ΤΟΠΙΚΑ

Μηνύματα – απάτη κατακλύζουν το διαδίκτυο

μηνύματα-απάτη-κατακλύζουν-το-διαδί-1100

Συνεχείς οι αναφορές από Βολιώτες για μηνύματα που αφορούν σε κληρονομιές, μεταβίβαση κεφαλαίων, εύρεση εργασίας

Ενημερώνουν ότι κάποιος συγγενής που δεν γνωρίζαμε άφησε μεγάλη κληρονομιά και ζητούν χρήματα για την εκταμίευσή της. Τάζουν ευκαιρίες απασχόλησης και θέσεις εργασίας με υψηλές αποδοχές, και ζητούν προμήθεια. Αξιωματούχοι ξένων χωρών προσφέρουν μεγάλα χρηματικά ποσά για τη μεταβίβαση κεφαλαίων στη χώρα μας και ζητούν αριθμούς λογαριασμών.

Μηνύματα απάτης κατακλύζουν το τελευταίο διάστημα ολοένα και με μεγαλύτερη ένταση τα e-mailαλλά και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας, Αλέκος Κουτσελίνης, λέει ότι η Ένωση Καταναλωτών Βόλου δέχεται συνεχώς αναφορές.

Τα απατηλά μηνύματα με την παραβίαση προσωπικών δεδομένων κρύβονται σε δημοσιεύσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αποστέλλονται μαζικά από εταιρείες με στόχο την εξαπάτηση ανυποψίαστων πολιτών.Ο κ. Κουτσελίνης λέει ότι τα θύματα σε όλη τη χώρα που πέφτουν στην παγίδα είναι χιλιάδες, ενώ ο τζίρος της ηλεκτρονικής απάτης είναι εκατομμύρια ευρώ. Οι επιτήδειοι έχουν ανεξάντλητη εφευρετικότητα. Ενδεικτικά, ένα από τα μηνύματα – απάτη που στέλνεται το τελευταίο διάστημα αφορά σε κληρονομιά Έλληνα που ζούσε στο εξωτερικό.

Αναλυτικά το μήνυμα αναφέρει:

«Χρειάζομαι τη βοήθειά σας για να διεκδικήσετε χρήματα ύψους εννέα εκατομμυρίων, πεντακόσιων χιλιάδων ευρώ. Αυτά τα χρήματα κατατέθηκαν στην τράπεζα από τον αποθανόντα πελάτη μου Δημήτριο Μυλωνά, πολίτη της Ελλάδας που ζούσε εδώ στη χώρα μου πριν από τον θάνατό του. Είμαι ο δικηγόρος του. Χρειαζόμαστε τη συνεργασία σας για να διεκδικήσετε αυτά τα χρήματα, αν μπορείτε να βοηθήσετε να λάβετε αυτήν την απάντηση χρήματος για λεπτομέρειες σχετικά με το επόμενο βήμα».

Ο κ. Κουτσελίνης λέει ότι επρόκειτο για μια περίπτωση Νιγηριανής απάτης (scam). «Τη συναντάμε κι εμείς οι ίδιοι», επισημαίνει.

Οι απάτες που είναι γνωστές με τον όρο «scam» επικαλούνται κάποιο επείγον πρόβλημα ή κάποια «μοναδική ευκαιρία» και ζητούν από τον ανυποψίαστο παραλήπτη να βοηθήσει ή να επωφεληθεί της ευκαιρίας, με σκοπό να του αποσπάσουν χρήματα για προκαταβολές και διαδικαστικά έξοδα και τα στοιχεία του λογαριασμού του.

Η Ένωση Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας ενημερώνει ότι μέσω e-mail λαμβάνουμε μηνύματα που προέρχεται συνήθως από τη Νιγηρία που:

●μας ενημερώνουν ότι κάποιος συγγενής που δεν γνωρίζαμε μας άφησε μεγάλη κληρονομιά και ζητούν χρήματα για την εκταμίευσή τους.

●μας προσφέρουν δήθεν ευκαιρίες απασχόλησης και θέσεις εργασίας (σε διευθυντικά πόστα) με υψη
λές αποδοχές σε μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες και ζητούν προμήθεια.

●αξιωματούχος ξένης χώρας μάς προσφέρει μεγάλο ποσό αν βοηθήσουμε στη μεταβίβαση κεφαλαίων στη χώρα μας, δίνοντάς του στοιχεία του λογαριασμού μας.

● εμφανίζονται ως εκπρόσωποι έγκριτων οργανισμών (φιλανθρωπικών, ιατρικών κλπ.) και ζητούν τη βοήθεια των χρηστών με την καταβολή χρηματικών ποσών σε λογαριασμούς.

●εμφανίζονται ως θύματα τραγωδίας που έχασαν τα πάντα και ζητούν χρήματα.

Σε καμία περίπτωση οι αποδέκτες τέτοιων μηνυμάτων δεν θα πρέπει να απαντήσουν. Οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί, καθώς το περιεχόμενο των μηνυμάτων συνεχώς αλλάζει και έτσι κάθε φορά διαφοροποιείται.

«Να θυμάστε, κανείς δεν θέλει να σας χαρίσει χρήματα. Αντίθετα, πολλοί απατεώνες θα ήθελαν τα χρήματά σας, τους κωδικούς του τραπεζικού λογαριασμού σας, της πιστωτικής σας κάρτας και άλλα προσωπικά σας στοιχεία», επισημαίνει ο κ. Κουτσελίνης.

Τα διεθνή λαχεία

Ενα ακόμη από τα απατηλά μηνύματα που αποστέλλονται αφορά σε διεθνή λαχεία ή «Ισπανικό Λόττο». Με αυτά τα μηνύματα οι αποδέκτες ενημερώνονται ότι έχουν κερδίσει εκατομμύρια ή δώρα σε ηλεκτρονική κλήρωση του διαδικτύου. Στη συνέχεια και αφού τα θύματα έχουν πεισθεί για τα κέρδη, ζητούν απ’ αυτούς να προκαταβάλουν χρήματα για φόρους και διαδικαστικά έξοδα.

Το ψάρεμα

Αρκετά διαδεδομένη είναι και η μέθοδος εξαπάτησης πολιτών, οι οποίοι λαμβάνουν μηνύματα με το λογότυπο της Εφορίας, της Τράπεζας, ενός οργανισμού πληρωμών. Σε αυτή την περίπτωση οι αποστολείς ζητούν να συμπληρωθεί μία φόρμα στην ιστοσελίδα απάτη με προσωπικά στοιχεία των ανυποψίαστων πολιτών – στόχων, όπως με αριθμούς πιστωτικών καρτών, αριθμούς λογαριασμών τραπέζης κ.ά. Στην πορεία, αυτό που κάνουν τελικά είναι να χρεώνουν με ποσά τις πιστωτικές κάρτες ή να αδειάζουν τους λογαριασμούς.

Ερωτικά μηνύματα

Ακόμη, μηνύματα με ερωτικό περιεχόμενο κρύβουν επίσης απάτη. Σε χιλιάδες πολίτες έχουν σταλεί μηνύματα που τους καλούν να απαντήσουν στο e-mail ή σε κάποιο αριθμό κινητού υψηλής χρέωσης.

Μετά από επικοινωνία στέλνουν τολμηρές φωτογραφίες και συνήθως ζητούν προκαταβολικά χρήματα ή εμβάσματα για να έλθουν στην Ελλάδα ή για μια επείγουσα ιατρική ανάγκη. Σε άλλες περιπτώσεις χρεώνουν υπερβολικά το τηλέφωνο ή υποκλέπτουν προσωπικά δεδομένα.

Τι συμβουλεύει η Ενωση Καταναλωτών

Ιδιαίτερη προσοχή εφιστά η Ένωση Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας στην περίπτωση που ληφθούν μηνύματα με τέτοιο περιεχόμενο. Οι καταναλωτές δεν θα πρέπει να απαντούν για κανένα λόγο σε μηνύματα από άγνωστα άτομα, θα πρέπει να μην κοινοποιούν προσωπικά ή οικονομικά τους στοιχεία, να μην κοινοποιούν τα μηνύματα των αγνώστων. Ακόμη, θα πρέπει να καταγγέλλουν άμεσα αυτές τις περιπτώσεις στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος τηλεφωνικά: 111 88 με e-mail στο: ccu@cybercrimeunit. gov.gr

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου