ΤΟΠΙΚΑ

Τσεκούρι στις αμοιβές των αιρετών

τσεκούρι-στις-αμοιβές-των-αιρετών-59726
Οι επόμενες δημοτικές εκλογές μπορεί να αργούν, καθώς είναι προγραμματισμένες για τον Ιούνιο του 2014, ωστόσο θα έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον ποιοι στην παρούσα συγκυρία θα θελήσουν να εκτεθούν στην ετυμηγορία της ψήφου του εκλογικού σώματος.

Ρεπορτάζ: ΑΝΤ. ΤΣΕΛΕΝΤΗΣ

Και δεν είναι μόνον οι γενικότερες ανατροπές που έχουν επέλθει λόγω των μνημονίων στους συσχετισμούς των πολιτικών δυνάμεων, έτσι όπως τις είχαμε συνηθίσει τις τρεις τελευταίες τουλάχιστον δεκαετίες. Είναι και οι γενικότερες περικοπές που έχουν επέλθει λόγω δημοσιονομικής προσαρμογής στις αντιμισθίες και στα έξοδα κίνησης των αιρετών της Αυτοδιοίκησης και που καθιστούν ασύμφορη την ενασχόληση με τα κοινά. Και για να μην παρεξηγηθούμε, δεν μιλάμε για επιπλέον εισοδήματα, αλλά για μία μικρή εύλογη αποζημίωση σε όλους όσοι αφιερώνουν χρόνο και χρήμα για τη διεκπεραίωση των Διευθύνσεων των Δήμων, των Δημοτικών Επιχειρήσεων ή των Συνδέσμων που προΐστανται Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμη και η μικρή αποζημίωση που παίρνουν οι δημοτικοί σύμβουλοι για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και η ακόμη μικρότερη αποζημίωση που αντιστοιχεί για τη συμμετοχή στις συνεδριάσεις της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου Βόλου από την πρώτη του Νέου Έτους καταργείται, καθώς πέφτει και αυτή θύμα των περικοπών που προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο.

Για να αντιληφθεί κανείς τα οικονομικά μεγέθη και τον οριζόντιο χαρακτήρα των μέτρων που επιβλήθηκαν, αναφέρουμε μόνον τα εξής. Για το Δήμο Βόλου για παράδειγμα, που είναι ο έκτος πληθυσμιακά Δήμος της χώρας από τους 325 συνολικά που υπάρχουν μετά την εφαρμογή του Καλλικράτη, ένας δημοτικός σύμβουλος Βόλου ελάμβανε ως αποζημίωση για κάθε συμμετοχή του σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου περίπου 80 ευρώ. Την ίδια ώρα τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής στο Δήμο Βόλου έπαιρναν ως αποζημίωση 50 ευρώ. Θα πει κάποιος, καλά κάνουν, όταν αυτά τα χρήματα για να τα πάρει σήμερα κάποιος χρειάζεται να κάνει ένα ή δύο μεροκάματα, ενώ κάποιοι άλλοι συμπολίτες μας τα βλέπουν ως… μάννα εξ ουρανού. Αυτό είναι η πρώτη ανάγνωση. Γιατί υπάρχουν επιχειρήματα και από την άλλη πλευρά που αντικρούουν απλουστεύσεις όπως οι παραπάνω. Το πρώτο επιχείρημα είναι ότι δεν είναι μόνον οι πολύωρες συνεδριάσεις και τα εκατοντάδες θέματα για τα οποία λαμβάνονται αποφάσεις, πολλές από τις οποίες έχουν το δικό τους ειδικό ή συλλογικό βάρος για τους πολίτες. Είναι χαρακτηριστικό πως μόνον το 2012 το Δημοτικό Συμβούλιο Βόλου πήρε 850 αποφάσεις για ισάριθμα θέματα. Δεν είναι όμως μόνον οι συνεδριάσεις. Είναι κυρίως η επεξεργασία των θεμάτων πριν έλθουν προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο που απαιτούν μυριάδες ώρες δουλειάς όχι μόνον σε υπηρεσιακό, αλλά και σε πολιτικό επίπεδο, με δεκάδες εργατοώρες σε συσκέψεις και επαφές με φορείς και πολίτες. Άλλωστε μιλάμε για το Δήμο Βόλου, ο οποίος, επαναλαμβάνουμε, είναι ο έκτος μεγαλύτερος Δήμος της χώρας. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι οι αντίστοιχες αποζημιώσεις στους υπόλοιπους, μικρότερους πληθυσμιακά Δήμους της Μαγνησίας, είναι πολύ λιγότερες. Και όλες αυτές οι συνεδριάσεις και οι συσκέψεις είναι φυσικό να απορροφούν πολύτιμο χρόνο από δημοτικούς συμβούλους, που στη συντριπτική τους πλειοψηφία την αποσπούν από την κύρια επαγγελματική τους δραστηριότητα με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε ποιοι θα ασχοληθούν με την Αυτοδιοίκηση στις επόμενες δημοτικές εκλογές, δηλώνει στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ δημοτικός σύμβουλος στο Βόλο με μακρά αυτοδιοικητική εμπειρία. Μόνον οι πλούσιοι, προσθέτει, θα ασχολούνται πλέον με τα κοινά ή όσοι έχουν λύσει το βιοποριστικό τους πρόβλημα μέσα από τη δουλειά τους. Η εμπειρία όμως του παρελθόντος αλλά και του παρόντος, λέει με νόημα ο ίδιος δημοτικός σύμβουλος, δείχνει ότι όταν κάποιος ασχολείται με το επάγγελμά του που του παρέχει την οικονομική του επάρκεια, τότε ο χρόνος που απομένει για την ενασχόληση με τις δημοτικές υποθέσεις είναι ελάχιστος.

Οι μειώσεις
με το Μεσοπρόθεσμο
Ειδικότερα οι ρυθμίσεις του Ν. 4093/2012 «Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής».
Ειδικότερα με το Μεσοπρόθεσμο το ποσό της αντιμισθίας των προέδρων των δημοτικών συμβουλίων, όπως αυτό είχε διαμορφωθεί την 31.12. 2012, μειώνεται από 1.1. 2013 κατά ποσοστό 50% και διαμορφώνεται από 1800 σε 900 ευρώ για Δήμους άνω των 100.000 κατοίκων , από 1440 σε 720 ευρώ για Δήμους με πληθυσμός από 20.000 – 100.000 κατοίκους και από 1080 ευρώ σε 540 ευρώ για Δήμους κάτω από 20.0000 κατοίκους.
Οι συνεδριάσεις
Στο Μεσοπρόθεσμο σημειώνεται ότι από 1.1.2013 η αποζημίωση που καταβάλλεται στα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής που λειτουργούν σε κάθε Δήμο για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων καταργείται. Ο νόμος αναφέρεται και «στα μέλη των λοιπών επιτροπών των δημοτικών συμβουλίων», τα μέλη όμως των επιτροπών αυτών δεν λαμβάνουν αποζημίωση για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις, αφού ουδέποτε εκδόθηκε υπουργική απόφαση για τον καθορισμό του ύψους αυτής.
Μείωση
των εξόδων
παράστασης

Από 1.1.2013 οι αποδοχές, οι αποζημιώσεις, τα έξοδα παράστασης και οι πάσης φύσεως αμοιβές των προέδρων, αντιπροέδρων, διευθυνόντων συμβούλων και μελών του διοικητικού συμβουλίου των δημοτικών ιδρυμάτων και ΝΠΔΔ, των συνδέσμων ΟΤΑ, των κοινωφελών δημοτικών επιχειρήσεων, των ΔΕΥΑ και των ανωνύμων εταιριών στις οποίες οι ΟΤΑ κατέχουν ποσοστό πάνω από 50% του μετοχικού τους κεφαλαίου, μειώνονται σε ποσοστό 50%.

Στο πεδίο εφαρμογής των παραπάνω διατάξεων εμπίπτουν:

α) Τα έξοδα παράστασης των προέδρων και των αντιπροέδρων των Διοικητικών Συμβουλίων των δημοτικών ιδρυμάτων και ΝΠΔΔ με εξαίρεση τις σχολικές επιτροπές, οι πρόεδροι και αντιπρόεδροι των οποίων κατά τη νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν δικαιούνται εξόδων παράστασης.

β) Τα έξοδα παράστασης των προέδρων και των αντιπροέδρων του διοικητικού συμβουλίου των συνδέσμων ΟΤΑ

γ) Η αποζημίωση των μελών του διοικητικού συμβουλίου και της εκτελεστικής επιτροπής των δημοτικών ιδρυμάτων ή ΝΠΔΔ και συνδέσμων ΟΤΑ για τη συμμετοχή στις συνεδριάσεις των συλλογικών αυτών οργάνων – η οποία είχε ήδη μειωθεί κατά 50% με το άρθρο 1 παρ. 7 του Νόμου 3833/2010

δ) Η αποζημίωση των προέδρων ή των αντιπροέδρων των δημοτικών κοινωφελών επιχειρήσεων καθώς και η αποζημίωση των μελών του διοικητικού συμβουλίου για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις του. Στην περίπτωση αυτή η αμοιβή που καταβάλλεται στα μέλη του διοικητικού συμβουλίου που απασχολούνται πλήρως ή μερικώς στην κοινωφελή επιχείρηση υπόκειται επίσης σε μείωση κατά 50%, όπως κρίθηκε όμως από το Ελεγκτικό Συνέδριο, οι ανωτέρω διατάξεις της υπουργικής απόφασης 43254/2007 είναι ανίσχυρες και δεν μπορούν να εφαρμοσθούν με συνέπεια η καταβολή της αμοιβής αυτής να μην είναι επιτρεπτή γενικά

ε) οι πάσης φύσεως αμοιβές και αποζημιώσεις των οργάνων διοίκησης των αστικών εταιριών μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα των ΟΤΑ.
Αντιμισθίες Δημάρχων
και Αντιδημάρχων

Ο βασικός μισθός του Γενικού Γραμματέα ο οποίος είχε καθοριστεί από 1.9.2012 στο ποσό των 3.700 ευρώ μειώνεται από 1.1.2013 στο ποσό των 3.450 ευρώ με συνέπεια οι συνολικές μηνιαίες αποδοχές του γενικού γραμματέα Υπουργείου να ανέρχονται από 1.1.2013 στο ποσό των 4.750 ευρώ. Το ποσό αυτό αποτελεί από 1.1.2013 το ανώτατο όριο αποδοχών ή απολαβών όλων των λειτουργών και υπαλλήλων του δημοσίου, των ΝΠΔΔ και των ΟΤΑ και συνεπώς δεν επιτρέπεται η χορήγηση επιπλέον τούτου οποιασδήποτε άλλης παροχής, συμπεριλαμβανομένης της οικογενειακής (εγκύκλιος Υπουργείου Οικονομικών 2/59298/0022/2012).

Ύστερα από τη νέα μείωση η αντιμισθία των Δημάρχων και των Αντιδημάρχων διαμορφώνεται ως εξής:

Δήμαρχοι άνω των 100.000 κατοίκων από 1.9.2012 4.500, από 1.1.2013 4.275, Αντιδήμαρχοι από 1.9.2012 2.250, από 1 1.2013 2.137,50, Δήμαρχοι σε ΟΤΑ από 20.000 έως 100.000 κατοίκους από 1.9.2012 3.600, από 1.1.2013 3.420, Αντιδήμαρχοι από 1.9.2012 1.800 ευρώ και από 1.1.2013 1.710 ευρώ, Δήμαρχοι σε ΟΤΑ κάτω από 20.000 κατοίκους από 1.9.2012 2.700 από 1.1.2013 2.565, Αντιδήμαρχοι από 1.9.2012 1.350 ευρώ και από 1.1.2013 1.282,50 ευρώ.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου