Μοτοσυκλετώντας… με αλυσίδες στον αυτοκινητόδρομο

Τελευταία ενημέρωση: 2020-01-07, 16:50:38
Τα χειμερινά ή λάστιχα χιονιού έχουν ανάγλυφο το σύμβολο των τριών κορυφών, το οποίο εξασφαλίζει ότι πληρούν τις προδιαγραφές της Κοινοτικής Οδηγίας ECER117.3 (Annex 7 – Snow Grip). Ο ορισμός των χαρακτηριστικών των χειμερινών ελαστικών βρίσκεται στον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 117.02. και αφορά στα χαρακτηριστικά των συγκεκριμένων ελαστικών
Μοτοσυκλετώντας… με αλυσίδες στον αυτοκινητόδρομο

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

 

Πολύ συχνά στη χώρα μας λέξεις και φράσεις χάνουν τη σημασία τους. Μπορεί να γίνεται για χάρη ευφημισμού, αλλά τελικά καταλήγουν σε …εξορκισμό. Αποκτήσαμε αυτοκινητόδρομους μετά από πολλά χρόνια έργων, ταλαιπωριών και θυσιών, ας μην αναφέρω το κόστος, και τελικά από ό,τι φαίνεται ακόμη μια φορά οι αυτοκινητόδρομοι είναι μόνο …λεζάντα! Δεν φτάνει να φτιάξεις αυτοκινητόδρομο, πρέπει να μπορείς και να τον λειτουργήσεις. Οπως φαίνεται, η λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα έχει τα ίδια χαρακτηριστικά, που έχουν και πολλά άλλα σύνθετα και μη συστήματα. Δηλαδή, το ανέκδοτο με την ελληνική κόλαση ισχύει και δω.

Εχουμε ήδη επισημάνει ότι οι δρόμοι στην Ελλάδα είναι στην πλειονότητά τους ακατάλληλοι για τη μοτοσυκλέτα, αν και η χώρα μας ανήκει στο ευρωπαϊκό κλαμπ των «άνω του εκατομμυρίου» μοτοσυκλετών στον δρόμο. Πρόσφατα με τη σύντομη χιονοθύελλα αποδείχθηκε για μια φορά ακόμη ότι οι δρόμοι είναι ακατάλληλοι και για τα υπόλοιπα οχήματα και κυρίως για τους ταλαίπωρους επιβάτες τους.

Η συμφωνία με τις ιδιωτικές εταιρείες έγινε. Οι αυτοκινητόδρομοι λειτουργούν εδώ και χρόνια. Ομως έχουμε κάποια άμεση και ουσιαστική πληροφόρηση για το τι ακριβώς πληρώνουμε στις ιδιωτικές εταιρείες, πανάκριβα διόδια με απαρχαιωμένο τρόπο είσπραξής τους (μετωπικοί σταθμοί). Πήρατε, όμως, ποτέ στα χέρια σας ή μέσω των ΜΜΕ πληροφόρηση τι αγοράζουμε πληρώνοντας περισσότερα από τα καύσιμα στις ιδιωτικές εταιρείες για να κινηθούμε αξιοπρεπώς; Για παράδειγμα η πληροφόρηση ότι στο 370Ο χιλιόμετρο περιφέρεται αδέσποτος σκύλος ΕΝΤΟΣ του αυτοκινητοδρόμου είναι η προβλεπόμενη υπηρεσία; Τι ακριβώς οφείλει να κάνει η εταιρεία; Να κλείσει το σημείο από όπου μπήκε ο σκύλος, να τον μαζέψει για να μη θρηνήσουμε θύματα, τι ακριβώς; Μη βιαστείτε να απαντήσετε, γιατί υπάρχει πλέον και νομολογία που προέκυψε από την εκδίκαση δυστυχημάτων και δυστυχώς οι ισχυρισμοί των εταιρειών ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ δημοσιευτεί για να δούμε ότι διατυπώνονται αντικρουόμενες απόψεις.

Ολα στο Κράτος αυτό λειτουργούν υπό Κ.Σ. δηλαδή «Κανονικές Συνθήκες Πίεσης και Θερμοκρασίας», δηλαδή κυριολεκτικά πρότυπες συνθήκες όπως λέμε στη Φυσική. Μόλις αυτές διαταραχθούν γίνεται… χαμός. Χάνει η μια υπηρεσία την άλλη και τρέχουν ο υπουργός και ο πρωθυπουργός να επιλύσουν το πρόβλημα. Εννοείται ότι το πρόβλημα δεν μπορεί να είναι ότι χιόνισε τον χειμώνα, αλλά ότι δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε το …μαγαζί, συγγνώμη, τον αυτοκινητόδρομο ήθελα να πω, αλλά λόγω ιδιωτών …καταλαβαίνετε, παρασύρθηκα.

Τι ακολουθεί; Η χαρά των τηλεοπτικών καναλιών! Τζάμπα σόου με ξυλιασμένους ανταποκριτές τώρα και με μπουφάν με το λογότυπο των τηλεοπτικών σταθμών που εργάζονται και αλληλοκατηγορούμενους πολιτικούς. Στο τέλος, όλοι μαζί, κανάλια και πολιτικοί, αποφασίζουν ότι την ευθύνη την φέρουν στο ακέραιο οι πολίτες, που δεν έχουν αλυσίδες ή δεν ξέρουν να τις φορέσουν στα ελαστικά των αυτοκινήτων τους! Είμαστε μια ωραία ατμόσφαιρα! Α, ναι, και ανήκουμε στην Ευρώπη, μην το ξεχνάμε.

Ας υποθέσουμε ότι ανήκουμε στην Ευρώπη και ας ξεκινήσουμε από αυτό. Πιστεύει κανείς σοβαρά ή έχει δει ταξιδεύοντας στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια του χειμώνα ότι οι ευρωπαϊκοί δρόμοι λειτουργούν τον χειμώνα με αλυσίδες και αλάτια; Υπάρχει περίπτωση να διεξαχθεί συγκοινωνία και να διανυθούν αποστάσεις 100 ή 200 χιλιομέτρων σε χιονισμένο αυτοκινητόδρομο με αλυσίδες; Σοβαρά, πιστεύει κανείς ότι στους ευρωπαϊκούς δρόμους τα εκχιονιστκά μηχανήματα ξύνουν το χιόνι μέχρι το οδόστρωμα και μετά το …αλατίζουν; Οι πολιτικοί δεν ξέρουν ή δεν θέλουν να ξέρουν. Οι δημοσιογράφοι των καναλιών δεν ξέρουν ή δεν θέλουν να μάθουν και ενώ ήδη οι πολίτες έχουν κάνει ένα βήμα εμπρός αυτοί συνεχίζουν την «εξύμνηση» των… αλυσίδων;

Μέχρι να συντονιστούν τα Υπουργεία και οι υπηρεσίες τους με τους «παραχωρησιούχους» και οι δημοσιογράφοι των ΜΜΕ εθνικής εμβέλειας να βρουν τι θα γίνει, ας κάνουμε οι πολίτες κάτι για την ασφάλειά μας τον χειμώνα και εκτός από το να αποκτήσουμε αλυσίδες, να μάθουμε πώς εφαρμόζονται και να τις ρίξουμε στο πορτμπαγκάζ τον Νοέμβριο, ας αποκτήσουμε επίσης ένα σετ χειμερινών ελαστικών. Σε κάποιες χώρες της Ευρώπης είναι υποχρεωτικά, σε άλλες έμμεσα, στη χώρα μας είναι για τους πολλούς άγνωστα, όπως και στις Αρχές και σε πολλούς δημοσιογράφους των τηλε - ΜΜΕ εθνικής εμβέλειας. Για να γίνουμε χρηστικοί ας δούμε τι εννοούμε με τον όρο χειμερινά ελαστικά και μη βιαστείτε να τα απορρίψετε, πριν μελετήσετε προσεκτικά ό,τι ακολουθεί.

Τα χειμερινά ελαστικά κατασκευάζονται από μείγμα ελαστικού, που τους δίνει πιο μαλακή δομή. Το μείγμα αυτό επιτρέπει καλύτερο «κράτημα» όταν αλλάζει η θερμοκρασία και ιδιαίτερα όταν αυτή πέφτει κάτω από τους +7 βαθμούς C, εκεί που τα συνηθισμένα ελαστικά σκληραίνουν και αποκτούν ακαμψία που επηρεάζει την πρόσφυσή τους αρνητικά. Δεν ζούμε σε χώρα που τα χειμερινά ελαστικά είναι υποχρεωτικά, αλλά αν οι τοπικές θερμοκρασίες πέφτουν συχνά κάτω από τους +7 βαθμούς C και είμαστε εξαρτημένοι από το αυτοκίνητό μας, τότε τα χειμερινά ελαστικά είναι η λύση. Πολλές παρεξηγήσεις προκύπτουν από ονομασίες όπως «λάστιχα χιονιού» κ.λπ., στην πραγματικότητα είναι ελαστικά ψυχρού καιρού, με την ικανότητα να αποδίδουν το βέλτιστο στη βροχή, στον πάγο, στο χιόνι και σε στεγνούς, αλλά ψυχρούς δρόμους. Οι πολύ μικρές εγκοπές τους «κουμπώνουν» στο χιόνι, τον πάγο και τη χιονολάσπη, απωθούν τα νερά με μεγάλη ταχύτητα και διασφαλίζουν έτσι καλύτερο φρενάρισμα και περισσότερη πρόσφυση. Οι μεγαλύτερες αυλακώσεις στο πέλμα συγκεντρώνουν και συγκρατούν το χιόνι, κάτι που συμβάλλει στο κράτημα πάνω στο πατημένο χιόνι και βοηθούν στην απώθηση των νερών από τα ελαστικό σε περίπτωση βροχής ή καταιγίδας, μειώνοντας τον κίνδυνο της υδρολίσθησης. Συνεπώς δεν αγοράζουμε και τοποθετούμε χειμερινά ελαστικά μόνο για το χιόνι, όπως πιστεύουν πολλοί, αν έχουν ακούσει κάτι για αυτά. Ισως κάποιοι να προβάλλουν το θέμα του κόστους απόκτησης και αποθήκευσης των δύο σετ ελαστικών. Δεν θα καταφύγω στην κινδυνολογία ότι τα εφαρμόζουμε για την ασφάλειά μας. Το επιχείρημα είναι απλό και οικονομικό. Τα δύο σετ ελαστικών σάς καλύπτουν αθροιστικά για τα χιλιόμετρα που θα διανύσετε τα επόμενα χρόνια. Συνήθως η ημερομηνία λήξης και των δύο σετ θα συμπέσει με τη φθορά τους στον διπλάσιο χρόνο από ό,τι το ένα και μόνο σετ. Οσο για την ασφάλεια, ούτε συζήτηση! Η πρόσφυση, εκεί που η αντίστοιχη των θερινών ελαστικών μας …αποχαιρετά, είναι αδιανόητη για όσους δεν τα έχουν δοκιμάσει ακόμη. Η προσωπική εμπειρία εντός - εκτός Ελλάδας εδώ και 15 χρόνια τουλάχιστον (παλαιότερα, στη δεκαετία του ‘80, φορούσαμε Mud + Snow) είναι τέτοια που κάνει τη δαπάνη απόκτησής τους αναγκαία! Μη νομίζετε ότι είναι τόσο ακριβά. Απλώς ρωτήστε στο βουλκανιζατέρ που εμπιστεύεστε για μια τετράδα χειμερινά λάστιχα και θα βρείτε τη λύση για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο, χωρίς να …αλυσοδένεστε.

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
8
+
1
=