ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σούπερ μάρκετ: Τα τρόφιμα κρατούν τα σκήπτρα της ανάπτυξης το 2021

σούπερ-μάρκετ-τα-τρόφιμα-κρατούν-τα-σκ-293644

Ανοδικά κινείται στο εννεάμηνο του 2021 η συνολική αγορά των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, των προϊόντων εκείνων δηλαδή τα οποία εντάσσονται στις τρεις μεγάλες κατηγορίες των τροφίμων, των προϊόντων ατομικής περιποίησης και υγιεινής καθώς και των προϊόντων φροντίδας σπιτιού, όπως προκύπτει από στοιχεία της IRI που παρουσιάστηκαν στο 2ο συνέδριο Dairy Conference από την Ελένη Γιαννακούλη, στέλεχος της εταιρείας μετρήσεων. Συνολικά η αγορά κινήθηκε ανοδικά με +2%, με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη να προέρχεται κατά 2,6% από τα τρόφιμα, μετά από το 2020, μία χωρά που είχε μεγάλη ανάπτυξη λόγω των αγορών πανικού που προέκυψαν λόγω της πανδημίας. Πτωτική ήταν ωστόσο η πορεία για τα προϊόντα υγιεινής και ομορφιάς με -2% και για τα προϊόντα περιποίησης σπιτιού με -2,2% .

Σε ό,τι αφορά τις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων, τα αλκοολούχα ήταν εκείνα με την πιο ισχυρή ανάπτυξη πωλήσεων το 2021 κατά τους εννέα μήνες που πέρασαν με ποσοστό 13,6% και ακολούθησαν τα κατεψυγμένα με 7,6% και τα μη αλκοολούχα με 7,2%. Η ανάπτυξη στα αλκοολούχα αλλά και στα μη αλκοολούχα οφείλεται σύμφωνα με την IRI στο γεγονός ότι η φετινή χρονιά ξεκίνησε με περιοριστικά μέτρα και lockdown, επομένως η κατανάλωση των συγκεκριμένων προϊόντων μεταφέρθηκε από τα φυσικά σημεία εστίασης στο σπίτι.

Η κυρία Γιαννακούλη παρουσίασε μεταξύ άλλων στοιχεία σύμφωνα με τα οποία οι πρoωθητικές ενέργειες από τον Νοέμβριο του 2020 έως και τον Οκτώβριο του 2021 στο λευκό παστεριωμένο γάλα, δεν έδειξαν να βοηθούν σε όλες των περιπτώσεων το προϊόν Σε σύνολο 98 εκατ. ευρώ τζίρου που κάνει το παστεριωμένο γάλα από τον Νοέμβριο του 2020 έως τον Οκτώβριο του 2021, 5,3 εκατ. ευρώ πουλήθηκαν κάτω από καθεστώς προώθησης. Από αυτά μόλις 210.000 ευρώ αποτελούν καθαρά επιπλέον τζίρο που έγινε λόγω της προωθητικές ενέργειες, το υπόλοιπο 5,1 εκατ. ευρώ που προωθήθηκε αφορά σε πωλήσεις που θα γίνονταν ούτως ή άλλως όπου οι πωλήσεις μείωσαν την αξία των προϊόντων και κατ’ επέκταση και την αξία πωλήσεων της κατηγορίας. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι προωθητικές ενέργειες – εκπτώσεις στα προϊόντα, δεν ευνοούν πάντα τις πωλήσεις.

Συνεχίζουν την πορεία ανάπτυξης τα φυτικά, αν και με συγκρατημένο ρυθμό

Σε ό,τι αφορά την κατηγορία των προϊόντων φυτικής προέλευσης προϊόντα συνεχίζουν να αναπτύσσονται το 2021 σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια αν και σε μικρότερο βαθμό. Το 2019 η ανάπτυξη πωλήσεων ήταν 32%, 28% το 2020 και 22% το 2021. Το συνολικό μέγεθος της κατηγορίας στα ελληνικά σούπερ μάρκετ θα ξεπεράσει σε αξία τα 50 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2021, ενώ το 2016 ήταν 10 εκατ. ευρώ, το 2018 ήταν 22 εκατ. ευρώ και το 2020 η αξία των φυτικών προϊόντων εναλλακτικών του γάλακτος έφτασαν τα 40 εκατ. ευρώ. Τα φυτικά ροφήματα αποτελούν κυρίαρχο τομέα των φυτικών προϊόντων, αποτελώντας τη μεταλύτερη κατηγορία μεταξύ των φυτικών προϊόντων με ανοδική πορεία 22% το 2020 και το 2021 αναπτύσσονται με 25% και πάνω από 5 εκατ. ευρώ τζίρο ανάπτυξης. Τα επιδόρπια που παρουσιάζουν πολλά νέα λανσαρίσματα και δείχνουν ρυθμό ανάπτυξης 164% κυρίως λόγω των νέων αυτών λανσαρισμάτων.

Βλέποντας τη μεγάλη εικόνα που παρουσιάζουν τα φυτικά προϊόντα, η Αμερική συνεχίζει να διαμορφώνει τις τάσεις των φυτικών και να αναπτύσσεται με μικρότερους ρυθμούς το 2017 έως και το 2020 τα εναλλακτικά προϊόντα φυτικής προέλευσης αναπτύσσονται με τετραπλάσιους ρυθμούς σε σύγκριση με τα ζωικά. Το 2020 η ανάπτυξη των φυτικών ήταν 18,5%, ενώ τα ζωικά είχαν αύξηση πωλήσεων κατά 7,6%, η Ελλάδα παρουσίασε ανάπτυξη 24% στα φυτικά και στα γαλακτοκομικά 5,8%. Η Ελλάδα βρίσκεται ωστόσο στα πρώτα χρόνια εισαγωγής των φυτικών προϊόντων στην αγορά και έτσι παρά την έντονη γαλακτοκομική κουλτούρα, βλέπουμε τα φυτικά να αναπτύσσονται με έντονους ρυθμούς.

Του Γιώργου Λαμπίρη

capital.gr

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου