Γιώργος Λαμπράκης: Μέτρο καταδικασμένο σε αποτυχία

γιώργος-λαμπράκης-μέτρο-καταδικασμέ-120303

Η επιλογή της κυβέρνησης να επιβάλει ανώτατο όριο τιμών στα καύσιμα δεν είναι τίποτα άλλο από ένα ακόμη ημίμετρο στην ατελέσφορη προσπάθειά της να συγκρατηθεί το κύμα των ανατιμήσεων στο κόστος της ενέργειας. Και πριν από πέντε χρόνια επιχειρήθηκε να επιβληθεί πλαφόν στα καύσιμα, όταν η μέση τιμή της αμόλυβδης έφτασε στο 1,66 ευρώ το λίτρο. Σήμερα η τιμή της βενζίνης αγγίζει τα δύο ευρώ, καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία εκτοξεύει περαιτέρω τις διεθνείς τιμές.

Το 2017 το μέτρο απέτυχε παταγωδώς, καθώς επιβλήθηκε τότε ανώτατη λιανική τιμή πώλησης της βενζίνης κοντά στα 1,60 ευρώ το λίτρο, τη στιγμή που οι πρατηριούχοι αγόραζαν την αμόλυβδη από τα διυλιστήρια έως και 1,65 ευρώ. Τότε, αρκετά βενζινάδικα αναγκάστηκαν να αναστείλουν τη λειτουργία τους για ευνόητους λόγους, ενώ το μέτρο χαρακτηρίστηκε ως κοροϊδία και αποφασίστηκε άρον άρον η άρση του, καθώς δεν είχε καμία ουσιαστική επίδραση ούτε στην κατανάλωση, ούτε στον τζίρο των πρατηρίων.

Τώρα, με την κατάσταση στις τιμές των καυσίμων να είναι απελπιστική και να επιβάλλεται η άμεση λήψη μέτρων από την πολιτεία για την προστασία των καταναλωτών, που βρίσκονται σε απόγνωση, και των πρατηριούχων, που καταγράφουν κάθετη μείωση στον τζίρο των επιχειρήσεών τους, εξαιτίας του ράλι των τιμών, το υπουργείο Ανάπτυξης επαναφέρει ένα μέτρο, που αποδείχθηκε αναποτελεσματικό σε περίοδο, η οποία δεν ήταν τόσο κρίσιμη όσο η παρούσα.

Για να πετύχει το πλαφόν στα καύσιμα πρέπει να ισχύει το μέτρο από την κορυφή της πυραμίδας στην αγορά πετρελαιοειδών, δηλαδή από τα διυλιστήρια που εισάγουν τα καύσιμα και διαμορφώνουν τις τιμές στην εγχώρια κατανάλωση, μέχρι τις εταιρείες διανομής και τα πρατήρια, που είναι οι τελικοί αποδέκτες. Αν ένας από τους κρίκους της αλυσίδας μείνει εκτός των όσων προβλέπει ο κυβερνητικός σχεδιασμός, το μέτρο θα αποτύχει και οι συνέπειες στην αγορά θα είναι δραματικές, καθώς οι ανατιμήσεις συνεχίζονται με φρενήρεις ρυθμούς, ενώ οι καταναλωτές περιορίζουν όλο και πιο πολύ τις επισκέψεις τους στα πρατήρια υγρών καυσίμων.

Η έκτακτη κατάσταση που βιώνουμε απαιτεί τη λήψη έκτακτων μέτρων, τα οποία θα αποδώσουν ουσιαστικά αποτελέσματα στην πολύπαθη αγορά των καυσίμων. Με συνταγές του παρελθόντος, που απέτυχαν παταγωδώς, επειδή το πολιτικό προσωπικό, που αποφάσισε για την εφαρμογή τους, λειτούργησε με ανευθυνότητα, δεν είναι δυνατό να αντιμετωπιστεί η ανεξέλεγκτη κατάσταση με τις τιμές των καυσίμων. Αν δεν αποφασιστεί τώρα η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και του ΦΠΑ στα καύσιμα, οι τιμές δεν πρόκειται να αποκλιμακωθούν.

Το ελληνικό δημόσιο, που τόσα χρόνια αισχροκερδεί σε βάρος των καταναλωτών, επιβάλλοντας φόρους που είναι από τους υψηλότερους παγκοσμίως, οφείλει επιτέλους να αντιληφθεί την κρισιμότητα των περιστάσεων και να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, τα οποία διαμορφώνει ο πόλεμος στην Ουκρανία.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου