ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

ΕΕ: 430.000 νεκροί από την ατμοσφαιρική ρύπανση

εε-430-000-νεκροί-από-την-ατμοσφαιρική-ρύπαν-635351

Η ατμοσφαιρική ρύπανση θα προκαλέσει τον πρόωρο θάνατο εκατοντάδων χιλιάδων Ευρωπαίων τα επόμενα 20 χρόνια καθώς οι κυβερνήσεις δεν έχουν καταφέρει να βρουν αποτελεσματικές λύσεις σε αυτό το μείζον περιβαλλοντικό πρόβλημα.

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, το 2011 περισσότερα από 430.000 άτομα εκτιμάται ότι έχασαν τη ζωή τους εξαιτίας της συστηματικής εισπνοής τοξικών αέριων ρύπων, ενώ η ηχορρύπανση προκαλεί τουλάχιστον 10.000 πρόωρους θανάτους ετησίως λόγω παθήσεων της καρδιάς.

Μεγάλα προβλήματα με την ποιότητα του αέρα παρατηρούνται ιδιαιτέρως σε μεγάλες πόλεις της Βρετανίας όπως το Λονδίνο, το Μπέρμιγχαμ και το Λιντς που δεν θα έχουν πιάσει τα ευρωπαϊκά κριτήρια έως το 2030.

Θετικά και αρνητικά

Όπως αναφέρεται και στην έκθεση που δημοσιεύσαμε στο econews, η Ευρώπη καταγράφει αρνητική επίδοση σε αρκετούς περιβαλλοντικούς δείκτες, συμπεριλαμβανομένης της απώλειας της βιοποικιλότητας σε στεριά και θάλασσα λόγω εντατικής γεωργίας, αστικοποίησης, αλλοίωσης του βυθού και οξίνισης αντίστοιχα.

Από την άλλη πλευρά, περιορίστηκε η ρύπανση των παράκτιων υδάτων σε πολλές περιοχές κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες, η απαγόρευση των ανεπεξέργαστων λυμάτων σε παραλίες που επιτρέπεται η κολύμβηση, καθώς και η συνολική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 19% από το 1990, παρά την αύξηση της οικονομικής παραγωγής κατά 45%.

Επίσης, η διαχείριση των αποβλήτων έχει βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια, καθώς ο όγκος των αποβλήτων που παράγονται και των αποβλήτων που απορρίπτονται σε χωματερές έχει μειωθεί. Τα ποσοστά ανακύκλωσης αυξήθηκαν σε 21 χώρες μεταξύ του 2004 και του 2012, ενώ τα ποσοστά απόρριψης σε χωματερές μειώθηκαν στις 27 από τις 31 χώρες (για τις οποίες διατίθενται δεδομένα). Οι χώρες του ΕΟΧ πέτυχαν μέσο ποσοστό ανακύκλωσης 29% το 2012, σε σύγκριση με 22% το 2004.

Κακές προοπτικές

Παρά τα βήματα προόδου που έχουν σημειωθεί κανένας από τους 20 περιβαλλοντικούς δείκτες που εξέτασε ο ΕΟΠ δεν κρίθηκε ότι αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά σε ορίζοντα 20ετίας.

Στην πενταετή έκθεσή του, ΕΟΠ προέτρεψε επίσης τις κυβερνήσεις των κρατών μελών να υιοθετήσουν μια πιο ενιαία πολιτική ενόψει των περιβαλλοντικών ζητημάτων. Η μελέτη εντόπισε ως βασικό πρόβλημα την έλλειψη συντονισμού της κανονιστικής ρύθμισης που προορίζεται για την αντιμετώπιση των διαφόρων πτυχών της περιβαλλοντικής ζημίας, όπως είναι τα συστήματα των υδάτων και της βιοποικιλότητας.

Ο Hans Bruyninckx, εκτελεστικός διευθυντής του ΕΟΠ, επισήμανε ότι “οι ευρωπαϊκές πολιτικές έχουν αντιμετωπίσει με επιτυχία πολλές περιβαλλοντικές προκλήσεις κατά τη διάρκεια των ετών. Αλλά δείχνει επίσης ότι θα συνεχίσουν να βλάπτονται τα φυσικά συστήματα που υποστηρίζουν την ευημερία μας”. Και κατέληξε: « Χρησιμοποιώντας πλήρως την ικανότητα της Ευρώπης για καινοτομία, αυτό θα μπορούσε να μας κάνει πραγματικά βιώσιμους, να διευρύνει τα σύνορα της επιστήμης και της τεχνολογίας και να βοηθήσει στη δημιουργία νέων βιομηχανιών και μια πιο υγιούς κοινωνίας».

Παράπλευρες συνέπειες

Μια από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ΕΕ είναι να συμβιβάσει τις θετικές και αρνητικές συνέπειες από περιβαλλοντικά μέτρα που λαμβάνει. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της πετρελαιοκίνησης, η οποία ενθαρρύνθηκε με άρση απαγορεύσεων και φοροελαφρύνσεις.

Από τη μια πλευρά, η αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων ντίζελ συνέβαλε στην επιτευχθείσα μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στις μεταφορές, καθότι οι κινητήρες τους είναι αποδοτικότεροι από τους βενζινοκινητήρες.

Ωστόσο, οι μηχανές ντίζελ εκπέμπουν περισσότερα αιωρούμενα σωματίδια και διοξείδιο του αζώτου σε σύγκριση με τους βενζινοκινητήρεςμε συνέπεια να οξύνουν τα αναπνευστικά προβλήματα σε ευάλωτα άτομα, όπως τα παιδιά και οι πιο ηλικιωμένοι πολίτες.

Οι συνέπειες για τα παιδιά

Γράφοντας για παιδιά, μια νέα ισπανική έρευνα που πραγματοποιήθηκε στη Βαρκελώνη και δημοσιεύεται στο επιστημονικό έντυπο PLoS Medicine δείχνει ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση στα αστικά κέντρα συνδέεται με πιο αργή νοητική ανάπτυξη των παιδιών ηλικίας επτά έως δέκα ετών.

Οι ερευνητές του Κέντρου Ερευνών Περιβαλλοντικής Επιδημιολογίας (CREAL), με επικεφαλής τον Ζόρντι Σουνιέρ, ανέλυσαν στοιχεία για 2.715 μαθητές δημοτικού, στη διάρκεια ενός έτους, συσχετίζοντας τις επιδόσεις των μαθητών σε κάθε δημοτικό (συνολικά 39) με το επίπεδο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης γύρω από το κάθε σχολείο. Οι μαθητές υποβλήθηκαν επίσης σε τρία τεστ μνήμης και προσοχής, ανά τρίμηνο.

Στα σχολεία όπου η ρύπανση του αέρα ήταν πιο αισθητή, η νοητική ανάπτυξη των παιδιών διαχρονικά ήταν πιο αργή, σε σχέση με τους μαθητές των σχολείων όπου δεν υπήρχε μεγάλη ρύπανση.

Ενδεικτικά, στα σχολεία με χαμηλή ρύπανση η μνήμη των μαθητών εμφάνιζε μέση βελτίωση 11,5% στη διάρκεια ενός έτους, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό ήταν χαμηλότερο (7,4%) στα σχολεία με υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση.

Τα νέα ευρήματα έρχονται να προστεθούν σε προηγούμενες μελέτες που δείχνουν ότι ο υπό ανάπτυξη παιδικός εγκέφαλος είναι ευάλωτος στην ατμοσφαιρική ρύπανση.

Οι επιστήμονες επισημαίνουν πως η νέα έρευνα πρέπει να ληφθεί υπόψη τόσο από τους υπεύθυνους χάραξης περιβαλλοντικής πολιτικής (αναφορικά με τους ισχύοντες κανονισμούς για τη ρύπανση), όσο και από όσους αποφασίζουν τη χωροθέτηση νέων σχολικών μονάδων, οι οποίες πρέπει να αποφεύγεται να εγκαθίστανται πάνω ή πολύ κοντά σε πολυσύχναστες οδικές αρτηρίες.

econews

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου