Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή
Οι μοτοσυκλετιστές βρίσκονται καθημερινά στους δρόμους κατά χιλιάδες. Πάνω από 2.000.000 μοτοποδήλατα και μοτοσυκλέτες βρίσκονται καθημερινά στους ελληνικούς δρόμους. Μία από τις τρεις ομάδες αιτιών πρόκλησης τροχαίων δυστυχημάτων δηλ. των πιθανών απειλών (κινδύνων) οφείλεται στο οδικό δίκτυο. Ο σχεδιασμός και η οργάνωση του οδικού δικτύου οφείλει να διασφαλίζει τη γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση και κάθε παράλειψη αποτελεί αιτία πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων.
Σε συνέδρια, όπως αυτό που έγινε από την Οδική Ομοσπονδία της Ευρωπαϊκής Ενωσης (Ε.Τ.Π.), το Ελληνικό Ινστιτούτο Συγκοινωνιολόγων (Σ.Ε.Σ.) και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (Ε.Μ.Π.), με θέμα «τρέχουσες εξελίξεις στην οδική ασφάλεια εξοπλισμός και υποδομές» (αμφιθέατρο Νέου Μουσείου Ακρόπολης – 12/ 13 Φεβρουαρίου 2015) αναλύονται και περιγράφονται – μεταξύ άλλων – τα σημαντικότερα προβλήματα του οδικού δικτύου τα οποία ευθύνονται τόσο για την αναποτελεσματικότητα του δικτύου, όσο και για την πρόκληση τροχαίων δυστυχημάτων.
Ενα από τα βασικότερα στοιχεία οργάνωσης του οδικού δικτύου είναι η κάθετη και η οριζόντια σήμανση. Τα «σήματα της Τροχαίας», όπως συνηθίσαμε να λέμε, έχουν σκοπό να διασφαλίσουν την οδήγηση και να βοηθήσουν την πλοήγηση του οχήματος που οδηγούμε. Προειδοποιούν, ρυθμίζουν και πληροφορούν ΕΓΚΑΙΡΩΣ (και ορθά) κάθε οδηγό οχήματος και τους πεζούς, αποτρέποντας λάθη και κάνοντας την κίνηση γρήγορη και ασφαλή. Εδώ εστιάζουμε σε μια από τις πολλές διαπιστώσεις της προαναφερθείσας ημερίδας για την σήμανση: Ασφαλής είναι η σήμανση που προειδοποιεί έγκαιρα και εύκολα τον οδηγό (ακόμη και τους ηλικιωμένους), χωρίς να τον αναγκάσει να «κοντοστέκεται» για να σκεφτεί τι πρέπει να κάνει (αποκρυπτογραφώντας ελλιπή ή κακή σήμανση).
Δυστυχώς, οι διαπιστώσεις των επιστημόνων του χώρου, οι ανακοινώσεις τους και κυρίως τα πορίσματα αυτών των ημερίδων ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ και η Ελληνική Πολιτεία – Κεντρική Διοίκηση, Περιφέρειες και Δήμοι – συστηματικά τα … αγνοούν. Το χειρότερο, οι πολίτες ΑΠΟΔΕΧΟΝΤΑΙ την κατάσταση μοιρολατρικά! Ας δούμε λοιπόν τι βλέπουμε κάθε μέρα στους δικούς μας, τους γνωστούς μας δρόμους και …σιωπούμε, αποδεχόμενοι την κατάσταση αυτή. Δεν χρειάζεται να πάμε πολύ μακριά. Μια βόλτα μέχρι τα Καλά Νερά και επιλέγω κάποιες από τις πινακίδες σήμανσης (μόνο), δίνοντας προσοχή ειδικά στις πινακίδες κινδύνου.
Να επισημάνω ότι οι φωτογραφίες αυτές είναι δειγματοληπτικές, εστιάζουν σε πινακίδες κινδύνου, δηλ. αυτές που με τριγωνικό σχήμα, κίτρινο φόντο και ερυθρό περίγραμμα ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΟΥΝ για κινδύνους που απαιτούν χειρισμό από τους χρήστες της οδού, κυρίως τους οδηγούς των οχημάτων, χωρίς να εξαιρούμε τους πεζούς. Η εικόνα αυτή δεν αφορά μόνο σε ένα τμήμα του οδικού μας δικτύου, αλλά στο σύνολό του και μάλιστα όσο απομακρυνόμαστε από την πρωτεύουσα του Νομού, τόσο ελλιπέστερη είναι.
Το άμεσο αποτέλεσμα είναι η μείωση της ασφάλειας των χρηστών του οδικού δικτύου καθημερινά και αν οι κάτοικοι γνωρίζουν, οι επισκέπτες του Νομού διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο. Να θυμίσω ότι η περιοχή μας προβάλλεται ως τουριστική. Πάντα θα αναρωτιέμαι γιατί όταν δίκτυα, όπως το δίκτυο επικοινωνιών ή το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας υποστούν βλάβες, σπεύδουμε να τα επισκευάσουμε, ενώ έχουμε εγκαταλείψει τη συστηματική συντήρηση του οδικού δικτύου μας, κάνοντας τα εντελώς απαραίτητα και πάντα με καθυστέρηση!
Το μεσοπρόθεσμο αποτέλεσμα μιας ελλιπούς, φθαρμένης ή λανθασμένης σήμανσης οδηγεί σε ανυποληψία της σήμανσης. Προοδευτικά, οι οδηγοί προσέχουν και σέβονται τη σήμανση όλο και λιγότερο. Η ευθύνη βαρύνει αποκλειστικά τις αρμόδιες υπηρεσίες και τους πολιτικούς προϊσταμένους τους. Απαιτούμε από τους πολίτες να σέβονται τον Κ.Ο.Κ., όμως ο Κ.Ο.Κ. προβλέπει τη σήμανση την οποία οι πολίτες οφείλουν να σέβονται.
Ποια σήμανση;