ΤΟΠΙΚΑ

Μια νέα αντίληψη για την Περιφέρεια Θεσσαλίας – Το στοίχημα της επόμενης μέρας

μια-νέα-αντίληψη-για-την-περιφέρεια-θε-279558

Της ΤΖΟΥΛΙΑΣ ΤΣΑΛΙΚΗ, Περιφερειακής Συμβούλου Θεσσαλίας, Αρχιτέκτονα Μηχανικού – MSc Περιφερειακής Ανάπτυξης

Η πρωτοφανής οικονομική κρίση που βιώνει η χώρα έχει τις ρίζες της μεταξύ άλλων και στην εσωστρέφεια της οικονομίας, αλλά και στο υπερβολικά συγκεντρωτικό χωρικά και οικονομικά μοντέλο ανάπτυξής της, με την υπερσυγκέντρωση ανθρώπων και παραγωγικών δραστηριοτήτων στην Περιφέρεια της πρωτεύουσας. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2000, αλλά και ως σήμερα, δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις χωροθετημένες εκεί, διεύρυναν το χάσμα, μη δίνοντας την ευκαιρία σε μεγάλες χωρικές ενότητες, όπως η Θεσσαλία να αξιοποιήσουν τους παραγωγικούς τους πόρους εις όφελος της τοπικής αλλά και της εθνικής οικονομίας.Παρά τις διακηρύξεις περί περιφερειακής πολιτικής και άρσης των περιφερειακών ανισοτήτων, η πραγματικότητα, αλλά και σχεδιαζόμενες νέες μεγάλες επενδύσεις που χωροθετούνται στην Αττική, δείχνουν ότι η διαφοροποίηση θα ενταθεί, εκτός αν σχεδιαστούν και υλοποιηθούν ισχυρές πολιτικές περιφερειακής ανάπτυξης με στοχευμένες και αποτελεσματικές παρεμβάσεις.

Με πληθυσμό πάνω από 730.000 κατοίκους, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή (2011), η Θεσσαλία είναι η τρίτη σε πληθυσμό Περιφέρεια της χώρας, συγκεντρώνοντας το 6,77% του συνόλου. Για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες παρουσιάζει μείωση πληθυσμού σε σχέση με την προηγούμενη απογραφή (2001, 754.000 κάτοικοι).

Όσον αφορά τη συνολική της παραγωγή, σε όρους Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος η Θεσσαλία είναι τρίτη στη χώρα, παράγοντας ποσοστό 5% (9 δις ευρώ), του συνολικού ΑΕΠ, (176 δις ευρώ), το 2014.

Όταν όμως η αναγωγή γίνεται σε σχέση με τον πληθυσμό, δηλαδή το κατά κεφαλήν ΑΕΠ, που είναι ενδεικτικότου επιπέδου ευημερίας, αλλά και παραγωγής πλούτου, η Περιφέρεια Θεσσαλίας, υπολείπεται σημαντικά του εθνικού μέσου όρου, αλλά και πολλών άλλων περιφερειών της χώρας, κατέχοντας την 9η θέση στις 13 Περιφέρειες της χώρας.

Έχει για το 2014, κατά κεφαλήν ΑΕΠ 12.237 ευρώ, με τον μέσο όρο της χώρας να βρίσκεται στα 16.636 ευρώ και την Αττική στα 22.377 ευρώ.

Τόσο τα παραπάνω ενδεικτικά στοιχεία, όσο και πολλές σχετικές μελέτες, καταδεικνύουν ότι η Περιφέρεια Θεσσαλίας τόσο σε εθνικό, αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, εμφανίζειτάσεις οικονομικής απόκλισης και όχι σύγκλισης.

Και αυτό συμβαίνει παρά την ύπαρξη σημαντικών συγκριτικών πλεονεκτημάτων. Διαθέτουμε τη μεγαλύτερη ελληνική πεδιάδα, τουριστικό – πολιτιστικό υπόβαθρο, βιομηχανική παραγωγή και μεταποίηση, κεντροβαρική θέση, σημαντικές υποδομές που μένουν όμως μένουν άλλοτε ατελείς άλλά πάντα ανεκμετάλλευτες, όπως το αεροδρόμιο της Αγχιάλου, το λιμάνι του Βόλου, οι νέοι αυτοκινητόδρομοι, το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Η κατάσταση όμως αυτή πρέπει να αναστραφεί άμεσα, να τεθούν μετρήσιμοι στόχοι ανά τομέα, να γίνει η βέλτιστη χρήση των διαθέσιμων πόρων, να προωθηθούν θεσμικά μέτρα χωρίς κόστος αλλά με βέλτιστο αποτέλεσμα και κυρίως να ξεκινήσει μια συζήτηση όλων παραγόντων και φορέων, που θα συμφωνήσουν στο
που βρισκόμαστε και που θέλουμε να πάμε και να διαθέσουμε όλες μας τις δυνάμεις για αυτό.

Διάγουμε την εποχή της οικονομίας της γνώσηςκαι ο σημαντικότερος παράγοντας για την ανάπτυξη, είναι η παραγωγή ανταγωνιστικών διεθνώς προϊόντων και υπηρεσιών με την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού. Ζητούμενο είναι η ευημερία των κατοίκων, η δημιουργία θέσεων εργασίας με βιώσιμη ανάπτυξη και η κοινωνική συνοχή. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού πρέπει να αναληφθούν δεσμεύσεις και να προωθηθούν δράσεις ανά τομέα παραγωγής.

Για την γεωργία, την κτηνοτροφία και τον αγροτοδιατροφικό τομέα: ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΙΣΧΥΡΗΣ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ με:

●Προώθηση πιστοποιημένων και επώνυμων προϊόντων στις διεθνείς αγορές με χρήση του αεροδρομίου της Αγχιάλου.

●Υποστήριξη καλλιεργητικών μεθόδων φιλικών προς το περιβάλλον με εξοικονόμηση των υδατικών πόρων.

●Εφαρμογή ολοκληρωμένης πολιτικής διαχείρισης του νερού. Ολοκλήρωση των έργων εκτροπής του Αχελώου και της ανασύστασης της Κάρλας.

●Ενίσχυση της εφαρμοσμένης έρευνας και της καινοτομίας στον τομέα των τροφίμων σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο και το Τ .Ε.Ι. Θεσσαλίας, βελτίωση και επέκταση της Συμβολαιακής γεωργίας,

●Λήψη μέτρων μείωσης του κόστους παραγωγής, με έμφαση στην ενέργεια (αγροτικό ηλεκτρικό ρεύμα και πετρέλαιο) και στα αγροτικά εφόδια

●Ολοκληρωμένη παρέμβαση για την κτηνοτροφία (βοσκοτόπια, αδειοδοτήσεις, βελτίωση ζωικού κεφαλαίου) για την ουσιαστική βελτίωση του ισοζυγίου εισαγωγών κρέατος και γάλατος.

●Στήριξη της δημιουργίας των συμπράξεων καινοτομίας (cluster) για την Βιο-Αγροδιατροφή.

●Ριζικές αλλαγές στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, στους Οργανισμούς και στις υπηρεσίες υλοποίησης της αγροτικής πολιτικής, ώστε να υποστηριχθεί με αποτελεσματικότητα το σχέδιο ανάπτυξης της υπαί
θρου, με μεγάλη αποκέντρωση αρμοδιοτήτων.

●Θέσπιση κινήτρων για την προώθηση νέων, σύγχρονων και ισχυρών συλλογικών δομών (συνεταιρισμοί, ομάδες παραγωγών) που παρεμβαίνουν αποτελεσματικά στην προμήθεια λιπασμάτων, φυτοφαρμάκων, σπόρων, ζωοτροφών και στην εμπορία των προϊόντων.

●Συμβουλευτικές δομές, αποτελεσματικές, αποκεντρωμένες, αξιόπιστες και φιλικές για τη διασφάλιση συνεχούς, έγκυρης και αποτελεσματικής ενημέρωσης, εκπαίδευσης και επιμόρφωσης των αγροτών για τις νέες παραγωγικές και τεχνολογικές εξελίξεις.

●Ενασχόληση πιο πολλών νέων ανθρώπων με την πρωτογενή παραγωγή, με δωρεάν γη από το κράτος, με χρηματοδοτικά κίνητρα για την εγκατάστασή τους.

Για την μεταποίηση, την βιομηχανία, την ενέργεια: ΘΕΣΣΑΛΙΑ ΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Η Θεσσαλία, παρά τους ισχυρούς κλυδωνισμούς του κλάδου, διατηρεί ισχυρή παράδοση στον τομέα της βιομηχανίας και της μεταποίησης.

Έτσι μπορεί να βρεθεί στο επίκεντρο στα πλαίσια της συζήτησης για νέα βιομηχανική με δράσεις όπως:

●Συστηματικές παρεμβάσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας στη βιομηχανία προς την κατεύθυνση της βελτίωσης της αποδοτικότητας.

●Περιφερειακή στρατηγική καινοτομίας με βάση της αρχές της έξυπνης εξειδίκευσης.

●Προσέλκυση επενδύσεων με εφαρμογή κινήτρων για την εγκατάσταση νέων μονάδων στις θεσμοθετημένες ΒΙ.ΠΕ. και αξιοποίηση των διαθέσιμων υποδομών για την διευκόλυνση της αποθήκευσης και διακίνησης των πρώτων υλών και των προϊόντων.

Για τον τουρισμό, τον πολιτισμό και το περιβάλλον: Η ΘΕΣΣΑΛΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΠΩΦΕΛΗΘΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ, ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΜΕ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Η Θεσσαλία, συγκεντρώνει περίπου το 3% των τουριστικών διανυκτερεύσεων της χώρας. Το μεγαλύτερο ποσοστό των επισκεπτών είναι ημεδαποί σε αντίθεση με το σύνολο της Ελλάδας που είναι αλλοδαποί. Παρατηρείται υστέρηση σε νέες επενδύσεις ιδιαίτερα σε μονάδες 4* και 5* αστέρων. Δεν υπάρχουν εγκαταστάσεις μαρίνων και η κρουαζιέρα εμφανίζει πτωτική τάση.

Στον τουριστικό τομέα υπάρχουν πολλά περιθώρια ανάπτυξης με ανάληψη δράσεων όπως:

●Δημιουργία νέων/βελτίωση υφισταμένων τουριστικών υποδομών: κατασκευή νέων μαρίνων βελτίωση λιμενικών υποδομών, κατασκευή νέων υποδομών χειμερινού τουρισμού, αναβατήρες, η κατασκευή χώρων στάθμευσης σε τουριστικούς προορισμούς, η δημιουργία ή διάνοιξη οδών ιδιαίτερα στα νησιά κ.α.

●Τουριστικός χωρικός σχεδιασμός – στο πλαίσιο του εθνικού και του περιφερειακού χωροταξικού σχεδιασμού να προσδιοριστούν οι χρήσεις γης, ώστε να αποφευχθεί το φαινόμενο της καθυστέρησης ή αναβολής τουριστικών επενδύσεων.

●Προσέλκυση νέων επενδύσεων και τόνωση της τουριστικής επιχειρηματικότητας (ξενοδοχεία 4* και 5*)

●Αναβάθμιση της ποιότητας και πιστοποίηση των παρεχόμενων τουριστικών και των συνοδευτικών υπηρεσιών

●Σύνδεση του τουρισμού με την τοπική οικονομία και τον τοπικό πολιτισμό

●Δημιουργία υποδομών περιβάλλοντος – βιολογικών καθαρισμών

●Αξιοποίηση των αθλητικών εγκαταστάσεων για την προσέλκυση αθλητικού τουρισμού

Όλα τα παραπάνω αποτελούν ενδεικτικές δράσεις και πολλά από αυτά έχουν τεκμηριωθεί από επιστημονικές μελέτες.

Χρειάζεται λοιπόν πολιτική δέσμευση, ισχυρή διεκδίκηση και άνθρωποι αποφασισμένοι να δουλέψουν προς αυτή την κατεύθυνση, για να περάσουμε από την ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ…

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου