψει σημαντικά κεφάλαια ώστε να πετύχουν το καλύτερο αποτέλεσμα. Τα κυριότερα είδη κρανών είναι τρία, το κράνος ανοικτού τύπου (openface) , το κράνος κλειστού τύπου (fullface) και το ανοιγόμενο κράνος (flip– up). Ο πρώτος τύπος κράνους προτιμάται από αναβάτες, που τους ενοχλούν τα κλειστά κράνη, φοριέται με γυαλιά μοτοσυκλέτας ή πρόσθετη ζελατίνα και δεν προστατεύει το σαγόνι σε περίπτωση ατυχήματος. Ο δεύτερος τύπος κράνους διαθέτει κινούμενη ζελατίνα, καλύπτει πλή – ρως το κεφάλι και το πρόσωπο. Είναι το ασφαλέστερο κράνος και προστατεύει καλύτερα τον αναβάτη σε περίπτωση ατυχήματος, αλλά και από τις καιρικές συνθήκες. Ο τρίτος τύπος είναι παραλλαγή του ανοικτού τύπου που όμως διαθέτει ζελατίνα και υποσιάγωνο που κλειδώνουν και μετατρέπονται σε κράνος κλειστού τύπου. Στη θέση ασφάλισης μπορεί να ανοίξει μόνο η ζελατίνα. Τα κράνη, ανάλογα με την ποιότητα κατασκευής τους και την αεροδυναμική τους σχεδίαση, επιτυγχάνουν χα μηλό θόρυβο στο εσωτερικό τους, σημαντικό στοιχείο για τα μακρινά ταξί δια. Τα κράνη κατασκευάζονται κυρίως από θερμοπλαστική ύλη (polycarbonate), πολυεστερικές ίνες γυαλιού (glassfibre) ή ίνες άνθρακα και αραμιδίου (kevlar).

Τα κράνη από θερμοπλαστική ύλη είναι ελαφρότερα από τα πολυεστερικά.

Τα κράνη αυτά, δεν πρέπει να βάφονται ή να επικολλώνται αυτο – κόλλητα. Δεν πρέπει να πλένονται με διαλυτικά. Η διάρκεια ζωής τους εί ναι περιορισμένη (τρία έως πέντε χρόνια). Τα κράνη από πολυεστερικές ίνες είναι βαρύτερα από τα προηγούμενα, διαρκούν περισσότερο και είναι εύκολα στον καθαρισμό τους. Τα κράνη από ίνες άνθρακα και αραμιδίου έχουν εξαιρετική σκληρότη τα, είναι ελαφρά, πιο ακριβά αλλά χωρίς όριο ζωής.

Επιλέγοντας κράνος

Αγοράζοντας ένα κράνος πρέπει να προσέχουμε τα εξής:

Διαλέγουμε με γνώμονα το μέγιστο ποσό που μπορούμε να διαθέσουμε, χωρίς την κακώς εννοούμενη οικονομία που μπορεί όμως να μας στοιχίσει πολύ ακριβά.

Επιλέγουμε ένα ανοιχτόχρωμο κράνος, το οποίο μας ζεσταίνει λιγότερο το καλοκαίρι και μας κάνει πιο ευδιάκριτους στους άλλους οδηγούς. Στατιστικές αναλύσεις συσχετίζουν λιγότερα ατυχήματα δικυκλιστών με άσπρα κράνη σε σχέση με δικυκλιστές που φορούσαν μαύρα κράνη. Αφιερώνουμε χρόνο για να διαλέξουμε το κατάλληλο κράνος, φροντίζοντας να μας ταιριάζει πολύ καλά, χωρίς να μας πιέζει.

Φροντίζουμε το κράνος που διαλέγουμε ΠΑΝΤΑ να πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας και να είναι εγκεκριμένου τύπου. Σήμερα επιτρέπεται να πωλούνται μόνο κράνη εγκεκριμένα σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό, που ισχύει κατά την ημερομηνία αγοράς του κράνους. Μέχρι τα τέλη του 2008 η ισχύουσα έκδοση είναι η 05. Φροντίζουμε να μάθουμε ποια είναι η τελευταία έκδοση προτού αγοράσουμε π.χ. 06 , 07 κ.ο.κ., ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΥΤΗ Η ΕΝΔΕΙΞΗ στη σήμανση. Τα κράνη πρέπει να συνοδεύονται (ή να διατίθενται ξεχωριστά) με προστατευτικά όρασης (ζελατίνες) που είναι επίσης εγκεκριμένες. Κράνη και ζελατίνες πρέπει να φέρουν το κατάλληλο σήμα έγκρισης. Πρέπει κάθε κράνος (από 22/9/2006) να συνοδεύεται από οδηγίες χρήσης και οδηγίες συντήρησης στα ελληνικά και να φέρει ετικέτα με χρηστικές πληροφορίες (όπως να αντικαθίσταται μετά από βίαιο χτύπημα κ.λπ.). Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνουμε στο χρώμα της ζελατίνας. Πολύ σκούρα (βαθύ χρωμη) ζελατίνα σημαίνει ότι δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το κράνος το βράδυ. Αν η ζελατίνα έχει σήμανση με τον ήλιο δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιείται σε συνθήκες περιορισμένης ορατότητας. Επιλέγουμε κράνη με αντιαλλεργική και αφαιρούμενη επένδυση και καλό αερισμό. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό στη χώρα μας, όπου τους περισσοτέρους μήνες επικρατεί ζέστη που προκαλεί εφίδρωση «ποτίζοντας» την επένδυση του κράνους. Η συνεχής υγρασία του, σε συνδυασμό με την έλλειψη του καλού αερισμού στοεσωτερικό του κράνους, θα δημιουργήσειμε βεβαιότητα δερματολογικά προβλήματα, μυκητιάσεις καθώς και ανάπτυξη βακτηριδίων. Αν υπάρχει αφαιρούμενη επένδυση ο καθαρισμός είναι ευκολότερος και το σπουδαιότερο μπορεί να αντικατασταθεί με καινούργια όταν κριθεί απαραίτητο.

Η ζελατίνα πρέπει να είναι ανθεκτική σε χάραξη και αντιθαμβωτική. Πρέπει να εφαρμόζει καλά κατά το κλείσιμο. Η αεροστεγής εφαρμογή της δεν επιτρέπει θορύβους από τον στροβιλισμό του αέρα και την είσοδο νερού κατά την οδήγηση σε βροχή. Η εύκολη αφαίρεσή της χωρίς εργαλεία είναι πλεονέκτημα. Ελέγχουμε αν πωλούνται ανταλλακτικές ζελατίνες γιατί οι ζελατίνες αλλάζονται συχνότερα από το κράνος. Προσέχουμε να είναι εύκολες στην χρήση τους ακόμα και όταν φοράμε γάντια.

Το σύστημα εξαερισμού (αεραγωγοί) πρέπει να είναι σωστό, ώστε όταν κλείνουμε τους αεραγωγούς να κλείνουν πραγματικά, διαφορετικά και ειδικά κάτω από μια δυνατή βροχή θα υπάρχει πρόβλημα. Οι αεραγωγοί της ζελατίνας (μπροστά από την μύτη) δεν αφήνουν την ζελατίνα να θολώσει τις βροχερές μέρες. Αυτοί οι αεραγωγοί δημιουργούν τον μεγαλύτερο θόρυβο και πρέπει να κλείνουν καλά. Ο αεραγωγός κορυφής είναι αυτός που θα διατηρεί το κεφάλι μας δροσερό τους ζεστούς μήνες και πρέπει να κλείνει τέλεια.

Το λουράκι του κράνους πρέπει να ασφαλίζει κάτω από το σαγόνι και να φέρει ειδικά μαξιλαράκια τα οποία δεν του επιτρέπουν να έρθει σε επαφή με το δέρμα μας.

Η αεροδυναμική του κράνους είναι αρκετά σημαντική (ιδιαίτερα αν ταξιδεύουμε συχνά) με αποτέλεσμα η αντίσταση του αέρα να πιέζει περισσότερο ή λιγότερο το κεφάλι μας προς τα πίσω στις μεγάλες ταχύτητες. Δοκιμάζουμε όσο περισσότερα κράνη μπορούμε. Να θυμόμαστε ότι από κατασκευαστή σε κατασκευαστή υπάρχουν μεγάλες διαφορές και να λάβουμε υπόψη μας ότι τα κεφάλια των αγοραστών δεν είναι ίδια. Αλλα κράνη μάς ταιριάζουν καλύτερα και άλλα όχι ενώ είναι του ιδίου μεγέθους.

(Την ερχόμενη Κυριακή θα βρείτε τη συνέχεια με πρακτικές συμβουλές δοκιμής του κατάλληλου κράνους και επιπλέον χρήσιμες πληροφορίες).

Αν υπάρχει αυτό το σήμα στη ζελατίνα δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σε συνθήκες περιορισμένης ορατότητας ή την νύχτα.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου