ΤΟΠΙΚΑ

Μουσεία προσβάσιμα από τυφλούς

μουσεία-προσβάσιμα-από-τυφλούς-460200

Τον δρόμο για τα μουσεία, αλλά και ευρύτερα τους πολιτιστικούς χώρους, ανοίγει στα άτομα με αναπηρία όρασης το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, μέσω ενός πρωτοποριακού προγράμματος. Δημιουργεί δίκτυα σε όλη την Ευρώπη μεταξύ ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, πολιτιστικών χώρων και σχολείων όπου φοιτούν τυφλοί μαθητές, εκπαιδεύει το σύνολο του προσωπικού των πολιτιστικών κέντρων από την υποδοχή έως και την ξενάγηση των τυφλών ατόμων, και δημιουργεί απτικές εκθέσεις, μέσω των οποίων τα άτομα με αναπηρία όρασης «βλέπουν» τα εκθέματα του μουσείου.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Η πινακίδα «μην αγγίζετε» που υπάρχει στους μουσειακούς χώρους, καθιστά τα ίδια μουσεία μη προσβάσιμα σε άτομα με αναπηρία όρασης, που ο μόνος τρόπος για να «δουν» είναι μέσω της αφής. «Γεφυρώνοντας το κενό», μεταξύ μουσείων, πολιτιστικών κέντρων και ατόμων με προβλήματα όρασης, είναι ο τίτλος του πρωτοποριακού προγράμματος προϋπολογισμού 350.000 ευρώ που εκτελεί από το 2014 το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και ολοκληρώνεται τον ερχόμενο Αύγουστο. Με αφορμή την ολοκλήρωση του προγράμματος, από χθες φιλοξενείται στο αμφιθέατρο «Γιάννης Κορδάτος» του Π.Θ. στον Βόλο διεθνές συνέδριο.

Την πρόταση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus + είχε καταθέσει ο αναπληρωτής καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Βασίλης Αργυρόπουλος.

Το Π.Θ. είναι επικεφαλής της ευρωπαϊκής σύμπραξης, στην οποία συμμετέχουν εταίροι από 12 χώρες της Ευρώπης.

«Είναι διαπιστωμένο ότι τα άτομα με προβλήματα όρασης δεν έχουν πρόσβαση σε μουσεία και πολιτιστικούς χώρους. Η ένδειξη “μην αγγίζετε”, μετατρέπει για αυτά τα άτομα τα μουσεία σε αφιλόξενους χώρους. Από την άλλη, τα ίδια τα μουσεία, που τα τελευταία 25 χρόνια έχουν αλλάξει ρότα και θέλουν να έχουν κοινωνικό ρόλο, δεν ξέρουν πώς να κάνουν τους χώρους και τα εκθέματά τους προσβάσιμα», αναφέρει ο κ. Αργυρόπουλος.

Στο πλαίσιο αυτό, δημιουργήθηκαν δίκτυα σε κάθε χώρα μεταξύ ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, μουσείων και σχολείων που φοιτούν άτομα με αναπηρία. Το κάθε πανεπιστήμιο ανέλαβε να εκπαιδεύσει το προσωπικό ενός μουσείο σε θέματα υποδοχής και ξενάγησης, οι ίδιοι οι μουσειοπαιδαγωγοί δημιούργησαν απτικές εκθέσεις προσβάσιμες από τυφλούς και μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα, και στη συνέχεια αλληλεπίδρασαν με τα άτομα με αναπηρία όρασης.

Στην Ελλάδα, το πρόγραμμα εκπονήθηκε από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας σε συνεργασία με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και το Σχολείο Τυφλών Καλλιθέας, αντίστοιχο όμως πρότζεκτ πριν από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα, το Π.Θ. είχε δουλέψει με το Αθανασάκειο Μουσείο Βόλου, που φιλοξενεί και απτική έκθεση.

«Το στοίχημα είναι με την ολοκλήρωση του προγράμματος να μην σταματήσει και η προσπάθεια. Να συνεχίσουν να δουλεύουν τα δίκτυα για να γίνουν προσβάσιμα τα μουσεία και οι πολιτιστικοί χώροι. Μάλιστα, με την ολοκλήρωση του προγράμματος πρόκειται να συνταχθούν δύο αναλυτικοί οδηγοί καλών πρακτικών που θα δοθούν σε υπουργούς και δήμους προκειμένου να δημιουργήσουν προσβάσιμους χώρους πολιτισμού για όλους», είπε ο κ. Αργυρόπουλος.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου