Μοτοσυκλετώντας... νοιάζομαι και για την ιστορική κληρονομιά

Τελευταία ενημέρωση: 2019-10-29, 19:00:42
Μοτοσυκλετώντας... νοιάζομαι και για την ιστορική κληρονομιά

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

 

Την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου η Ομάδα Ιστορικών Οχημάτων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (EPHVG) συνεδρίασε για πρώτη φορά μετά την έναρξη της νέας κοινοβουλευτικής περιόδου. Στην ομάδα, τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ευρωβουλευτές) συναντώνται για να συζητήσουν τις εξελίξεις που αφορούν στα ιστορικά οχήματα.

Σε αυτές τις συναντήσεις συμμετέχουν και άλλοι οργανισμοί που ενδιαφέρονται για τα ιστορικά οχήματα. Την FEMA εκπροσώπησε ο γεν. γραμματέας της κος Dolf Willigers, επειδή είναι πολλοί μοτοσυκλετιστές που κατέχουν μία ή περισσότερες ιστορικές μοτοσυκλέτες, ενώ συγχρόνως μια άλλη μοτοσυκλέτα ή κάποιο άλλο αυτοκίνητο τους εξυπηρετεί καθημερινά.

Η Ομάδα Ιστορικών Οχημάτων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (EPHVG) δημιουργήθηκε εδώ και χρόνια. Σ ένα πολύ σημαντικό της κείμενο, το οποίο εκδόθηκε το 2018 αναφέρεται σε όλους τους λόγους που τα ιστορικά οχήματα (κάθε μορφής) αποτελούν μέρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Στο κείμενο αυτό αποσαφηνίζονται οι όροι ιστορικό όχημα και παλαιό όχημα και γίνεται αναλυτική αναφορά στα θέματα μόλυνσης του περιβάλλοντος αφού και αυτό φαίνεται να αποτελεί επιχείρημα εναντίον των ιστορικών οχημάτων. Στην Ευρώπη δεν φαίνεται να έχουν τους ίδιους προβληματισμούς με τη χώρα μας. Στην Ελλάδα οι προβληματισμοί Πολιτείας και πολιτών βρίσκονται στο ίδιο μήκος κύματος και αφορούν …στα τέλη κυκλοφορίας.

Ας δούμε πώς προσεγγίζουν το θέμα:

Ωστόσο, εξακολουθεί το κοινό να ενδιαφέρεται για την κληρονομιά αυτοκινήτου. Τα μουσεία και οι ιστορικές εκδηλώσεις οχημάτων συγκεντρώνουν πολύ κόσμο. Ενα ιστορικό όχημα είναι μια σπάνια και ελκυστική εικόνα σε κάθε δημόσιο δρόμο, είτε πρόκειται για μία Rolls Royce της δεκαετίας του ‘30, ένα τζιπ WW II, ένα DKW της δεκαετίας του ‘50, ένα λεωφορείο Skoda της δεκαετίας του ‘60 ή ένα φορτηγό DAF ή μια Lambretta του 1970.

Αυτά τα οχήματα δίνουν μια αίσθηση ιστορίας όταν βρίσκονται στον δρόμο και είναι σίγουρο ότι θα γυρίσουν πολλά κεφάλια στο πέρασμά τους. Η νοσταλγία μάλλον θα μεγαλώσει καθώς όλο και περισσότερο οι χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων θα γεμίζουν από ομοιογενή, ηλεκτρικά, αυτόνομα οχήματα.

Το κλειδί είναι να μπορέσουμε να διατηρήσουμε τα ιστορικά οχήματα που κινούνται στους δρόμους καθώς αποτελούν την κληρονομιά της αυτοκίνησης και η κληρονομιά θα διατηρείται καλύτερα όταν παραμένει κινητή.

Οσοι νοιάζονται για το ιστορικό όχημα, οι ιδιοκτήτες, οι επιχειρήσεις και οι υποστηρικτές του, έχουν καθήκον να διασφαλίσουν ότι η κληρονομιά αυτή εξακολουθεί να διατηρείται και ότι τα οχήματα χρησιμοποιούνται έτσι ώστε η κληρονομιά να μπορεί να είναι διαθέσιμη στο ευρύ κοινό.

Για να γίνει αυτό, πρέπει να υπάρξει προσπάθεια από τις Ομοσπονδίες, τους συλλόγους και τους ιδιώτες, ώστε να ενθαρρυνθεί το ενδιαφέρον των νέων που νοιάζονται λιγότερο για τα σύγχρονα μέσα μεταφοράς.

Απαιτείται επίσης να πειστούν οι ρυθμιστικές αρχές και το ευρύ κοινό ότι τα ιστορικά οχήματα δεν αποτελούν απειλή για το περιβάλλον. Καθώς τα σύγχρονα οχήματα γίνονται όλο και πιο καθαρά, υπάρχει κίνδυνος να αμαυρωθεί η θετική αντίληψη για τα ιστορικά οχήματα, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει τις ρυθμιστικές αρχές να ζητήσουν περιορισμούς στη χρήση των οχημάτων. Αυτό θα ήταν μια υπερβολική αντίδραση, καθώς τα ιστορικά οχήματα χρησιμοποιούνται σπάνια, όταν χρησιμοποιούνται δεν είναι στην αιχμή της κυκλοφορίας και οι εκπομπές τους αντιπροσωπεύουν μόνο ένα αμελητέο ποσοστό των συνολικών εκπομπών των οχημάτων».

Οπως βλέπετε άλλες είναι οι προτεραιότητες στην Ευρώπη σχετικά με την αυτοκίνηση και το ιστορικό όχημα και άλλες στη δική μας χώρα και ας «ανήκουμε στην Ευρώπη».

Δυστυχώς και σ’ αυτό το θέμα επικράτησε το γνωστό ελληνικό αλαλούμ οπότε λίγες ελπίδες μένουν για τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Σε ποιον τομέα άλλωστε της πολιτιστικής κληρονομιάς τα πήγαμε καλά; Στη ναυτική μας κληρονομιά; Στην αρχαιολογική μας κληρονομιά;

Παρ΄όλα αυτά εμείς θα επιμένουμε και θα επαναφέρουμε με κάθε τρόπο το θέμα διότι μόνο με αυτό τον τρόπο υπάρχει μια ελάχιστη ελπίδα τα πράγματα να μην καταλήξουν σε καταστροφή όπως απειλήθηκε τα τελευταία 4 χρόνια, όταν από την απουσία κανόνων περάσαμε στην απαγόρευση και αχρήστευση της μηχανοκίνητης κληρονομιάς μας.

Την ίδια στιγμή θα κάνουμε κάθε προσπάθεια να υπάρξουν οι σωστές συνθήκες ώστε να διατηρηθεί η πολιτιστική μας κληρονομιά. Χρειάζονται ανταλλακτικά,τεχνογνωσία συντήρησης και καύσιμα καλής ποιότητας για να κρατήσουν το όχημα στην αρχική του κατάσταση και οι ιδιοκτήτες να μπορούν να τα χρησιμοποιούν. Δεν θα πρέπει να υπάρχουν κυκλοφοριακές απαγορεύσεις για τα ιστορικά οχήματα, δεν πρέπει να υπάρχουν χρονικά και χιλιομετρικά όρια για τη μετακίνησή τους. Η κατοχή και η χρήση ιστορικών οχημάτων πρέπει να απαλλάσσεται από υπερβολικά τέλη και φόρους, υψηλή φορολογία «υποτιθέμενης ρύπανσης» κ.λπ.

Φυσικά και οι μοτοσυκλέτες αποτελούν μέρος της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, όπως τα αυτοκίνητα, τα βαρέα φορτηγά οχήματα, τα γεωργικά οχήματα κ.λπ. Στην πραγματικότητα, αποτελούν μέρος μιας πολύ ευρύτερης πολιτιστικής κληρονομιάς, η οποία περιλαμβάνει όχι μόνο οχήματα, αλλά και πλοία, τρένα, δρόμους, κτίρια, ακόμη και τοπία. Ο καλύτερος τρόπος συντήρησης είναι η χρήση τους. Για να διατηρήσουμε μια μοτοσυκλέτα πρέπει να είναι σε χρήση, να λειτουργεί έστω περιστασιακά. Να οδηγείται και να έχει το κοινό την ευκαιρία να την δει.

Η Ομάδα αυτή των Ευρωβουλευτών (EPHVG) ιδρύθηκε για να γίνουν όλα τα παραπάνω εφικτά και να διατηρηθούν τα ιστορικά οχήματα.

Οφείλουμε να ευχαριστήσουμε την FEMA που παρακολουθεί και συμβάλλει στην προσπάθεια. Την ευχαριστούμε για την πληροφόρηση και για την παρέμβαση προς τη σωστή κατεύθυνση, αφού έτσι μόνο μπορούμε να ελπίζουμε ότι δεν θα χαθεί και αυτό το κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς μας.

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
3
+
3
=