ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝΤΑΣ …ασφαλώς

μοτοσυκλετωντασ-ασφαλώς-632576

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

Είναι δυνατόν να μοτοσυκλετείς, όταν απειλείται η ασφάλειά σου; Εδώ και πολλά χρόνια, οι μοτοσυκλετιστές κινούνται σε ένα οδικό δίκτυο που έχει πολλούς κινδύνους και το χειρότερο πολλοί από αυτούς σε γνώση της Ελληνικής Πολιτείας. Η σοβαρότερη ομάδα κινδύνων προέρχεται από τον σχεδιασμό των οδικών αξόνων, την κατάσταση της οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης και τη συντήρηση του οδικού περιβάλλοντος. Από τη δεκαετία του ΄90 έχει συζητηθεί και τονιστεί ότι η ανάγκη ανάπτυξης σύγχρονων δικτύων θα είναι το κρίσιμο στοίχημα για τον αιώνα που ήρθε. Τα οδικά δίκτυα είναι τα πρώτα που θα έπρεπε να ενταχθούν σ΄ αυτήν την προσπάθεια. Απηρχαιωμένα οδικά δίκτυα αποτελούν αιτία οικονομικής υστέρησης και σοβαρή καθημερινή απειλή της αρτιμέλειας και της ζωής των χρηστών τους.

Τρεις δεκαετίες μετά, το μισό και πλέον οδικό περιβάλλον της χώρας μας αποτελείται από δρόμους υψηλής ή υψηλομεσαίας επικινδυνότητας! Αυτό δεν είναι η προσωπική μου άποψη, αλλά αποτελεί διαπίστωση μελετών και αντικείμενο ανακοινώσεων σε συνέδρια όπως αυτό που έγινε με διοργανωτές την Οδική Ομοσπονδία της Ευρωπαϊκής Ενωσης (Ε.Τ.Π.), σε συνεργασία με το Ελληνικό Ινστιτούτο Συγκοινωνιολόγων (Σ.Ε.Σ.) και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (Ε.Μ.Π.), με θέμα «τρέχουσες εξελίξεις στην οδική ασφάλεια, εξοπλισμός και υποδομές» (αμφιθέατρο Νέου Μουσείου Ακρόπολης – 12/ 13 Φεβρουαρίου 2015). Τον χώρο της μοτοσυκλέτας εκπροσώπησε ο δικυκλιστής και δικηγόρος κ. Θ. Γαζούλης, μέλος της ΛΕΜΟΤ, ο οποίος από διάφορες θέσεις στον οργανωμένο μοτοσυκλετισμό έχει πραγματοποιήσει παρεμβάσεις, έχει θέσει ερωτήσεις και έχει παρέμβει για θέματα οδικής ασφάλειας.

Διαβάστε μερικά από τα σημαντικότερα σημεία που περιλαμβάνονταν σε ανακοινώσεις των συνέδρων:

1. Στη χώρα μας το 56% των δρόμων είναι υψηλής ή υψηλομεσαίας επικινδυνότητας (!). Το γνωρίζαμε, αλλά το απέδειξε και μελέτη.

2. Αν ο συντελεστής ολίσθησης ανέβαινε από το 0,35 στο 0,60 τα τροχαία ατυχήματα θα μειώνονταν θεαματικά, ακόμη και κατά 65%!

3. Στις ΗΠΑ μελέτη έδειξε ότι οι υποδομές εμπλέκονται στο 38% των τροχαίων ατυχημάτων (φανταστείτε τι γίνεται στη χώρα μας, όπου όμως οι επίσημες στατιστικές αποκρύπτουν τον ρόλο των υποδομών…). Επίσης, ότι οι ασφαλέστερες υποδομές θα έσωζαν τουλάχιστον 10.000 ζωές ετησίως…

4. Ασφαλής είναι η σήμανση που προειδοποιεί έγκαιρα και εύκολα τον οδηγό (ακόμη και τους ηλικιωμένους), χωρίς να τον αναγκάσει να «κοντοστέκεται» για να σκεφτεί τι πρέπει να κάνει (αποκρυπτογραφώντας ελλιπή ή κακή σήμανση).

5. Χωρίς ασφαλείς υποδομές δεν έχουμε θετικά αποτελέσματα για την οδική ασφάλεια, έστω και αν τα οχήματα γίνονται ασφαλέστερα.

6. Ο σωστός φωτισμός επικίνδυνων σημείων τη νύχτα μειώνει κατά 9 φορές τα τροχαία ατυχήματα (στη χώρα μας τα φώτα σήμανσης των έργων είναι συνήθως σβηστά και «για όλα φταίνε οι οδηγοί»…).

7. Οι διαγραμμίσεις που βάζει το ελληνικό κράτος κοστίζουν περίπου 3,80 ευρώ το μέτρο και έχουν ελάχιστη διάρκεια, ενώ οι καλές – αντιολισθητικές κοστίζουν 18 ευρώ το μέτρο, αλλά παρέχουν ασφάλεια και διαρκούν έως και 4 χρόνια. Φυσικά το ελληνικό κράτος τοποθετεί – επιλέγει σταθερά τις πρώτες…

8. Η Ελληνική Διοίκηση, (συνήθως οι Περιφέρειες), παρανόμως συνεχίζει να τοποθετεί μπαριέρες παλαιού τύπου (επικίνδυνες για τους αναβάτες). Αυτό θα έπρεπε να έχει σταματήσει, ιδίως μετά τον Νοέμβριο του 2011, (αλλαγή προδιαγραφής και νομοθετικού πλαισίου). Στον εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έθεσε τα ζητήματα αφενός του ελάχιστου συντελεστή ολίσθησης των οδοστρωμάτων, (ο οποίος δεν υφίσταται!) και αφετέρου των σοβαρών κινδύνων που εγκυμονούν για τους μοτοσυκλετιστές οι υπάρχουσες μπαριέρες ασφαλείας. Η απάντηση που έλαβε ήταν «εμείς θεσπίζουμε τις προδιαγραφές και τις οδηγίες, από εκεί και πέρα είναι ευθύνη των κρατών – μελών».

Στην ερώτησή του γιατί η Ευρωπαϊκή Ενωση δεν υποχρεώνει τα κράτη – μέλη σε συμμόρφωση, η απάντηση ήταν «εμείς απευθύνουμε αυστηρές συστάσεις προς τα κράτη -μέλη»…

9. Νέες τεχνικές για ασφαλή οδοστρώματα το ελληνικό κράτος δεν τις είχε ούτε σαν επιλογές (ουσιαστικά τις απαγόρευε!). Χρειάστηκαν πάνω από 5 χρόνια για να υπερπηδηθούν τα γραφειοκρατικά εμπόδια, (βλέπε λόμπι εργολάβων…), πράγμα που έγινε πρόσφατα.

Να υπενθυμίσουμε ότι η Ελληνική Πολιτεία με πρόσχημα την οδική ασφάλεια και τις υποδομές του οδικού περιβάλλοντος αυξάνει συστηματικά το κόστος κατοχής και χρήσης κάθε οχήματος. Αυξήσεις έχουν γίνει παντού, στα τέλη κυκλοφορίας, στα διόδια, στον φόρο των καυσίμων. Η βελτίωση του οδικού περιβάλλοντος είναι δυσανάλογη, γίνεται με υψηλότατο κόστος ανά χιλιόμετρο, πολύ αργά (πόσο χρόνο χρειάστηκε ο Ε75;), με εγκατάλειψη του επαρχιακού δικτύου, με απηρχαιωμένες προδιαγραφές κ.λπ. κ.λπ.

Δεν θα μιλήσουμε στο παρόν άρθρο για το τι εκπροσωπεί το Πήλιο για μας ή για τη χώρα μας, αλλά θα μιλήσουμε κατευθείαν για το εθνικό επαρχιακό δίκτυο του Πηλίου. Είναι ένα πολύ σημαντικό τμήμα του οδικού δικτύου του Νομού μας και η κατάστασή του, παρά τις κατά καιρούς προσπάθειες βελτίωσής του, παραμένει ανασφαλής, αργό, επικίνδυνο σε πολλά σημεία του, δύσβατο σε μερικά σημεία του τον χειμώνα και σε άλλα το καλοκαίρι. Μπορεί ο επανασχεδιασμός του να ξεφεύγει από κάθε σημερινή σκέψη – αν και το μέλλον έχει πάντα τα πόδια του στο παρόν – όμως υπάρχουν πολλά σημεία του τα οποία, με βάση τα πιο πάνω συμπεράσματα του συνεδρίου, θα το έκαναν ασφαλέστερο, εξυπηρετικότερο και οικονομικά αποδοτικότερο. Η οικονομία και η ασφάλεια των κατοίκων του και των επισκεπτών του εξαρτάται από αυτό καθημερινά!

Η ΜΟΤΟ.ΛΕ.Β. ετοιμάζει μια παρέμβαση για το θέμα αυτό ως φορέας υπεύθυνων πολιτών περιμένοντας οι αρμόδιοι να δώσουν προσοχή στις επισημάνσεις της. Η προσπάθεια θα γίνει στο πλαίσιο της καμπάνιας για ασφαλέστερους δρόμους που ξεκίνησε η Μοτοσυκλετιστική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΜΟΤ.Ο.Ε.) και ελπίζει να βελτιώσει το οδικό περιβάλλον για ΟΛΟΥΣ τους χρήστες του, ιδιαίτερα τους πλέον ευάλωτους, όπως είναι και οι μοτοσυκλετιστές!

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου