ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝΤΑΣ… ηλεκτρίζομαι

μοτοσυκλετωντασ-ηλεκτρίζομαι-525245

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

Ξαφνικά, το καλοκαίρι του 2017 οι ιστοσελίδες για την αυτοκινητοβιομηχανία γέμισαν με άρθρα σχετικά με το σκάνδαλο της Volkswagen. Ακολούθησε η ανάκληση των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων από την Daimler και στη συνέχεια χώρες και πόλεις ανακοίνωσαν ότι σε 10 με 15 χρόνια θα δέχονταν μόνο ηλεκτρικά οχήματα.

Η Ευρωπαία επίτροπος Elbieta Biekowska προειδοποίησε τους κατασκευαστές των αυτοκινήτων, το περασμένο καλοκαίρι, να ασχοληθούν σοβαρά με τη μείωση των εκπομπών NOx. Ταυτόχρονα έστειλε μια εμπιστευτική επιστολή στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις με την έκκληση να διατηρήσουν τις πόλεις προσιτές για αυτοκίνητα ντίζελ. Η ανάπτυξη τεχνολογιών για κατασκευή καθαρότερων κινητήρων δεν πρέπει να κοστίζει υπερβολικά για τους κατασκευαστές των οχημάτων. Ισως να σας εκπλήσσει αυτό, αλλά αν κοιτάξετε το μητρώο διαφάνειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα βρείτε 99 εγγεγραμμένους εκπροσώπους ομάδων συμφερόντων μόνο από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, χωρίς την ACEA (18), χωρίς προμηθευτές των εταιρειών ή άλλους ενδιαφερόμενους. Μόνο η Volkswagen έχει 33 λομπίστες που κάνουν… βόλτες στις Βρυξέλλες. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία προσπαθεί να βρει τρόπους μείωσης των ρύπων στις δοκιμές και για αυτό επιδιώκει να μειώσει προσωρινά τις εκπομπές NOx, προσθέτοντας Ad – blue υπό συνθήκες δοκιμών. Η Volkswagen και η Daimler (Mercedes – Benz) άρχισαν ήδη από καιρό την προσπάθεια να σχηματίσουν ένα παγκόσμιο μέτωπο με στόχο ακόμη και τις αποφάσεις της Κινεζικής Κυβέρνησης, ώστε να μεταβάλει τα σχέδιά της για τη μείωση του αριθμού των μη ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα. Να λάβουμε υπόψη μας ότι στόχος είναι στις πωλήσεις νέων οχημάτων το 25% να είναι ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2025. Οσον αφορά στις μοτοσυκλέτες, το πρώτο τρίμηνο του 2017 πωλήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ενωση μόνο 787 ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες (δηλαδή μόλις το 0,4% των πωλήσεων).

Στον ανταγωνισμό αυτόν δηλ. μεταξύ βενζίνης, dieselκαι ηλεκτρικής ενέργειας οι μοτοσυκλετιστές μάλλον είναι σε καλή μοίρα. Δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου μοτοσυκλέτες ντίζελ, οπότε δεν χρειάζεται να ασχοληθούμε με τις εκπομπές NOx. Οι απαγορεύσεις των κινητήρων ντίζελ στις πόλεις δεν μας επηρεάζουν. Ωστόσο, ο κίνδυνος θα έρθει όταν πόλεις ή ολόκληρες χώρες απαγορεύσουν τη χρήση οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Θα αφορά μόνον σε αυτοκίνητα ή και μοτοσυκλέτες; Εδώ θα πρέπει να μαθαίνουμε τους πιθανούς σχεδιασμούς απαγορεύσεων και να αντιδρούμε αμέσως εάν είναι απαραίτητο. Είπαμε ήδη ότι σύμφωνα με την ACEM, το πρώτο τρίμηνο του 2017 πωλήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ενωση μόνο 787 ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες (χωρίς τη Νορβηγία, την Ελβετία και το Λιχτενστάιν) σε σύνολο 193.097 μοτοσυκλετών. Οπως αντιλαμβάνεστε, η απαγόρευση όλων των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης εντός των πόλεων, συμπεριλαμβανομένων των μοτοσυκλετών, θα σημαίνει ουσιαστικά ότι οι μοτοσυκλέτες δεν θα συμμετέχουν στις αστικές μεταφορές. Αυτό μοιραία θα καταργήσει και την ουσιαστική λύση που προσφέρουμε στη κυκλοφοριακή συμφόρηση, τη στάθμευση και τη ρύπανση.

Σύμφωνα με τον Spritmonitor.de, το μέσο όχημα που καταναλώνει βενζίνη χρειάζεται 7,97 λίτρα / 100 χιλιόμετρα. Η μέση (βενζινοκίνητη) μοτοσυκλέτα χρησιμοποιεί 5,01 λίτρα / 100 χιλιόμετρα. Είναι τιμές από πραγματικές δοκιμές με συμμετοχή εκατοντάδων χιλιάδων χρηστών και δισεκατομμύρια χιλιόμετρα και όχι εργαστηριακές δοκιμές. Σε σύγκριση με τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα (6,56 λίτρα / 100 χιλιόμετρα), η διαφορά είναι μικρή, αλλά οι πετρελαιοκινητήρες θα απαγορευτούν πολύ σύντομα από τις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις.

Οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες μπορεί να φαίνονται σε μας κάτι που έρχεται από το μέλλον. Ετσι κι αλλιώς φαίνεται ότι οι μοτοσυκλέτες είναι ήδη πολύ πιο οικονομικές από τα αυτοκίνητα. Προσθέστε τα νέα πρότυπα Euro 4 και από το 2020 τα νέα πρότυπα Euro 5 για τις μοτοσυκλέτες και το μέλλον δεν φαίνεται τόσο σκοτεινό. Επίσης, οι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής και τα ηλεκτρικά δίκτυα λειτουργούν ήδη στα όριά τους (θυμηθείτε τις διακοπές ρεύματος στην περιοχή μας τη δεύτερη μέρα του Πάσχα) και φοβούνται ότι στο μέλλον θα έχουμε περισσότερα προβλήματα στην παραγωγή και τη διανομή ηλεκτρικού ρεύματος. Αρα, η πιθανότητα να ηλεκτροκινηθεί το σύνολο των οχημάτων την επόμενη δεκαετία δεν είναι ρεαλιστική, εκτός εάν οι κυβερνήσεις και οι ιδιωτικές εταιρείες επενδύσουν μαζικά τόσο σε σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής, όσο και στα δίκτυα. Στην πράξη βλέπουμε να συμβαίνει το αντίθετο.

Ολα αυτά οδηγούν στο συμπέρασμα ότι το εγγύς μέλλον θα μπορούσε – τουλάχιστον εν μέρει – ακόμα να ανήκει στον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Οι μοτοσυκλέτες μπορούν να διαδραματίσουν έναν ρόλο στις αστικές μεταφορές ως καθαρότερο, ταχύτερο, ευκολόχρηστο μέσο μεταφοράς και ως εναλλακτική λύση στα αυτοκίνητα. Αν οι μοτοσυκλετιστές αγοράσουν «καθαρότερες» μοτοσυκλέτες, πιο αθόρυβες και εμείς – οι ομάδες συμφερόντων των μοτοσυκλετιστών – υποστηρίξουμε τη μοτοσυκλέτα, ειδικά στις αστικές συγκοινωνίες, και ενημερώσουμε τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων με ρεαλιστικό τρόπο για τις σημερινές επιδόσεις, το μέλλον δεν θα είναι τόσο ζοφερό. Τέλος, οι κατασκευαστές μοτοσυκλετών πρέπει να ενημερώσουν καλύτερα για τα οφέλη από τη μείωση της ρύπανσης. Ο βιομηχανικός αυτός κλάδος οφείλει να ενημερώσει το αγοραστικό του κοινό για την κατανάλωση καυσίμου και τη ρύπανση, ώστε να το οδηγήσει σε μια ισορροπημένη επιλογή. Οσον αφορά στα αυτοκίνητα, αυτό γίνεται εδώ και χρόνια. Οσον αφορά στις μοτοσυκλέτες η βιομηχανία πρέπει να πράξει περισσότερα για αυτό. Και όλα αυτά για να έχουμε μέλλον ως μοτοσυκλετιστές!

(Τα στοιχεία του άρθρου αντλήθηκαν από σχετικό κείμενο του κ. Dolf Williger, γεν. γραμματέα της FEΜΑ.

(*) ACEA: (European Automobile Manufacturers’ Association) Ευρωπαϊκή Ενωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων.

(**) ACEM: (European Association of Motorcycle Manufacturers) Ευρωπαϊκή Ενωση Κατασκευαστών Μοτοσυκλετών.

(***) Spritmonitor.de: Γερμανικός ιστότοπος συλλογής πληροφοριών για την κατανάλωση καυσίμων σε πραγματικές συνθήκες κίνηση

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου