ΤΟΠΙΚΑ

Το πείραμα του Ερατοσθένη από μαθητές του 9ου Γυμνασίου Βόλου

το-πείραμα-του-ερατοσθένη-από-μαθητές-299714

Το Πείραμα του Ερατοσθένη, ένα παγκόσμιο πείραμα κι από τα ομορφότερα στην ιστορία της φυσικής, που γίνεται στις 22 Μαρτίου και 22 Σεπτεμβρίου κάθε χρόνο, κατά την εαρινή και χειμερινή Ισημερία, την ώρα που ο ήλιος βρίσκεται στο ζενίθ, πραγματοποίησε την περασμένη Παρασκευή, το 9ο Γυμνάσιο Βόλου.

Στο Βόλο η ώρα που ο ήλιος βρισκόταν στο ζενίθ ήταν στις 13 20’ 43’’. Στο πείραμα αυτό συμμετέχουν σχολεία από όλο τον κόσμο που βρίσκονται στον ίδιο γεωγραφικό μεσημβρινό, δεν έχουν δηλαδή διαφορά ώρας και διεξάγεται ταυτόχρονα σε διάφορες πόλεις εντός και εκτός Ελλάδας.

Σε κάθε περίπτωση αυτό που χρειάζεται να γνωρίζουν είναι η επίκεντρη γωνία μεταξύ των δυο πόλεων, καθώς και η μεταξύ τους χιλιομετρική απόσταση. Στο 9ο Γυμνάσιο Βόλου, υπολογίσανε την γωνία και βρήκανε την απόσταση του σχολείου από τον Ισημερινό, όπου η γωνία είναι μηδέν. Το μεσημέρι είναι 13 20’ 43’’ με ένα ύψος ήλιου γύρω στις 50 μοίρες και 48 λεπτά. Οι συντεταγμένες του Γυμνασίου είναι 39 22’ 16.7’’ πλάτος βόρειο και 22 56’ 25.6’’ μήκος ανατολικό
Η απόσταση 9ου Γυμνασίου Βόλου από Ισημερινό πάνω στον ίδιο μεσημβρινό είναι 4.361 Km.

Ο Ερατοσθένης μέτρησε την περίμετρο της Γης με απλά μέσα, χωρίς να έχει υπολογιστή. Για να μετρήσουνε την ακτίνα της Γης τα παιδιά χρησιμοποιήσανε μία ράβδο του ενός μέτρου στερεωμένη κάθετα σε μία βάση, μια μετροταινία, ένα χάρακας και ένα μοιρογνωμόνιο. Η διαδικασία ήταν ως εξής: Τοποθετήσανε μία ράβδο στο κέντρο της αυλής και 10 λεπτά πριν το ζενίθ του Ήλιου ( 13.10 μ.μ.) στην πόλη και 10 λεπτά μετά, παίρνανε μετρήσεις της σκιάς της ράβδου ανά πεντάλεπτο. Χωρίσανε τους μαθητές σε 3 ομάδες με φύλλα εργασίας και πήραν από 5 μετρήσεις η κάθε ομάδα. Την ώρα που ο Ήλιος ήταν στο ζενίθ η σκιά της ράβδου ήταν η μικρότερη, πριν και μετά ήταν μεγαλύτερη. Υπολογίσανε την οξεία γωνία του ορθογωνίου τριγώνου που σχηματίσθηκε από την ράβδο και την σκιά της και με ένα τεράστιο μοιρογνωμόνιο, αλλά και πειραματικά για να υπολογίσουνε την Περίμετρο της Γης. Στη συνέχεια οι μαθητές του σχολείου με την βοήθεια των καθηγητών τους βρήκαν γωνία 40 μοίρες, ενώ στον Ισημερινό γνωρίζουμε ότι η γωνία είναι 0 μοίρες. Η διαφορά των δύο γωνιών (Δθ=40 μοίρες ) αντιστοιχεί σε μήκος τόξου 4.361 χιλιόμετρα. Η απόσταση του 9ο Γυμνάσιου Βόλου από τον Ισημερινό πάνω στον ίδιο μεσημβρινό βρέθηκε από το Google Earth. Για να υπολογίσουνε την περιφέρεια της γης: γνωρίζουμε ότι η γωνία μας Δθ=40 μοίρες αντιστοιχεί σε ένα τόξο που έχει μήκος S=4361 kmκαι άρα ένας κύκλος (η γη έχει σφαιρικό σχήμα) που αντιστοιχεί σε 360 μοίρες θα έχει μήκος ίσο με την περίμετρο της Γης. Μια απλή μέθοδος των τριών. Βρήκανε περίμετρο 39.249 km, ενώ η πραγματική περίμετρος είναι 40.075km σφάλμα περίπου 1.8%. Άρα η ακτίνα της Γης είναι 6.246,8 km, ενώ το πραγματικό μήκος της ακτίνας της Γης 6.381,34 km.

Το Πείραμα στο οποίο συμμετείχε με μεγάλη επιτυχία η Γ΄ γυμνασίου και παρακολούθησε όλο το σχολείο υπό την επιτήρηση των καθηγητών μια που ήταν και στο τέλος του ωρολογίου προγράμματος τους, αποδείχτηκε μια υπέροχη εμπειρία για τους μαθητές. Τους πρόσφερε χαρά, παιγνίδι, συνεργασία, ομαδικότητα και οπωσδήποτε γνώση. Το πείραμα του Ερατοσθένη για πρώτη φορά έγινε διαθεματικό, με την συμμετοχή πολλών καθηγητών διαφόρων ειδικοτήτων όπως μαθηματικών, φυσικών, φιλολόγων, κοινωνιολόγων, γυμναστών, ξενόγλωσων, τεχνολόγων.

Οι μαθητές ενημερώθηκαν για το πείραμα από τους καθηγητές τους και την διευθύντρια του σχολείου τους, ενθουσιάστηκαν και βοήθησαν πολύ στην εκτέλεση του πειράματος.

Στη συνέχεια σχημάτισαν με τα σώματά τους το γράμμα Π (από το Πείραμα) και το γράμμα Ε (από το Ερατοσθένης). Καθώς και τον αριθμό 9 (9ο Γ.Β.).

Σκοπός του πειράματος ήταν να μάθουν με ποιον ζηλευτό τρόπο ο Ερατοσθένης μέτρησε την περίμετρο της Γης και πολλούς επιμέρους στόχους, όπως την παρατήρηση, την συνεργασία των σχολείων μεταξύ τους ,την χρήση των ΤΠΕ (skype , excel, mail) και πως αυτά διευκολύνουν τις μετρήσεις.

Η διευθύντρια του σχολείου κ. Νίκη Χατζηκυριάκου Φυσικός, είναι πάντα παρούσα, ενισχύει τέτοιου είδους εκδηλώσεις και ενθαρρύνει όλους τους καθηγητές για τέτοιου είδους δραστηριότητες. Ευχαρίστησε όλους τους καθηγητές του σχολείου που συμμετείχαν και βοήθησαν στην διεξαγωγή του Πειράματος μαθηματικούς, φυσικούς, γυμναστές, φιλολόγους και τους καθηγητές άλλων ειδικοτήτων που διδάσκουν Ιστορία, καθώς και όλους τους μαθητές που συμμετείχαν ή παρέμειναν μετά το πέρας του σχολείου για να δουν αυτό το σπουδαίο και εντυπωσιακό πείραμα.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου