ΤΟΠΙΚΑ

Η αποζημίωση για τροχαίο ήρθε μετά από 7,5 χρόνια

η-αποζημίωση-για-τροχαίο-ήρθε-μετά-από-7-487948

Ηταν δέκα χρονών όταν υπέστη σοβαρό τραυματισμό σε τροχαίο ατύχημα. Ένα αυτοκίνητο είχε παρασύρει τον ανήλικο, ενώ έπαιζε στη γειτονιά του στον Βόλο πριν 7,5 χρόνια. Η οικογένεια άρχισε να τρέχει στα νοσοκομεία. Ο μικρούλης χρειαζόταν οδοντοθεραπευτικές επεμβάσεις. Δυστυχώς, όμως, τα χρήματα για την αποζημίωση του ατυχήματος έφτασαν μόλις τον φετινό Απρίλιο και θεωρείται και επίτευγμα! Το αγοράκι, στο μεταξύ, έγινε άντρας, 17 χρονών…

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Δυόμισι χρόνια χρειάστηκε το Επικουρικό Κεφάλαιο, το νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, για να αποζημιώσει τον παθόντα από το τροχαίο. Το Ι.Χ. που είχε παρασύρει τον ανήλικο, είχε ανακλημένη άδεια οδήγησης. Μετά την έκδοση της απόφασης του Εφετείου Λάρισας για την αγωγή της οικογένειάς του, το Επικουρικό Κεφάλαιο, που αποζημιώνει θύματα από τροχαία αγνώστων αυτοκινήτων ή ανασφάλιστων ή με ανακληθείσες άδειες, χρειάστηκε 32 μήνες για να καταβάλει το συνολικό ποσό που επιδίκασε το δικαστήριο.

Το νομικό πρόσωπο, σύμφωνα με πληροφορίες, εν μέσω κρίσης είναι προφανές ότι αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα. Όπως σχολίασαν δικηγορικοί κύκλοι, κάποτε κατέβαλε τις αποζημιώσεις άμεσα. Εξάλλου, στην πορεία διεκδικεί τα χρήματα αυτά πίσω από τους υπαίτιους των τροχαίων. Τότε, όμως, ήταν άλλες εποχές. Σήμερα τα ανασφάλιστα οχήματα αριθμούν εκατοντάδες. Η ταλαιπωρία των οικογενειών θυμάτων τροχαίων είναι απίστευτη.

Χρόνιες δικαστικές διεκδικήσεις

Πολύχρονες είναι οι δικαστικές διεκδικήσεις για αποζημιώσεις από τροχαία. Ιδιαίτερα όταν υπάρχει θάνατος, οι οικογένειες των παθόντων υποβάλλονται σε απίστευτη ταλαιπωρία. Εκτός των αστικών δικαστηρίων, τα οποία κρίνουν το οικονομικό σκέλος των υποθέσεων, παράλληλα τρέχουν και τα ποινικά. Σύμφωνα με πληροφορίες από δικηγορικούς κύκλους, ο συσσωρευμένος όγκος των υποθέσεων, σε συνδυασμό με τις αναβολές που ζητούν οι διάδικοι αλλά και τις απεργίες, «ξεχειλώνουν» τις υποθέσεις, αγανακτούν τον πολίτη.

Μία αγωγή για αποζημίωση στο Πρωτοδικείο του Βόλου, σύμφωνα με πληροφορίες, προσδιορίζεται για συζήτηση από τη στιγμή της κατάθεσης σε πέντε μήνες. Αν υπάρξει αναβολή, που συμβαίνει αρκετά συχνά, τότε η απόφαση του δικαστηρίου εκδίδεται μετά από σχεδόν δύο χρόνια. Η πρωτόδικη απόφαση του δικαστηρίου είναι προσωρινά εκτελεστή. Ένα μέρος της αποζημίωσης καταβάλλεται, όχι όμως και ολόκληρο το ποσό.

Οι προσφυγές στο Εφετείο Λάρισας κρατούν ακόμη μεγαλύτερο διάστημα μέχρι να βγει η οριστική απόφαση. Σύμφωνα με πληροφορίες, αποτέλεσμα υπάρχει μετά από δυόμιση με τρία χρόνια. Στο διάστημα αυτό ήρθε τώρα να προστεθεί και το χρονικό διάστημα που λόγω κρίσης χρειάζεται και το Επικουρικό Ταμείο.

Οι αγωγές

Εκατοντάδες είναι κάθε χρόνο οι αγωγές που κατατίθεται στο Ειρηνοδικείο Βόλου για αποζημιώσεις παθόντων από τροχαία. Οι αγωγές με ύψος ζημιών έως 20.000 ευρώ ήταν το πρώτο τρίμηνο του 2017 38, ενώ το 2016 49 (λόγω της πολύμηνης αποχής των δικηγόρων), το 2015 134 και το 2014 133.

Παράλληλα, πολλαπλάσιες εκτιμάται ότι είναι αγωγές για αποζημιώσεις για σοβαρά τροχαία στο Πρωτοδικείο Βόλου, οι οποίες αφορούν σε ποσά άνω των 20.000 ευρώ. Οι αγωγές για διεκδίκηση μικρών χρηματικών ποσών για ηθική βλάβη έχουν εκλείψει. Πλέον για ποσά 1.000 – 1.500 ευρώ, όπως σχολιάζουν δικηγόροι, δεν κατατίθενται αιτήσεις αποζημίωσης στο Ειρηνοδικείο Βόλου.

Το οικονομικό κόστος είναι ασύμφορο. Σύμφωνα με πληροφορίες, για το πρωτόδικο δικαστήριο οι αγωγές συμπεριλαμβανομένων όλων των εξόδων, της πληρωμής της κατάθεσης, της καταβολής του δικαστικού ενσήμου, της επίδοσης, του διπλοτύπου, στοιχίζουν περίπου 1.000 ευρώ. Η αγωγή αντίστοιχα στο Εφετείο κοστίζει περίπου 1.500 ευρώ. Όπως είναι προφανές, τα δικαστικά έξοδα είναι μεγαλύτερα και από τα ποσά των διεκδικήσεων.

Τα ανασφάλιστα οχήματα

Εκατοντάδες οι παραβάσεις για ανασφάλιστα οχήματα.Ενώ στο Επικουρικό Κεφάλαιο έχουν μπει περιορισμοί για το ύψος των αποζημιώσεων το 2013 και αντικειμενικά υπάρχει μεγάλος κίνδυνος για να κυκλοφορεί ένα όχημα ανασφάλιστο στον δρόμο, οι εν λόγω τροχαίες παραβάσεις αριθμούν σταθερά εκατοντάδες κάθε χρόνο. Σύμφωνα με στοιχεία από την Τροχαία Βόλου, οι παραβάσεις που βεβαιώθηκαν για ανασφάλιστα οχήματα ήταν το 2016 698, ενώ το 2015 696.

Στην Ολομέλεια οι περιορισμοί του Επικουρικού Κεφαλαίου

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες, οι διατάξεις που εξέδωσε το Επικουρικό Κεφάλαιο για το ύψος των αποζημιώσεων ανά είδος διεκδίκησης π.χ. για ηθική βλάβη, τραυματισμό ή και θάνατο το 2013, βρίσκονται στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου. Δικαστικές αποφάσεις έκριναν συνταγματικές αυτές τις διατάξεις, δίνοντας το πράσινο φως στο Επικουρικό Κεφάλαιο για καταβάλλει τις περιορισμένες αποζημιώσεις. Μένει τώρα να αποφανθεί και ο Άρειος Πάγος αν αυτές οι διατάξεις υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου είναι όντως συνταγματικές ή όχι.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου