ΤΟΠΙΚΑ

Εργαζόμενοι και συνταξιούχοι βιώνουν καθημερινά τα βάρη και τα κενά του νέου ασφαλιστικού

εργαζόμενοι-και-συνταξιούχοι-βιώνου-557940

Επίκαιρη επερώτηση κατέθεσε ο βουλευτής Μαγνησίας Χρήστος Μπουκώρος μαζί με τον τομεάρχη Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, βουλευτή Κυκλάδων, Γιάννη Βρούτση, και τον αναπληρωτή τομεάρχη Ν.Δ., βουλευτή Χίου, Νότη Μηταράκη, προς την Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, επισημαίνοντας ότι οι σοβαρές ελλείψεις και οι ασάφειες του νέου ασφαλιστικού επιβαρύνουν τους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους.

Στην επίκαιρη επερώτηση των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας αναφέρονται τα εξής: « Η σημερινή κυβέρνηση στήριξε, τόσο την προεκλογική όσο και τη μετεκλογική της ρητορική στα θέματα του ασφαλιστικού, εκμεταλλευόμενη τις μέχρι τότε θυσίες των Ελλήνων πολιτών και τη συσσωρευμένη κόπωση της ελληνικής κοινωνίας από την παρατεταμένη οικονομική κρίση.

Στις προγραμματικές δηλώσεις του, τον Φεβρουάριο του 2015, ακούσαμε τον Πρωθυπουργό να υπόσχεται: καμία αύξηση ορίων ηλικίας, καμία μείωση κύριων και επικουρικών συντάξεων, σεβασμό στα θεμελιωμένα από το νόμο συνταξιοδοτικά δικαιώματα, επαναχορήγηση 13ης σύνταξης ως δώρο Χριστουγέννων, αξιοποίηση περιουσίας ασφαλιστικών ταμείων. Αντί γι’ αυτά όμως, η κοινωνία βίωσε και συνεχίζει να βιώνει άγριες, οριζόντιες και άδικες περικοπές σε παροχές, απότομες μεταβολές των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης που θίγουν ώριμα δικαιώματα και δικαιώματα υπό προσδοκία, κατάργηση του ΕΚΑΣ και ραγδαία αύξηση του κόστους ασφάλισης καθιστώντας το θεμελιώδες αυτό κοινωνικό δικαίωμα «είδος πολυτελείας».

Ο Πρωθυπουργός και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ σε μια ύστατη προσπάθεια εξαπάτησης του Ελληνικού λαού χορήγησαν ένα έκτακτο βοήθημα – βαφτίζοντάς το «13η σύνταξη» – την ίδια στιγμή που λόγω των περικοπών στερούσαν από τους συνταξιούχους ολόκληρη τη 12η και μέρος της 11ης σύνταξής τους. Για το βοήθημα αυτό, το Γραφείο Προϋπολογισμού στη Βουλή, αναφέρει στην τελευταία τριμηνιαία Έκθεσή του ότι «δόθηκε χωρίς να έχει προηγηθεί πειστική ιεράρχηση των κοινωνικών αναγκών, αφήνοντας άλλες κατηγορίες ευπαθών ομάδων ακάλυπτες».

Οι απώλειες αυτές έχουν επηρεάσει όλες τις κατηγορίες συνταξιούχων, αλλά και εργαζομένων, αποδεικνύοντας με τον χειρότερο δυνατό τρόπο τον ανενδοίαστο και κατά συρροή εμπαιγμό της κυβέρνησης απέναντι στην κοινωνία.

Συνεπεία των άστοχων χειρισμών της κυβέρνησης, το ασφαλιστικό σύστημα μπήκε εκ νέου στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης. Με το 3ο Μνημόνιο η κυβέρνηση δεσμεύτηκε σε σειρά παραμετρικών, αλλά και δομικών αλλαγών στο υπάρχον σύστημα.

Κι ενώ, η οποιαδήποτε ουσιώδης αλλαγή του ασφαλιστικού συστήματος αυτονοήτως απαιτεί την επίτευξη ευρύτερων πολιτικών και κοινωνικών συναινέσεων, καθώς αφορά όχι μόνο τους τωρινούς συνταξιούχους, αλλά ΚΥΡΙΩΣ τους σημερινούς εργαζόμενους και τις γενιές που δεν έχουν καν ενταχθεί στην αγορά εργασίας, η κυβέρνηση με το νέο αυτό νόμο για άλλη μια φορά επέλεξε να αποφασίσει μόνη της, χωρίς καμία κοινωνική διαβούλευση και διάλογο – βασιζόμενη στην ισχνή κοινοβουλευτική της πλειοψηφία. Το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή τον Απρίλιο του 2016 και ψηφίστηκε αποτελώντας πλέον το νόμο 4387/2016 (Α’ 85/ 12.5.2016) έφερε μια σειρά από αλλαγές, για τις οποίες σήμερα (εννιά μήνες μετά την ψήφιση) φαίνεται ότι κανείς (περιλαμβανομένης της κυβέρνησης) δεν είναι έτοιμος να τις εφαρμόσει, γιατί δεν έγινε καμία ουσιαστική προετοιμασία. Ο βασικός εκ των κοινωνικών εταίρων, η ΓΣΕΕ ετοιμάζεται να προσφύγει στη δικαιοσύνη κατά του νόμου 4387/2016. Οι μεγαλύτερες επαγγελματικές και συνδικαλιστικές ενώσεις ετοιμάζονται και αυτές να προσφύγουν ή το έχουν ήδη πράξει.

Την 1.1.2017 ξεκίνησε και επίσημα τη λειτουργία του ο νέος Ασφαλιστικός Φορέας, προερχόμενος από τη συγχώνευση των ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ΕΤΑΑ, ΝΑΤ, ΤΑΥΤΕΚΩ, ΕΤΑΤ-ΜΜΕ και Δημοσίου. Ο Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), άρχισε να λειτουργεί με ελλείμματα και αβέβαιο μέλλον, οφείλοντας σημαντικά ποσά τόσο στον ΕΟΠΥΥ όσο και στον ΟΑΕΔ, από εισφορές που δεν έχει αποδώσει στους ανωτέρω φορείς δημιουργώντας δυσχέρειες και σε αυτούς, ενώ αποκρύπτει το πραγματικό έλλειμμα της χρηματοδότησης των συντάξεων.

Μέχρι σήμερα ο ΕΦΚΑ δεν είναι ένας ενιαίος φορέας, αλλά μια ομπρέλα δομών με διαφορετικά δομικά προβλήματα η καθεμιά. Είναι αβέβαιο εάν και πότε θα υπάρξει πραγματική ενοποίηση όλων των δομών, ώστε να προκύψουν τυχόν οφέλη τόσο για τα δημόσια οικονομικά, όσο και για τους πολίτες.

Τέλος, με το αρ. 57 του ν. 4438/2016 προβλέφθηκε η δυνατότητα έκτακτης επιχορήγησης προς τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης προκειμένου να προχωρήσει η αποπληρωμή εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης. Η σχετική ΚΥΑ (2/3872/ΔΠΓΚ) δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ (Β’54) στις 18/1/2017. Η διαδικασία βρίσκεται ήδη εκτός στόχου καθώς για τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο δεν έχει εκδοθεί και πληρωθεί ούτε μια εκκρεμής σύνταξη.

Κατόπιν τούτων, επερωτάται η αρμόδια Υπουργός:

  1. Σε ποια φάση βρίσκεται ο επανϋπολογισμός των ήδη καταβαλλόμενων συντάξεων βάσει του ν.4387/2016;
  2. Πώς προχωρά η ένταξη στον ΕΦΚΑ του συστήματος απονομής συντάξεων των δημοσίων υπαλλήλων; Πώς θα γίνεται η εξυπηρέτηση των συνταξιούχων και ασφαλισμένων του δημοσίου και από ποιες δομές του ΕΦΚΑ μέχρι την πλήρη ένταξή τους στον ενιαίο φορέα;
  3. Πόσες είναι οι εκκρεμείς αιτήσεις συνταξιοδότησης; Πώς είναι η κατανομή των εκκρεμών αιτήσεων ανά έτος υποβολής; Έχουν συγκροτηθεί τα απαραίτητα συνεργεία υπαλλήλων που θα απασχοληθούν για την εκκαθάριση των εκκρεμών αιτήσεων;
  4. Πώς θα αντιμετωπίσει το Υπουργείο και ο ΕΦΚΑ τις κοινωνικές αδικίες που δημιουργεί ο αποκλεισμός από τη σύνταξη λόγω θανάτου, εάν ο/η σύζυγος είναι νεότεροι από 55 έτη τη χρονική στιγμή που λήγει η τριετία από τον θάνατο του ασφαλισμένου;» καταλήγει η επίκαιρη επερώτηση των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου