Δημοσθένης Κασσαβέτης: Υψιστη προτεραιότητα η πάταξη της διαφθοράς

Τελευταία ενημέρωση: 2018-02-12, 13:15:06
Δημοσθένης Κασσαβέτης: Υψιστη προτεραιότητα η πάταξη της διαφθοράς

Στον διττό ρόλο που διαδραματίζει το Σώμα Επιθεωρητών - Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, ο οποίος είναι προληπτικός και ταυτόχρονα κατασταλτικός, αναφέρεται, σε συνέντευξή του σήμερα στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο ειδικός γραμματέας του Σώματος, επίκουρος καθηγητής του τμήματος Νομικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, Δημοσθένης Κασσαβέτης.

Σύμφωνα με τον κ. Κασσαβέτη, βασικός στόχος υψίστης προτεραιότητας του ΣΕΕΔΔ είναι η καταπολέμηση των φαινομένων κακοδιοίκησης και διαφθοράς στο σύνολο της δημόσιας διοίκησης, κάτι που αποτελεί στόχο με ιδιαίτερη σημασία, όχι μόνο της κυβέρνησης, αλλά και της κοινωνίας, όπως επισημαίνει ο επίκουρος καθηγητής.

«Η διαφθορά είναι κατάσταση που προκύπτει από τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των κρατικών θεσμών, και από την έως πρόσφατα έλλειψη σοβαρού ελεγκτικού συστήματος» σημειώνει επίσης ο ίδιος, υπογραμμίζοντας παράλληλα πως ο δρόμος για την απάλειψη της διαφθοράς είναι ακόμη μακρύς.

O κ. Δημ. Κασσαβέτης, μίλησε χθες στη Λάρισα σε ημερίδα που διοργάνωσαν το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ) σε συνεργασία με το Διοικητικό Επιμελητήριο Ελλάδος (Δ.Ε.Ε.), με θέμα «η εύρυθμη λειτουργία της Διοίκησης ως απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη. Η Συμβολή του ΣΕΕΔΔ και του Διοικητικού Επιμελητηρίου Ελλάδος στη βελτίωση του έργου της Διοίκησης».

Συνέντευξη στη ΒΑΣΩ ΚΥΡΙΑΖΗ

Κύριε καθηγητά, ποιος είναι ο βασικός στόχος υψίστης προτεραιότητας του Σώµατος Επιθεωρητών - Ελεγκτών Δηµόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ);

Ο ρόλος του ΣΕΕΔΔ είναι τόσο προληπτικός αφού ερευνά, πίσω από τα συμπτώματα, τις παθογένειες στις λειτουργίες των κρατικών θεσμών, ώστε να παρέχει έγκυρη πληροφόρηση και προτάσεις στους καθέκαστα Αρμόδιους, όσο και κατασταλτικός. Το ελεγκτικό έργο του ΣΕΕΔΔ αφορά στο σύνολο της Δημόσιας Διοίκησης και αποσκοπεί στην καταπολέμηση των φαινομένων κακοδιοίκησης και διαφθοράς. Είναι για μας στόχος υψίστης προτεραιότητας, στον οποίο τόσο η πολιτεία όσο και η κοινωνία αποδίδουν ιδιαίτερη σημασία.

Διάβασα πρόσφατα πως ο απολογισµός της τριετίας 2015 -2017, κατά την οποία στο τιµόνι του ΣΕΕΔΔ είστε εσείς προσωπικά, ήταν θετικός. Αυτό οφείλεται µόνο στην εντατική προσπάθεια ή καταγράφεται ουσιαστική μείωση της διαφθοράς στο Δηµόσιο;

Οφείλεται σε συνδυασμό παραγόντων. Κυρίως στις σημαντικές μεταρρυθμίσεις π.χ. νέα νομοθεσία για την κατάληψη των θέσεων ευθύνης με αξιοκρατικά κριτήρια, η κινητικότητα στη Δημόσια Διοίκηση, οι νέοι οργανισμοί στους Δημόσιους θεσμούς κ.ο.κ. και παράλληλα η αναβάθμιση και εντατικοποίηση του κρατικού ελεγκτικού έργου.

Πολλοί ισχυρίζονται πως το κύριο αίτιο, που βοηθά στη δημιουργία των συνθηκών εκείνων µέσα στις οποίες αναπτύσσεται η διαφθορά, είναι η διακριτική ευχέρεια του κρατικού λειτουργού να καθορίζει, κατά την απόλυτη κρίση του, την ερμηνεία και κατ’ επέκταση την εφαρμογή των νόμων. Συµµερίζεστε αυτή την άποψη;

Η διαφθορά είναι κατάσταση που προκύπτει από τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των κρατικών θεσμών και από την έως πρόσφατα έλλειψη σοβαρού ελεγκτικού συστήματος. Δηλαδή είναι εξωατομική υπόθεση. Παράγεται και αναπαράγεται από ενδημούντα εντός του κράτους «δίκτυα εισοδηματο-κυνηγών, σε συνεργασία με ομάδες συμφερόντων εκτός Δημόσιας Διοίκησης.

Μέσα από τον έλεγχο νοµιµότητας που διενεργεί το Σώµα Επιθεωρητών - Ελεγκτών Δηµόσιας Διοίκησης, εντοπίζετε παθογένειες και παρανοµίες. Eίναι εφικτό τελικά να απαλειφθούν, ή αυτό που µπορούµε να ελπίζουµε, είναι µόνο η µείωση και όχι η απάλειψη της διαφθοράς;

Η βασική πλευρά του έργου μας, αφορά στη μελέτη των δομών των κρατικών θεσμών. Εισερχόμαστε έτσι στην καρδιά των λειτουργιών της Δημόσιας Διοίκησης. Μέσα από τον έλεγχο νομιμότητας που διενεργούμε εντοπίζουμε τις παθογένειες και τις παρανομίες. Για να πετύχουμε στην προσπάθεια κατά των φαινομένων κακοδιοίκησης και διαφθοράς, χρειάζεται διαρκής μεταρρυθμιστική και συνεκτική πολιτική για τον εκσυγχρονισμό των θεσμών και εισαγωγή νέων, για τη γενικευμένη χρήση συστημάτων πληροφορικής στο Δημόσιο, για την ενίσχυση της διαφάνειας και της λογοδοσίας και παραλλήλως ένα αξιόπιστο και διαρκές σύστημα ελέγχου των κρατικών λειτουργιών. Πάντως ο δρόμος θα είναι μακρύς.

Υπάρχουν ενδεικτικά περιπτώσεις καταλογισµού ή βεβαίωσης χρηµατικών ποσών σε δημοσίους υπαλλήλους, ή υποθέσεις που αφορούν στη Μαγνησία ή ολόκληρη τη Θεσσαλία;

Τα προβλήματα της Δημόσιας Διοίκησης όπως δείχνει η εμπειρία μας μέσω των χιλιάδων εκθέσεών μας, δεν γνωρίζουν γεωγραφικές εξαιρέσεις. Η αναφορά ατομικών περιπτώσεων δε αυτή καθ’ εαυτή, περιορίζει τον ευρύ ορίζοντα που πρέπει να χαρακτηρίζει τη συνολική μας προσπάθεια.

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
2
+
8
=