Διαχειριστείτε το άγχος των εξετάσεων

Τελευταία ενημέρωση: 2017-06-12, 16:11:55
Διαχειριστείτε το άγχος των εξετάσεων

Tης Μαρίζας Στ. Χατζησταματίου, Ψυχολόγου, M.Sc, PhD, Διδάκτορος Παν/μίου Θεσσαλίας

www.my-psychology.gr 

Oι πανελλαδικές εξετάσεις πλησιάζουν και οι περισσότεροι μαθητές έχουν ήδη προετοιμαστεί τόσο πρακτικά με το διάβασμα και τις επαναλήψεις, όσο και ψυχολογικά με το να προσπαθούν να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους. Ωστόσο, είναι απόλυτα υγιές οι μαθητές να αισθάνονται άγχος για την όλη διαδικασία. Κατά τη διάρκειατων πανελλήνιων εξετάσεων, το άγχος των υποψήφιων μαθητών μπορεί να φτάσει στα ύψη. Κάθε χρόνο παρατηρείται το φαινόμενο αρκετοί υποψήφιοι λόγω υπερβολικού άγχους να μην είναι σε θέση να ανταποκριθούν με επιτυχία στις εξετάσεις, ακόμα κι αν είναι πολύ καλά προετοιμασμένοι. Το υπερβολικό άγχος επομένως γίνεται επικίνδυνο διότι περιορίζει την πραγματική ικανότητά των μαθητών για επίδοση, τους κάνει να υποφέρουν και δημιουργεί αρνητικές σκέψεις.

Οι αρνητικές σκέψεις οδηγούν σε ένα φαύλο κύκλο ενίσχυσης και αναπαραγωγής του άγχους. Αντίθετα όταν το άγχος που σχετίζεται με τις εξετάσεις βιώνεται σε φυσιολογικά επίπεδα τότε είναι δημιουργικό και κινητοποιεί τους μαθητές να καταβάλουν το μέγιστο των προσπαθειών τους προκειμένου να επιτύχουν τον στόχο τους. Τα φυσιολογικά επίπεδα άγχους οδηγούν τους μαθητές σε θετικές σκέψεις που τους στηρίζουν ψυχολογικά και εξασφαλίζουν τις καλύτερες προϋποθέσεις για τη δοκιμασία που θα ακολουθήσει.      

 

 Το άγχος των εξετάσεων συνδέεται συνήθως με τον φόβο που οι μαθητές νιώθουνμήπως απογοητεύσουν τους γονείς τους, ή ματαιώσουν τις προσδοκίες που έχουνε από τον εαυτό τους. Επομένως και οι γονείς ευθύνονται για το άγχος που καταλαμβάνει τους μαθητές λίγο πριν από την έναρξη των εξετάσεων. Η ψυχολογική και συναισθηματική υποστήριξη των μαθητών αυτήν την περίοδο από την οικογένειά τους είναι πολύ σημαντική καθώς το άγχος μπορεί να τους προκαλέσει μικρά προβλήματα, όπως πονοκεφάλους και τρέμουλο αλλά και πιο σοβαρά, όπως ανορεξία και σε μερικές περιπτώσεις νευρολογικές παθήσεις.

Οι γονείς θα πρέπει να είναι διαθέσιμοι να ακούσουν τα παιδιά τους, να συμμεριστούν την αγωνία τους, τους φόβους τους. Οφείλουν να τα ανακουφίζουν λέγοντάς τους ότι μια αποτυχία στις εξετάσεις δε σημαίνει και το τέλος της ζωής τους, αντίθετα μάλιστα κάθε αποτυχία είναι μια ευκαιρία μάθησης! Οι εξετάσεις αυτές είναι σίγουρα σημαντικές καθώς χαράζουν μια νέα πορεία στη ζωή των νέων ανθρώπων, αλλά καλό θα είναι οι γονείς να υπενθυμίζουν στα παιδιά ότι δεν είναι η μόνη ευκαιρία να αποδείξουν τι αξίζουν. Η ίδια η ζωή εξάλλου θα τους δώσει στο μέλλον πολλές ευκαιρίες να αποδείξουν πράγματα και για αυτό ακριβώς απαιτείται μια πιο «χαλαρή» αντιμετώπιση των εξετάσεων.

Επιπροσθέτως, αν ένας/μια μαθητής/τρια φοβάται την αποτυχία στις εξετάσεις οι γονείς του θα πρέπει να του υπενθυμίζουν ότι υπάρχουν ποικίλες εναλλακτικές λύσεις. Επίσης, οι γονείς θα πρέπει να ενισχύουν τα παιδιά τους κατά τη διάρκεια των εξετάσεων χωρίς όμως να τα κρίνουν. Το να δημιουργήσουν και να διατηρήσουν οι γονείς ένα περιβάλλον κατάλληλο για τη μελέτη και τη συγκέντρωση των παιδιών σε αυτή είναι πολύ βασικό καθόλη τη διάρκεια των εξετάσεων. Αν για κάποιο λόγο οι γονείς αισθάνονται ανεπαρκείς ή πιστεύουν ότι χρειάζονται συμβουλές καλό θα ήταν να συμβουλευτούν κάποιον ειδικό.

Να θυμάστε…η επίδοση στις εξετάσεις δεν αντιπροσωπεύει την ικανότητα και την αξία του ατόμου, αλλά την προσπάθεια που κατέβαλε στην συγκεκριμένη περίσταση. Όσο πιο ρεαλιστικά αντιμετωπίζει κανείς οποιαδήποτε διαδικασία αξιολόγησης, τόσο πιο προετοιμασμένος είναι τόσο για θετικά όσο και αρνητικά αποτελέσματα.

 

 

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
2
+
8
=