ΤΟΠΙΚΑ

Ερευνα για τις απευθείας αναθέσεις στους Δήμους της Μαγνησίας

ερευνα-για-τις-απευθείας-αναθέσεις-στ-226210

Ερευνα των Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης στα δημόσια έργα με απευθείας ανάθεση, που εκτελέστηκαν από το 2008 και έπειτα σε όλους τους δήμους της Μαγνησίας.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Βάσω Κυριαζή

Με κατεπείγουσα επιστολή που προωθήθηκε από τη Γενική Γραμματεία Διαφθοράς του Υπ. Δικαιοσύνης, ζητούνται αναλυτικά στοιχεία για όλες τις συμβάσεις που υπογράφτηκαν.

Τα λογιστήρια όλων των δήμων υποχρεούνται να αποστείλουν στοιχεία για τους εργολάβους που ανέλαβαν τα έργα και αν πληρούσαν τις προϋποθέσεις για αυτό. Σύμφωνα με πληροφορίες του ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΥ, το κατεπείγον έγγραφο παρέλαβαν οι οικονομικές υπηρεσίες σε όλους τους ΟΤΑ στις 25 Οκτωβρίου.

Τα λογιστήρια των 8 ΟΤΑ σε επίπεδο Μαγνησίας έχουν πάρει κυριολεκτικά «φωτιά» μετά την κατεπείγουσα έρευνα που ξεκίνησε. Στόχος των ελεγκτικών αρχών, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πηγές του ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΥ, είναι να διαπιστωθεί αν τηρήθηκαν όλες οι διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος περί ανάθεσης δημοσίων έργων και αν υπήρξαν παρατυπίες. Μεταξύ των στοιχείων που ζητήθηκαν από τους Επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησης να αποσταλούν, ήταν οι γενικές ή οι ειδικές ασφαλιστικές ενημερότητες που επιβάλλεται να προσκομίσει ο ανάδοχος στο φάκελο προσφορών, προκειμένου να διαπιστωθεί αν υπήρξε εισφοροδιαφυγή ή όχι.

Στο «μικροσκόπιο» του ελέγχου σε πρώτη φάση είναι η περίοδος 2008-2010 για τις απευθείας αναθέσεις που έχουν γίνει από τους πρώην καποδιστριακούς δήμους και τις πρώην κοινότητες. Μόλις ολοκληρωθεί ο έλεγχος, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η έρευνα θα συνεχιστεί και για την επόμενη περίοδο στους καλλικρατικούς δήμους.

Η κατάτμηση των έργων

Οπως είναι γνωστό, οριστικό τέλος στη διαδικασία της κατάτμησης έργων μέσω απευθείας αναθέσεων, έχει δοθεί με απόφαση σε επίπεδο Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Με αυτόν τον τρόπο, το ανώτατο δημοσιονομικό δικαστήριο επικυρώνει στην πράξη τον Νόμο Σπίρτζη (Ν. 4412/2016) για τις δημόσιες συμβάσεις.

Σύμφωνα με την απόφαση του Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, στη συνεδρίαση του οποίου εξέφρασε γνώμη και ο Επίτροπος της Επικρατείας, αναφέρεται ότι «όταν ένα σχέδιο αγοράς για την απόκτηση ομοιογενών αγαθών μπορεί να οδηγήσει σε ανάθεση συμβάσεων υπό μορφή χωριστών τμημάτων, λαμβάνεται υπ’ όψιν η συνολική εκτιμώμενη αξία όλων των τμημάτων». Με βάση αυτήν τη διατύπωση, οι δήμοι μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα στη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης για προμήθεια έως του ποσού των 20.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και στη διαδικασία του πρόχειρου διαγωνισμού έως του ύψους των 60.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).

Συνεπώς, η τεχνητή κατάτμηση της σύμβασης για προμήθεια για ομοειδή αγαθά, κατά το Ελεγκτικό Συνέδριο είναι παράνομη, γιατί κρίνει ότι αυτή η πρακτική ακολουθείται για να «αποφευχθεί η εφαρμογή διενέργειας δημόσιου διαγωνισμού», και με αυτόν τον τρόπο να αγοράζονται περισσότερες μικρότερες ποσότητες.

Η απόφαση του κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου υπογραμμίζει ότι «κρίσιμη για τη διάγνωση του μη νόμιμου επιμερισμού της προμήθειας […] είναι η δαπάνη που πραγματοποιείται εντέλει για την κάλυψη ετήσιων αναγκών του δήμου σε όμοια και ομοειδή υλικά».

Να σημειωθεί πως οι αιρετοί υποστηρίζουν ότι ο Νόμος Σπίρτζη είναι περιοριστικός, αφού δεν λαμβάνει υπ’ όψιν τις προτεραιότητες με έκτακτο χαρακτήρα που ανακύπτουν και εκφεύγουν του συνολικού σχεδιασμού που κάνουν όταν καταθέτουν ετήσιο προϋπολογισμό. Υποστηρίζουν δε ότι ο συγκεκριμένος νόμος τούς αφαιρεί το δικαίωμα ακόμη και να προχωρούν σε αναμορφώσεις προϋπολογισμού. Γι’ αυτό, ζητούν να μπορούν να κάνουν απευθείας αναθέσεις για όμοιες ή ομοειδείς δαπάνες, τις οποίες να εκτελούν αυτοτελώς, εφόσον αφορούν δημοτικές ενότητες.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου