ΤΟΠΙΚΑ

Μαθητές – πρέσβεις κατά του bullying

μαθητές-πρέσβεις-κατά-του-bullying-463913

Τον πρώτο πρέσβη και τις τρεις πρώτες πρέσβειρες κατά του σχολικού εκφοβισμού απέκτησε ο Βόλος. Πρόκειται για συνολικά τέσσερις μαθητές γυμνασίων και λυκείων της πόλης, που παρακολούθησαν το βιωματικό Anti-Bullying πρόγραμμα που δημιουργήθηκε από το βρετανικό φιλανθρωπικό ίδρυμα στη μνήμη της Πριγκίπισσας Νταϊάνα. Το Princess Diana Award, υπό την αιγίδα του Βρετανικού Υπουργείου Παιδείας, έχει εκπαιδεύσει μέχρι σήμερα 22.000 μαθητές να γίνουν Anti-bullying Ambassadors, δηλαδή «πρέσβεις και πρέσβειρες κατά του σχολικού εκφοβισμού».

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Τζοάνα Γκλάβα, Σοελίνα Γκλάβα, Μαρία Δεληστάθη και Μάριος Καραμπάσης είναι ο πυρήνας των Anti-bullying Ambassadors, που από το νέο σχολικό έτος, θα δουλέψουν ως ομάδα και θα επισκεφθούν σχολεία, ξεκινώντας από τα δημοτικά, προκειμένου να γίνουν πολλαπλασιαστές της γνώσης που έλαβαν για το φαινόμενο του bullying, που φαίνεται να λαμβάνει διαστάσεις όχι μόνο μέσα στα σχολεία αλλά ευρύτερα στη κοινωνία. Μαθητές θα μάθουν σε μαθητές πώς να ξεχωρίζουν θύματα και θύτες bullying και θα διδάξουν καλές πρακτικές για την αντιμετώπισή του.

Κοινή συνισταμένη των τεσσάρων μαθητών που συναντήθηκαν στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο του βιωματικού σεμιναρίου, τα σχολεία Ανετοπούλου- Hutton, που είναι μέλος του δικτύου QLS.

Το QLS έφερε στις 8 και 9 Απριλίου στην Ελλάδα Βρετανούς εκπαιδευτές απεσταλμένους του ιδρύματος The Princess Diana Award, οι οποίοι ξεκινώντας από τη Θεσσαλονίκη και το Ρέθυμνο άρχισαν να εκπαιδεύουν μαθητές δημιουργώντας έτσι τα πρώτα Anti-bullying Ambassadors ελληνόπουλα, που θα μεταλαμπαδεύσουν τη γνώση τους στους συμμαθητές τους.

Στα σεμινάρια της Θεσσαλονίκης, που έγιναν στην αγγλική γλώσσα, συμμετείχαν και οι τέσσερις μαθητές από τα σχολεία Ανετοπούλου-Hutton και έλαβαν τα πιστοποιητικά χριζόμενοι από το Princess Diana Award ως οι πρώτοι «πρέσβεις και πρέσβειρες κατά του σχολικού εκφοβισμού» στον Βόλο. «Τους αξίζουν συγχαρητήρια για την επιλογή τους να εμπλακούν σε αυτή τη δράση. Το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι ότι είναι τιμή μας να έχουμε κοντά μας παιδιά όπως οι παραπάνω Anti-bullying Ambassadors», αναφέρουν οι ιδιοκτήτες των σχολείων Ανετοπούλου–Hutton, Sara Hutton και Μιχάλης Ανετόπουλος.

Ως… πλάκα

Η 13χρονη μαθήτρια της Β’ τάξης στο 7ο Γυμνάσιο Βόλου, Μαρία Δεληστάθη, αποφάσισε να λάβει μέρος στο πρόγραμμα ως ευκαιρία να εξασκήσει τις γνώσεις στα Αγγλικά της. Μέσα όμως από το σεμινάριο, διαπίστωσε ότι το bullying δεν είναι μια αφηρημένη, μακρινή έννοια. «Δεν είναι τόσο μακριά μας. Στο δημοτικό είχα πέσει κι εγώ θύμα bullying από ένα αγόρι. Προετοιμάστηκα, τον πλησίασα, συζητήσαμε. Τον ρώτησα γιατί το κάνει και του εξήγησα ότι με πειράζει. Σήμερα είμαστε φίλοι», αναφέρει η Μαρία Δεληστάθη τη δική της εμπειρία.

«Το bullying εκφράζεται κυρίως μέσα από το πείραγμα, που πολλοί βαφτίζουν πλάκα, χωρίς να γνωρίζουν πόσο πολύ ενοχλεί αυτόν που δέχεται την… πλάκα. Στο σεμινάριο αναλύσαμε συμπεριφορές, τρόπο εντοπισμού των θυμάτων και των θυτών, αλλά και τρόπους να βοηθήσουμε να σταματήσει. Το bullying μπορεί να οδηγήσει σε ακραίες καταστάσεις, ακόμη και στον θάνατο. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να εντοπίζουμε νωρίς τα σημάδια: ξαφνική αλλαγή συμπεριφοράς, μείωση των σχολικών επιδόσεων», αναφέρει η Μαρία Δεληστάθη που θα είναι μία από τις πρέσβειρες που από το νέο σχολικό έτος, θα επιχειρήσει να μάθει σε μικρότερους μαθητές τις επιπτώσεις του bullying.

Ολοι θύτες ή θύματα για μία φορά

«Ολοι έχουμε δεχθεί ή έχουμε ασκήσει bullying έστω και για μία φορά στη ζωή μας», υπογραμμίζει ο 17χρονος μαθητής της Γ’ τάξης του 1ου ΕΠΑΛ Βόλου, Μάριος Καραμπάσης, ο μοναδικός πρέσβης κατά του σχολικού εκφοβισμού.

Όπως αναφέρει, «το bullying δεν περιορίζεται μόνο στο σχολείο. Υπάρχει όπου υπάρχουν άνθρωποι. Bullying μπορεί να ασκηθεί μέσα σε μια παρέα, στον χώρο της εργασίας, στην ίδια την οικογένεια. Στόχος είναι να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά και τους μεγαλύτερους πάνω στο φαινόμενο. Να τους ενημερώσουμε τι είναι, πώς το ανιχνεύουν, πώς μπορούν να το σταματήσουν πριν εξαπλωθεί και πάρει διαστάσεις».

Και ο Μάριος έχει πέσει θύμα bullying στο δημοτικό σχολείο. «Ένα παιδί με κορόιδευε. Αλλά και στο λύκειο βλέπω ότι καλά… κρατά. Υπάρχει περίπτωση μαθητή που βρίζει και κάνει τους συμμαθητές του να αισθάνονται άσχημα. Με συζήτηση μπορεί το θέμα να λυθεί», τονίζει ο Μάριος Καραμπάσης.

Τραβούν την προσοχή

Το bullying γι’ αυτόν που το ασκεί είναι σύμφωνα με την 14χρονη μαθήτρια της Β΄τάξης του 9ου Γυμνασίου Βόλου, Σοελίνα Γκλάβα, «ένας τρόπος για να τραβήξουν την προσοχή πάνω τους. Πιστεύουν ότι κοροϊδεύοντας άλλα παιδιά μπορούν να γίνουν δημοφιλείς και να αποτελούν το επίκεντρο της προσοχής», λέει χαρακτηριστικά και προσθέτει: «είναι πολύ εύκολο να ξεκινήσει κάποιος να κάνει bullying. Το δύσκολο είναι να το σταματήσει. Κι αυτό γιατί όταν το κάνεις μία φορά, την επόμενη φορά, γίνεται όλο και πιο σκληρό».

Σύμφωνα με τη Σοελίνα Γκλάβα η άσκηση εκφοβισμού με όποια μορφή, δημιουργεί ψυχολογικά προβλήματα στο θύμα, που δύσκολα γιατρεύονται. «Το πρώτο μέτρο είναι η συζήτηση. Υπάρχει όμως περίπτωση αυτός που ασκεί bullying να μην σε ακούσει. Όταν δεν μπορείς να δώσεις μόνος σου λύση στο πρόβλημα, πρέπει να μιλήσεις σε κάποιον άλλο. Να ζητήσεις βοήθεια είτε είσαι θύμα, είτε είσαι παρατηρητής», επισημαίνει.

Η ίδια έχει γίνει μάρτυρας bullying επίσης στο δημοτικό σχολείο. Νεόφερτος αλλοδαπός μαθητής είναι γίνει αντικείμενο κοροϊδίας για τους συμμαθητές του, μέχρι που επενέβη η ίδια και έφερε τις «αντίπαλες» πλευρές σε επαφή.

«Ελα στη θέση μου»

Θύμα bullying η ίδια, η Τζοάνα Γκλάβα, καλεί τους θύτες να μπουν στη θέση των θυμάτων.

«Είμαι από την Αλβανία και όταν πήγα στην Α’ τάξη του δημοτικού αντιμετώπισα την κοροϊδία από τους συμμαθητές μου. Μου μιλούσαν άσχημα και μου ασκούσαν λεκτική βία. Αποφάσισα να το συζητήσω μαζί τους σοβαρά, γιατί εκείνοι νόμιζαν ότι έκαναν πλάκα. Τους ρώτησα: αν εσείς ήσασταν στη θέση μου θα σας άρεσε;», περιγράφει.

Η Τζοάννα Γκλάβα, αναφέρεται στα σημάδια που μπορεί κανείς να… διαβάσει και να διαπιστώσει αν κάποιος έχει πέσει θύμα. «Συνήθως είναι απόμακρος, έχει κατεβασμένο το κεφάλι του, είναι στεναχωρημένος. Πρόκειται για άτομο που θα έχει έλλειψη εμπιστοσύνης, θα αποφεύγει την παρέα με άλλα παιδιά, ενδεχομένως να έχει σημάδια από χτυπήματα στο σώμα του ή να απουσιάζει συχνά από τα μαθήματα και το σχολείο», περιγράφει.

«Η κακή συμπεριφορά μπορεί να σταματήσει αν ο θύτης μπει στα… παπούτσια του θύματος. Η άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας είναι πολύ άσχημη. Σε κανέναν δεν αρέσει να είναι στη θέση του θύματος. Έλα στη θέση μου και θα καταλάβεις», υπογραμμίζει η Τζοάνα Γκλάβα.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου