Γιώργος Λαμπράκης: Τα δημόσια έργα στη δίνη των πρόωρων εκλογών

γιώργος-λαμπράκης-τα-δημόσια-έργα-στη-359669

Στην τραγική κατάσταση που επικρατεί στο σύνολο σχεδόν των δημοσίων έργων στο νομό Μαγνησίας, όπου με εξαίρεση το έργο της Κάρλας σε όλα τα υπόλοιπα εργοτάξια τα πάντα έχουν νεκρώσει, αποτυπώνεται η οδυνηρή πραγματικότητα μιας χώρας σε βαθιά οικονομική και κοινωνική κρίση, που κάθε εξάμηνο οδηγείται στις κάλπες. Την ίδια στιγμή, βαλτώνουν προτεραιότητες οι οποίες θα μπορούσαν να τη βγάλουν από τα αδιέξοδα των μνημονίων. Το φετινό κρίσιμο καλοκαίρι για την εξέλιξη και ολοκλήρωση του ΕΣΠΑ, το οποίο αποτελούσε και εξακολουθεί να αποτελεί τη μοναδική πηγή χρηματοδότησης για την υλοποίηση έργων υποδομής, χάθηκε πολύτιμος χρόνος πρώτα με τις κυβερνητικές παλινωδίες στη διαπραγμάτευση, στη συνέχεια με το ακατανόητο δημοψήφισμα και τις κλειστές τράπεζες και τώρα με την αναμενόμενη προκήρυξη πρόωρων εκλογών. Αυτή η εξέλιξη εκτιμάται ότι θα δώσει τη χαριστική βολή σε δημόσια έργα τα οποία έχουν βαλτώσει εδώ και μήνες, ενώ οι όποιες ελπίδες υπήρχαν για το ζωντάνεμα των εργοταξίων μάλλον εξανεμίζονται μέσα στον κουρνιαχτό της προεκλογικής περιόδου.

Οι διαδικασίες που έπρεπε να τρέξουν για την ολοκλήρωση έργων με δυσθεώρητο προϋπολογισμό, ποτέ δεν ξεκίνησαν, ενώ οι πρωτοβουλίες που έπρεπε να αναληφθούν από τα αρμόδια πολιτικά και υπηρεσιακά στελέχη ποτέ δεν ανελήφθησαν, επιβεβαιώνοντας έτσι τους φόβους του τοπικού παραρτήματος του ΤΕΕ, ότι στο τέλος του χρόνου η λίστα των δημοσίων έργων τα οποία χάνονται οριστικά από το ΕΣΠΑ θα είναι δραματικά μεγάλη. Αυτή τη στιγμή το μόνο έργο που εξελίσσεται σχετικά απρόσκοπτα είναι αυτό της Κάρλας, όπου ο εργολάβος έχει ολοκληρώσει το 30% περίπου της άρδευσης. Βεβαίως υπάρχουν εμπόδια και δυσκολίες καθώς οι σωλήνες έρχονται από το εξωτερικό και όλοι γνωρίζουν πόσο δύσκολη είναι η εισαγωγή πρώτων υλών σε μια χώρα με το τραπεζικό της σύστημα στην εντατική και τους περιορισμούς στα τραπεζικά κεφάλαια να βρίσκονται σε πλήρη ισχύ.

Στο έργο της Κάρλας ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας έχει αναλάβει προσωπικά το χειρισμό των απαιτούμενων διαδικασιών καθώς έχει μπροστά του την αξιολόγηση των ευρωπαίων αξιωματούχων στα τέλη Σεπτεμβρίου. Τότε θα κριθεί οριστικά το μέλλον της λίμνης, όπου ενώ δαπανήθηκαν σχεδόν 200 εκατομμύρια ευρώ, δεκαπέντε περίπου χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές εκκρεμότητες. Τόσο σημαντικές ώστε απειλούν την τύχη του κορυφαίου περιβαλλοντικού έργου της Ευρώπης.

Η κλεψύδρα δεν αδειάζει όμως επικίνδυνα μόνο για την Κάρλα αλλά και για μια σειρά άλλων δημοσίων έργων στην περιοχή όπου έχουν χαθεί χιλιάδες θέσεις εργασίας, ενώ οι τοπικές οικονομίες που προσδοκούσαν στις εν λόγω εργολαβίες έχουν αποδεχθεί τη μοίρα τους. Με τα σημερινά δεδομένα στο τέλος του 2015, όταν δηλαδή θα ολοκληρωθεί το ΕΣΠΑ, αρκετά σημαντικά δημόσια έργα στη Μαγνησία θα βρίσκονται στον αέρα με τη συνέχισή τους να είναι εξαιρετικά αμφίβολη και την ένταξή τους σε νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα να θεωρείται σχεδόν απίθανη. Η μεταφορά τους στη νέα προγραμματική περίοδο μπορεί να ακούγεται σαν μια απλή διαδικασία ωστόσο απαιτεί ιδιαίτερα προσεκτικούς χειρισμούς και το πιο σημαντικό, πολιτική βούληση έτσι ώστε αφενός να μην χαθούν οριστικά έργα τα οποία μπορούν να αλλάξουν προς το καλύτερο τη φυσιογνωμία της περιοχής και αφετέρου να μην περιοριστεί δραματικά το τελικό κονδύλι του νέου ΕΣΠΑ. Πιστεύετε ειλικρινά ότι το υπάρχον πολιτικό προσωπικό είναι σε θέση να παραμερίσει τις ανούσιες διαφορές του και να επιλύσει αυτόν το δύσκολο γρίφο;

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου