ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Αναδρομική έκθεση του λαϊκού ζωγράφου Αριστείδη Λαούδη στο νέο τέρμιναλ

αναδρομική-έκθεση-του-λαϊκού-ζωγράφο-319445

Τη συνέχιση του θεματικού έτους πολιτισμού της «Μαγνήτων Κιβωτός, για τη διάσωση του πολιτιστικού αποθέματος», με τίτλο «Μαγνήτων τέχνες λαϊκές», που πλησιάζει προς την ολοκλήρωσή του, σηματοδοτεί η εκδήλωση, που αναφέρεται στην παρουσίαση της αναδρομικής έκθεσης ζωγραφικής του αείμνηστου Αριστείδη Λαούδη. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 4 Νοεμβρίου στις 19.00 στην αίθουσα νέου επιβατικού σταθμού λιμένα Βόλου τέρμιναλ.

Η αποκάλυψη και η αποδοχή της λαϊκής ναΐφ ζωγραφικής στην Ελλάδα συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την αποκάλυψη του Θεόφιλου μετά το 1929 από τον τεχνοκριτικό Ελευθεριάδη – Teriade. Το έργο τού Θεόφιλου και αντίστοιχα η λαϊκή ναΐφ τέχνη αγαπήθηκαν από τη γενιά του ’30 και την ελληνική διανόηση.

Η ουσία της τέχνης είναι έκφραση και δημιουργία, που ο άνθρωπος μοιράζεται με τους συνανθρώπους του. Στους κατεξοχήν πηγαίους δημιουργούς εντάσσονται και οι ναΐφ καλλιτέχνες. Οι ναΐφ ζωγράφοι είναι οι αυτοδίδακτοι ζωγράφοι, που δεν εκφράζουν τέχνη αρχάριων, αλλά ωριμότητας.

Μια από αυτές τις ξεχωριστές περιπτώσεις ναΐφ ζωγράφου και δημιουργού ήταν και ο Αριστείδης Λαούδης, που γεννήθηκε στα Εξάρχεια της Αθήνας το 1905.

Παρά το γεγονός ότι είχε τη δυνατότητα να «βολευτεί» στον τραπεζικό κλάδο, έχοντας εμπιστοσύνη στις ικανότητές του, προτίμησε να ασχοληθεί με αυτό που τον ενδιέφερε και θεωρούσε ότι το κατείχε πολύ καλά. Τη χειρωνακτική και την καλλιτεχνική τέχνη, επιλέγοντας τελικά αυτή του ξυλουργού και την κατασκευή επίπλων.

Το 1928 σε ηλικία 23 ετών δημιούργησε το πρώτο εργοστάσιο ξυλουργικής στους Αμπελοκήπους Αθηνών, ενώ από το 1930 δημιούργησε δύο εκθέσεις επίπλων στο κέντρο της Αθήνας, στην οδό Σταδίου και την Πανεπιστημίου.

Από τότε και μέχρι τη συνταξιοδότησή του διέρχεται ζωή γεμάτη, με συνεχή πρόοδο και καταξίωση στον οικογενειακό και τον επαγγελματικό τομέα.

Το 1983 συνταξιούχος πια ο Αριστείδης Λαούδης επανέρχεται στον Βόλο, όπου πλέον σε ηλικία σχεδόν 80 ετών αρχίζει να αποκαλύπτει το καλλιτεχνικό του ταλέντο, με την παρότρυνση κυρίως του γιου του Κωνσταντίνου και της συζύγου του Πέρσης Καραγιαννοπούλου.

Δημιουργική δράση

Οι πρώτες δημιουργίες του, διάφορα σκίτσα με μολύβι, εμφανίζονται στο Αντικαρκινικό Νοσοκομείο στην Αθήνα, όπου βρέθηκε για μια δύσκολη εγχείρηση πολύποδα. Τα σχόλια και οι έπαινοι των γιατρών και του νοσηλευτικού προσωπικού του Νοσοκομείου είναι θετικά, τον αφυπνίζουν καλλιτεχνικά και πλέον δημιουργεί συνεχώς. Στο κτήμα του αδελφού του στο Λουτράκι Κορινθίας, όπου μετέβη για ανάρρωση, παρουσιάζει τους πρώτους πίνακες με χρώμα. Παράλληλα δημιουργεί και διάφορα ευφάνταστα γλυπτά, χρησιμοποιώντας τις ρίζες των κλημάτων, που μόλις είχαν εκριζωθεί, θέτοντας τις βάσεις για την περαιτέρω καλλιτεχνική του πορεία.

Επιστρέφει στο σπίτι του στον Αναυρο του Βόλου, όπου δημιουργεί μουσείο λαϊκής τέχνης» και εργαστήριο στον επάνω όροφο του σπιτιού.

Οι δημιουργίες του πάρα πολλές και αξιόλογες, αποσπούν κολακευτικά και ενθαρρυντικά σχόλια. Μεγάλη του ικανοποίηση να τον επισκέπτονται άνθρωποι της τέχνης της περιοχής και να του εκφράζουν τον θαυμασμό τους για τις δημιουργίες του. Στο βιβλίο εντυπώσεων, που υπάρχει στον χώρο, καταγράφουν θετικές κριτικές απλοί άνθρωποι, αλλά και ο Κίτσος Μακρής, ο γνωστός ιστορικός τέχνης Στέλιος Λυδάκης, ο διάσημος φωτογράφος George Meis, ο Κώστας Λιάπης, οι αείμνηστοι Γιώργος Καφενταράκης και Γιώργος Θωμάς και πάρα πολλοί επώνυμοι.

Συμμετείχε σε πολλές εκθέσεις στον Βόλο και την Αθήνα. Απέσπασε το ενδιαφέρον του κοινού, αλλά και ιστορικών της τέχνης. Για τους λόγους αυτούς ο Στέλιος Λυδάκης τον συμπεριέλαβε στην έκδοση του ιδρύματος Παναγιώτη και Εφης Μιχελή «Οι Ελληνες ναΐφ ζωγράφοι», τόσο στην πρώτη, όσο και στη δεύτερη έκδοση και με διαφορετικά έργα.

Ακόμη πολλές ενθαρρυντικές κριτικές έχουν γραφεί τόσο στον τοπικό Τύπο, όσο και σε πανελλήνιας κυκλοφορίας έντυπα. Το πλέον όμως ξεχωριστό αφιέρωμα στην τέχνη του έγινε από τους ελληνικούς Τάιμς του Λονδίνου.

Ολη η δημοσιότητα, καθώς και πληθώρα συνεντεύξεων σε ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα τον έκαναν γνωστό σε όλη την Ελλάδα, με αποτέλεσμα η επισκεψιμότητα στον χώρο του στον Αναυρο να αυξηθεί πάρα πολύ, γεγονός το οποίο τον γέμιζε με ικανοποίηση. Εργα του βρίσκονται σε πολλές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Γεμάτος στον επαγγελματικό, στον οικογενειακό, αλλά και στον καλλιτεχνικό τομέα έφυγε από τη ζωή στα 1992 σε ηλικία 87 ετών, αφήνοντας πλούσια παρακαταθήκη στα παιδιά, στα εγγόνια του, στους ανθρώπους του, αλλά και στους πολλούς πλέον φίλους της τέχνης του.

Αφιέρωμα τιμής

Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα από όλες τις φάσεις της δημιουργίας του και τα εγκαίνια θα γίνουν τη Δευτέρα 4 Νοεμβρίου στη φιλόξενη αίθουσα του νέου επιβατικού σταθμού λιμένα Βόλου, από την πλευρά του χώρου στάθμευσης, από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Δημητριάδος και Αλμυρού και πρόεδρο της «Μαγνήτων Κιβωτός» Ιγνάτιο στις 19.00.

Στην εκδήλωση θα απευθύνει χαιρετισμό ο Κωνσταντίνος Λαούδης, εκ μέρους της οικογένειας Λαούδη, ενώ την κεντρική παρουσίαση θα κάνει ο Θοδωρής Σδρούλιας, αρχιτέκτων, δημοσιογράφος, ο οποίος έχει ετοιμάσει και προβολή προσωπικών ντοκουμέντων του αείμνηστου καλλιτέχνη.

Η διάρκεια της έκθεσης είναι έως την Κυριακή 24 Νοεμβρίου και το ωράριο λειτουργίας Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή 18.00 – 21.00, Τρίτη, Πέμπτη και Σάββατο 10.00 – 13.00.

Η οικογένεια του αείμνηστου μπάρμπα Αριστείδη, όπως ήταν γνωστός, στη διάρκεια της έκθεσης θα διαθέσει ορισμένους πίνακές του, το οικονομικό αποτέλεσμα των οποίων θα αποδοθεί στη στήριξη ορισμένων εξαιρετικών περιπτώσεων, που για ευνόητους λόγους δεν αναφέρονται τα ονόματά τους.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου