ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝΤΑΣ… λύνουμε το κυκλοφοριακό!

μοτοσυκλετωντασ-λύνουμε-το-κυκλοφο-213566

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

Μπορεί η προτροπή «αν ψάχνετε λύσεις στην αστική μετακίνηση, δοκιμάστε τη μοτοσυκλέτα» να είναι επανάληψη, όμως όσο οι πολιτικοί άρχοντές μας επαναλαμβάνουν ως λύση του προβλήματος των αστικών μετακινήσεων το περπάτημα, το ποδήλατο και τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τόσο εμείς θα επανερχόμαστε προτείνοντας «μοτοσυκλέτα». Η πρώτη και σημαντική διαφορά με τις απόψεις τους έρχεται από την πράξη. Οσοι προτρέπουν τους πολίτες να περπατούν, να ποδηλατούν ή να χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ κατά κανόνα δεν το πράττουν οι ίδιοι! Πολλές φορές σκέφτηκα ότι μάλλον θέλουν να περπατάμε, να ποδηλατούμε ή να φορτωνόμαστε στα ΜΜΜ για να έχουν περισσότερο χώρο για τα αυτοκίνητά τους, επειδή δυσκολεύονται να μετακινηθούν οι ίδιοι. Πάντως, προσωπικό παράδειγμα δεν βλέπω και οι περιστασιακές φωτογραφίες αρχόντων μας να περπατούν, να ποδηλατούν κ.λπ. δεν μας πείθουν.

Η γνωστή προπαγανδιστική φράση «περπατήστε, χρησιμοποιήστε για τις μετακινήσεις το ποδήλατο ή τις δημόσιες συγκοινωνίες» ακούγεται γνωστή σε όλους και αμέσως, πριν καν σκεφτούμε δύο φορές, εικόνες στενών και κατεστραμμένων πεζοδρομίων, χιλιοπαρκαρισμένων δρόμων και γεμάτων και προβληματικών ΜΜΜ έρχεται στο μυαλό μας. Οταν συστήνεις κάτι, οφείλεις τουλάχιστον να το έχεις ετοιμάσει και δοκιμάσει.

Χρόνια τώρα τα πεζοδρόμια δεν μπορούν να φιλοξενήσουν τους πεζούς ή καλύτερα για να τα χρησιμοποιήσεις πρέπει να είσαι σε αθλητική φόρμα. Ηλικιωμένοι, καροτσάκια και ΑμεΑ αποκλείονται μετά τις πρώτες «λαχτάρες». Συγχρόνως, η πολιτική δεκαετιών, που θέλει την εμπορική εκμετάλλευση κάθε τετραγωνικού στο κέντρο της πόλης, μετέτρεψε τους δρόμους σε …πάρκινγκ. Ακόμη κι αν θέλεις να χρησιμοποιήσεις ποδήλατο, το ζήτημα της ασφάλειας σε αποτρέπει αμέσως!

Οσο για τα ΜΜΜ, ας βρουν πρώτα το μοντέλο διοίκησής τους, ώστε να μη γίνονται θέμα συζήτησης στα κανάλια και στις εφημερίδες και μετά θα δούμε πώς θα εξυπηρετήσουν τους πολίτες φτηνά και αποτελεσματικά!

Παρ’ όλα αυτά, οι πολιτικοί μας συνεχίζουν το γνωστό τροπάρι «περπατήστε, πάρτε ποδήλατο ή χρησιμοποιήστε τις δημόσιες συγκοινωνίες».

Λες και αν όλοι περπατάμε, ποδηλατούμε ή χρησιμοποιούμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς όλα τα προβλήματα θα εξαφανιστούν. Κάτι καινούργιο δεν έχουν να πουν και κυρίως να κάνουν. Λες και έτσι θα εξυπηρετηθούν οι ανάγκες μας ή θα καθαρίσουμε τον αέρα. Ισως κάποιος σκεφτεί ότι οι μοτοσυκλετιστές έχουν κάποιο πρόβλημα με το περπάτημα, το ποδήλατο ή απεχθάνονται τα ΜΜΜ. Συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο! Τα χρησιμοποιούμε συχνά, όταν είναι βολικά για τη δουλειά μας.

Για να είμαστε ρεαλιστές, πρέπει να ξανασκεφτούμε τις λύσεις των προβλημάτων της αστικής κινητικότητας με άλλο πνεύμα, χωρίς αγκυλώσεις.

Το περπάτημα και το ποδήλατο είναι εξαιρετικές λύσεις για μικρές αποστάσεις και αν οι συνθήκες το επιτρέπουν. Ο μέσος πολίτης δεν θα περπατήσει και δεν θα ποδηλατήσει για περισσότερο από μισή ώρα απόσταση. Αυτό σημαίνει περίπου δύο χιλιόμετρα με τα πόδια ή επτά χιλιόμετρα ποδηλασίας σε αστικό περιβάλλον ήρεμο και ασφαλές. Αν υπάρχει τέτοιο περιβάλλον στις πόλεις μας, τότε ίσως το κάνει. Αν δεν το πιστεύετε, δοκιμάστε το. Αν υπάρχουν αντικείμενα προς μεταφορά ή δεύτερο πρόσωπο, θέλει πραγματικά ηρωικές προσπάθειες να ακολουθήσεις την προτροπή των πολιτικών μας.

Οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι επίσης καλές, τόσο για βραχύτερες, όσο και για μεγαλύτερες αποστάσεις, υπό τον όρο ότι υπάρχουν αρκετός χώρος ή καθίσματα, γραμμές και στάσεις, εκεί που τις χρειαζόμαστε. Αν χρειάζεται να αλλάξουμε γραμμή για να φτάσουμε στον προορισμό μας, εκεί πρέπει να ελπίζουμε ότι θα έχουμε μια σύντομη αναμονή για την ανταπόκριση, πράγμα δύσκολο.

Αν, μάλιστα, χρησιμοποιήσετε τα ΜΜΜ για μεγαλύτερες αποστάσεις, θα αντιμετωπίσετε την απογοήτευση, αφού οι λεγόμενες «συνδυασμένες μεταφορές» είναι απλώς προσφιλές θέμα στα συνέδρια των συγκοινωνιολόγων και στη πράξη κενές περιεχομένου. Εκεί επανέρχεται η ανάγκη της εξατομικευμένης λύσης και η μοτοσυκλέτα εδώ στον νότο της Ευρώπης θα δώσει τη λύση. Οι πόλεις μας δεν μπορούν να φιλοξενήσουν πολλά αυτοκίνητα ως ατομικές λύσεις για τις μεταφορές μας, το δε υπάρχον καθεστώς αποτρέπει τους πολίτες από τις εναλλακτικές μεθόδους μετακίνησης. Καιρός να δούμε ότι οι μοτοσυκλέτες δεν αποτελούν μέρος του προβλήματος, αλλά λύση του και πρέπει να αντιμετωπίζονται με αυτόν τον τρόπο!

Για τις μικρές αποστάσεις τα μοτοποδήλατα, ηλεκτρικά ποδήλατα και τα σκούτερ είναι πολύ βολικά. Για τις μεγαλύτερες αποστάσεις η μοτοσυκλέτα είναι η καλύτερη λύση. Δοκιμές, που έγιναν το 2014 και το 2017, έδειξαν στους ερευνητές ότι σχεδόν κάθε φορά που έκαναν τυπική διαδρομή με αυτοκίνητο, μοτοσυκλέτα, μοτοποδήλατο, ποδήλατο ή με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, η μοτοσυκλέτα ήταν ο πιο γρήγορος τρόπος να κινηθείς στην πόλη. Τα ΜΜΜ είναι εκτός συναγωνισμού και μάλιστα από την άποψη της ενεργειακής κατανάλωσης για τη μετακίνηση ηλεκτρικό σκούτερ ή μοτοσυκλέτα χρησιμοποιούν λιγότερη ενέργεια από τις δημόσιες συγκοινωνίες και τελικά μολύνουν λιγότερο.

Χρόνια τώρα ο οργανωμένος μοτοσυκλετισμός αντιτίθεται στις απόψεις των πολιτικών, που επιμένουν στα μηνύματα τύπου «περπάτημα, ποδηλασία, δημόσιες συγκοινωνίες». Αυτοί οι τρόποι μετακίνησης αποτελούν μέρος της λύσης και δεν αποτελούν τη μοναδική λύση!

Η μοτοσυκλέτα δεν αποτελεί μέρος του προβλήματος, αποτελεί λύση και πρέπει κάποια στιγμή να αλλάξει ο τρόπος αντιμετώπισής της. Τι πρέπει να γίνει;

Να δημιουργούνται επαρκείς χώροι στάθμευσης για μοτοσυκλέτες για να πάψει το φαινόμενο να βρίσκονται μερικές από αυτές επάνω στα πεζοδρόμια. Ξέρετε καλά την ελληνική νοοτροπία. Αν δύο ή τρεις μοτοσυκλέτες παρκάρουν παράνομα, τότε μοιραία ένα εκατομμύριο εξακόσιες χιλιάδες μοτοσυκλέτες παρκάρουν παράνομα στη σκέψη όσων φοβούνται ή απεχθάνονται τη μοτοσυκλέτα. Επιπλέον, η οικονομική αντιμετώπιση της μοτοσυκλέτας από την Ελληνική Πολιτεία είναι τουλάχιστον ατυχής. Η Ελληνική Πολιτεία επιβάλλει τέλη κυκλοφορίας ισόποσα με αυτά των αυτοκινήτων και δεν υπάρχει καμία πολιτική ενθάρρυνσης αντικατάστασης των παλαιών μοτοσυκλετών. Παρ’ όλο που συνεχώς νέες επιβαρύνσεις προστίθενται στη μοτοσυκλέτα, η χρήση της δεν έχει περιοριστεί. Ο λόγος είναι απλός. Η μοτοσυκλέτα επιλύει προβλήματα κι ας μην αρέσει σε πολλούς!

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου