ΤΟΠΙΚΑ

Γιορτή για την επαγγελματική εκπαίδευση

γιορτή-για-την-επαγγελματική-εκπαίδε-482256

Τις εμπειρίες τους από την εργασία τους σε επιχειρήσεις στη Σεβίλλη πάνω στην ειδικότητα στην οποία φοιτούν, μετέφεραν 20 μαθητές του 1ου Επαγγελματικού Λυκείου Ν. Ιωνίας, που παρέμειναν για τρεις εβδομάδες στην Ισπανία, στο πλαίσιο προγράμματος Eramsus. Προχθές, η παρουσίαση των εμπειριών των μαθητών στο αμφιθέατρο του ΤΕΕ Μαγνησίας, αποτέλεσε μια πραγματική γιορτή για την επαγγελματική εκπαίδευση, που στην Ελλάδα δεν έχει ακόμη καθιερωθεί ως επιλογή συνέχισης της εκπαίδευσης, παρά μόνο σε ένα μικρό ποσοστό, και που επιπλέον μαστίζεται από μεγάλα ποσοστά μαθητικής διαρροής.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Η Ανθή Χαρίση, ήταν μία από τις μαθήτριες που βρέθηκε στη Σεβίλλη για τρεις εβδομάδες προκειμένου να αποκτήσει εργασιακή εμπειρία στην ειδικότητά της. Η μαθήτρια της Γ’ Λυκείου παρακολουθεί την ειδικότητα της αισθητικής και εργάστηκε σε αλυσίδα κομμωτηρίων. «Το κλίμα ήταν πολύ ωραίο, αν και είχαμε ένα μικρό πρόβλημα με τη γλώσσα. Οι Ισπανοί έχουν το ίδιο ταπεραμέντο με εμάς, είναι φιλόξενοι και νομίζω ότι θα μπορούσα να εργαστώ στην Ισπανία. Ήρθα σε επαφή με τη νοοτροπία τους, με τον τρόπο που δουλεύουν. Η αλήθεια είναι ότι στον τομέα της αισθητικής στην Ελλάδα, είμαστε πιο μπροστά σε σχέση με την Ισπανία. Εκεί δεν υπάρχουν μεγάλα ινστιτούτα που να προσφέρουν υπηρεσίες σε σώμα και πρόσωπο. Δουλεύουν περισσότερο με κομμωτική και νύχια», ανέφερε η μαθήτρια, που είναι ταυτόχρονα απόφοιτος του ΤΕΙ Πληροφορικής Πάτρας και επέστρεψε στα θρανία επιλέγοντας συνειδητά ΕΠΑΛ και τη συγκεκριμένη ειδικότητα, ελπίζοντας ότι στο μέλλον θα καταφέρει να συνδυάσει τις σπουδές της.

Σε γηροκομείο απασχολήθηκε η μαθήτρια Μαρία Βλάχου ως βοηθός φυσικοθεραπευτή. «Έμαθα καινούρια πράγματα, με βοήθησε η εργασιακή εμπειρία να εξελίξω τις γνώσεις μου. Ήταν γενικά μια ωραία εμπειρία. Είναι σημαντικό να γνωρίζεις νέους πολιτισμούς και κουλτούρες αλλά και να έρχεσαι σε επαφή με διαφορετική εργασιακό περιβάλλον», επεσήμανε.

Η Αθηνά Καλημάνη, μαθήτρια στην ειδικότητα γραφικών τεχνών, απασχολήθηκε για τρεις εβδομάδες σε εταιρεία θεατρικών κοστουμιών. «Ήταν αρκετά ενδιαφέρουσα εμπειρία και έμαθα και καινούρια πράγματα. Γνώρισα μια καινούρια κουλτούρα. Στην Ισπανία είναι πιο οργανωμένα τα πράγματα και υπήρχε σεβασμός», σημείωσε.

Ο διευθυντής του 1ου ΕΠΑΛ Ν. Ιωνίας, Βάιος Λιαπόπουλος, μίλησε για μια γιορτή για την επαγγελματική εκπαίδευση. Συνολικά το σχολικό έτος 2016-2017, υλοποιήθηκαν τρία εκπαιδευτικά ευρωπαϊκά προγράμματα, εκ των οποίων το ένα ήταν διττό: απευθυνόταν και σε εκπαιδευτικούς. «Μέσω της Ε.Ε. μπορέσαμε να προσφέρουμε στους μαθητές μας το δώρο της γνωριμίας με μια νέα κουλτούρα εργασίας, με καινούριες τεχνοτροπίες και τεχνικές πάνω στην ειδικότητά τους. Είναι οι αυριανοί επαγγελματίες και τους ανοίξαμε την πόρτα της εργασιακής εμπειρίας σε ένα ξένο κράτος», σημείωσε ο κ. Λιαπόπουλος.

Μικρό το ποσοστό συμμετοχής

Όπως υπογράμμισε ο κ. Λιαπόπουλος, στη Σεβίλλη, όπως και σε όλον τον δυτικό κόσμο, η επαγγελματική εκπαίδευση κερδίζει το μεγάλο κομμάτι της πίτας των μαθητών, εν αντιθέσει με την Ελλάδα, όπου μόλις το 10% των μαθητών φοιτά σε επαγγελματικά λύκεια. «Πρέπει να καταλάβουμε ότι η ανάκαμψη δεν έρχεται μέσα από δικηγόρους, αλλά με εργαζόμενους που αποτελούν τον αυριανό μοχλό ανάπτυξης», είπε χαρακτηριστικά διαπιστώνοντας ότι για μία ακόμη χρονιά εκτιμάται ότι υπάρχει μικρή κινητικότητα μαθητών προς την επαγγελματική εκπαίδευση.

Στο 10% η μαθητική διαρροή

Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος και καθηγητές του 1ου ΕΠΑΛ Ν. Ιωνίας βρέθηκαν στη Σεβίλλη και συμμετείχαν σε έρευνα για τη μαθητική διαρροή από τα ΕΠΑΛ.

Σύμφωνα με την υποδιευθύντρια του 1ου ΕΠΑΛ Ν. Ιωνίας, Μαρία Κολυμένου, υπάρχουν μεγαλύτερα ποσοστά διαρροής στα επαγγελματικά λύκεια σε σχέση με τα γενικά, γεγονός που αποδίδεται στο ότι μαθητές των ΕΠΑΛ συνήθως έχουν την ανάγκη να βγουν πιο γρήγορα στην αγορά εργασίας. Το ποσοστό αυτό για την τριετία 2013-2016 είναι της τάξης του 11%, αν και τα τελευταία χρόνια μειώθηκε εξαιτίας της… ανεργίας. «Όσο λιγότερες θέσεις εργασίας υπάρχουν τόσο μικρότερη είναι η διαρροή των μαθητών από την εκπαίδευση», σημείωσε η κ. Κολυμένου.

Διαπιστώθηκε επίσης η τάση επιστροφής στα θρανία από ανθρώπους μεγαλύτερων ηλικιών, αλλά και η σημασία της σχέσης μεταξύ σχολείου- οικογένειας ώστε να μειώνεται η μαθητική διαρροή.

Σημαντικό ρόλο στην παραμονή των μαθητών στην εκπαίδευση παίζει η πολύ καλή ενημέρωση γύρω από τους τομείς και τις ειδικότητες στα επαγγελματικά λύκεια, και σε αυτή την κατεύθυνση, στο τέλος του σχολικού έτους, το 1ο ΕΠΑΛ Ν. Ιωνίας θα διοργανώσει έκθεση με τα «επιτεύγματα» κάθε τομέα, προκειμένου να γνωρίσουν τους τομείς οι μαθητές της Α’ τάξης, πριν επιλέξουν τομέα και ειδικότητα για να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου