ΤΟΠΙΚΑ

Ετσι στήνονται οι αεροδιακομιδές – Τι περιγράφει στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο Δημήτρης Πύρρος

ετσι-στήνονται-οι-αεροδιακομιδές-τι-564845

Ο διευθυντής των Ιατρικών Υπηρεσιών του ΕΚΑΒ Κεντρικής Υπηρεσίας μιλά στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ – Εγιναν οι πτήσεις πιστοποίησης των ελικοπτέρων, που δώρισε το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Συναγερμός ηχεί κάθε φορά στο Συντονιστικό Κέντρο του Γραφείου Αεροδιακομιδών στην Ελευσίνα που εξυπηρετεί όλη την Ελλάδα και τη Μαγνησία μαζί με την 111 Πτέρυγα Μάχης κάθε φορά που ένας ασθενής βρίσκεται σε κίνδυνο και δεν μπορεί να μεταφερθεί στο Νοσοκομείο διά ξηράς ή θαλάσσης. Για τη διαχείριση των αεροδιακομιδών γίνεται μάχη. Ο Διευθυντής των Ιατρικών Υπηρεσιών του ΕΚΑΒ της Κεντρικής Υπηρεσίας, Δημήτρης Πύρρος, μιλάει σήμερα στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ για τις προκλήσεις ενόψει του καλοκαιριού που τα αιτήματα αυξάνονται.

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Φέτος η θερινή σεζόν ξεκινά με αναπτερωμένο ηθικό. «Τα δύο ελικόπτερα και τα δύο αεροπλάνα που δώρισε το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος έκαναν ήδη τις πρώτες πτήσεις πιστοποίησης», ενημερώνει με ικανοποίηση. Ο κ. Πύρρος εργάζεται στο ΕΚΑΒ από το 1994. Με τους συναδέλφους του εκτελεί κάθε χρόνο 1.800-2.000 αεροδιακομιδές. Δεν συμμετέχει μόνο σε αποστολές βοήθειας στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό για σεισμούς και καταστροφές σαν αυτές που συνέβησαν το ’99 στην Τουρκία και αλλού όταν χρειάστηκε, καθώς και για αεροδιακομιδές ασθενών για μεταμόσχευση οργάνων.

Ετσι βρίσκεται πάντοτε σε ετοιμότητα, καθώς το Συντονιστικό Κέντρο λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο. «Αισθανόμαστε ικανοποίηση κάθε φορά που φέρνουμε σε πέρας μίας μία αεροδιακομιδή πόσω μάλλον, όταν υπάρχουν κάποιες φορές από ευχάριστα μέχρι δυσάρεστα με το να φέρνεις για παράδειγμα ένα ανθρώπινο πλάσμα στη ζωή εν ώρα πτήσης μέχρι να σώσεις μία ζωή από ανακοπή», λέει για τη δύναμη που κινητοποιεί για τη συνέχιση του έργου.

Κλήσεις για βοήθεια

Η Στρατιωτική βάση της Ελευσίνας λειτουργεί το Συντονιστικό του Γραφείου Αεροδιακομιδών. «Λαμβάνουμε κλήσεις από όλη την Ελλάδα. Οι συνομιλίες γίνονται μεταξύ γιατρών για να αποφασιστεί με ποιόν τρόπο είναι καλύτερο να μεταφερθεί ο ασθενής.

Σε ό,τι αφορά τις αεροδιακομιδές, η Ελευσίνα καλύπτει όλη την Ελλάδα, η Ρόδος τα Δωδεκάνησα και η Σύρος τις Κυκλάδες. Εξαίρεση αποτελούν οι Σποράδες που εξυπηρετούνται επιπλέον από την 111 Πτέρυγα Μάχης», σημειώνει.

Τα πληρώματα απαρτίζονται από έναν γιατρό και έναν διασώστη του ΕΚΑΒ. Εν μέσω πανδημίας, όπως ενημερώνει, ο όγκος των αποστολών δεν έχει αλλάξει σημαντικά, εκείνο όμως, που έχει αλλάξει είναι ότι έχει γίνει πιο χρονοβόρα και δύσκολη η διαδικασία με τη χρήση του φορητού θαλάμου αρνητικής πίεση για τους ασθενείς με Covid-19. Το πλήρωμα πρέπει να πάει στον υγειονομικό σχηματισμό απ’ όπου θα παραληφθεί ο ασθενής, να βάλει τον ασθενή μέσα στην κάψουλα και να συνεχίσει.

Σε αυτή τη διαδικασία δεν θα πρέπει να υποβαθμίζεται ο ρόλος των γιατρών και του νοσηλευτικού προσωπικού στον τόπο όπου παρέχεται η φροντίδα υγείας των ασθενών. «Σίγουρα εμείς βοηθάμε τα νησιά μας, όμως πραγματικά αυτοί είναι που προσφέρουν την επείγουσα φροντίδα, καθώς μία αεροδιακομιδή δεν μπορεί να γίνει αμέσως, ούτε σε χρόνο μηδενικό, ενώ η κατάσταση υγείας του ασθενούς θα πρέπει να έχει σταθεροποιηθεί», επισημαίνει.

Η αεροδιακομιδή είναι πάντοτε μία πρωτόγνωρη διαδικασία για τους ασθενείς. Τα ελικόπτερα ειδικά αν είναι νύχτα μπορεί και να μη σβήσουν τους κινητήρες. «Το πρώτο τους συναίσθημα μπορεί να είναι και φόβος. Είναι δική μας δουλειά να τους μιλήσουμε, να τους καθησυχάσουμε, να τους εξηγήσουμε ότι είναι απαραίτητο να γίνει αυτό για να μην επιδεινωθεί η κατάστασή τους», σημειώνει.

Όσον αφορά τα περί πτητικών μέσων παντός καιρού αυτά είναι μύθος. Όπως λέει: «Δεν υπάρχουν τέτοιες πτητικές μηχανές. Είναι μόνο τα πουλιά. Βεβαίως κάνουμε και δύσκολες αεροδιακομιδές και πρέπει να θυμόμαστε ότι αυτό είναι μία επικίνδυνη δουλειά και να μη ξεχνάμε τα τρία ελικόπτερα που έπεσαν και τους 14 ανθρώπους μας που έχασαν τη ζωή τους στην προσπάθεια να βοηθήσουν τα έτη 2001-2003».

Ειδικά για τις δυσκολίες του επαγγέλματος προσθέτει: «Πολλές υγειονομικές δουλειές φαίνονται απ’ έξω ιδιαίτερες από του ιατροδικαστική μέχρι του τελευταίου τραυματιοφορέα στο Νοσοκομείο, γιατί ασχολούνται με τον άνθρωπο. Όμως, αυτή η δουλειά είναι ούτως ή άλλως εθελοντική. Δεν μπορεί κανείς να σε αναγκάσει να μπεις υποχρεωτικά σε ένα πτητικό μέσο».

Αιτήματα για μη επείγουσες διακομιδές

Στο Συντονιστικό Κέντρο του Γραφείου Αεροδιακομιδών στην Ελευσίνα φθάνουν καθημερινά αιτήματα από όλη την Ελλάδα για αεροδιακομιδές ασθενών. Δεν έχουν όμως όλα την ίδια πορεία. Σε πολλά διαπιστώνεται ότι δεν είναι επείγουσα η μεταφορά.

«Εκεί υπάρχει μία διαπραγμάτευση του γιατρού των αεροδιακομιδών με τον γιατρό που καλεί για να του εξηγήσει τι ακριβώς είναι επείγον και να τον βοηθήσει να αντιμετωπίσει το περιστατικό ή να τον φέρει σε επαφή με γιατρούς μεγάλων νοσοκομείων και να πάρει οδηγίες. Είναι μία άλλη πολύ σοβαρή δουλειά αυτή», καταλήγει.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου