ΤΟΠΙΚΑ

Δημιουργικό Καλοκαίρι για Παιδιά στο Π.Θ.

δημιουργικό-καλοκαίρι-για-παιδιά-στο-452657

Και φέτος, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας διοργανώνει Καλοκαιρινό Πρόγραμμα Δημιουργικής Απασχόλησης για Παιδιά ηλικίας 6 -16 ετών, με πληθώρα εργαστηρίων που οξύνουν την παρατηρητικότητα, αναπτύσσουν τη δημιουργική φαντασία, καλλιεργούν έμφυτες ή επίκτητες δεξιότητες. Πρωτίστως όμως τα παιδιά περνάνε καλά και μέσα από ένα σωστά δομημένο πρόγραμμα δραστηριοτήτων μαθαίνουν και έρχονται σε επαφή με νέα αντικείμενα υπό την επίβλεψη ειδικών επιστημόνων και παιδαγωγών: Εικαστικά, Φωτογραφία, Μουσικό Θεατρικό παιχνίδι, Κινητικές δραστηριότητες, Δημιουργική γραφή, Ρομποτική, Προγραμματισμός, Φυσικές επιστήμες, Διατροφή, Κηπουρική.

Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί από τις 19 Ιουνίου έως τις 21 Ιουλίου 2017 με την αμέριστη συμπαράσταση και τη συμβουλευτική διακεκριμένων μελών ΔΕΠ του Π.Θ. και τα εργαστήρια υλοποιούνται από ομάδα μεταδιδακτόρων, υποψήφιων διδακτόρων, ερευνητών και εξειδεικευμένων επιστημόνων.

Εικαστικό εργαστήρι

Τα παιδιά εφαρμόζουν τις αρχές των εικαστικών τεχνών σε ατομικές και ομαδικές εργασίες με τη χρήση και κατάκτηση διαφόρων υλικών και τεχνικών, όπως και με τη γνωριμία του έργου μεγάλων καλλιτεχνών μέσα από αλληλεπιδραστικές παρουσιάσεις και βιβλία τέχνης. Οξύνουν τη παρατηρητικότητα τους, αναπτύσσουν τη δημιουργική φαντασία, καλλιεργούν έμφυτες η επίκτητες ικανότητες και επιδεξιότητες. Αποκτούν προσωπικό αισθητικό κριτήριο και την ικανότητα αισθητικής συγκίνησης, αποτέλεσμα της κατανόησης του έργου τέχνης. Επισκέπτονται εκθέσεις, μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους εντός και εκτός του αστικού κέντρου.

Φωτογραφία

Η φωτογραφία είναι μία σύγχρονη γλώσσα, εξίσου σημαντική με τον προφορικό και γραπτό λόγο. Δεδομένου ότι πλέον η εικόνα είναι ευρέως διαδεδομένη και τα τεχνολογικά μέσα που διαθέτουμε μας προσφέρουν πολλές δυνατότητες με μικρό κόστος καθώς και άπειρους πειραματισμούς, η φωτογραφική μηχανή μπορεί να γίνει όχημα σε ένα ταξίδι γνώσης και δημιουργίας στον γοητευτικό κόσμο της φωτογραφίας. Στο εργαστήριο αυτό επιδιώκουμε να αξιοποιήσουμε την μοναδική οπτική αντίληψη των παιδιών, τον έμφυτο ενθουσιασμό τους σχετικά με τη χρήση της φωτογραφικής μηχανής και την τεχνολογία του μέσου ως εργαλείου έκφρασης και αναπαράστασης του περιβάλλοντος. Βασιζόμαστε στην έντονη κι έμφυτη περιέργεια τους για τον κόσμο που τoυς περιβάλλει και την επιθυμία να τον συλλάβουν οπτικά.

Μουσικό Θεατρικό Εργαστήρι

Η μουσική αποτελεί ένα πολύ δυνατό και άμεσο βίωμα μέσω της ακρόασης ενός έργου και πολύ περισσότερο μέσω της ίδιας της μουσικής πράξης. Η μουσική πράξη συνιστά και ενισχύει την τοποθέτηση, πως η μουσική δεν αποτελεί ένα είδος τέχνης μόνο για μουσικούς, αλλά αποτελεί μια πράξη που ο κάθε άνθρωπος ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, κτλ., μπορεί να εμπλακεί και να δημιουργήσει μια μελωδία, ένα μουσικό κομμάτι. Τα παιδιά καλούνται να δημιουργήσουν με εργαλεία τους την θεατρική έκφραση, τη μίμηση, την κίνηση, τη μουσική, το λόγο και το παιχνίδι. Στόχος του προγράμματος είναι μέσα από την θεατρική δράση να αναπτυχθεί η εμπιστοσύνη, η ενσυναίσθηση, η φιλία, η δημιουργία και πάνω από όλα η βιωματική γνώση. Πληθώρα δραστηριοτήτων προσφέρουν την ευκαιρία στα παιδιά να ανακαλέσουν εμπειρίες και βιώματα, να αποκτήσουν νέες εμπειρίες, να αναπτύξουν την φαντασία τους και την δημιουργική τους έκφρασης μέσα από απολαυστικές στιγμές χαράς και δημιουργίας, να να γίνουν τα ίδια εκτελεστές, συνθέτες, μαέστροι. Θα έχουν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με διάφορα μουσικά όργανα όπως κιθάρα, μπάσο, τρομπέτα, αλλά και να κατασκευάσουν τα δικά τους. Επίσης, εάν κάποια παιδιά ασχολούνται ήδη με κάποιο μουσικό όργανο, θα έχουν την δυνατότητα να κάνουν μια παρουσίαση στην ομάδα. Να παρουσιάσουν την τεχνική του οργάνου, την τεχνοτροπία του, το γιατί ασχολήθηκαν με αυτό το όργανο, με ποιον τρόπο μελετάνε, κ.ο.κ..

Κινητικές Δραστηριότητες

Τα παιδιά θα συμμετάσχουν σε κινητικές δραστηριότητες και παιχνίδια που βάση τους θα είναι τα ολυμπιακά αθλήματα, όπως το μπάσκετ, το ποδόσφαιρο, το χάντμπωλ, το τζούντο, το τένις, η ενόργανη γυμναστική, το βόλλεϋ. Θα έχουν τη δυνατότητα να «γνωρίσουν» τα διάφορα αθλήματα, όπως για παράδειγμα τις βασικές τεχνικές αυτών, τους κανόνες, το «ευ αγωνίζεσθαι». Επιπλέον, θα έρθουν σε επαφή με άλλα παιδιά, μέσω του παιχνιδιού και της συνεργασίας. Θα καλλιεργηθούν οι βασικές κινητικές δεξιότητες, όπως το τρέξιμο, τα άλματα, το λάκτισμα, οι ρίψεις, η ισορροπία αλλά και δεξιότητες όπως ο χειρισμός αντικειμένων και η κιναισθητική ικανότητα. Επίσης, μέσω των δραστηριοτήτων, τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να «γνωρίσουν» το σώμα τους μέσω της αλληλεπίδρασής τους με άλλα παιδιά, με αντικείμενα (π.χ. μπάλες, κορδέλες) στον χώρο και στον χρόνο αλλά και λιγότερο γνωστά παιχνίδια/αθλήματα του παρελθόντος όπως το Επιτραπέζιο Ποδόσφαιρο ή αλλιώς Subbuteo όπως είναι ευρύτερα γνωστό στους μεγαλύτερους (σε συνεργασία με τη Λέσχη Επιτραπέζιου Ποδοσφαίρου “Αργοναύτες”).

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

Η περιβαλλοντική εκπαίδευση αποτελεί μια από τις σημαντικότερες διαστάσεις της σύγχρονης εκπαίδευσης. Έχει σκοπό την γνωριμία των παιδιών με το φυσικό και αστικό περιβάλλον και την καλλιέργεια αντιλήψεων και στάσεων που συμβάλλουν στην δημιουργία περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένων πολιτών. Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου εργαστηρίου τα παιδιά θα συμμετέχουν σε περιβαλλοντικές δράσεις που θα τα βοηθήσουν να αποκτήσουν περιβαλλοντικές γνώσεις και δεξιότητες, να προσεγγίσουν κριτικά τα σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα και να προβληματιστούν για την αναζήτηση αποτελεσματικών λύσεων.

Φιλαναγνωσία και Δημιουργική Γραφή

Το εργαστήρι φιλαναγνωσίας και δημιουργικής γραφής σκοπεύει να καλλιεργήσει αφενός την αγάπη των παιδιών σε σχέση με το βιβλίο και αφετέρου να τα κινητοποιήσει να γράψουν τις δικές τους ιστορίες τόσο με αφορμή βιβλία που διάβασαν όσο και γενικότερα. Μέσα από διάφορες δραστηριότητες ανάγνωσης, αφήγησης και γραφής θα δοθεί στα παιδιά η δυνατότητα να καλλιεργήσουν την προφορική και γραπτή τους έκφραση, να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους, να παρουσιάσουν αγαπημένα τους βιβλία, αλλά και να δημιουργήσουν ατομικά ή συλλογικά τα δικά τους βιβλία.

Κατασκευάζω και Προγραμματίζω το Ρομπότ μου

Η Εκπαιδευτική Ρομποτική, όπως είναι ευρύτερα γνωστός ο όρος, αναφέρεται άμεσα σε κάθε μορφή Τεχνολογίας Ελέγχου η οποία εμπλέκει σε ίσο βαθμό τις διαδικασίες σχεδιασμού, κατασκευής-δημιουργίας και προγραμματισμού με σκοπό την τελική παραγωγή αλληλεπιδραστικών οντοτήτων. Επιπλέον, η Εκπαιδευτική Ρομποτική φαίνεται πως εξυπηρετεί εξίσου αποτελεσματικά όλο το φάσμα της φιλοσοφίας STEΑM (Science, TechnologyEngineering, ΑrtsMathematics) μέσω δράσεων με διεπιστημονικό χαρακτήρα, που προσφέρουν τη δυνατότητα στα παιδιά να προσεγγίσουν βιωματικά περιοχές, όπως αυτές της Μηχανικής, της Ηλεκτρονικής, των Αυτοματισμών, των Επιστημών Πληροφορικής, των Μαθηματικών, της Φυσικής, των Τεχνών, της Αρχιτεκτονικής κ.α. Προσφέρει επίσης σημαντικές ευκαιρίες ως μέσο ανάπτυξης κι ενίσχυσης ομαδοσυνεργατικών δεξιοτήτων και γενικότερα ως κίνητρο για την κατάκτηση σύγχρονων δεξιοτήτων που είναι πλέον τόσο απαραίτητες στο εργασιακό και κοινωνικό πλαίσιο («Δεξιότητες Ευρώπης 2020»).

Για τους λόγους αυτούς και η σύγχρονη πρόταση της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής φαίνεται να υιοθετείται με ολοένα και περισσότερη συχνότητα κι επιτυχία στο πλαίσιο της προσπάθειας για εξοικείωση των μαθητών με την ουσιαστική και παραγωγική χρήση των τεχνολογιών και την ανάπτυξη των τόσο απαραίτητων δεξιοτήτων “νέας γενιάς” όπως ο προγραμματισμός και η συνδυαστική-υπολογιστική και λογική σκέψη από τις μικρές ακόμα ηλικίες. Πιο συγκεκριμένα, στo πλαίσια των μαθημάτων, τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν, να χειρίζονται και να επιλέγουν τα δομικά υλικά και τις προγραμματιστικές δομές που απαιτούνται για την εκτέλεση συγκεκριμένων «αποστολών» που τους ανατίθενται. Αναπτύσσουν αλγοριθμικό τρόπο σκέψης και νοοτροπία «προγραμματιστή», κωδικοποιούν απλές συμπεριφορές σε προγραμματιστικά περιβάλλοντα, με σκοπό την εφαρμογή τους σε πραγματικό πλαίσιο μικροκόσμου, μακέτας, πίστας κλπ. Ενεργοποιούν τη φαντασία τους με σκοπό τη δημιουργία πρωτότυπων λύσεων ενώ έρχονται σε επαφή τόσο με βασικές εντολές προγραμματισμού (κίνηση με σκοπιμότητα, χρήση βασικών αισθητήρων χρώματος, αφής) και αρχές σχεδίασης προγράμματος (διατύπωση προβλήματος, ανάλυση περιβάλλοντος, αρχικός σχεδιασμός-δημιουργία στρατηγικών, αλληλουχία εντολών, εφαρμογή, αξιολόγηση απόδοσης, αποσφαλμάτωση) όσο και με πιο προηγμένες όπως η δομή επανάληψης (loop) και η μεταβλητότητα τιμών. Διατυπώνουν, αξιολογούν και αναδιατυπώνουν συμπεράσματα που στηρίζονται σε δεδομένα που έχουν συλλέξει.

Βασικές αρχές προγραμματισμού

Η διείσδυση των υπολογιστών και του διαδικτύου στις διάφορες πτυχές της καθημερινότητας, έχει επιφέρει αλλαγές στη σχέση των παιδιών με την τεχνολογία. Βασικός στόχος είναι να βοηθήσει τους μαθητές να αναπτύξουν σημαντικές δεξιότητες, προσεγγίζοντας την τεχνολογία ως δημιουργοί και όχι ως απλοί καταναλωτές της. Βασιζόμενοι κατα μεγάλο ποσοστό στην κατασκευαστική θεωρία μάθησης του Papert μέσω αυτού του εργαστηρίου επιδιώκουμε να εμφυσήσουμε στα παιδιά την αξία της ψηφιακής δημιουργίας και μέσα από τις διαδικασίες σχεδίασης και υλοποίησηςνα τα βοηθήσουμε να αποκτήσουνμε αυτοπεποίθηση ενεργό ρόλο σχεδιαστή και κατασκευαστή. Εξάλλου, ο προγραμματισμός αποτελεί ένα εργαλείο μάθησης με πολλαπλά οφέλη, καθώς συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ανάλυσης και επίλυσης προβλήματος, στη δημιουργικότητα, τη συνεργασία και την επικοινωνία.

Πειράματα ηλεκτρισμού, μαγνητισμού, κυκλωμάτων

Τα παιδιά έχουν ήδη εμπειρίες σχετικές με τη θερμότητα, τον ηλεκτρισμό, τον μαγνητισμό, φαινόμενα που σχετίζονται με το φως, από την καθημερινή τους ζωή. Από τις εμπειρίες αυτές έχουν διαμορφώσει ιδέες και απόψεις για να τα περιγράφουν, να τα ερμηνεύουν και να τα διαχειρίζονται. Κάποιες από αυτές όμως τις ιδέες, εμποδίζουν την κατανόηση των επιστημονικών απόψεων που καλούνται να μάθουν στο σχολείο. Σκοπός είναι η ομαλή μετάβαση των μαθητών από την περιγραφική προσέγγιση των φυσικών εννοιών και των φυσικών φαινομένων στην ποσοτική προσέγγισή τους ως φυσικά μεγέθη και φυσικές διαδικασίες. Τα βήματα της επιστημονικής / εκπαιδευτικής μεθόδου με διερεύνηση είναι: α. παρατηρώ, πληροφορούμαι, ενδιαφέρομαι, β. συζητώ, αναρωτιέμαι, υποθέτω, γ. ενεργώ, πειραματίζομαι, δ. συμπεραίνω, καταγράφω και ε. εφαρμόζω, εξηγώ, γενικεύω.

Μαθαίνω να τρώω υγιεινά – Φτιάχνω το πρόγευμά μου

Τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία με την καθοδήγηση διατροφολόγου και μάγειρα να προετοιμάσουν μόνα τους το φαγητό τους ώστε να αποφύγουν τα πρόχειρα και ανθυγιεινά σνακ. Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα έρθουν σε επαφή με τις τροφές μαθαίνοντας τόσο τους βασικούς κανόνες υγιεινής, όσο και τη θρεπτική τους αξία καθώς και πώς αυτές συντελούν σε μία καλή φυσική κατάσταση. Σκοπός του βιωματικού εργαστηρίου είναι τα παιδιά να εμπλουτίσουν τη διατροφή με νέες γι’ αυτά τροφές, τις οποίες εύκολα μπορούν να διαχειριστούν με δημιουργικότητα και να τις μετατρέψουν σε θρεπτικά γεύματα, ώστε να διαμορφώσουν σωστές και ισορροπημένες διατροφικές συνήθειες ακόμα και μετά τη λήξη του προγράμματος.

Δημιουργική κηπουρική και αρωματικά φυτά

Τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με τον κόσμο των φυτών, από το σπόρο μέχρι την καρποφορία, τους τρόπους καλλιέργειας, την καθημερινή τους φροντίδα και τη χρησιμότητά τους για τον άνθρωπο και το περιβάλλον. Μέσα από διαδραστικούς τρόπους, θα αποκτήσουν τα κατάλληλα εφόδια για τη δημιουργία και τη συντήρηση ενός αστικού κήπου, θα έρθουν σε επαφή τόσο με καλλωπιστικά όσο και με λαχανοκομικά φυτά, τους τρόπους πολλαπλασιασμού, την αναγνώρισή τους, καθώς και τη συντήρηση και την αξιοποίηση των προϊόντων τους. Συνδυάζοντας τη γνώση με την τεχνολογία θα μάθουν διαφορετικές τεχνικές καλλιέργειας που εφαρμόζονται στον σύγχρονο κόσμο. Επίσης θα εφαρμοστούν απλές τεχνικές που χρησιμοποιούνται στην βιολογική γεωργία και θα παρουσιαστεί η εναλλακτική χρήση φυτικών προϊόντων αντί των χημικών.

Η αίτηση εγγραφής πραγματοποιείται ΜΟΝΟ ηλεκτρονικά στην ακόλουθη διεύθυνση: https://goo.gl/forms/YYsS7XD1gtHOi9Ti2

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου