ΤΟΠΙΚΑ

Γιάννης Ρέτσος: Η Μαγνησία χρειάζεται ξεχωριστή ταυτότητα

γιάννης-ρέτσος-η-μαγνησία-χρειάζεται-421368

Ενταγμένη σε μια σειρά δράσεων που έχουν ως στόχο την διασύνδεση του τουρισμού με την τοπική κοινωνία είναι η σημερινή επίσκεψη του νέου προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Γιάννη Ρέτσου στο Βόλο και η συνάντηση που έγινε το πρωί στο Ξενία με τους τοπικούς φορείς και τους ξενοδόχους. Με αφορμή τη σημερινή του επίσκεψη στο Βόλο, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ μίλησε στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ, επισημαίνοντας ότι βασική προτεραιότητα αποτελεί για τον ίδιο η αποτελεσματική προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και η ενίσχυση της εικόνας της χώρας. Σε ότι αφορά τη Μαγνησία ειδικότερα, ο ίδιος τονίζει ότι διαθέτει φυσικό πλούτο ως περιοχή, και όλα τα εχέγγυα, προκειμένου να επανατοποθετηθεί στον τουριστικό χάρτη, υπό την προϋπόθεση της ανάπτυξης εξειδικευμένων τουριστικών προϊόντων, με γνώμονα τη συνεργασία και την σύνδεση με την αγροδιατροφική παραγωγή και την πολιτιστική μας κληρονομιά.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στην ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

-Κατά πόσο είναι εφικτή η πολυπόθητη ισόρροπη ανάπτυξη στον τουρισμό, με φόντο το νέο νόμο που απλουστεύει τις διαδικασίες αδειοδότησης των νέων καταλυμάτων, δημιουργώντας, ωστόσο, επί της ουσίας επαγγελματίες δύο ταχυτήτων;

Κάθε βήμα που γίνεται προς την κατεύθυνση της απλούστευσης των διαδικασιών και της μείωσης της γραφειοκρατίας είναι θετικό. Πρέπει όμως να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί σε δύο επίπεδα: Πρώτον, ότι τα νέα συστήματα που αντικαθιστούν τα υφιστάμενα – στη συγκεκριμένη περίπτωση η ηλεκτρονική πλατφόρμα της γνωστοποίησης – θα πρέπει να λειτουργούν άψογα και αποτελεσματικά. Οι πληροφορίες που έχουμε είναι ότι το ξεκίνημα του νέου συστήματος, που έγινε και στην αρχή της τουριστικής περιόδου, έχει προκαλέσει προβλήματα, τα οποία πρέπει να επιλυθούν σύντομα. Δεύτερον, ότι η αποτελεσματικότητα του νέου συστήματος αδειοδοτήσεων εξαρτάται σε μεγαλύτερο βαθμό από τη διαδικασία των ελέγχων, από την πλευρά των αρμόδιων υπηρεσιών. Ακόμα και όταν επιτευχθεί η εύρυθμη λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, εάν δεν εντατικοποιηθούν και συστηματοποιηθούν οι έλεγχοι, υπάρχει, πράγματι, σοβαρό ενδεχόμενο να δημιουργηθούν στρεβλώσεις στην αγορά.

-Ποιες πρωτοβουλίες προτίθεστε να αναλάβετε ως νέος πρόεδρος του ΣΕΤΕ, προκειμένου η βαριά βιομηχανία της χώρας, όπως χαρακτηρίζεται ο τουρισμός, να κατακτήσει πιο δυναμικά τις διεθνείς αγορές;

Μπροστά μας έχουμε 4 στρατηγικούς στόχους να υπηρετήσουμε.

  1. Μακροχρόνια και σταθερή ανάπτυξη που θα μας κατατάξει σε ακόμη καλύτερη θέση στις μεγάλες τουριστικές δυνάμεις του κόσμου.
  2. Ενότητα ολόκληρου του τομέα και εργασιακή ειρήνη ως απαραίτητος όρος επιτυχίας.
  3. Διαρκής, αρμονική και επωφελής για την ελληνική οικονομία και τη χώρα σχέση με τις εκάστοτε κυβερνήσεις.
  4. Ενδυνάμωση της κοινωνικής διάστασης του τουρισμού και ενίσχυση του κοινωνικού αποτυπώματος.

Για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι χρειάζονται συγκεκριμένες πολιτικές κινήσεις. Ένα πλέγμα πρωτοβουλιών και παρεμβάσεων που θα λύσουν τα μεγάλα ζητήματα που συσσωρεύονται και πάλι μπροστά μας. Παράλληλα, πιστεύουμε ότι η εξωστρέφεια είναι μονόδρομος. Πρέπει να βρισκόμαστε, ιδίως τώρα, κοντά στα κέντρα των αποφάσεων και για αυτόν τον λόγο, μεταξύ άλλων, δρομολογούμε και την ίδρυση γραφείου του Συνδέσμου στις Βρυξέλες.

Επιπρόσθετα, προτεραιότητά μας είναι η αποτελεσματική προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και η ενίσχυση της εικόνας της χώρας, που επιτυγχάνεται σε μεγάλο βαθμό και με την Marketing Greece, η οποία εξελίσσεται περαιτέρω. Προτεραιότητά μας, επίσης, είναι να ενδυναμωθεί ακόμα περισσότερο το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ (ΙΝΣΕΤΕ), με σκοπό την συγκέντρωση και επεξεργασία περισσότερων στοιχείων, την καλύτερη τεκμηρίωση της επιχειρηματολογίας και του επιχειρησιακού σχεδιασμού μας και φυσικά την αναβάθμιση της εκπαίδευσης.

-Ποια θεωρείτε ότι είναι τα σημεία στα οποία χωλαίνουμε σε επίπεδο τουρισμού και ποιες δυνατότητες παραμένουν αναξιοποίητες στη Μαγνησία;

Η περιοχή της Μαγνησίας, όπως και της υπόλοιπης Θεσσαλίας, έχει ένα μοναδικό φυσικό πλούτο, ο οποίος συνδυάζεται αρμονικά με την τοπική γαστρονομία και την πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής. Δεν είναι τυχαίο ότι ειδικά στη Μαγνησία, υπάρχει μεγάλος αριθμός ξενοδοχειακών καταλυμάτων, που παρά το μικρό τους μέγεθος, προσφέρουν εξαιρετικές υπηρεσίες φιλοξενίας. Ο συνδυασμός δε των ορεινών και παραθαλάσσιων τουριστικών προορισμών και η ενεργή παρουσία των τοπικών κοινωνιών στα τουριστικά δρώμενα, ενδείκνυται για τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου, αλλά και για την ενίσχυση των προσπαθειών να ανακάμψει και ο εσωτερικός τουρισμός.

Θεωρώ λοιπόν, ότι η συντονισμένη ανάδειξη αυτών των στοιχείων, η δημιουργία ξεχωριστής ταυτότητας και η προσφορά εξειδικευμένων τουριστικών προϊόντων, μπορούν να επανατοποθετήσουν τη Μαγνησία, αλλά και ολόκληρη την Περιφέρεια Θεσσαλίας στον τουριστικό χάρτη των αγορών μας.

Προς αυτή τη κατεύθυνση εργάζεται ήδη η Marketing Greece με την Περιφέρεια. Έχουμε σχεδιάσει και σταδιακά ξεκινάμε να υλοποιούμε, με την υποστήριξη της Coca-Cola 3E, ένα τριετές πλάνο Marketing και προώθησης, το οποίο περιλαμβάνει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που αναδεικνύουν τις μοναδικές εμπειρίες που μπορούν οι τουρίστες να ζήσουν στην ευρύτερη περιοχή.

-Οι επαγγελματίες της Μαγνησίας, κατ’ αντιστοιχία με την υπόλοιπη Ελλάδα, ασφυκτιούν κάτω από το βάρος της υπερφορολόγησης και των δυσβάσταχτων υποχρεώσεων, σε μια εποχή κατά την οποία οι Έλληνες τουρίστες λιγοστεύουν. Ως πρόεδρος, παράλληλα, της πανελλήνιας Ένωσης ξενοδόχων, βλέπετε αναστροφή του κλίματος, μεσοπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα;

Για να αντιστραφεί το κλίμα, θα πρέπει πάση θυσία να προστατεύσουμε την ανταγωνιστικότητα του τομέα. Η Ελλάδα είναι υπερφορολογημένη σε σχέση με τους άμεσους ανταγωνιστές της. Αν είχαμε ανταγωνιστική φορολογία είναι βέβαιο ότι η Ελλάδα θα πούλαγε πολύ πιο εύκολα, πολύ πιο αποδοτικά και πολύ πιο γρήγορα. Όχι μόνο δεν κινούμαστε προς αυτή τη κατεύθυνση, αλλά προσθέτουμε και άλλα βάρη, όπως π.χ. ο φόρος διαμονής που θα επιβάλλεται από τον Ιανουάριο του 2018. Το έχουμε τονίσει προς κάθε κατεύθυνση και σε όλους τους τόνους: Ο φόρος αυτός, εάν εφαρμοστεί, θα επιφέρει ένα συντριπτικό πλήγμα στην ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος, ιδιαίτερα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που είναι και η πλειονότητα των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων. Ήδη το θέμα αυτό προκαλεί σοβαρά προβλήματα στις διαπραγματεύσεις με τους tour operators και στην τιμολογιακή πολιτική των επιχειρήσεων.

-Ποιο χαρακτήρα έχει η επίσκεψή σας σήμερα στο Βόλο, διερευνητικό, ενημερωτικό ή συντονιστικό, προκειμένου να «φύγει μπροστά» η Μαγνησία;

Οι σημερινές συναντήσεις στον Βόλο με την Περιφέρεια, τους τουριστικούς φορείς, τα μέλη του ΣΕΤΕ, αλλά και τους εκπροσώπους των άλλων παραγωγικών φορέων, έχει ως στόχο την στενότερη συνεργασία και τη διασύνδεση του τουρισμού με τις τοπικές κοινωνίες. Για παράδειγμα, η συνάντηση με τους γυναικείους συνεταιρισμούς θα μας δώσει την ευκαιρία να συζητήσουμε τρόπους συνεργασίας τόσο για την προώθηση των ποιοτικών προϊόντων που παράγουν, όσο και την ενίσχυση των εμπειριών που προσφέρει ο τουριστικός τομέας. Θεωρούμε ότι σήμερα, περισσότερο παρά ποτέ, πρέπει να επενδύσουμε στα μοναδικά χαρακτηριστικά που έχει η χώρα μας και να αναπτύξουμε συνέργειες του τομέα μας με την αγροδιατροφική παραγωγή και την πολιτιστική μας κληρονομιά, με τη συνεργασία όλων, θα τα καταφέρουμε.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου