Γιώργος Λαμπράκης: Εκτός ελέγχου

γιώργος-λαμπράκης-εκτός-ελέγχου-110808

Οσο και αν είχαν προετοιμαστεί ψυχολογικά οι καταναλωτές για το σοκ με τις τιμές των καυσίμων, βλέποντας από χθες τον αριθμό δύο μπροστά από την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στα ταμπλό αρκετών πρατηρίων του Βόλου έτριβαν τα μάτια τους και αναζητούσαν τρόπους για να αντεπεξέλθουν στην εφιαλτική συνθήκη, την οποία έχουν διαμορφώσει οι εξελίξεις στην Ουκρανία. Από σήμερα, μάλιστα, έρχονται και νέες ανατιμήσεις, καθώς οι πρατηριούχοι αγόρασαν χθες την αμόλυβδη προς 2 ευρώ. Στα 2,10 ευρώ το λίτρο είναι από σήμερα η μέση τιμή της βενζίνης, με τις αυξήσεις να σημειώνονται πλέον σε σχεδόν καθημερινή βάση και τις ανατιμήσεις στα ταμπλό των πρατηρίων να είναι εκτός ελέγχου.

Πραγματικός εφιάλτης για τους καταναλωτές, που ταυτόχρονα έχουν να αντιμετωπίσουν και την «έκρηξη» των τιμών στο ηλεκτρικό ρεύμα και το φυσικό αέριο. Τον ύπνο τους έχουν χάσει τόσο οι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων, που βλέπουν την κίνηση να κατρακυλά κάθε εβδομάδα, όσο και οι υπόλοιποι ελεύθεροι επαγγελματίες, που επηρεάζονται από το μεταφορικό κόστος και αναμένουν νέες ανατιμήσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες, εφόσον το ράλι των τιμών στα καύσιμα συνεχίζεται. Υπάρχουν καταστηματάρχες, που ανοίγουν τους λογαριασμούς του ρεύματος και του αερίου με υπογλώσσια. Υπάρχουν συνάδελφοί τους, που ετοιμάζονται να κατεβάσουν ρολά στα καταστήματά τους, καθώς αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στο κύμα των ανατιμήσεων, που σαρώνει την αγορά, προκαλώντας αλυσιδωτές αντιδράσεις σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Οι καταναλωτές, από τη δική τους μεριά, έχουν περιορίσει τις αγορές στις εντελώς απαραίτητες, ενώ βενζίνη στα αυτοκίνητά τους βάζουν με το σταγονόμετρο και μόνο για τις βασικές μετακινήσεις. Οι οδηγοί, που φουλάρουν τα ρεζερβουάρ των οχημάτων τους, είναι πλέον είδος προς εξαφάνιση. Για αυτό άλλωστε η κίνηση στα πρατήρια υποχώρησε κατά 20% σε λίγες εβδομάδες. Για αυτό η κίνηση στην εμπορική αγορά νέκρωσε από τις αρχές του χρόνου, με τους καταστηματάρχες να περιγράφουν τη χειρότερη κατάσταση, που έχουν βιώσει ποτέ.

Ακόμη και στην κορύφωση της οικονομικής κρίσης τα πράγματα δεν ήταν τόσο δύσκολα. Ακόμη και με τα lock down, λόγω πανδημίας, δεν είχαν περιέλθει στο σημερινό αδιέξοδο οι άνθρωποι της αγοράς. Μαζί τους στο ίδιο τούνελ της απελπισίας και της απογοήτευσης βρίσκονται και οι καταναλωτές, ειδικά όσοι αμείβονται με μισθούς πείνας ή όσοι είναι άνεργοι και δεν λαμβάνουν ούτε το πενιχρό επίδομα του ΟΑΕΔ.

Στον αντίποδα έχουμε την άτολμη Ευρωπαϊκή Ενωση και την αμήχανη ελληνική κυβέρνηση, που παρακολουθούν τις ραγδαίες εξελίξεις ανήμπορες να παρέμβουν. Από τη μια μεριά η ΕΕ επεξεργάζεται προτάσεις, όπως την από κοινού έκδοση ομολόγου για τις ενεργειακές ανάγκες, που μέχρι να υλοποιηθούν θα πιάσει καλοκαίρι και θα χαθεί ολοκληρωτικά ο έλεγχος της κατάστασης. Από την άλλη, η κυβέρνηση της ΝΔ περιμένει να δει την πορεία των εσόδων για να αποφασίσει επιτέλους για μείωση των φόρων στα καύσιμα. Ζήσε Μάη μου δηλαδή, με τους μοιραίους και άβουλους που έχουμε μπλέξει…

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου