ΤΟΠΙΚΑ

Χαοτική η κατάσταση στο «100» στη Διεύθυνση Αστυνομίας Μαγνησίας

χαοτική-η-κατάσταση-στο-100-στη-διεύθυ-40018

«Βομβαρδισμός» τηλεφώνων στο τηλεφωνικό κέντρο του «100» της Διεύθυνσης Αστυνομίας Μαγνησίας, με τους αστυνομικούς του Κέντρου Επιχειρήσεων και τις Υπηρεσίες να βρίσκονται σε συνεχή εγρήγορση για την ασφάλεια και την προστασία του πολίτη. Σε κάθε βάρδια το «100» δέχεται περί τις 200 κλήσεις. Σε περίοδο οικονομικής δυσπραγίας ο πολίτης είναι τρομαγμένος με την εγκληματικότητα που καλπάζει, απελπισμένος με τις καταστάσεις που καλείται να αντιμετωπίσει στην καθημερινότητα, πιο απαιτητικός από ποτέ, ακόμη και για θέματα που δεν άπτονται αρμοδιοτήτων της Αστυνομίας και δεν αφορούν σε ζητήματα τάξης και ασφάλειας.

Το 2017 το Κέντρο Επιχειρήσεων ανταποκρίθηκε σε 200.000 αιτήματα, βλέποντας για άλλη μία φορά αύξηση στις κλήσεις ύψους 10-15%, όπως συμβαίνει κάθε χρόνο τα τελευταία έτη της οικονομικής κρίσης. Ο προϊστάμενος του Κέντρου Επιχειρήσεων, Κώστας Βαΐτσης, υπαστυνόμος Α’ διευκρινίζει ότι η αύξηση αυτή δεν αντιστοιχεί και σε άνοδο του αστυνομικού όγκου εργασίας, καθώς το «100» είναι για τον πολίτη το μέσο επίλυσης των πάσης φύσεως διαφορών. Δείχνει όμως την ασφυκτική πίεση και τη δύσκολη πραγματικότητα, που σε καιρούς οικονομικής δυσπραγίας αντιμετωπίζει ο ταλαιπωρημένος πολίτης.

Το «100», για να ανταποκριθεί στον τεράστιο όγκο των αιτημάτων, λειτουργεί με τέσσερις γραμμές τηλεφώνων. Το Κέντρο Επιχειρήσεων έχει δύο αστυνομικούς σε κάθε βάρδια, έναν τηλεφωνητή και έναν εκφωνητή, βρίσκεται σε εγρήγορση 24ώρες το 24ωρο, νύχτα και μέρα, καθημερινές και αργίες. Κάποια από τα τηλεφωνήματα μπορεί να αφορούν σε αρμοδιότητα άλλων υπηρεσιών, κάποια άλλα όμως σε καθαρά αστυνομικής φύσεως ζητήματα.

Εσφαλμένοι χειρισμοί μπορεί να έχουν τραγικό αποτέλεσμα

Το Κέντρο Επιχειρήσεων συντονίζει τις ενέργειες των περιπολικών όλων των Υπηρεσιών της Διεύθυνσης Αστυνομίας Μαγνησίας, των αστυνομικών τμημάτων, της ΔΙΑΣ, της ΟΠΚΕ, του Τμήματος Δίωξης Ναρκωτικών, της Υποδιεύθυνσης Ασφάλειας Βόλου, της Τροχαίας Βόλου. Δεν έχει κανένα περιθώριο λάθους.

«Ταυτιζόμαστε με την Αστυνομία. Είμαστε η καρδιά του συστήματος. Αν σταματήσει να χτυπάει, τότε καταρρέει όλο το σύστημα. Αν κάποιος απευθυνθεί σε εμάς, τότε σημαίνει ότι χρειάζεται βοήθεια και πρέπει να κάνεις τα πάντα για να του την παρέχεις, αλλά με τον σωστό τρόπο. Τα αποτελέσματα εσφαλμένων χειρισμών μπορεί να αποβούν τραγικά», εξηγεί ο ίδιος.

Γι’ αυτό τον λόγο η Αστυνομία χρειάζεται τη συνεργασία τον πολιτών, ενώ στη διαχείριση των περιστατικών δεν υπάρχει κανένας πάνω από την ομάδα. «Όλοι δουλεύουμε μαζί. Κανείς δεν είναι αναντικατάστατος. Κανείς δεν μπορεί να δουλέψει μόνος. Απαιτείται συνεργασία και συναδελφικό πνεύμα», επισημαίνει ο ίδιος για τον τρόπο με τον οποίο επιτυγχάνεται ικανοποιητικό αποτέλεσμα.

Αποστολή του «100» είναι η διαβίβαση εντολών και πληροφοριών προς τα πληρώματα των οχημάτων και τους φέροντες φορητούς ασύρματους αστυνομικούς, η ενημέρωση των αστυνομικών για επέμβαση σε συμβάντα αστυνομικής δραστηριότητας με συντονισμό, καθοδήγηση και έλεγχο ενεργειών που πρέπει να εκδηλωθούν, και η παρακολούθηση εφαρμογής του προγράμματος κίνησης των σταθμών των περιπολικών υπηρεσιακών οχημάτων και των πεζών περιπολιών.

Οι συνήθεις αναφορές

Καταγγελίες με μεγάλη συχνότητα στο «100» αφορούν τροχαία ατυχήματα, παράνομες σταθμεύσεις, διαταράξεις από μουσική, φωνασκίες ή γαβγίσματα σκύλων, έλεγχο καταστημάτων και πλανόδιων μικροπωλητών, οικογενειακά επεισόδια, έλεγχο συναγερμό τραπεζών, έλεγχο ύποπτων ατόμων.

Το «100» είναι το τριψήφιο νούμερο που είναι αποτυπωμένο στο μυαλό όλων σε περιπτώσεις άμεσης ανάγκης, ακόμη και σε υποθέσεις που αφορούν άλλες υπηρεσίες όπως π.χ. το ΕΚΒ, την Πυροσβεστική το Λιμενικό. Το 2018 από την αρχή του χρόνου και μέχρι σήμερα το «100» έχει δεχτεί 40.000 τηλεφωνήματα.

Περιστατικά υψηλής προτεραιότητας

Κλήσεις-εφιάλτης είναι τα περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας, τα οποία όλο και αυξάνονται σε μέρες κρίσης. Τρομοκρατημένες γυναίκες καλούν σε βοήθεια. Βρίσκονται σε άμεσο κίνδυνο, τόσο οι ίδιες όσο και τα παιδιά τους. Φωνές, ακούγονται παράλληλα με τις ενημερώσεις στο «100» από την άλλη γραμμή του τηλεφώνου. Και μέσα σε όλο αυτό το κλίμα πανικού αναστάτωσης και τρομοκρατίας, η ψυχραιμία πρέπει να επικρατήσει.

«Δυστυχώς, καλούμαστε συχνά να χειριστούμε περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας. Κάποια από αυτά αφορούν πολλές φορές στα ίδια άτομα. Για εμάς τα περιστατικά αυτά είναι υψηλής προτεραιότητας. Έχουμε εκπαιδευτεί και ξέρουμε να προσεγγίζουμε τα θύματα. Πέραν της διαχείρισης των νομικών θεμάτων, γνωρίζουμε και ενημερώνουμε για τις υπηρεσίες ψυχολογικής στήριξης στις οποίες μπορούν να απευθυνθούν. Η κατάσταση έχει επιδεινωθεί τα τελευταία χρόνια», είπε ο κ. Βαΐτσης.

Όλα όσα συμβαίνουν στην ελληνική οικογένεια είναι γνωστά στο Κέντρο Επιχειρήσεων. «Βλέπουμε σημαντικό κομμάτι κλήσεων να αφορά σε ανήμπορους ανθρώπους, και προσφέρουμε τη βοήθειά μας με διακριτικότητα. Είναι πάρα πολλές οι φορές που καλούμαστε να βοηθήσουμε μητέρες που έχουν παιδιά με ειδικές ανάγκες ή μοναχικούς ηλικιωμένους. Έχουμε τηλεφωνήματα το βράδυ από ηλικιωμένους που έχουν πέσει από το κρεβάτι και δεν έχουν κάποιον να τους σηκώσει», εξηγεί.

Χειρισμός με σοβαρότητα

Βεβαίως, σε μέρες κρίσης είναι γεγονός ότι κάποιες φορές ο πολίτης είναι ιδιαίτερα απαιτητικός και μάλιστα για περιστατικά που δεν είναι μείζονα. «Νομίζουν ότι η Αστυνομία μπορεί να τα λύσει όλα, να κάνει μαγικά. Θέλουν να βρουν τα κλειδιά τους και ζητούν να στείλουμε αστυνομικούς. Ακόμη κι αυτές τις κλήσεις οφείλουμε να τις αντιμετωπίζουμε με τη δέουσα σοβαρότητα.

Χρειάζεται να γίνει κατανοητό στον πολίτη ότι τέτοιες απαιτήσεις καθυστερούν το έργο μας. Έχουμε δεχτεί τηλεφωνήματα επειδή το παιδί δεν τρώει το φαγητό. Ακόμη και εδώ πρέπει να δώσουμε εξηγήσεις. Εάν το παιδί βρεθεί αύριο σε ανάγκη και θα πρέπει να αναζητήσει τον αστυνομικό για βοήθεια, θα τον δει σαν τον …μπαμπούλα των παιδικών του χρόνων. Το θέμα είναι σύνθετο», εξηγεί ο ίδιος.

Απαιτείται μεγάλη ψυχραιμία

Σε κάθε περιστατικό, το Κέντρο Επιχειρήσεων θα πρέπει να αποσπάσει τις πολύτιμες πληροφορίες για τη διαχείριση των καταστάσεων. Ακόμη και αν στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής ακούγεται ένα πολίτης να μιλά σοκαρισμένος για την αυτοκτονία ενός συγγενικού προσώπου, ή όταν ο πολίτης ενημερώνει για περίεργους θορύβους στον κάτω όροφο από το διαμέρισμά του ή και μέσα στο ίδιο του το σπίτι. Η εξυπηρέτηση από το «100» δεν έχει αναμονή.

«Ο πολίτης θα πρέπει να προστατευτεί, και για τον κατάλληλο χειρισμό απαιτείται ψυχραιμία και σοβαρότητα. Το Κέντρο Επιχειρήσεων ασχολείται με όλα ανεξαιρέτως τα περιστατικά, ακόμη και αυτά τα οποία αποτελούν φάρσες και σπαταλούν πολύτιμο χρόνο από την προστασία της τάξης και της ασφάλειας», εξηγεί.

Το «100» θέλει δίπλα του τον πολίτη

Ανάμεσα στους απεγνωσμένους πολίτες που καλούν σε βοήθεια, είναι και κάποιοι που ζουν στον φόβο χωρίς όμως να διατρέχουν κάποιον υπαρκτό κίνδυνο. «Θέλουν να τους διαβεβαιώσει ο τηλεφωνητής ότι στην περιοχή τους είναι όλα ήσυχα. Ζητούν να ενταθούν οι περιπολίες, για να μπορέσουν να κοιμηθούν. Ο κόσμος φοβάται. Ιδίως οι ηλικιωμένοι με όλα αυτά πουν βλέπουν και ακούν στην τηλεόραση», επισήμανε.

Η Αστυνομία θέλει να έχει δίπλα της τον πολίτη. «Χρειαζόμαστε συνεργασία για την προστασία του συνόλου. Εμείς δεν εφησυχάζουμε ποτέ. Ξαφνικά μπορεί να βρεθούμε σε απόλυτη εγρήγορση. Ας μην ξεχνάμε ποτέ: οτιδήποτε συμβαίνει στον άλλον, μπορεί να χτυπήσει και την πόρτα μας», κατέληξε.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου