ΛΑΡΙΣΑ

Στον «αέρα» εκατομμύρια ευρώ του ΕΣΠΑ Θεσσαλίας

στον-αέρα-εκατομμύρια-ευρώ-του-εσπα-298329

Στον «αέρα» βρίσκονται, μόλις τρεις μήνες πριν τη λήξη του τρέχοντος ΕΣΠΑ, έργα εκατομμυρίων ευρώ στη Θεσσαλία, λόγω της αδυναμίας ορισμένων διοικήσεων σε φορείς όπως το Πανεπιστήμιο, το ΤΕΙ, τα Νοσοκομεία, οι δήμοι, ο ΕΡΓΟΣΕ και οι κτηριακές υποδομές του Υπουργείου, να ολοκληρώσουν την υλοποίησή τους. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως η Θεσσαλία λόγω άστοχων χειρισμών, ενδέχεται να χάσει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, κάποια εκ των οποίων θα εκταμιευθούν αναγκαστικά από το νέο ΕΣΠΑ, στερώντας τη δυνατότητα για νέα έργα.

Την τραγική κατάσταση που επικρατεί σε δεκάδες έργα περιέγραψε με τα πλέον μελανά χρώματα χθες Τετάρτη ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός, μετά από ενημερωτική σύσκεψη που είχε για το θέμα, με τη διαχειριστική αρχή της Περιφέρειας.

Μόνον για τον τομέα της δημόσιας υγείας, βρίσκονται σε κίνδυνο περίπου 18,5 εκ. ευρώ τα οποία δεν έχουν συμβασιοποιηθεί με αποκλειστική ευθύνη των διοικήσεων των νοσοκομείων. Παρόμοια κατάσταση επικρατεί και σε άλλους τομείς, με τον περιφερειάρχη να θέτει προ των ευθυνών τους τις διοικήσεις που χειρίζονται την κατασκευή και την προμήθεια των έργων και των εξοπλισμών και να τονίζει πως φέρουν την αποκλειστική ευθύνη για τη μη ολοκλήρωσή τους και την απώλεια εκατομμυρίων ευρώ.

Για άλλη μία φορά έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου σε Πανεπιστήμια, ΤΕΙ, Νοσοκομεία, Δήμους, ΕΡΓΟΣΕ και κτηριακές υποδομές του Υπουργείου.

Στον τομέα της υγείας, εντάχθηκαν 43 έργα προϋπολογισμού 34 εκ. ευρώ μόνο για την υγεία. Στο σύνολό τους ήταν ώριμα έργα, τα οποία έφεραν οι διοικήσεις των νοσοκομείων, οι οποίες όφειλαν μέσα από έναν ποιοτικό διάλογο με τους τομείς των διευθύνσεων τους, να καταλήξουν στα έργα που ήταν χρήσιμα για εκείνους, όπως τόνισε. Από τα 34 εκ. ευρώ όμως, μέχρι σήμερα έχουν συμβασιοποιηθεί 15,5 εκ. ευρώ κι έχουν γίνει δαπάνες 10,5 εκ. ευρώ.

Σήμερα τα έργα κινδυνεύουν διότι δεν έχουν συμβασιοποιηθεί, δεν έχει παραληφθεί ο εξοπλισμός και δεν έχουν εγκατασταθεί και λειτουργήσει τα μηχανήματα. Αυτό συμβαίνει με καθαρή ευθύνη των διοικήσεων των νοσοκομείων, σύμφωνα με τον περιφερειάρχη.

Για άλλη μια φορά η διαχειριστική αρχή, απηύθυνε κάλεσμα στους φορείς να τρέξουν γρήγορα, σε διαφορετική περίπτωση υπάρχει ο κίνδυνος να καταλογιστούν οι οποιεσδήποτε μη πραγματοποιηθείσες δαπάνες μέχρι 31/12/2015 στα νοσοκομεία, στον φορέα υλοποίησης. «Εμείς χρηματοδοτήσαμε ότι ήθελαν, τρέξαμε γρήγορα, αλλά έχουν ευθύνη. Ευθύνη επίσης έχουν για τις κτηριακές υποδομές στο Βόλο, οι υπηρεσίες του υπουργείου που δεν πληρώνουν γρήγορα τις εργασίες του έργου», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Κίνδυνος απώλειας πόρων για το Πανεπιστήμιο

Προβλήματα έχουμε και με την ΕΡΓΟΣΕ, πρόσθεσε. Στις εργολαβίες που έχει στη Θεσσαλία πηγαίνει με ρυθμούς σαλιγκαριού, με αποτέλεσμα τα έργα αυτά να έχουν πρόβλημα.

Σε ό,τι αφορά το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, δυστυχώς έχει σοβαρό πρόβλημα στην εκτέλεση των έργων. Εντάχθηκαν τέσσερα έργα διαχρονικά. Το έργο του ΤΕΦΑΑ στα Τρίκαλα, το έργο των Η/Υ στο Βόλο, της σχολής Οικονομικών Επιστημών στο κτήριο Ματσάγγου και το έργο της Βιοτεχνολογίας στη Λάρισα καθώς και τα έργα στο ΤΕΙ. «Τα έργα αυτά του Πανεπιστημίου λοιπόν δεν πάνε καθόλου καλά, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουμε να χάσουμε πόρους από το νέο ΕΣΠΑ. Είναι ευθύνη των διοικήσεων του Πανεπιστημίου. Εχουμε κάνει πολλές συναντήσεις, έχουμε δώσει τεχνικές συμβουλές, αλλά δυστυχώς δεν προχώρησαν γρήγορα. Υπάρχουν επίσης προβλήματα και στην προμήθεια του τεχνολογικού εξοπλισμού καθώς δεν έχει γίνει ακόμη η προμήθεια ορισμένων», είπε ο κ. Αγοραστός.

«Το πρόγραμμα λήγει στις 31 Δεκεμβρίου του 2015. Η κυβέρνηση προσπάθησε να πάρει παράταση το πρόγραμμα, αλλά βλέπουμε πως ένα τέτοιο σενάριο δεν έρχεται εύκολα ή δε θα έρθει καθόλου. Ισως υπάρξει μία τεχνική λύση παράτασης την οποία συζήτησα πρόσφατα με τον κ. Γιούνκερ και την κ. Κρέτσου στις Βρυξέλλες και θα συζητήσω με τον κ. Χαρίτση στην Αθήνα.

Ξέρουμε ότι υπήρξαν προβλήματα, παρατάσεις, ότι δημιουργήθηκαν νέα εμπόδια από τα capital controls των τραπεζών και τη μη απρόσκοπτη χρηματοδότηση των έργων, αλλά εμείς είχαμε προειδοποιήσει επίμονα πολλές φορές, συγκρουσιακά τις περισσότερες, ότι χρειάζεται ταχύτητα γιατί αυτή είναι που κερδίζει. Διαχειριστική επάρκεια, συνέργεια και διοικητική ικανότητα είναι τα στοιχεία που μπορούν να μας πάνε μπροστά. Δυστυχώς όμως σε αυτή την αλυσίδα κάποιος κρίκος έσπασε. Εχουν την ευθύνη της μη ολοκλήρωσης των έργων και της αποτυχίας», κατέληξε.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου