ΒΕΛΕΣΤΙΝΟ

Μαθητές κατασκεύασαν ηλιακό ρολόι

μαθητές-κατασκεύασαν-ηλιακό-ρολόι-458542

Στην κατασκευή ηλιακού ρολογιού που πλέον κοσμεί το προαύλιο του σχολείου τους, προχώρησαν οι μαθητές του Γυμνασίου Καναλίων, υπό την καθοδήγηση του καθηγητή μαθηματικών Ηλία Ράιδου, με τη συναίνεση του διευθυντή Δημήτρη Μπαζιάνα.

Το ρολόι κατασκευάστηκε στο πλαίσιο του προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και της δράσης με θέμα «Αναδιάπλαση των εξωτερικών χώρων του σχολικού συγκροτήματος».

Οι μαθητές ξεκίνησαν την κατασκευή τους το πρωί της 21ης Μαρτίου με μεζούρες, χάρακες, γνώμονες, μαρκαδόρους, κιμωλίες, σκοινιά, χρώματα, πινέλα και νερό για χρώματα. Επέλεξαν τον τύπο του αναλημματικού ηλιακού ρολογιού, που είναι ο κατάλληλος για την υλοποίησή του στην αυλή ενός σχολείου, μιας και το ρόλο του γνώμονα μπορεί να πάρει ένας μαθητής και οι γραμμές των ωρών μπορούν να σχεδιαστούν στο δάπεδο της αυλής. Η σωστή λειτουργία του αναλημματικού ηλιακού ρολογιού εξαρτάται από την ακρίβεια των μετρήσεων. Μετρήσεις για τον σωστό προσανατολισμό Βορρά-Νότου, μετρήσεις για τις διαστάσεις της έλλειψης (απόσταση εστιών, μήκος σκοινιού), μετρήσεις για τη σωστή σημείωση των ωρών.

Για τον προσδιορισμό της κατεύθυνσης Βορρά-Νότου οι μαθητές κατέφυγαν στην αρχαία μέθοδο της καταγραφής της σκιάς ενός μαθητή. Καταγράφοντας τη σκιά του ανά μία ώρα την 21η Μαρτίου, διαπίστωσαν ότι τα σημεία κινούνται σε μια γραμμή σχεδόν ευθεία. Αυτή ήταν η πρώτη γραμμή που χάραξαν, και την ονόμασαν «γραμμή της σκιάς».

Η κάθετη ευθεία στα πόδια του μαθητή προς τη γραμμή της σκιάς είναι η κατεύθυνση Βορρά-Νότου. Αυτή ήταν η δεύτερη ευθεία που χάραξαν. Η κατεύθυνση Βορρά-Νότου αποτελεί άξονα συμμετρίας της έλλειψης. Επάνω σε αυτήν βρίσκεται ο μικρός άξονας της έλλειψης και κάθετα σε αυτήν ο μεγάλος, η τρίτη ευθεία που χάραξαν. Στον μεγάλο άξονα τοποθετήθηκαν οι εστίες της έλλειψης, δυο βίδες που εισχώρησαν στο έδαφος δεμένο πάνω σε αυτές τα δυο άκρα ενός σχοινιού μήκους 400 cm, που όταν το τέντωναν με έναν μαρκαδόρο, η γραφίδα του μαρκαδόρου σχεδίαζε ένα τέλεια ελλειπτικό σχήμα. Όλοι συμμετείχαν στον σχεδιασμό της έλλειψης.

Ακολούθησε η χάραξη ενός κύκλου με κέντρο το κέντρο της έλλειψης και ακτίνα το μισό σχοινί που χρησιμοποίησαν πριν. Ο κύκλος περιέβαλε όμορφα την έλλειψη, αγγίζοντάς την στα δύο ακραία σημεία του μεγάλου άξονα. Επόμενο στάδιο ήταν η τοποθέτηση του διαδρόμου των μηνών και τελικά η σημείωση των ωρών. Με τα τρία βασικά χρώματα, κόκκινο, κίτρινο, μπλε και το ουδέτερο άσπρο, η ομάδα ετοίμασε πολλά χαρούμενα και έντονα χρώματα για την εικαστική τους παρέμβαση στον χώρο.

Ο χρωματισμός αποδείχτηκε η πιο κοπιώδης εργασία. Δουλειά ατελείωτη, κάτω από τον καυτό ήλιο, αλλά το αποτέλεσμα εκθαμβωτικό. Τα είχαν καταφέρει!

Τα εγκαίνια της παρουσίασης έγιναν την περασμένη Τετάρτη. Μαθητές, γονείς, διευθυντές, καθηγητές και φίλοι, τίμησαν την προσπάθεια όλων με την παρουσία τους. Γύρω από την ομάδα παρουσίασης σχηματίστηκε ένας κύκλος από όλους και με μεγάλη προσοχή παρακολούθησαν την αφήγηση για τον Ήλιο, τις σκιές, την έλλειψη, τις εστίες της και τόσα άλλα γύρω από το ηλιακό ρολόι. Η ομαδική εργασία, η συντροφιά των συμπολιτών τους, η κατασκευή του ηλιακού ρολογιού, έπιασαν τόπο και γέμισαν με χαρά τους μαθητές, οι οποίοι αποφάσισαν ότι θα ανανεώσουν το ραντεβού τους για ένα νέο ηλιακό ρολόι στον χώρο του σχολείου τους τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Η τελετή έκλεισε με δημόσια ευχαριστήρια προς τον κ. Αναστάσιο Παπανικολάου για την κατασκευή του ξύλινου οδηγού που βοήθησε στην ακριβή χάραξη των γραμμών, τη Σχολική Επιτροπή που ενέκρινε ένα μικρό κονδύλι για την αγορά εργαλείων και των χρωμάτων, καθώς και όλους τους καθηγητές και τον διευθυντή που έδωσε τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να δημιουργήσουν αυτή την ωραία κατασκευή, που θα είναι ένα κόσμημα για το σχολείο.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου