ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Νευρωνικό δίκτυο μιμείται την τεχνοτροπία μεγάλων ζωγράφων

νευρωνικό-δίκτυο-μιμείται-την-τεχνοτ-347489

Μήπως αυτό που σας λείπει είναι ένα κυβιστικό πορτρέτο σας πάνω από το τζάκι; Ίσως ένας άγνωστος ως σήμερα πίνακας του Βαν Γκογκ;

Υπάρχει πλέον ένας καλλιτέχνης που μπορεί να βοηθήσει: ένας αλγόριθμος που δημιουργεί πρωτότυπα έργα μιμούμενος την τεχνοτροπία σπουδαίων ζωγράφων, από τον Πάμπλο Πικάσο μέχρι τον Έντβαρντ Μουνχ.

H τεχνοτροπία της «Έναστρης Νύχτας» του Βαν Γκογκ εφαρμόζεται στον Πύργο του Άιφελ (University of Tubingen)̈

Οι δημιουργοί του αλγόριθμου στο Πανεπιστήμιο του Τίμπιγκεν στη Γερμανία υπέβαλαν τη μελέτη τους στην επιθεώρηση Nature Communications, χωρίς όμως να αποκαλύπτουν λεπτομέρειες για το μηχανισμό του αυτόματου καλλιτέχνη.

Ο αλγόριθμος βασίζεται σε ένα «νευρωνικό δίκτυο», ένα μαθηματικό μοντέλο μάθησης που μιμείται τον τρόπο σύνδεσης των νευρώνων στον ανθρώπινο εγκέφαλο. Το σύστημα δέχεται δεδομένα, τα περνά μέσα από το δίκτυο των «νευρώνων» και μαθαίνει να δίνει ένα αποτέλεσμα που πληροί μια σειρά προϋποθέσεων.

Ο Μπαράκ Ομπάμα με τα μάτια ενός ιμιτασιόν Πικάσο (University of Tubingen)

Το νευρωνικό δίκτυο χρησιμοποιεί ως παράδειγμα έναν συγκεκριμένο πίνακα, για παράδειγμα του Βαν Γκογκ, και στη συνέχεια εφαρμόζει την τεχνοτροπία του έργου σε μια οποιαδήποτε εικόνα. Μια απλή φωτογραφία του Πύργου του Άιφελ μπορεί να μεταμορφωθεί έτσι σε ιμπρεσιονιστικό αριστούργημα που μιμείται τον μεγάλο ολλανδό ζωγράφο.

Στόχος των ερευνητών δεν ήταν να ανοίξουν γκαλερί αλλά να δείξουν ότι το στιλ μιας εικόνας μπορεί να διαχωριστεί από το περιεχόμενό της. «Το βασικό εύρημα της μελέτης είναι ότι οι αναπαραστάσεις του περιεχομένου και της τεχνοτροπίας είναι διαχωρίσιμα από το νευρωνικό δίκτυο. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να επεξεργαστούμε τις δύο αναπαραστάσεις ανεξάρτητα και να παράγουμε νέες εικόνες με νόημα» λέει η ερευνητική ομάδα, με επικεφαλής τον διδακτορικό φοιτητή Λέον Γκράτις.

Ο αλγόριθμος πρέπει έτσι να κρατά μια λεπτή ισορροπία: η υπερβολική έμφαση στο περιεχόμενο θα έκανε την τελική εικόνα να δείχνει πεζή, ενώ η υπερβολική έμφαση στο ύφος θα την έκανε υπερβολικά αφηρημένη.

Η μελέτη είναι διαθέσιμη στην υπηρεσία προδημοσίευσης arXiv.

Βαγγέλης Πρατικάκης

Newsroom ΔΟΛ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου