ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝΤΑΣ …καθημερινά

μοτοσυκλετωντασ-καθημερινά-624116

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

Οι μοτοσυκλετιστές βρίσκονται καθημερινά στους δρόμους κατά χιλιάδες. Πάνω από 2.000.000 μοτοποδήλατα και μοτοσυκλέτες βρίσκονται καθημερινά στους ελληνικούς δρόμους. Μία από τις τρεις ομάδες αιτιών πρόκλησης τροχαίων δυστυχημάτων δηλ. των πιθανών απειλών (κινδύνων) οφείλεται στο οδικό δίκτυο. Ο σχεδιασμός και η οργάνωση του οδικού δικτύου οφείλει να διασφαλίζει τη γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση και κάθε παράλειψη αποτελεί αιτία πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων.

Σε συνέδρια, όπως αυτό που έγινε από την Οδική Ομοσπονδία της Ευρωπαϊκής Ενωσης (Ε.Τ.Π.), το Ελληνικό Ινστιτούτο Συγκοινωνιολόγων (Σ.Ε.Σ.) και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (Ε.Μ.Π.), με θέμα «τρέχουσες εξελίξεις στην οδική ασφάλεια εξοπλισμός και υποδομές» (αμφιθέατρο Νέου Μουσείου Ακρόπολης – 12/ 13 Φεβρουαρίου 2015) αναλύονται και περιγράφονται – μεταξύ άλλων – τα σημαντικότερα προβλήματα του οδικού δικτύου τα οποία ευθύνονται τόσο για την αναποτελεσματικότητα του δικτύου, όσο και για την πρόκληση τροχαίων δυστυχημάτων.

Ενα από τα βασικότερα στοιχεία οργάνωσης του οδικού δικτύου είναι η κάθετη και η οριζόντια σήμανση. Τα «σήματα της Τροχαίας», όπως συνηθίσαμε να λέμε, έχουν σκοπό να διασφαλίσουν την οδήγηση και να βοηθήσουν την πλοήγηση του οχήματος που οδηγούμε. Προειδοποιούν, ρυθμίζουν και πληροφορούν ΕΓΚΑΙΡΩΣ (και ορθά) κάθε οδηγό οχήματος και τους πεζούς, αποτρέποντας λάθη και κάνοντας την κίνηση γρήγορη και ασφαλή. Εδώ εστιάζουμε σε μια από τις πολλές διαπιστώσεις της προαναφερθείσας ημερίδας για την σήμανση: Ασφαλής είναι η σήμανση που προειδοποιεί έγκαιρα και εύκολα τον οδηγό (ακόμη και τους ηλικιωμένους), χωρίς να τον αναγκάσει να «κοντοστέκεται» για να σκεφτεί τι πρέπει να κάνει (αποκρυπτογραφώντας ελλιπή ή κακή σήμανση).

Δυστυχώς, οι διαπιστώσεις των επιστημόνων του χώρου, οι ανακοινώσεις τους και κυρίως τα πορίσματα αυτών των ημερίδων ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ και η Ελληνική Πολιτεία – Κεντρική Διοίκηση, Περιφέρειες και Δήμοι – συστηματικά τα … αγνοούν. Το χειρότερο, οι πολίτες ΑΠΟΔΕΧΟΝΤΑΙ την κατάσταση μοιρολατρικά! Ας δούμε λοιπόν τι βλέπουμε κάθε μέρα στους δικούς μας, τους γνωστούς μας δρόμους και …σιωπούμε, αποδεχόμενοι την κατάσταση αυτή. Δεν χρειάζεται να πάμε πολύ μακριά. Μια βόλτα μέχρι τα Καλά Νερά και επιλέγω κάποιες από τις πινακίδες σήμανσης (μόνο), δίνοντας προσοχή ειδικά στις πινακίδες κινδύνου.

Να επισημάνω ότι οι φωτογραφίες αυτές είναι δειγματοληπτικές, εστιάζουν σε πινακίδες κινδύνου, δηλ. αυτές που με τριγωνικό σχήμα, κίτρινο φόντο και ερυθρό περίγραμμα ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΟΥΝ για κινδύνους που απαιτούν χειρισμό από τους χρήστες της οδού, κυρίως τους οδηγούς των οχημάτων, χωρίς να εξαιρούμε τους πεζούς. Η εικόνα αυτή δεν αφορά μόνο σε ένα τμήμα του οδικού μας δικτύου, αλλά στο σύνολό του και μάλιστα όσο απομακρυνόμαστε από την πρωτεύουσα του Νομού, τόσο ελλιπέστερη είναι.

Το άμεσο αποτέλεσμα είναι η μείωση της ασφάλειας των χρηστών του οδικού δικτύου καθημερινά και αν οι κάτοικοι γνωρίζουν, οι επισκέπτες του Νομού διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο. Να θυμίσω ότι η περιοχή μας προβάλλεται ως τουριστική. Πάντα θα αναρωτιέμαι γιατί όταν δίκτυα, όπως το δίκτυο επικοινωνιών ή το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας υποστούν βλάβες, σπεύδουμε να τα επισκευάσουμε, ενώ έχουμε εγκαταλείψει τη συστηματική συντήρηση του οδικού δικτύου μας, κάνοντας τα εντελώς απαραίτητα και πάντα με καθυστέρηση!

Το μεσοπρόθεσμο αποτέλεσμα μιας ελλιπούς, φθαρμένης ή λανθασμένης σήμανσης οδηγεί σε ανυποληψία της σήμανσης. Προοδευτικά, οι οδηγοί προσέχουν και σέβονται τη σήμανση όλο και λιγότερο. Η ευθύνη βαρύνει αποκλειστικά τις αρμόδιες υπηρεσίες και τους πολιτικούς προϊσταμένους τους. Απαιτούμε από τους πολίτες να σέβονται τον Κ.Ο.Κ., όμως ο Κ.Ο.Κ. προβλέπει τη σήμανση την οποία οι πολίτες οφείλουν να σέβονται.

Ποια σήμανση;

Εγκαταλείποντας τον Βόλο και κινούμενοι προς την Αγριά. Εδώ οι αρμόδιοι δεν έχουν αποφασίσει σε ποιο σημείο πρέπει να τοποθετηθεί η σήμανση, ούτε το ορθό μέγεθος των πινακίδων. Η πινακίδα του χιλιομετρικού ορίου έχει έρθει «φιλοξενούμενη» στον στύλο της Π 40. Η σήμανση των διαδοχικών στροφών (Κ 2δ) μπορεί να αφορά και στο τρενάκι του Πηλίου, αν περάσει από κει

Εγκαταλείποντας τον Βόλο και κινούμενοι προς την Αγριά. Η σήμανση εδώ έχει αποδέκτες τους λουόμενους και τους καπετάνιους των πλοίων που βρίσκονται αρόδο. Προφανώς η πτώση βράχων (Κ 14) αφορά σε αυτούς και όχι τους κινούμενους προς Αγριά – Ν. Πήλιο οδηγούς

Μεταξύ των Κάτω και Ανω Λεχωνίων υπάρχουν σχολεία. Η πρόσβαση στα σχολεία ΠΑΝΤΑ είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη υπόθεση. Η σήμανση (Π 40 – Π75) έχει δεχτεί …εικαστική παρέμβαση, η οποία αναιρεί το ρόλο της σήμανσης. Το πεζοδρόμιο που οδηγεί στη διάβαση δεν επιτρέπει την ασφαλή πρόσβαση στη διάβαση και έχουμε διπλή (Κ15 –Κ16) σήμανση για τη διάβαση. Η υπερσηματοδότηση δεν φέρνει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Αντίθετα, όταν γίνεται πρόχειρα, υποσκάπτει το κύρος της σήμανσης!

Επιστρέφοντας από τα Καλά Νερά. Κρυμμένη η αριστερή στροφή, κρυμμένη και η πινακίδα προειδοποίησης (Κ1α)! Προφανώς, η οικολογική μας συνείδηση εμπόδισε το κλάδεμα της ελιάς!

Επιστρέφοντας από τα Καλά Νερά. Κρυμμένη η πινακίδα των διαδοχικών στροφών (Κ2δ) από την ελιά. Βοήθησε και η ενημερωτική πινακίδα ιδιωτικής εταιρείας

Επιστρέφοντας από τα Καλά Νερά. Κρυμμένη η δεξιά στροφή, κρυμμένη και η πινακίδα προειδοποίησης (Κ 16)!

Επιστρέφοντας από τα Καλά Νερά. Καθώς προσεγγίζουμε ένα ιδιαίτερα επιβαρυμένο σημείο, το Μαλάκι, θα έπρεπε η πινακίδα προειδοποίησης (Κ15) για τη διάβαση των πεζών να φαίνεται καλύτερα! Το πρόσφατο ατύχημα προκάλεσε παρέμβαση, η προειδοποιητική πινακίδα… ξεχάστηκε!

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου