ΤΟΠΙΚΑ

Κόπηκε πρόγραμμα για την αερορύπανση, κόστους μόλις 2.000 €

κόπηκε-πρόγραμμα-για-την-αερορύπανση-133908

Μελέτη προϋπολογισμού μόλις 2.000 ευρώ, που αφορά στη συλλογή αέριων ρύπων, στην ανάλυση της σύστασής τους και στη «χαρτογράφηση» των επιβαρυμένων συνοικιών στον Βόλο «κόπηκε» από την επιτροπή αξιολόγησης του προγράμματος της Γ.Γ. Ερευνας «Ερευνώ – Καινοτομώ – Δημιουργώ». Το πρόγραμμα που περιλάμβανε τη «δρομολόγηση» ηλεκτρικού ποδηλάτου στον Βόλο δεν κατάφερε να χρηματοδοτηθεί, μολονότι ο Βόλος συνεχίζει να πνίγεται στην αερορύπανση. Τη Δευτέρα 29, την Τρίτη 30 και προχθές Τετάρτη 31 Ιανουαρίου, καταγράφηκαν τρεις ακόμη ημερήσιες υπερβάσεις του ανώτατου ορίου συγκεντρώσεων ΡΜ10 στην ατμόσφαιρα.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας κατάφερε να εντάξει στο πρόγραμμα «Ερευνώ – Καινοτομώ – Δημιουργώ» 55 ερευνητικές προτάσεις προϋπολογισμού 12 εκατ. ευρώ. Συνολικά είχε καταθέσει 162. Μία από αυτές που «κόπηκε» ήταν και το πρόγραμμα για την καταγραφή της αερορύπανσης στον Βόλο.

Για τη μελέτη θα συνέπρατταν το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και το ΤΕΙ Πειραιά.

Σύμφωνα με τον υποψήφιο διδάκτορα του Π.Θ. και του ΕΚΠΑ, Γιώργο Πρώια, που αποτέλεσε τον συνδετικό κρίκο για τη συνεργασία των ιδρυμάτων πάνω στη μελέτη της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στον Βόλο, στο πλαίσιο της έρευνας θα δρομολογούνταν στον Βόλο ηλεκτρικό αυτοκίνητο και ένα ποδήλατο. Και τα δύο οχήματα που εκπέμπουν μηδενικούς ρύπους είναι εξοπλισμένα με αισθητήρες, όργανα και φίλτρα. Σύμφωνα με το πρόγραμμα θα κυκλοφορούσαν στην πόλη, και μέσω του εξοπλισμού τους θα συνέλλεγαν δεδομένα για την αέρια ρύπανση. Υπάρχουν δυνατότητες μέτρησης αιωρούμενων μικροσωματιδίων αλλά και ρύπων, όπως είναι το διοξείδιο του άνθρακα, το μονοξείδιο του άνθρακα, τα οξείδια του αζώτου και το διοξείδιο του θείου, δυνατότητα να αναλυθεί η σύσταση των ρύπων, δυνατότητα συλλογής μετεωρολογικών δεδομένων, όπως για παράδειγμα της υγρασίας και κατά πόσο επηρεάζει την ποιότητα της ατμόσφαιρας, ενώ δίνεται ακόμη η δυνατότητα και μέτρησης βιοκλιματικών συνθηκών, όπως για παράδειγμα κατά πόσο συμβάλλει στην ανακούφιση από το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης ένα πάρκο στην πόλη.

Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο και το ποδήλατο που θα κινούνταν μέσα στην πόλη θα κατέγραφαν και τις περιοχές με το εντονότερο πρόβλημα.

Το κόστος της δρομολόγησης του ηλεκτρικού αυτοκινήτου ανερχόταν στις περίπου 15.000 ευρώ για κάθε μήνα και εγκαταλείφθηκε ως… ακριβό. Η δρομολόγηση όμως του ποδηλάτου εξοπλισμένου με αισθητήρες δεν ξεπερνά το ποσό των 2.000 ευρώ. «Δυστυχώς δεν υπάρχουν τα κονδύλια να υποστηρίξουν τη δράση. Θα γίνει μία τελευταία προσπάθεια να βρούμε χρηματοδοτική στέγη, τουλάχιστον να μπορέσουμε να συλλέξουμε δεδομένα για τον Φεβρουάριο», σχολίασε ο κ. Πρώιας.

Πάρτι αιωρούμενων σωματιδίων

Την ίδια ώρα ο Βόλος «πνίγεται» στην αερορύπανση. Τόσο την περασμένη Δευτέρα 29 όσο και την Τρίτη 30 και την Τετάρτη 31 Ιανουαρίου, η πόλη, «πνίγηκε» στους ρύπους, και οι συγκεντρώσεις των αιωρούμενων μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα ξεπέρασαν κατά πολύ τα ανώτατα επιτρεπόμενα όρια. Σύμφωνα με τις καταγραφές στον σταθμό ατμοσφαιρικής ρύπανσης της Περιφέρειας Θεσσαλίας, ο μέσος όρος συγκεντρώσεων ΡΜ10 τη Δευτέρα ανήλθε στα 78μgr/m3 και την Τρίτη στα 91μgr/m3.

Οι υπερβάσεις αφορούσαν σχεδόν όλες τις ώρες των 24ωρων, ακόμη και τα πρωινά ή μεσημέρια. Οι υψηλότερες όμως συγκεντρώσεις που άγγιξαν ακόμη και τις πέντε φορές πάνω από τα όρια καταγράφηκαν τις βραδινές ώρες.

Τη Δευτέρα στις 8μ.μ. 86 μgr/m3, στις 9μ.μ. 129 μgr/m3, στις 10μ.μ. 111 μgr/m3, 11μ.μ. 141 μgr/m3 και τα μεσάνυκτα 207 μgr/m3.

Την Τρίτη στις 8μ.μ. 104 μgr/m3, στις 9μ.μ. 152 μgr/m3, στις 10μ.μ. 108 μgr/m3, στις 11μ.μ. 208 μgr/m3 και τα μεσάνυκτα 248 μgr/m3.

Την Τετάρτη στις 8μ.μ. 71 μgr/m3, στις 9μ.μ. 103 μgr/m3, στις 10μ.μ. 91 μgr/m3, στις 11μ.μ. 120 μgr/m3 και τα μεσάνυκτα 132 μgr/m3.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου