Κυβερνητικά ημίμετρα απέναντι στην «τέλεια καταιγίδα»

κυβερνητικά-ημίμετρα-απέναντι-στην-378678

Είναι πραγματικά εξοργιστική η στάση της κυβέρνησης και συγκεκριμένα του οικονομικού επιτελείου στο ζήτημα του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα. Η μείωσή του αποτελεί τη μοναδική διέξοδο στο αδιέξοδο, το οποίο προκύπτει ήδη για τη συντριπτική πλειονότητα των νοικοκυριών, εξαιτίας του ξέφρενου ράλι στις τιμές των καυσίμων. Τα μέτρα, που έχουν ανακοινωθεί, σχετικά με την επιδότηση της τιμής του ρεύματος και της διεύρυνσης του συνολικού κονδυλίου για το επίδομα θέρμανσης, καθώς και των κριτηρίων για τη χορήγησή του, είναι ανεπαρκή, με δεδομένες τις διαστάσεις του προβλήματος.

Σε καθημερινή βάση οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, με το οποίο είναι συνδεδεμένοι οι έξι στους δέκα κατοίκους στη Θεσσαλία, σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, προκαλώντας εφιάλτες στους καταναλωτές. Μέχρι να τεθούν σε ισχύ τα μέτρα, που έχουν ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό, το κόστος της ενέργειας θα έχει πολλαπλασιαστεί σε βαθμό, που δεν θα αρκούν ούτε η επιδότηση της μεγαβατώρας, ούτε το επίδομα θέρμανσης, ώστε να προστατεύονται οι πολίτες από το επερχόμενο «τσουνάμι». Τα τελευταία 24ωρα οι διεθνείς τιμές του φυσικού αερίου και του αργού πετρελαίου αυξάνονται με ανεξέλεγκτους ρυθμούς, ακυρώνοντας τον σχεδιασμό, που έχει γίνει, ώστε να δημιουργηθεί τείχος προστασίας των καταναλωτών.

Κι όμως, η κυβέρνηση επιμένει να μην εξετάζει, ούτε στην παρούσα έκτακτη συνθήκη, το ενδεχόμενο μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα. Στην περίπτωση του πετρελαίου θέρμανσης η επιβάρυνση της τελικής τιμής από τον ΕΦΚ φτάνει στο 50%, στο πετρέλαιο κίνησης στο 60% και στην αμόλυβδη στο 70%. Σε ό,τι αφορά στον ΦΠΑ στα καύσιμα, ο συντελεστής παραμένει στο 13%, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο την τελική τιμή.

Το οικονομικό επιτελείο δεν μειώνει τους έμμεσους φόρους στα καύσιμα, προσδοκώντας ότι θα εισπράξει φορολογικά έσοδα, χωρίς να αντιλαμβάνεται ότι όταν αυξάνονται οι τιμές, μειώνεται η κατανάλωση. Ενδεχόμενη μείωση του Εδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα θα οδηγούσε σε αισθητή υποχώρηση των τιμών, που με τη σειρά της θα μείωνε το μεταφορικό κόστος και κατά συνέπεια τις ανατιμήσεις στο σύνολο σχεδόν των καταναλωτικών αγαθών. Παράλληλα, θα έδινε οικονομικές ανάσες στους καταναλωτές, που ετοιμάζονται για τον πιο δύσκολο, ίσως, χειμώνα της τελευταίας δεκαετίας, έχοντας να αντιμετωπίσουν από τη μια το κύμα των ανατιμήσεων και από την άλλη την εκρηκτική κατάσταση στο κόστος ενέργειας.

Η «τέλεια καταιγίδα», που σχηματίζεται από τα μέσα Οκτωβρίου, θα πλήξει ιδιαίτερα τα νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα. Χαμηλόμισθοι και χαμηλοσυνταξιούχοι θα κληθούν στην καρδιά του χειμώνα να επιλέξουν ανάμεσα στο κόστος θέρμανσης και στο αντίστοιχο κάλυψης βασικών τους αναγκών, όπως η διατροφή και τα φάρμακα. Ολα αυτά μπορούν να αποφευχθούν, αν ληφθούν άμεσα οι απαιτούμενες αποφάσεις από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου