Μοτοσυκλετώντας… θορυβημένος από τα νέα μέτρα

Τελευταία ενημέρωση: 2019-12-02, 19:43:30
Μοτοσυκλετώντας… θορυβημένος από τα νέα μέτρα

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

 

Κάθε φορά που η διοίκηση των Βρυξελλών κάτι σκέφτεται ή σχεδιάζει, ακολουθεί και η Ελληνική Κυβέρνηση με τον δικό της βαλκανικό τρόπο. Οι Βρυξέλλες συζητούν για ακουστικές κάμερες  ή κάμερες ελέγχου ήχου στους δρόμους, δηλαδή συνδυασμό πολλών μικροφώνων και καμερών, σχεδιασμένων να καταγράφουν τα οχήματα, που παράγουν υπερβολικό θόρυβο. Εδώ, το Υπουργείο Μεταφορών εντόπισε τις κομμένες εξατμίσεις των μοτοσυκλετών και μια …κάρτα.

Τι προσφέρουν οι συσκευές ελέγχου του ήχου; Ο ηχητικός εξοπλισμός μετρά ηχητικό επίπεδο, που υπερβαίνει το όριο και αναγνωρίζει την πηγή. Aπαιτεί πολλά μικρόφωνα για να καταγράψουν σωστά τον θόρυβο και ακολουθεί φωτογράφιση του οχήματος, όπως περίπου με τις φωτογραφικές κάμερες για τα όρια ταχύτητας.

Η ιδέα ήρθε από το Κάλγκαρι του Καναδά. Αν και τα αποτελέσματα των ακουστικών μετρήσεων δεν θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την επιβολή του νόμου, η καναδική πόλη Εντμοντον εγκατέστησε αρκετές κάμερες με εξοπλισμό καταγραφής ήχου το 2018. Από τις εφαρμογές οι Βρυξέλλες προχώρησαν σε πρόταση ψηφίσματος τον Μάρτιο του 2017.

Μια εφαρμογή σχεδιάζεται στο προάστιο Villeneuve - le - Roi του Παρισιού, κοντά στο αεροδρόμιο του Orly. Εκεί, έχουν ήδη εγκατασταθεί τα πρώτα συστήματα. Δεν είναι ακόμα ενεργά, επειδή, σύμφωνα με το γαλλικό δίκαιο, δεν μπορείς ακόμα να επιβάλλεις πρόστιμο μ’ αυτόν τον τρόπο, αλλά μάλλον σύντομα θα αλλάξει. Μπορεί η Βρετανία να …ετοιμάζεται για Brexit, επειδή δεν πάει τις Βρυξέλλες, αλλά το Βρετανικό Υπουργείο Μεταφορών έσπευσε να ανακοινώσει ότι θα εγκατασταθούν τέτοιες συσκευές για την αντιμετώπιση του υπερβολικού θορύβου κάποιων οχημάτων. Από κοντά και οι Ολλανδοί. Η πόλη Tilburg στα νότια της Ολλανδίας εξετάζει την εγκατάσταση τέτοιων συσκευών στο κέντρο της πόλης.

Ο υπερβολικός θόρυβος της κυκλοφορίας είναι σοβαρό πρόβλημα. Δεν είναι απλά ενοχλητικός, αλλά αποτελεί ζήτημα υγείας. Για αυτό, άλλωστε, και στις εκπαιδεύσεις μας προτείνουμε ωτοασπίδες μείωσης του θορύβου, αφού γνωρίζουμε ότι αργά, αλλά σταθερά γίνεται ζημιά. Σημαντικές έρευνες υπάρχουν και αρκετές μελέτες από φορείς, όπως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας. Η Ε.Ε. έχει προειδοποιήσει για τους κινδύνους του υπερβολικού θορύβου με την οδική κυκλοφορία ως εξέχουσα πηγή θορύβου.

Από το σημείο αυτό μέχρι να ενοχοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο οι μοτοσυκλέτες ως η πλέον σημαντική πηγή ήχου και υπερβολικού θορύβου είναι σενάρια επιστημονικής φαντασίας. Φυσικά και γνωρίζουμε τις παράνομες εξατμίσεις ή άλλες διασκευασμένες ακριβώς για την παραγωγή ήχου. Το ερώτημα όμως παραμένει. Πάλι θα την πληρώσουν 1.600.000. μοτοσυκλετιστές με μια νέα επιβολή κοστοβόρου μέτρου;

Οπωσδήποτε η μείωση του θορύβου από όλες τις πηγές παραγωγής του μας αφορά και δεν είναι μόνο ο ακουστός ήχος. Είναι και οι υπόηχοι, που έχουν τεράστιες αρνητικές επιδράσεις στην υγεία μας. Οσον αφορά στις μοτοσυκλέτες, η παλαιότερη εμπειρία μας για ηχομετρήσεις στον δρόμο είναι θλιβερή απεικόνιση της ελληνικής κακομοιριάς. Ντεσιμπελόμετρα χωμένα μέσα στις εξατμίσεις και άλλες ανοησίες στην εφαρμογή του μέτρου κάποτε φοβάμαι ότι θα επαναληφθούν, γιατί ο ήχος δεν είναι σαν την ταχύτητα, που είναι τεχνικά πολύ απλό να τη μετρήσουμε και να εντοπίσουμε τον δράστη. Οι μετρήσεις του θορύβου για την επιβολή κυρώσεων, σε όποιον καταπατά τον νόμο, πρέπει να γίνονται με συγκεκριμένο τρόπο, με σταθερές αποστάσεις και γωνίες μεταξύ της εξάτμισης ή των καυσαερίων του οχήματος και του μικροφώνου, μακριά από κτίρια και άλλα αντικείμενα που μπορούν να αντανακλούν τον ήχο. Αν ρωτήσετε ειδικό θα σας πει πόσο δύσκολο είναι να έχετε αξιόπιστη μέτρηση, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο δικαστήριο. Πρακτικά δεν γίνεται μέσα στις πόλεις!

Η πιο πάνω προβληματική εφαρμογή είναι που έκανε το Κάλγκαρι να μη συνεχίσει μετά το 2011 την προσπάθειά του. Φυσικά, δεν επικεντρώθηκαν με την προσπάθειά τους μόνο στις μοτοσυκλέτες. Ο υπερβολικός θόρυβος αφορά εξίσου σε αυτοκίνητα και φορτηγά, διαφορετικά σημαίνει ότι βρήκαν ακόμη έναν τρόπο να καταδιώξουν τη χρήση της μοτοσυκλέτας ή ακόμα και να την αποκλείσουν από κάποιες περιοχές με δικαιολογία τον θόρυβο. Στη χώρα μας κάτι τέτοιο φαίνεται σαν νέος τρόπος συλλογής χρημάτων, γιατί ξέρουμε καλά ότι προηγούνται και είναι άλυτα άπειρα προβλήματα, που αφορούν στους δρόμους μας.

Τι πρέπει να γίνει; Τι πρέπει να κάνει ο αξιότιμος υφυπουργός κ. Κεφαλογιάννης; Το καλύτερο είναι να υιοθετήσει μια άκρως ευρωπαϊκή τακτική αφού «μένουμε Ευρώπη» κ.λπ. Ποια είναι αυτή; Η διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς! Ναι, αυτή θα είναι μια εξαιρετικά πρωτότυπη πολιτική κίνηση, πολύ προχωρημένη για τη βαλκανική μας ταυτότητα και την ελληνική πολιτική σκηνή. Λύσεις υπάρχουν. Πολιτική βούληση υπάρχει ή μόνο εξαγγελίες;

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
9
+
8
=