ΤΟΠΙΚΑ

Το 70% των καταστημάτων του Βόλου κινδυνεύει με λουκέτο

το-70-των-καταστημάτων-του-βόλου-κινδυνε-286747

Δραματικά τα στοιχεία της έρευνας του Εμπορικού Συλλόγου Βόλου και Νέας Ιωνίας για την πορεία της αγοράς στις θερινές εκπτώσεις που παρουσιάστηκε χθες στο Επιμελητήριο Μαγνησίας. Παρά το γεγονός ότι η γενική εικόνα του 2017 είναι βελτιωμένη σε ορισμένα σημεία της σε σχέση με παλαιότερα χρόνια, ωστόσο τα συσσωρευμένα προβλήματα της οικονομικής κρίσης έχουν οδηγήσει τις επιχειρήσεις σε ένα ποσοστό που φτάνει και το 70%, να εκτιμούν ότι κινδυνεύουν με λουκέτο ή τουλάχιστον να θεωρούν ένα τέτοιο ενδεχόμενο πιθανό.

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Οι θερινές εκπτώσεις δεν κατάφεραν για άλλη μια χρονιά να λύσουν τα προβλήματα των επιχειρήσεων. Παρά τις προσδοκίες που υπήρχαν για αύξηση των πωλήσεων λόγω και της αύξησης των αφίξεων του τουρισμού, μία στις δύο επιχειρήσεις είδαν υποχώρηση στον τζίρο τους. Το ποσοστό της μείωσης των πωλήσεων κατά μέσο όρο ήταν 20%. Τις μεγαλύτερες απώλειες είδαν τα κοσμηματοπωλεία (29%), ενώ τη μικρότερη ζημία κατέγραψε ο κλάδος των οπτικών ειδών (3%).

«Δυστυχώς, για ακόμη μία φορά επιβεβαιώνονται όλες οι ανησυχίες μας και οι φόβοι μας για την επιχειρηματικότητα, η οποία συνεχώς κλονίζεται. Φαίνεται ότι υπάρχει μία κατάσταση στην αγορά, η οποία είναι αρκετά δεινή», είπε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Βόλου και Νέας Ιωνίας Αποστόλης Οντόπουλος, ο οποίος παρουσίασε τα αποτελέσματα της έρευνας και πρόσθεσε ότι «η αγορά βρίσκεται σε ένα φαύλο κύκλο ύφεσης από τον οποίο δεν μπορεί να ξεφύγει».

Η έρευνα εστίασε και στα POS και έδειξε ότι τα καταστήματα είναι εναρμονισμένα με τον νόμο. Όσον αφορά στη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές, φάνηκε, όπως είπε ο κ. Οντόπουλος, ότι μόνο οι τρεις σε περίοδο εορτών ωφελούν τα καταστήματα, ενώ οι υπόλοιπες λειτουργούν προς την αντίθετη κατεύθυνση.

Η έρευνα

Ο Εμπορικός Σύλλογος Βόλου πραγματοποίησε μετά το τέλος των θερινών εκπτώσεων στις 5 Σεπτεμβρίου 2017 εποχική έρευνα για τις θερινές εκπτώσεις, διερευνώντας παράλληλα τη στάση και τις απόψεις των εμπόρων για το άνοιγμα των Κυριακών.

Η εκπονηθείσα έρευνα διενεργήθηκε μέσω χρήσης δομημένου ερωτηματολογίου σε τυχαίο δείγμα 182 εμπορικών επιχειρήσεων στον κεντρικό και περιφερειακό ιστό της αγοράς.

Η γενικότερα εικόνα του 2017 μπορεί να είναι βελτιωμένη σε ορισμένα σημεία της σε σχέση με τα αποτελέσματα των παλαιότερων ετών σε κάποιους κλάδους. Ωστόσο, τα μείζονα προβλήματα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, δεν κατάφεραν να τα αντιμετωπίσουν οι φετινές επιδόσεις της αγοραστικής κίνησης.

Τα συμπεράσματα

Στην πλειοψηφία των επιχειρήσεων (60%) το ποσοστό της έκπτωσης κυμάνθηκε μεταξύ 21% και 50%. Παράλληλα, στη διάρκεια της φετινής θερινής εκπτωτικής περιόδου λίγες επιχειρήσεις πραγματοποίησαν πωλήσεις με ποσοστό έκπτωσης άνω του 50%. Η εμπορική αγορά του Βόλου, παρά το δυσμενές οικονομικό κλίμα, παρείχε εξαιρετικά ποσοστά εκπτώσεων ικανά να δώσουν κίνητρα στους καταναλωτές για αγορές. Σύμφωνα με την έρευνα, μόνο ο κλάδος της γυναικείας ένδυσης (18%) προέβη σε εκπτώσεις άνω του 50%.

Όσον αφορά στην εξέλιξη των πωλήσεων, διαπιστώθηκε ότι σχεδόν πάνω από μία στις δύο επιχειρήσεις (54%) εμφάνισε υποχώρηση στις πωλήσεις σε σύγκριση με το 2016. Ένα μεγάλο ποσοστό των επιχειρήσεων (36%) παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι και δυστυχώς παρά τις μεγάλες προσδοκίες λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης, μόνο το 10% των επιχειρήσεων κατάφερε να αυξήσει τον τζίρο.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι κανείς από τον κλάδο των χρυσοχοΐας δεν επέλεξε την επιλογή «καλύτερα από πέρυσι». Αντιθέτως, το υψηλότερο ποσοστό στη συγκεκριμένη απάντηση (13%) επέλεξαν οι επιχειρήσεις που ανήκουν στον κλάδο της υπόδησης.

Αναφορικά με τις μεταβολές του ποσοστού μείωσης των πωλήσεων των θερινών μηνών του τρέχοντος έτους σε σχέση με το προηγούμενο, εδώ παρατηρείται σημαντική διαφοροποίηση.

Το 67% των ερωτηθέντων δήλωσε πως υπήρξε πτώση στις πωλήσεις της επιχείρησής του, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, με αυτή να εστιάζεται σε ένα εύρος μείωσης πωλήσεων από 0 έως 30% για μία στις δύο επιχειρήσεις. Στον αντίποδα, μόλις το 7% δήλωσε αύξηση των πωλήσεών του, ενώ το 26% του δείγματος είδε τις πωλήσεις του να παραμένουν αμετάβλητες.

Ωστόσο, οι μισές επιχειρήσεις παρατήρησαν ότι οι αρχές των εκπτώσεων ήταν αρκετά δυναμικές.

Το 98% των καταστημάτων έβαλε POS

Αρκετά εμπορικά καταστήματα (87%) διέθεταν τερματικό μηχάνημα αποδοχής καρτών (POS) πριν από την υποχρεωτική εγκατάστασή του βάσει νόμου.

Μετά την επιβολή του μέτρου της εγκατάστασης τερματικών μηχανημάτων καρτών, το σύνολο των τοπικών επιχειρήσεων (98%) έχει τοποθετήσει τα εν λόγω μηχανήματα και μόλις το 2% αδυνατεί να λάβει έγκριση από τραπεζικά ιδρύματα στα οποία έχει απευθυνθεί.

Η αυξημένη διάθεση των POS αλλά και τα κίνητρα που έχουν δοθεί για το χτίσιμο του αφορολόγητου μέσω πλαστικού χρήματος, φαίνεται να έχουν επηρεάσει τον καταναλωτή στη χρήση καρτών στις συναλλαγές του. Το 70% των επιχειρήσεων δέχθηκαν συνδυασμό καρτών και μετρητών, ενώ ένα ποσοστό επιχειρήσεων της τάξης του 16% δήλωσε πως οι συναλλαγές του την περίοδο των εκπτώσεων έγιναν κυρίως με χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες.

Η επιρροή του τουρισμού κρουαζιέρας

Αν και το καλοκαίρι είναι ευκαιρία για προσέλευση τουριστών στην αγορά της πόλης, οι επισκέψεις τουριστών κρουαζιερόπλοιων δεν επέδρασαν καθόλου θετικά ώστε να ανοίξουν τα καταστήματα του Βόλου και τις Κυριακές, όπως κατέδειξε το δείγμα με ποσοστό 81%.

Η παρατεταμένη οικονομική κρίση και οι συνέπειές της ανάδειξαν το πλήγμα που υπέστη το εμπόριο. Ακόμη και σήμερα με μέτρα πανάκειας πολλές επιχειρήσεις κινδυνεύουν να κλείσουν, ή τουλάχιστον δεν το θεωρούν απίθανο, με αθροιστικό ποσοστό (70%). Ενώ αρκετές, επιχειρήσεις οραματίζονται τη συνέχεια της επιχείρησής τους (23%).

Παρά τη θετική ανάδειξη στασιμότητας του τζίρου συγκριτικά με πέρυσι, πολλοί κλάδοι κατέδειξαν πτώση στον τζίρο τους. Τα χρυσοχοΐα και κοσμηματοπωλεία, αν και δεν έχουν τη δυνατότητα προσφορών και εκπτώσεων, καταγράφουν τα υψηλότερα ποσοστά μείωσης τζίρου (29%) τη φετινή περίοδο. Στο ίδιο ποσοστό (20%) κυμαίνεται ο κλάδος των οπτικών, που η εποχή είναι αρκετά ευνοϊκή για την πώληση των προϊόντων τους. Ενώ, ο κλάδος τα ων καλλυντικών κατέχει το μικρότερο ποσοστό (3%) πτώσης του τζίρου.

Όσον αφορά τέλος στα καταστήματα της κεντρικής αγοράς του Βόλου, ένα στα δύο επισημαίνει ότι η περίοδος των θερινών εκπτώσεων δεν έδειξε καμία βελτίωση, αντίθετα θεωρείται χειρότερη από την περσινή με ποσοστό 50%, ενώ καταστήματα εκτός κέντρου κατέδειξαν στασιμότητα τζίρου με ποσοστό 53%.

Η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές

Αναφορικά με την Κυριακή 16 Ιουλίου, η οποία αποτελεί μία εκ των οκτώ θεσμοθετημένων Κυριακών στις οποίες επιτρέπεται να λειτουργήσουν τα εμπορικά καταστήματα, οι έμποροι του Βόλου επέλεξαν να μη λειτουργήσουν τις επιχειρήσεις τους εκείνη την ημέρα.

Το μεγαλύτερο ποσοστό (76%) κράτησε τις επιχειρήσεις κλειστές, ενώ η πλειοψηφία των εμπόρων που αποφάσισαν να λειτουργήσουν τα καταστήματά τους, δήλωσαν πως η συγκεκριμένη Κυριακή όχι μόνο ήταν αδιάφορη ως προς την εξέλιξη του τζίρου, αλλά για ένα ποσοστό εμπόρων της τάξης του 9% ήταν ζημιογόνα.

Στον αντίποδα, μόλις το 2% δήλωσε πως το άνοιγμα του καταστήματός του τη συγκεκριμένη Κυριακή επέδρασε θετικά στον τζίρο της εκπτωτικής περιόδου.

Το μέτρο των οχτώ θεσμοθετημένων Κυριακών φαίνεται να μην έχει την αποδοχή από τους εμπόρους. Η πλειοψηφία των εμπόρων (84%) θεωρεί ότι οι οχτώ Κυριακές επηρεάζουν από λίγο έως και καθόλου τον τζίρο των επιχειρήσεων. Ποσοστό της τάξης του 16% τάσσεται υπέρ των οχτώ Κυριακών και δηλώνει θετική εξέλιξη στον τζίρο από τη λειτουργία των καταστημάτων τις ημέρες αυτές, όμως το ποσοστό αυτό δεν φαίνεται ικανό να ανατρέψει την απαξίωση που έχει δεχθεί το συγκεκριμένο μέτρο.

Το δείγμα της αρνητικής διάθεσης των επιχειρήσεων όπως ένδυση, υπόδηση και είδη δώρων, οι οποίες είναι το μεγαλύτερο εύρος της αγοράς, δεν πιστεύει σε ποσοστό 66,2% ότι το μέτρο των οχτώ θεσμοθετημένων Κυριακών συμβάλλει στη θετική εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών της επιχείρησης.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου