ΤΟΠΙΚΑ

Αναγκαία η ανάδειξη της μητρικής γλώσσας των προσφυγόπουλων

αναγκαία-η-ανάδειξη-της-μητρικής-γλώσ-556944

Η ανάγκη διατήρησης της μητρικής γλώσσας σε μια εποχή κατά την οποία κινδυνεύουν να εξαφανιστούν σχεδόν οι μισές από τις περίπου 6.000 ομιλούμενες σήμερα σύμφωνα με την UNESCO, υπογραμμίστηκε στη διάρκεια ημερίδας που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή στο Βόλο.

Το πλαίσιο διδασκαλίας της μητρικής γλώσσας σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, η διδασκαλία της μητρικής γλώσσας των μεταναστών που διαβιούν στην ελλαδική επικράτεια και, τέλος, η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στη Διασπορά αποτέλεσαν το επίκεντρο της παραπάνω ημερίδας, όπου υπογραμμίστηκε ότι η γλώσσα είναι το πιο δυνατό εργαλείο για τη διατήρηση και την ανάπτυξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς κάθε εθνότητας.

Με αφορμή το φετινό εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Μητρικής Γλώσσας, που τιμάται σήμερα Τρίτη 21 Φεβρουαρίου, πραγματοποιήθηκε η παραπάνω ημερίδα σε χώρο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με θέμα: «Προσφυγικές ροές και διδασκαλία της μητρικής γλώσσας. Καλές πρακτικές και προβλήματα».

Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Παγκόσμιου Σωματείου Αποδήμων Μαγνήτων «Το Κοινόν των Μαγνήτων» και του Εργαστηρίου Λόγου και Πολιτισμού του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, όπου υπεύθυνη είναι η Μαρία Παπαδοπούλου.

Συνδιοργανωτές ήταν το Γραφείο της Γενικής Διεύθυνσης Μετάφρασης στην αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, το Δίκτυο των Τ4Ε Α/θμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας, το Γραφείο Σχολικής Πρακτικής του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με υπεύθυνο τον κ. Χανιωτάκη), η ΑΡΣΙΣ, η Ύπατη Αρμοστεία, το Γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Α/θμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, το 16ο και 30ό Δημοτικό Σχολείο Βόλου, το 9ο Γυμνάσιο Βόλου και το Europe Direct Θεσσαλίας.

Με την παραπάνω εκδήλωση συμπληρώνονται οκτώ χρόνια συνεχούς ενασχόλησης του «Κοινού των Μαγνήτων» με το κρίσιμο θέμα της Μητρικής Γλώσσας. Μέλη του Κοινού ανά τον κόσμο Σουηδία , Βέλγιο Λουξεμβούργο, Ελβετία, Γαλλία, Γερμανία και Η.Π.Α., με συνδετικό κρίκο και ψυχή του εγχειρήματος τον Βολιώτη εκπαιδευτικό κ. Πασχάλη Δήμου, μελέτησαν τις διαστάσεις του θέματος προβάλλοντας την ανάγκη βελτίωσης του θεσμικού πλαισίου για τη διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης ή ως ξένης γλώσσας.

Το 2010, ο Πασχάλης Δήμου, υπεύθυνος Απογευματινών Τμημάτων ελληνικής γλώσσας στη Στοκχόλμη, εκπαιδευτικός, μέλος του Δ.Σ. του «Κοινού», σε συνεργασία με ελληνικούς και σουηδικούς φορείς, φιλοτέχνησαν και εξέδωσαν ετήσιο ημερολόγιο με τη βοήθεια 50 και πλέον ελληνοπαίδων, με θέμα τους Μεσογειακούς Αγώνες. Παρατήρησαν επίσης την επίδραση διδασκαλίας της μητρικής γλώσσας μέσα σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία αλλά και το πλαίσιο διδασκαλίας της μητρικής στην ελλαδική επικράτεια.

Αρωγός στην προσπάθεια είναι το δίκτυο Teachers 4 Europe, το οποίο έδωσε δυναμικά το παρών, με την ευαισθησία που το διακρίνει στα θέματα που αφορούν τη συμβολή στη δημιουργία ενός σχολείου ανοιχτού στην κοινωνία, το οποίο διαμορφώνει πολίτες ευαισθητοποιημένους στα σύγχρονα ζητήματα.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου