ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Αυτοκίνητα χωρίς οδηγό σε 4 χρόνια

αυτοκίνητα-χωρίς-οδηγό-σε-4-χρόνια-659737

Σε τέσσερα χρόνια από σήμερα αναμένεται να κάνουν πρεμιέρα στους δρόμους τα πρώτα αυτόνομα οχήματα, αυτοκίνητα δηλαδή χωρίς οδηγό. Στην Ελλάδα τα πρώτα τέτοια οχήματα αναμένεται να κυκλοφορήσουν μετά το 2035. Στόχος η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, που σε ποσοστό 70% έως 90% οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Ενδιαφέρουσα διάλεξη για τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό, που θα είναι το μέλλον της κυκλοφορίας και στην Ελλάδα τα αμέσως επόμενα χρόνια, έκανε χθες το μεσημέρι στο τμήμα πολιτικών μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ο διδάκτορας του τμήματος, Θανάσης Γαλάνης.

Σύμφωνα με τον κ. Γαλάνη ήδη υπάρχουν τεχνολογικά πρότυπα σε εταιρείες όπως η Nissan, η Toyota, η Volvo, που βρίσκονται σήμερα σε φάση ελέγχου και πιστοποίησης.

Όπως ανέφερε ο ίδιος, τα πρώτα αυτόνομα οχήματα αναμένεται να βγουν σε κυκλοφορία πιθανότατα στις ΗΠΑ από το 2020 και μετά. Τη δεκαετία 2030 – 2040 τα αυτόνομα οχήματα θα διατίθενται ευρύτερα στο κοινό, αλλά θα απευθύνονται σε ανθρώπους υψηλότερων οικονομικών στρωμάτων σε ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Ε.Ε. και Ιαπωνία.

Από το 2050 όμως και μετά το κόστος αναμένεται να πέσει και σύμφωνα με τον κ. Γαλάνη τα αυτόνομα οχήματα εκτιμάται ότι θα κυριαρχήσουν στους δρόμους της πόλης. Δεν αποκλείεται μετά το 2060 να απαγορευτεί η οδήγηση από τον άνθρωπο.

Για να γίνουν όλα αυτά θα πρέπει να θεσπιστούν Νόμοι, αλλά και να εξοπλιστούν οι δρόμοι με ειδικούς αισθητήρες. Τα αυτόνομα οχήματα θα είναι ηλεκτρικά και άρα φιλικά προς το περιβάλλον, ενώ η λειτουργία τους θα γίνεται μέσω ειδικής εφαρμογής.

Κάθε ιδιοκτήτης θα μπορεί να καλεί το όχημά του σε συγκεκριμένο σημείο για να τον παραλάβει, να τον πάει στον προορισμό του και στη συνέχεια θα μπορεί να το στέλνει να παρκάρει μόνο του ή να εξυπηρετήσει άλλο μέλος της οικογένειάς του.

Με τα αυτόνομα οχήματα μπορεί να περιοριστεί σε ένα ο αριθμός των αυτοκινήτων ανά οικογένεια και φυσικά οι μετακινήσεις και τα ταξίδια θα είναι ξέγνοιαστα και ξεκούραστα για τον άνθρωπο. Ακόμη και το πρόβλημα του πάρκινγκ δεν θα υφίσταται.

Σημαντικό είναι επίσης ότι τα αυτόνομα οχήματα θα μπορούν να χρησιμοποιούν όλοι οι άνθρωποι, ακόμη και κινητικά ανάπηροι, γέροι, παιδιά ή όσοι έχουν καταναλώσει παραπάνω αλκοόλ. Κι αυτό γιατί δεν θα χρειάζεται να οδηγούν. Την ώρα της διαδρομής μπορούν είτε απλώς να ξεκουραστούν, είτε να διαβάσουν, να κάνουν κάποια άλλη δουλειά και για πιο μακρινές αποστάσεις ακόμη και να κοιμηθούν.

Στόχος της κυκλοφορίας των οχημάτων χωρίς οδηγό η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, που σε ποσοστό 70% έως 90% οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα.

Ωστόσο, όπως ανέφερε ο κ. Γαλάνης, δεν είναι όλα θετικά. «Υπάρχουν και μειονεκτήματα», είπε αναφερόμενος κατ’ αρχήν στον επαγγελματικό «θάνατο» των ταξί.

Εθεσε επίσης ζήτημα ιδιωτικότητας των μετακινήσεων από τη στιγμή που μέσω του συστήματος που θα λειτουργούν για να παίρνουν εντολές, ο καθένας θα μπορεί να ελέγχει πού είναι κάποιος. Επίσης ερευνάται ο κίνδυνος κυβερνοεπιθέσεων του λογισμικού από χάκερς ή τρομοκρατικών επιθέσεων.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου